آشنایی با انواع نان حجیم و ویژگی‌های منحصر به فرد آنها

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 28 مهر 1401
آشنایی با انواع نان حجیم و ویژگی‌های منحصر به فرد آنها

امروزه اغلب خانواده‌ها مصرف انواع نان ‌های حجیم را به دلیل ارزش غذایی بالا و دور ریز کمتر به نان‌های مسطح ترجیح می‌دهند. ضخامت بافت نان‌های حجیم زیاد است و فرایند تخمیر در پخت آنها به طور کامل رعایت می‌شود به همین دلیل هضم راحت‌تری دارند. از آنجایی که استفاده از نان در وعده‌های غذایی ما ایرانیان نقش اساسی دارید،در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم که شما را با انواع نان حجیم و ویژگی‌های آنها آشنا کنیم تا از آنها براساس ذائقه خود در رژیم غذایی روزانه استفاده کنید.

نان حجیم چیست؟

نان حجیم به نان‌هایی گفته می‌شود که ضخامت آنها بیش از ۵ سانتی‌متر بوده و پس از پخت دارای بافتی متخلخل، اسفنجی و یکنواخت هستند و قابلیت ماندگاری بیشتری دارند. این نوع نان‌ها سرشار از ترکیبات مغذی و مفیدی بوده و از قابلیت هضم و جذب آسان‌تری برخوردار هستند. اما برخی از مردم به اشتباه مغز این نوع نان‌ها را هنگام استفاده از هم جدا می‌کنند و باعث افزایش ضایعات نان‌های حجیم نسبت به سایر نان‌ها می‌شوند.

آشنایی با ترکیبات و مشخصات انواع نان حجیم

انواع نان‌ حجیم از آرد، آب، نمک، مخمر (خمیر ترش) و در صورت نیاز مواد افزودنی مجاز اعم از شکر، گلوکز مایع، شیره خرما، شیره انگور، عسل، مالت، روغن، کره، شیر و غیره تهیه می‌شوند. بنابراین عدم استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز در تولید نان‌های حجیم از عوامل مؤثر در افزایش کیفیت، مدت زمان ماندگاری و افزایش قابلیت هضم این نوع نان‌ها خواهد بود. همچنین مهم‌ترین ویژگی‌ آنها این است که در فرآیند پخت آنها به هیچ وجه از جوش شیرین استفاده نمی‌شود.

بنابراین چنانچه تمایل به یادگیری روش پخت انواع نان های حجیم با رعایت اصول صحیح فرآوری خمیر و پخت آنها دارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی تاندوری به صورت آنلاین شرکت کنید.

همچنین اگر می‌خواهید با دستور پخت انواع نان آشنا شوید، می‌توانید به سایت تاندوری مراجعه کنید. در این وب سایت می‌توانید با پخت انواع نان و شیرینی‌های خوشمزه، انواع کیک و کوکی، پیتزاها و فینگرفودهای  متنوع آشنا شوید.

انواع نان های ضخیم و خوشمزه

انواع نان های ضخیم و خوشمزه

مهم‌ترین ویژگی‌های انواع نان‌ های حجیم

نان‌های حجیم دارای ویژگی‌های منحصر به فرد زیر هستند.

  • شکل ظاهری: سطح نان حجیم باید عاری از برآمدگی‌ و فرورفتگی غیرعادی باشد.
  • سطح رویه نان: رویه این نوع نان‌ها باید دارای رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی باشد و تمام سطوح آنها یکنواخت بوده و خیلی ضخیم یا نازک و نرم یا سخت نباشد.
  • تخلخل: میزان حجم تو خالی در در تمام قسمت‌های داخلی نان، باید یکنواخت و غیرمتراکم باشد.
  • برگشت‌پذیری نان: نان حجیم باید دارای خاصیت الاستیسیته کافی باشد و پس از وارد کردن فشار نان به آرامی به شکل اول خود برگردد.

سایر ویژگی‌ها:

  • بافت نان حجیم: در هنگام برش، انواع نان‌ حجیم باید خمیر آن به چاقو نچسبد یا هم جدا شوند. همچنین بافت نان باید عاری از زبر، خمیری بوده و زیاد خشک نباشد.
  • بو و مزه: نان‌های حجیم باید دارای بوی معطر و تازه داشته باشند و از آنها بوهای نامطبوع مثل ترشیدگی به مشام نرسد و هنگام خوردن مزه قلیایی و نشاسته‌‌ای نداشته باشد.

معرفی انواع نان حجیم | از پخت تا درآمدزایی

نان یکی از مهم‌ترین خوراکی وعده‌های غذایی ما ایرانیان به ویژه میز صبحانه است و تمایل به استفاده نان تازه و لذت بردن از آنها بیشتر است. در این بین استفاده از انواع نان های‌ حجیم به دلیل ارزش غذایی بسیار بالا بیش از نان‌های سنتی همه طرفدار پیدا کرده است. هر چند نان‌های حجیم تنوع زیادی دارند اما هر فردی می‌تواند متناسب با سلیقه و ذائقه خود یک نوع نان حجیم را با یک دستور بسیار ساده در خانه درست کند و از خوردن آن لذت ببرد. همچنین می‌تواند با راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی این نوع نان‌ها را در منزل درست کرده و از محل فروش آنها به درآمدزایی برسید. در ادامه برخی از انواع نان‌ حجیم پرمصرف را به شما معرفی می‌کنیم.

نان تست

نان تست یکی از انواع نان ‌های حجیم و محبوبی به شمار می‌رود که در مراکز عرضه فست‌فودها بیشترین موارد استفاده را دارند. البته بسیاری از خانواده از این نوع نان با ارزش غذایی بالا در وعده صبحانه و میان وعده‌های مختلف استفاده می‌کنند. نان تست برای تهیه پیش غذا و انواع سالادها نیز کاربرد زیادی دارد.

نان باگت

نان باگت با اصالت فرانسوی از نوعی خمیر نازک تهیه می‌شود که نسبت به دیگر نان‌ها اندازه متفاوتی دارد. قطر این نوع نان‌های حجیم باریک و بلند حدود 5 تا 6 سانتی‌متر بوده و طول آنها به بیش از نیم متر نیز می‌رسد. نان باگت به شکل ساندویچی یا کشیده، بیضی و گرد پخته می‌شود و پوسته‌ای خوش طعم داشته و درون آن حجیم و متراکم است. این نوع نان دارای بافتی اسفنجی، نرم و ترد است و عطر و طعم مطلوبی دارد.

استفاده از نان باگت در برنامه غذایی افراد دارای رژیم غذایی کم کالری جایگاه ویژه‌ای دارد و به دلیل داشتن فیبرهای گیاهی مصرف مداوم آن باعث تقویت سیستم گوارشی، کاهش وزن و کلسترول خون و غیره می‌شود.

نان ویانا | انواع نان حجیم

نان ویانا یکی دیگر از انواع نان‌ حجیم پرطرفداری است که شباهت زیادی به نان باگت فرانسوی دارد اما نسبت به آن شیرین‌تر است. این نوع نان برای درست کردن انواع ساندویچ گرم و سرد مناسب است و طعم بسیار مطلوب و بافت نرمی دارد.

تصویر3- آموزش پخت انواع نان حجیم ساده و خوشمزه

نان روگن

نان روگن از آرد چاودار تهیه می‌شود و اغلب رنگی تیره یا روشن دارد. این نوع نان با وجود اینکه مقدار فیبر بالایی نسبت به سایر نان‌ها از جمله نان سفید دارد اما چون با آرد گندم درست می‌شود بافت سفت‌تری دارد. در سراسر دنیا از نان‌های روگن به عنوان نان‌های رژیمی یاد می‌کنند و از دیگر خواص این نان می‌توان به کاهش قند خون، کمک به کنترل دیابت، محافظت از سیستم گوارشی در برابر آسیب‌ها و بیماری‌ها اشاره کرد.

درآمدزایی با پخت و عرضه انواع نان های حجیم

درآمدزایی با پخت و عرضه انواع نان های حجیم

نان چاباتا

نان چاباتا یک نوع نان حجیم ایتالیایی است که می‌تواند بهترین جایگزین برای نان باگت و نان فرانسوی برای تهیه انواع ساندویچ‌ها باشد. این نوع نان از خمیر ترش، آرد گندم، نمک و آب تهیه می‌شود و به دلیل بافت پفت‌دار و سطح ترد شباهت زیادی به نان باگت فرانسوی دارد. این نان در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و اغلب با انواع غذا، سوپ و سالاد سرو می‌شود.

نان بروتچن

نان بروتچن یک نوع نان خوشمزه و حجیم است که عطر و طعم روغن زیتون در آن بسیار قالب است. این نان خوشمزه برای وعده صبحانه یا عصرانه مناسب بوده و بافت بسیار نرم و عالی دارد.

نان بروتچن برای درست کردن ساندویچ‌های کوچک، مینی برگر و فینگرفودها بسیار مناسب است. همچنین بسیاری از آن در کنار مرغ و میگوی سوخاری، انواع خوراک، سوپ و غیره استفاده می‌کنند.

نان شیرمال | انواع نان حجیم

نان شیرمال یکی دیگر از انواع نان‌ حجیم و سنتی ایرانی است که پخت آن نیز در کشورهای دیگر با روش‌ها و مواد اولیه متفاوت مرسوم است. این نوع نان حجیم طعم شیرینی دارد و اغلب به عنوان سوغاتی استفاده می‌شود. در پخت نان شیرمال از شیر، شکر، زعفران و هل استفاده می‌کنند و اغلب کیفیت بالایی از نظر پخت و بافت نرم و طعم دارد.

نان فوکاچیا

نان فوکاچیا نوعی نان حجیم ایتالیایی است که بافتی شبیه به خمیر پیتزا و کیک مانند دارد. این نوع نان مانند نان بربری ضخیم است اما سطح رویه آن تردد بوده و بافت داخلش نرم و پفکی است.

این نان بیشتر در کنار پیش‌ غذاهای ایتالیایی سرو می‌شود و حتی با برش وسط آن می‌توانید یک ساندویچ خوشمزه درست کنید. نان فوکاچیا را می‌توانید با اضافه کردن آویشن، رزماری، سیر تازه و غیره با طعم‌های مختلف درست کرده و عطر و طعم خوبی به نان خود بدهید.

نان گیسو

نان گیسو یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین انواع نان های حجیم خانگی است که نسبت به سایر نان‌ها دارای طعم نسبتا شیرینی است و اغلب برای سفره‌آرایی کاربرد دارد.

این نوع نان سوئیسی بافت بسیار نرم و خوبی دارد و به دلیل پخت متفاوت، مزه کره در آن بسیار محسوس است.

نان همبرگر| انواع نان حجیم

نان همبرگر یکی از انواع نان های حجیم و معروفی است که به دلیل بافت نرم و پفکی طرفداران زیادی دارد. این نان مخصوص ساندویچ برای درست کردن انواع برگرها کاربرد دارد و البته طعم این نان می‌تواند تاثیر زیادی روی طعم برگر شما بگذارد. سعی کنید این نان را به صورت تازه استفاده کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

آموزش پخت انواع نان حجیم ساده و خوشمزه

آموزش پخت انواع نان حجیم ساده و خوشمزه

در این مقاله سعی کردیم انواع نان‌ حجیم را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با یک انتخاب درست و مناسب از آنها برای وعده‌های غذایی مختلف خود استفاده کنید. در وب سایت تاندوری دستور پخت انواع نان های حجیم و نان صبحانه، شیرینی و انواع کیک ارائه شده است که می‌توانید از آنها به روشی ساده استفاده کنید. همچنین آموزش انواع غذاها، فینگرفودها، انواع پاستا و پیتزا، سوسیس خانگی و غیره در سایت تاندوری موجود است.

در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار کم و ارزان در دوره‌های آموزشی تاندوری زیر نظر شف‌های مجرب شرکت کنید و نحوه پخت این غذاها را یاد بگیرید.

 

 

 

برای شما