آشنایی با انواع پیتزا در ایران

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 7 دقیقه 13 بهمن 1401
آشنایی با انواع پیتزا در ایران

پیتزا یکی از غذاهای ایتالیایی خوشمزه‌ای است که همه ما عاشق آن هستیم و دوست داریم هرچند وقت یکبار، به خوردن این غذا بپردازیم و از خوردن آن لذت ببریم.

برای خیلی از ما پیش‌آمده است که به یک رستوران یا فست‌فود برویم و به منوی آن رستوران نگاه کنیم تا پیتزای موردنظرمان را انتخاب کنیم و پیتزاهایی را دیده‌ایم که هیچ‌گونه آشنایی با آنها نداشته‌ایم.

شاید برایتان سؤال باشد که این پیتزاها از کجا آمده‌اند؟ اصلاً مواد تشکیل‌دهنده آنها چیست و آیا واقعاً خوشمزه هستند یا مزه جالبی ندارند و بهتر است از انتخاب آنها صرف‌نظر کنیم؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد آشنایی با انواع پیتزا در ایران صحبت کنیم و به شما بگوییم که پیتزاهای معروف که در رستوران‌های ایران تهیه و سرو می‌شوند چه هستند و هرکدام از چه موادی تشکیل شده‌اند.

با مطالعه این مقاله می‌توانید انواع پیتزا و مواد تشکیل‌دهنده آنها را بشناسید تا در دفعات بعدی که به یک رستوران مراجعه کردید، با دیدن نام پیتزاهای مختلف بتوانید به‌راحتی آنها را تشخیص دهید و بدانید که انتخاب آنها کار خوبی است یا خیر.

اگر اهل خوردن پیتزا هستید و به آشنایی با انواع پیتزا در ایران علاقه‌مند هستید و یا خودتان صاحب رستوران هستید و می‌خواهید پیتزاهای مناسب را در منوی رستوران خودتان قرار دهید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما با محبوب‌ترین پیتزاها در ایران آشنا کنیم.

انواع پیتزا در ایران

آشنایی با انواع پیتزا در ایران

در ادامه می‌خواهیم انواع پیتزاهای معروفی که در ایران وجود دارند را به شما معرفی کنیم. اما قبل از آن باید بدانید که مواد تشکیل‌دهنده اصلی پیتزا، خمیر پیتزا، پنیر پیتزا و مواد روی آن هستند.

فرق عمده پیتزاهای مختلف در مواد روی آنها است که این موضوع باعث می‌شود شما تفاوت زیادی را در طعم و مزه نهایی پیتزا مشاهده کنید، اما برخی از پیتزاها در نوع آماده‌کردن خمیر نیز با هم تفاوت دارند و این موضوع باعث می‌شود که مزه پیتزا تنها به مواد روی آن بستگی نداشته باشد.

پیتزاها در فست‌فودهای ایرانی به‌صورت کلی دو نوع هستند:

  1. پیتزا آمریکایی: این نوع پیتزاها بیشتر با گوشت و مرغ تولید می‌شوند و به همین خاطر برای کسانی که اهل گوشت و مرغ هستند بسیار لذیذتر خواهند بود.
  2. پیتزا ایتالیایی: پیتزاهای ایتالیایی بیشتر بر پایه گیاهی هستند و از گیاهان مختلف تشکیل می‌شوند. مانند پیتزا مارگاریتا که تنها با خمیر پیتزا و روغن‌زیتون و گوجه درست می‌شود.

 

حالا با این پیش‌زمینه، بهتر است به آشنایی با انواع پیتزا در ایران بپردازیم تا بتوانید با پیتزاهای مختلفی که وجود دارند آشنا شوید و آنها را بیشتر بشناسید.

 

آشنایی با انواع پیتزا در ایران

1- پیتزا مخلوط:

پیتزا مخلوط یکی از پیتزاهایی است که تنها در رستوران‌ها و فست‌فودهای ایرانی دیده می‌شود و می‌توانید آن را تهیه کنید. این پیتزا معمولاً از دستور خاصی پیروی نمی‌کند و هر رستورانی از دستور خاص خود پیروی می‌کند.

مواد تشکیل‌دهنده کلی این پیتزا، معمولاً انواع سوسیس و کالباس است و مواد دیگری مانند ذرت، زیتون و گوجه‌فرنگی نیز در آن وجود دارند.

 

پیتزا مخلوط

 

2- پیتزا مخصوص:

این پیتزا تقریباً مشابه همان پیتزا مخلوط استT با این تفاوت که معمولاً مقدار مواد آن بیشتر است و اصطلاحاً پرملات‌تر از پیتزای مخلوط است. گاهی اوقات البته می‌توانید در ترکیبات این پیتزا، گوشت چرخ‌کرده را نیز ببینید که این موضوع باعث می‌شود به‌صورت کامل از پیتزا مخلوط متمایز شود.

مواد تشکیل‌دهنده این پیتزا معمولاً همان سوسیس و گوشت چرخ‌کرده و فلفل دلمه و ذرت و زیتون و… هستند که ممکن است در فست‌فودهای مختلف این مواد باهم متفاوت باشند.

 

3- پیتزا مارگاریتا:

پیتزا مارگاریتا، یکی از اصیل‌ترین انواع پیتزا است که از اولین پیتزاهایی است که در ایتالیا تولید شد و باعث شد که پیتزا همه‌گیر شود. این نوع پیتزا نیز معمولاً در رستوران‌ها و فست‌فودها وجود دارد و می‌توانید برای سفارش آن اقدام کنید تا مزه منحصربه‌فرد آن را بچشید.

خوشبختانه پیتزا مارگاریتا دارای ترکیبات مشخصی است که معمولاً در تمامی رستوران‌ها از همان ترکیبات پیروی می‌شود و این ترکیبات را خیلی کم‌وزیاد نمی‌کنند. اما بازهم ممکن است در رستوران‌ها خلاقیت‌های بیشتری را در تهیه این پیتزا ببینید.

مواد تشکیل‌دهنده پیتزا مارگاریتا، معمولاً گوجه، پنیر پیتزا، روغن‌زیتون و ریحان هستند و البته پیتزا مارگاریتا دارای خمیر مخصوصی نیز هست که باید به‌خوبی تهیه شود تا بتوانید از خوردن این پیتزا لذت بیشتری ببرید.

 

پیتزا مارگاریتا

 

4- پیتزا پپرونی:

اگر از جمله افرادی هستید که غذاهای تند را دوست دارید و از خوردن آنها لذت می‌برید، باید در ادامه مقاله آشنایی با انواع پیتزا در ایران، شما را با پیتزا پپرونی آشنا کنیم.

این پیتزا همان‌طور که از نامش پیداست، با سوسیس پپرونی تهیه می‌شود و مزه بسیار تندی دارد و همین موضوع باعث شده که افراد خاصی عاشق آن شوند. همچنین باید بدانید که این پیتزا در سایر موادی که در آن استفاده می‌شود، در فست‌فودهای مختلف متفاوت است و به همین خاطر نمی‌توان مواد خاصی را برای آن گفت.

مواد تشکیل‌دهنده این پیتزا در کل پپرونی، گوجه، فلفل دلمه و پنیر پیتزا هستند؛ اما ممکن است در برخی رستوران‌ها مواد دیگری نیز مشاهده کنید و طعم‌های جدیدتری از این ترکیب به چشمتان بخورد.

 

5- پیتزا استیک:

اگر اهل خوردن گوشت قرمز باشید و به خود استیک علاقه داشته باشید، احتمالاً از نظرتان پیتزا استیک یکی از برترین اختراعات ایرانیان در زمینه پیتزا خواهد بود و از خوردن این پیتزا نهایت لذت را خواهید برد.

پیتزا استیک همان‌طور که از نامش پیداست، با استفاده از استیک تهیه می‌شود. یعنی ابتدا گوشت به‌صورت استیک پخته شده و سپس به ورقه‌هایی با ضخامت کم ‌برش خورده و روی پیتزا قرار می‌گیرد تا بتوانید از مزه آن نهایت لذت را ببرید.

از مواد تشکیل‌دهنده پیتزا استیک، می‌توان به استیک، سیر، پیاز، فلفل‌دلمه‌ای، گوجه، قارچ و… اشاره کرد؛ اما طبق معمول ممکن است در رستوران‌های مختلف شاهد این باشید که روش پخت دیگری وجود دارد و مواد پیتزا نیز تغییر کرده‌اند.

 

پیتزا استیک

 

6- پیتزا مرغ:

پیتزا مرغ همان‌طور که از نامش پیداست، با استفاده از مرغ درست می‌شود و اگر از دوستداران مرغ هستید، قطعاً از خوردن این پیتزا لذت خواهید برد و مزه‌ای جدید و بی‌نظیر را تجربه خواهید کرد.

پیتزا مرغ نیز در رستوران‌ها و فست‌فودهای مختلف، با روش‌های متفاوتی درست می‌شود و ممکن است در هر رستوران، مزه و مواد تشکیل‌دهنده خاصی برای پیتزا وجود داشته باشد.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مواد کلی تشکیل‌دهنده پیتزا مرغ، شامل مرغ، فلفل‌دلمه‌ای، پنیر پیتزا، گوجه و… هستند که می‌توانید این مواد را به سلیقه خودتان کم‌وزیاد کنید و از رستوران بخواهید برخی از آنها را برایتان در روی پیتزا قرار ندهد.

 

7- پیتزا ناپولیتن:

پیتزا ناپولیتن یا ناپولی که در برخی از رستوران‌ها و فست‌فودهای ایران دیده می‌شود، پیتزایی ایتالیایی است که تقریباً مشابه پیتزا مارگاریتا است و مزه‌ای خوب و منحصربه‌فرد دارد.

تفاوت اصلی این پیتزا با پیتزاهای دیگر، نان آن است که به شکلی درست می‌شود که حالتی پوک دارد و بدون هیچ‌گونه چربی و روغنی آماده می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این پیتزا نیز معمولاً سوسیس و ادویه و پنیر هستند.

 

پیتزا ناپولیتن

 

8- پیتزا کالزونه:

اگر به رستوران‌هایی مراجعه کنید که پیتزاهای ایتالیایی دارند، معمولاً پیتزا کالزونه را نیز می‌توانید در منوی آنها ببینید. این پیتزا یک تفاوت اصلی با پیتزاهای مشابه دارد و آن هم این است که خمیر پیتزا کالزونه به این صورت که مواد روی آن قرار گرفته و خمیر تا می‌شود.

یعنی حالتی ساندویچ مانند دارد و می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. این پیتزا معمولاً موادی مانند ژامبون، پنیر، فلفل‌دلمه‌ای، قارچ، ذرت و… دارد؛ اما در رستوران‌های مختلف ممکن است تفاوت‌هایی را در مواد موجود در آن مشاهده کنید.

 

9- پیتزا نیویورکی:

می‌توانیم بگوییم که یکی از معروف‌ترین پیتزاها در آمریکا که حتی خود آمریکایی‌ها نیز علاقه بسیار زیادی به آن دارند، پیتزا نیویورکی است. این پیتزا تقریباً شبیه پیتزا ناپولی است؛ اما تفاوت اصلی پیتزا نیویورکی این است که خمیر آن ضخیم‌تر بوده و دور آن حالتی گرد دارد.

مواد تشکیل‌دهنده پیتزا نیویورکی، معمولاً بیکن، گوجه، پنیر پیتزا و فلفل هستند و البته ممکن است بازهم در رستوران‌های ایرانی، در نحوه پخت این پیتزا تغییراتی را مشاهده کنید و ببینید که خلاقیت‌هایی برای پخت آن انجام شده است.

 

پیتزا نیویورکی

 

10- پیتزا زبان:

ایرانی‌ها معمولاً خلاقیت بسیار زیادی دارند و این خلاقیت را در پخت غذاهای مختلف نیز به کار می‌برند. یکی از پیتزاهایی که ممکن است در رستوران‌ها و فست‌فودهای ایرانی مشاهده کنید، پیتزا زبان است.

این پیتزا همان‌طور که از نامش پیداست، با استفاده از گوشت زبان گوساله تهیه می‌شود و مزه‌ای بسیار لذیذ و خوشمزه دارد. البته اگر از افرادی هستید که گوشت دوست دارید، این پیتزا برایتان خوشمزه خواهد بود؛ اما اگر از گوشت خیلی خوشتان نمی‌آید، ممکن است این پیتزا را نیز نپسندید.

مواد تشکیل‌دهنده این پیتزا معمولاً گوشت زبان گوساله، فلفل‌دلمه‌ای، گوجه، سیر، پنیر پیتزا و… هستند.

 

انواع پیتزا در ایران

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد آشنایی با انواع پیتزا در ایران صحبت کردیم و گفتیم که پیتزاهای مختلفی که در فست‌فودها و رستوران‌های ایرانی سرو می‌شوند معمولاً از کجا آمده‌اند و مواد تشکیل‌دهنده آنها چیست.

اگر به انواع پیتزا علاقه‌مند هستید و دوست دارید که یاد بگیرید چطور پیتزاهای مختلف را تهیه کنید یا اگر خودتان صاحب فست‌فود هستید و می‌خواهید در زمینه تهیه انواع پیتزا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، پیشنهاد ما این است که حتماً سری به دوره‌ آموزش پخت انواع پیتزا بزنید تا بتوانید با روش پخت انواع پیتزا بیشتر آشنا شوید.

امیدواریم این مقاله به شما در زمینه آشنایی با انواع پیتزا در ایران کمک کرده باشد و بتوانید با استفاده از آن، پیتزاهای مختلف را بشناسید و بهترین و لذیذترین مدل پیتزا را برای خود سفارش دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم برای مطالعه سایر مقالات مانند روش پخت نان خانگی در منزل و ترفندهای پخت خمیر پیتزا در منزل به وبلاگ تاندوری مراجعه کنید.

برای شما