آشنایی با موارد مصرف سس شکلات + طرز تهیه آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 12 شهریور 1401
آشنایی با موارد مصرف سس شکلات + طرز تهیه آن

سس شکلات، یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین سس‌هایی به شمار می‌آید که از آن به عنوان تزئین روی انواع کیک و شیرینی استفاده می‌کنند. سس‌های شکلاتی، این خوراکی خوشمزه، علاوه بر زیبایی باعث طعم‌دهی به دسرها نیز می‌شود و می‌توان آن را با مواد اولیه بسیار ساده و با کیفیت، در خانه درست کرد. هدف ما در این مقاله از مجله تاندوری معرفی این سس و بیان موارد مصرف و طرز تهیه سس شکلات و کاربردهای آن است.

سس شکلات چیست؟

سس شکلات یا سیروپ شکلاتی یک چاشنی شیرین بسیار خوشمزه است که در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارد. پودر کاکائو یکی از ارکان اصلی این چاشنی شکلاتی است و به عنوان تکمیل کننده مزه انواع دسرها، بستنی‌ها و کیک‌ها طرفداران خاص خود را دارد. خاستگاه اصلی این سس به آمریکای مرکزی و جنوبی باز می‌گردد. جالب است بدانید شکلات‌ها به عنوان یک کالای لوکس به قدری محبوبیت دارند که 7 ژویه به عنوان روز جهانی شکلات نامگذاری شده است. انواع شکلات به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوره آموزشی انواع دسرها:

تیرامیسو و دسر ایتالیایی – کلیک کنید

تارت با گاناش های جذاب – کلیک کنید

کاربردها و موارد مصرف سس شکلات

طرز تهیه سس شکلاتی خیلی سخت نیست و شما می‌توانید این چاشنی را به راحتی با استفاده از پودر کاکائو در منزل درست کنید. برای این کار کافی است شکلات تخته‌ای را به روش بن‌ماری (روش ذوب کردن با حرارت غیر مستقیم) آب کنید که البته این سس با سرد شدن سفت می‌شود. بیشترین موارد مصرف سس‌های شکلاتی می توان به تزیین روی کیک، دونات و براونی اشاره کرد. همچنین برخی نیز برای ایجاد مزه فوق‌العاده در این سس آن را با میوه‌های مختلف ترکیب می‌کنند. پیشنهاد ما این است که حتما طعم شکلات با توت فرنگی را امتحان کنید. جهت آشنایی با بهترین برند شکلات به مقالات آموزشی وب سایت تاندوری مراجعه کنید.

علاوه بر استفاده سس شکلات در مایع کیک برای پخت کیک دو رنگ، می‌توانید در کرپ و پنکیک شکلاتی و بسیاری از شیک‌ها نیز از این سس استفاده کنید. اغلب علاقمندان به هنر آشپزی برای تزیین بشقاب انواع دسرها با طرح‌های مختلف از سس‌های شکلاتی استفاده می‌کنند. 

پس اگر به دنبال یافتن آسان‌ترین روش برای تزیین انواع کیک و دسرهای خود در منزل هستید، این نوع سس بهترین گزینه است.

سس شکلاتی بهترین گزینه برای تزیین کیک و دسر

سس شکلاتی بهترین گزینه برای تزیین کیک و دسر

تفاوت سس شکلات با سیروپ

سس‌ها و سیروپ‌ها از معروف‌ترین طعم ‌دهنده‌ها در دنیا هستند که به عنوان چاشنی در انواع نوشیدنی‌ها، دسر‌ها، کیک‌ها و غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال در بسیاری از موارد این دو اصطلاح با وجود تفاوت‌های بسیار به جای یکدیگر بکار برده می‌شوند.

بهتر است بدانید که سیروپ یک نوع شربت یا شهد است که در تهیه انواع خوراکی‌ها به عنوان طعم‌‌دهنده بکار برده می‌شود و شما می‌توانید با اضافه‌کردن چاشنی‌های متفاوت به سیروپ ساده، طعم‌های مختلفی ایجاد کنید بر این اساس از سیروپ‌ها برای طعم‌دار کردن انواع کیک‌ها، وافل‌ها، قهوه‌های سرد و گرم، چای‌های طعم‌دار، بستنی‌ها‌، هات‌چاکلت و غیره استفاده می‌کنند.

اما سس شکلات ماده‌ای غلیظ گاناش (گاناش یکی از انواع کرم‌های شکلاتی است که از ترکیب خامه و شکلات درست می‌شود) مانند است که به عنوان چاشنی برای طعم‌دار کردن انواع کیک‌ها و بستنی‌ها و نوشیدنی‌های گرم مانند موکا، کاپوچینو، فراپوچینو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی از سس‌ها می‌توان به عنوان چاشنی در غذاهایی مانند استیک و ماهی نیز استفاده کرد.

برخی از تفاوت‌های رایج سیروپ با سس شامل موارد زیر است:

  • سس‌ها نسبت به سیروپ‌ها از قوام و غلظت بیشتری دارند.
  • سس‌ها نسبت به سیروپ‌ها برای حل شدن به دمای بالاتری نیاز دارند.
  • سس‌ها اغلب برای نوشیدنی‌های گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما سیروپ‌ها را می‌توان برای تهیه نوشیدنی‌های گرم و سرد نیز استفاده کرد.
  • سس‌ها به دلیل غلظت بالا با اضافه شدن به نوشیدنی ته نشین می‌شوند.
  • نحوه آماده‌سازی این دو چاشنی نیز با یکدیگر مقداری متفاوت دارند.

“از آنجایی که سیروپ‌ها و سس‌ها هر دو از شکر تهیه می‌شوند، دارای کربوهیدرات بالایی هستند و باید در مصرف آنها تعادل ایجاد کنید.”

نحوه درست‌کردن سس شکلاتی

روش‌های مختلفی برای تهیه سس شکلات وجود دارد. این سس را به راحتی می‌توانید با خامه، شیر، کره و حتی پودر کاکائو تهیه کنید. اما آسان‌ترین روش تهیه این سس با پودر کاکائو است. همانطور که اشاره شد، این سس شباهت زیادی به گاناش شکلاتی دارد که که با خامه و شکلات درست می‌شود. اما با این تفاوت که گاناش حالت خمیری دارد اما سس‌های شکلات رقیق‌تر هستند.

بنابراین شما می‌توانید بسته به سلیقه و ذائقه خود از گاناش و سس به عنوان روکش کیک و شیرینی استفاده کنید. البته علاوه بر نوع ساده این سس، موارد مصرف سس شکلاتی سفید یا تلخ نیز بسیار رایج است.

بسیاری از افرادی علاقه‌ای به تهیه این سس به صورت آماده از فروشگاه‌ها را ندارند و ترجیح می‌دهند که نوع با کیفیت آن را در منزل درست کنند و آن را روی کیک و دسر صبحانه بریزند.

طرز تهیه سس شکلاتی خانگی با پودر کاکائو

شما براساس دستور پخت و مواد اولیه زیر می‌توانید یک سس خوشمزه و ساده را با پودر کاکائو درست کنید و طعم متفاوتی را در انواع شیرینی و دسرهای خود ایجاد کنید.

مواد لازم جهت تهیه سس خانگی شکلات

  • شکر: سه چهارم فنجان
  • پودر کاکائو: یک دوم فنجان
  • شیر: یک و یک و چهارم فنجان
  • آرد سفید: 1 قاشق مرباخوری
  • کره: 2 قاشق چایخوری
  • وانیل: یک دوم قاشق چایخوری

سس‌های شکلاتی بهترین طعم‌دهنده به دسرهای میوه‌ای

سس‌های شکلاتی بهترین طعم‌دهنده به دسرهای میوه‌ای

دستور پخت سس شکلات به صورت مرحله به مرحله

سس شکلات با پودر کاکائو، شیر و کره تهیه می‌شود و نسبت به گاناش شکلاتی رقیق‌تر است، بنابراین به راحتی روی انواع کیک و دسر پخش می‌شود. اگر قصد شما از درست کردن سس‌های شکلاتی استفاده در کیک خیس است باید مقداری رقیق‌تر آماده شود اما در صورت استفاده در لایه وسط کیک یا تزئین دسر باید مایه آن را غلیظ‌تر کنید.  

مرحله اول: مخلوط‌کردن مواد اولیه

در ابتدای کار باید مواد اولیه خشک اعم از شکر، آرد و پودر کاکائو را داخل یک کاسه مناسب بریزید و خوب با هم مخلوط کنید تا یک پودر کاملا یکدست به دست بیاید.

مرحله دوم: آماده‌سازی کره

در این مرحله باید کره را داخل شیر جوش یا یک ظرف مناسب دیگری ریخته و زمان دهید تا کاملا ذوب شود. در ادامه نیز وانیل و شیر را افزوده کرده و خوب مخلوط کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن مواد خشک

مخلوط مواد خشک حاوی شکر، پودر کاکائو و آرد را با مایع کره و شیر اضافه کنید و با یک همزن دستی آنقدر مخلوط کنید تا یک تا مایع یکدست ایجاد شود. سپس به مدت تقریبا 5 دقیقه روی حرارت کم شعله گاز این کار را ادامه دهید.

مرحله پایانی: نگهداری سس شکلات در یخچال

با طی کردن این مراحل، فرایند تهیه سس شکلاتی ساده و خوشمزه شما تکمیل شده است و شما می‌توانید آن را در یخچال نیز نگهداری کنید.

شما می‌توانید با دنبال طرز تهیه انواع کیک و دسرها از این سس خانگی شکلاتی برای تزیین کیک و دسرهای خود استفاده کنید و یا اینکه این سس را در کنار میوه‌های مختلف سرو کنید.

نکات مهم و فوت و فن تهیه سس خانگی با پایه شکلات

درست کردن سس خانگی شکلاتی با استفاده از پودر کاکائو و بدون خامه نیز مانند هر چاشنی و خوراکی دیگر دارای فوت و فن‌هایی است که اگر رعایت نشود، طعم و مزه آن متفاوت خواهد شد.

  • مواد خشک را باید با هم مخلوط کنید و در صورت نیاز الک کنید تا هیچ گلوله‌ای داخل آن مشخص نباشد.
  • این سس بعد از سرد شدن مقداری غلیظ‌تر خواهد شد. 
  • در صورت تمایل می‌توانید به ترکیبات این سس یک قاشق غذاخوری خامه صبحانه نیز اضافه کنید.
  • از این سس می‌توانید برای کاور کردن انواع کیک و دسرها نیز استفاده کنید.
  • در صورت رقیق شدن سس شکلاتی، می‌توانید روی سطح کیک با خلال دندان سوراخ‌هایی را ایجاد کنید تا حسابی به خورد کیک برود.
  • برای غلیظ کردن سس می‌توانید مقداری آرد یا آرد نشاسته که از قبل در آب حل شده است در حین پخت روی حرارت استفاده کنید.
  • میزان شیرینی این سس بستگی به ذائقه شما دارد، در صورت تمایل می‌توانید مقدار شکر را بیشتر کنید تا سس شما شیرین‌تر شود.
  • اگر قصد شما از درست کردن این سس برای استفاده در کیک خیس است باید مقداری آن را رقیق‌تر از روی حرارت بردارید.
  • اگر قصد شما از درست کردن این سس استفاده جهت تزئین لایه و سطح کیک و دسر است باید مقداری غلیظ‌تر باشد.

طرز تهیه سس شکلاتی خانگی

نکات مهم در تهیه سس شکلاتی با پایه شکلات

همانطور که گفته شد، سس شکلات موارد استفاده زیادی دارد و می‌توانید این ماده خوراکی خوشمزه را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید و یا اینکه در صورت تمایل آن را به یک روش ساده خانگی در آشپزخانه خود درست کنید. همان گونه که بیان شد، طرز تهیه این سس بسیار ساده است و با مواد اولیه در دسترس می‌توانید آن را درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید. 

در صورتی که جزو علاقه‌مندان به دریافت آموزش‌های آشپزی و هنرهای دستی هستید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی آکادمی تاندوری شرکت کنید و با کسب مهارت‌های لازم و آشنایی با فوت و فوت‌های مورد نیاز، یک کسب و کار خانگی راه‌اندازی کنید و با فروش محصولات تولیدی خود کسب درآمد کنید.

در صورت داشتن ایده و تجربه‌ای در این زمینه، از طریق کامنت با ما و دیگر کاربران وب سایت به در ارتباط باشید. با نصب اپلیکیشن تاندوری از هرکجا که هستید بدون نیاز به لب تاپ، به راحتی از طریق گوشی همراه خود به مجموغه‌حذابی از آموزش‌های آشپزی و کیک‌پزی تاندوری دسترسی داشته باشید.

دانلود اپلیکیشن تاندوری – کلیک کنید

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما