بررسی اجمالی آموزش مجازی (E-Learning) و مزایا و معایب آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 3 دقیقه 10 دی 1401
بررسی اجمالی آموزش مجازی (E-Learning) و مزایا و معایب آن

به عقیده بسیاری، آموزش مجازی یکی از شیوه های نوین آموزشی به شمار می‌رود که امروزه بیشتر از آن استفاده می شود و به خصوص با همه گیری ویروس کرونا در دنیا، ارزش ها وتوانایی‌های این سیستم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. آموزش مجازی یا E-Learning، به واسطه کامپیوتر، لب تاپ و گوشی‌های موبایل هوشمند، سهم ویژه‌ای در آموزش جهان ایفا می‌کند. همچنین تمامی تغییراتی که به واسطه شرایط در زندگی افراد ایجاد شده است، مانند بیماری کرونا و عدم وجود آموزش خورد نیاز به خصوصی در نزدیکی هر فرد، این سبک از یادگیری رواج پیدا کرده است.

پیدایش آموزش الکترونیکی در قرن ۲۰ و شکل‌گیری آموزش مجازی

شاید بتوان گفت که شروع استفاده از واژه آموزش مجازی، از زمانی است که وبلاگ های آموزشی رایگان شروع به فعالیت کردند. در حقیقت افراد با راه اندازی وبلاگ هایی در خصوص مسائل مختلف مطالب آموزشی مرتبط با آن را منتشر می کردند که رفته رفته نام آموزش مجازی بر روی آن ها گذاشته شد.

با این حال، چنین مفهومی، با چیزی که امروزه به آن آموزش مجازی گفته می شود بسیار متفاوت است. در حقیقت بهتر است تا به روزهایی برگردیم که آموزش الکترونیکی در قرن ۲۰ مفهوم جدیدی پیدا کرده بود تا بتوانیم به درک بهتری از این کلمه برسیم.

در این دوران بود که کشورهای آمریکایی و اروپایی در زمینه آموزش از راه دور فعالیت می کردند. اما در سال1920-1921 بود که جرقه های شکل‌گیری آموزش الکترونیک زده شد. در این سال ها اولین رادیوی آموزشی  دانشگاهی تاسیس شد و به نوعی سنگ بنای آموزش مجازی از اینجا گذاشته شد.

با ظهور اینترنت، دردهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی بود اولین دوره های آنلاین در دانشگاه های آمریکایی و اروپایی برگزار شد. در همین سال ها بود که توجه به اینترنت و قابلیت های آموزشی آن بیش از پیش شد و تا به امروز ادامه یافته
که نتیجه ی حاصله آن، آموزش مجازی به شکل پیشرفته با استفاده از پلتفرم و نرم افزارهای آموزش آنلاین و مجازی می باشد.

در حقیقت همانطور که گفتیم عمر این شیوه آموزشی در دنیا چندان کهنه نیست و به بیش از ۳۵ سال نمی رسد.

تاریخچه آموزش مجازی

تاریخچه آموزش مجازی

مزایای سیستم آموزش مجازی

نبود محدودیت در یادگیری

در سیستم سنتی آموزش، شما می توانید هرچیزی را یاد بگیرید ولی این یادگیری مستلزم خروج از خانه و رفتن به محیطی کاملا غریب است. در حالی که سیستم آموزش آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که از خانه یادگیری را شروع کنید.

امکان زمانبندی در سیستم آموزش مجازی

سیستم آموزش آنلاین به شما این امکان را می دهد که فرآیند یادگیری را خودتان تنظیم کنید.معمولا در کلاس های سنتی، شما باید در زمان مشخصی در کلاس حصور داشته باشید و همین امر سبب می شود که به دلیل مشغله‌های کاری ادامه تحصیل در مقاطع بالا را به طور کلی فراموش کنید. اما سیستم آموزش آنلاین و حضور در کلاس آنلاین به شما این امکان را می دهد که زمان مناسب خود برای حضور در کلاس را انتخاب کنید.

هزینه کمتر

به طور کلی سیستم آموزش آنلاین هزینه کمتری را نسبت به آموزش سنتی دربردارد و از آنجایی که در دنیای امروز مسایل اقتصادی یکی از مهم‌ترین مباحث خانواده ها است، این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد.

مزایا و معایب آموزش مجازی

مزایا و معایب آموزش مجازی

معایب سیستم آموزش مجازی

  • سیستم آموزش مجازی نیز همانند تمام سیستم های موجود ایراداتی دارد. یکی از مهم ترین اشکالاتی که در سیستم آموزش مجازی می‌توان از آن نام برد، نبود امکانات لازم در مناطق محروم است. در بسیاری از نقاط کشورمان و حتی جهان، دانش آموزان از لوازم اولیه برای حضور در کلاس بهره مند نیستند و تشکیل کلاس مجازی در این نقاط کمی دور ازذهن به نظر می رسد.
  • از دیگر ایراداتی که منتقدان به سیستم آموزش آنلاین وارد می کنند نبودن حس جمعی و کار کردن گروهی است که این موضوع تا حدودی با برگزاری وبینار برطرف شده است.

یادگیری مجازی و آموزش مجازی از طریق پلت‌فرم تاندوری

آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری، درواقع یک بستری فراهم کرده است که هم افرادی که دارای مهارت و قابلیت خاصی برای آموزش به سایر افراد هستند بتوانند با شرایط بسیار راحت‌تر و مناسب‌تری اقدام به آموزش مجازی کنند و روند درامدزایی آن‌ها بسیار هموارتر شود، و هم افرادی که در حوزه خاصی نیاز به آموزش مجازی دارند، بتوانند بهترین اساتید را با هزینه‌ای بسیار منصفانه و مناسب در کنار خود داشته باشند و مهارت‌های کاربردی مد نظر خود را یاد بگیرند.

اگر شما از افرادی هستید که مهارتی به خصوص دارید و به دنبال راه و روش آموزش و درآمدزایی از طریق آن هستید، صفحه ثبت نام مدرسان تاندوری می‌تواند دریچه‌ای به سمت هدف شما باشد. از طریق لینک داده شده در پلت‌فرم تاندوری ثبت نام کنید؛ سایر مراحل لازم برای آن که مدرس تاندوری شوید و دوره‌های خود را به افراد علاقه‌مند عرضه کنید، قدم به قدم برای شما طراحی شده است.

با تاندوری به راحتی می‌توانید از طریق مهارت خود و آموزش مجازی، کسب درآمد داشته باشید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

بررسی چالش‌های کسب و کارهای خانگی (4 چالش مهم)

برای شما