شیرینی گردویی، آموزش مرحله به مرحله + 7 ترفند کلیدی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 24 مرداد 1401
شیرینی گردویی، آموزش مرحله به مرحله + 7 ترفند کلیدی

شیرینی گردویی، یکی از شیرینی‌های اصیل ایرانی است که در مهمانی‌ها و مراسم خاص جهت پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اصلی تشکیل دهنده این شیرینی خوشمزه، گردو است و به همین دلیل قیمت آن نسبت به دیگر انواع شیرینی‌های عرضه شده در قنادی‌ها، گران‌تر است. بنابراین بهتر است که با یک روش ساده نسبت به پخت آن در منزل اقدام کنید.

در این مطلب از مجله تاندوری، پخت مرحله به مرحله پخت شیرینی گردویی را به شما آموزش داده‌ایم. از طریق این آموزش‌ها، ترفندها و تکنیک‌های بیان شده می‌توانید تمام مراحل پخت این شیرینی را تا مرحله  تزیین، به آسانی یاد بگیرید.

طرز تهیه شیرینی گردوییطرز تهیه شیرینی گردویی 

 

روش پخت شیرینی گردویی خانگی

شیرینی گردویی نیز مانند شیرینی نارگیلی و شیرینی کشمشی ، جزو شیرینی‌های خشک محسوب می‌شود که طرفداران خاص خود را دارد. در کشور ما اغلب از این شیرینی برای پذیرایی در مناسبت‌های خاصی مانند عید نوروز استفاده می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید این مدل شیرینی را در خانه با رعایت‌کردن نکات ساده‌ای درست کنید و در کنار خانواده خود هنگام عصرانه با چای میل کنید. در صورتی که از این طرز تهیه شیرینی گردویی رضایت کامل داشتید، با مراجعه به آرشیو مطالب آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی وب سایت تاندوری می‌توانید با طرز تهیه انواع شیرینی‌ها از جمله ماکارون آشنا شوید.

مواد اولیه مورد نیاز جهت پخت شیرینی گردویی ساده

  • پودر گردو: ۱۲۰ گرم
  • آرد برنج: ۱۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: یک عدد
  • کره: ۸۰ گرم
  • پودر قند: ۱۲۰ گرم
  • پودر دارچین: نصف قاشق مرباخوری
  • مغز گردو: به مقدار لازم

البته در بسیاری از آموزش‌ها از مواد دیگری نیز برای تهیه این مدل شیرینی استفاده می‌کنند؛ اما به طور کلی مواد مورد نیاز اصلی برای تهیه شیرینی گردویی این مواد هستند.

آموزش مرحله به مرحله پخت شیرینی گردویی

اگر ذوق و سلیقه‌ کافی در زمینه شیرینی‌پزی داشته باشید، به راحتی می‌توانید با طی‌کردن تمام مراحل زیر یک شیرینی گردویی خوشمزه را در منزل برای خانواده خود درست کنید.

مرحله اول: آماده‌ سازی زرده تخم مرغ

در مرحله نخست تهیه مواد این شیرینی، باید تخم مرغ و کره را از یخچال خارج کنید تا دمای آنها با دمای محیط یکسان شود. سپس باید کره و پودر قند را در یک کاسه مناسب با هم به خوبی مخلوط کنید. سپس زرده تخم مرغ را به آن اضافه کرده و با همزن برقی به خوبی بزنید تا بافت کرمی پیدا کند و یکدست شود.

مرحله دوم: اضافه کردن دارچین

در این مرحله سپس پودر دارچین را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن پودر گردو

سپس پودر گردو را به آرامی به مواد اضافه کرده و با همزن برقی آنقدر بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله چهارم: اضافه کردن آرد برنج 

در این مرحله آرد برنج را در حالی که الک می‌کنید به ترکیب مواد بالا اضافه کرده و به خوبی هم می‌زنید. با انجام تمام این اقدامات ماده یا خمیر شیرینی گردویی آماده شده است.

مرحله پنجم: پخت شیرینی گردویی در فر

در این مرحله، داخل یک سینی مخصوص شیرینی پزی یک کاغذ روغنی می‌اندازید و خمیر شیرینی را با استفاده از یک قیف ساده داخل سینی با فاصله یک سانتی‌متر قالب می‌زنید. سپس روی آنها را با گردو خرد شده تزیین کرده و در داخل فر از قبل آماده و گرم شده با دمای 175 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه قرار می‌دهید.

مرحله آخر: خارج کردن شیرینی از فر

بعد از گذشت 15 دقیقه، قالب شیرینی‌ را از درون فر جدا کرده و اجازه می‌دهید تا کامل خنک شوند. روی شیرینی‌ها باید خشک و ترک خورده باشند و پشت آنها نیز باید یک درجه تیره شده باشد. بنابراین با طی کردن تمام این مراحل پخت، شیرینی‌های گردویی آماده سرو هستند. 

طرز تهیه شیرینی گردویی شکلاتی

همانطور که گفته شد، طرز تهیه شیرینی گردویی بستگی به سلیقه افراد دارد اما ترکیب اصلی آن را گردو تشکیل می‌دهد. در ادامه شما را با روش پخت شیرینی گردویی شکلاتی آشنا خواهیم کرد.

 

طرز تهیه شیرینی گردویی شکلاتی

طرز تهیه شیرینی گردویی شکلاتی

مواد لازم جهت پخت شیرینی گردویی شکلاتی

  • پودر گردو: ۳۰۰ گرم
  • شکر: ۶۰۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ: ۳۰۰ گرم
  • سرکه: یک قاشق سوپ خوری
  • وانیل و جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری
  • آرد برنج: سه قاشق سوپ خوری
  • پودر کاکائو: یک قاشق چای خوری

مراحل پخت شیرینی گردویی شکلاتی

  1. در ابتدا پودر گردو و شکر را به همراه سفیده تخم مرغ به خوبی مخلوط کنید. 
  2. در این مرحله پودر کاکائو و دیگر مواد را به این ترکیب اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.
  3. در طول آماده‌سازی ماده شیرینی دستگاه فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.
  4. سپس از ماده آماده شده به اندازه معمول قالب‌های شیرینی جدا کرده و درون یک سینی مخصوص شیرینی‌پزی گذاشته و آن را داخل یک فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید. 
  5. بعد از گذشت این مدت قالب‌ها را از درون شیرینی درآورده و اجازه دهید تا سرد شوند و در نهایت میل کنید.

اگر تمایل به خوردن شیرینی ترد و خشک‌تری دارید، اجازه دهید که زمان بیشتری داخل فر بماند و وقتی که شیرینی‌ها پختند، آنها را از فر بیرون آورده و بعد از خنک شدن در ظرف شیرینی مورد نظر خود بچینید. این شیرینی سنتی، بسیار مقوی بوده و در کنار یک قهوه یا چای می‌تواند یک میان وعده خوشمزه و پر انرژی برای شما و کودکانتان باشد.

روش پخت شیرینی گردویی بدون فر

پخت این مدل شیرینی بدون استفاده از فر نیز امکان‌پذیر است و از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست. برای این کار، وقتی تمام مواد اولیه مورد نیاز را طبق دستور آماده کردید، داخل یک قابلمه بزرگ و جادار یک سه پایه فلزی قرار دهید و با دم کنی روی درب قابلمه را به طور کامل بپوشانید تا حرارت از آن خارج نشود. سپس در زیر قابلمه نیز یک شعله پخش کن قرار دهید و قابلمه را به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت بسیار ملایم بگذارید تا کاملا گرم شود.

در مرحله بعد مایه شیرینی‌ها را داخل یک سینی کوچک یا قالب کیک که با کاغذ روغنی پوشیده شده است را با قیف داخل قابلمه قالب زده و با فاصله مناسب می‌چینیم. در روش پخت بدون فر حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا شیرینی‌ها طلایی شوند. بعد از اینکه زمان پخت شیرینی‌ها تکمیل شد، شیرینی‌ها را همراه کاغذ روغنی روی سه پایه فلزی برمی‌گردانیم و اجازه می‌دهیم به مدت 10 دقیقه درون قابلمه بمانند. این مدل شیرینی نیز برای مهمانی‌ها جهت پذیرایی بسیار مناسب است.

 نکات مهم و فوت و فن‌های کاربردی برای پخت شیرینی گردویی

پخت شیرینی گردویی نیز مانند هر نوع شیرینی دیگری نیاز به رعایت نکاتی دارد که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم:

  1. خمیر این نوع شیرینی هر چه زمان بیشتری استراحت کند، رنگ خمیر و شیرینی‌ها تیره‌تر می‌شود.
  2. اگر دوست دارید که شیرینی شما حالت نرم و کش‌دار پیدا کند و همچنین رنگ آن تیره‌تر شود، بهتر است مقدار آرد آن را کمتر کرده و به همان مقدار گردو اضافه کنید.
  3. اگر موقع ریختن مواد در داخل سینی شیرینی‌پزی، غلظت مواد خیلی شل بود، می‌توانید مقداری خرده کیک یا آرد برنج به آن اضافه کنید و اگر سفت بود نیز مقداری سفیده تخم مرغ به مواد شیرینی اضافه کنید.
  4. برای تیره‌تر شدن این مدل شیرینی در صورت تمایل می‌توانید از پودر کاکائو بیشتری استفاده کنید.
  5. برای اینکه سطح این شیرینی ترک بخورد باید دمای فر بسیار داغ شده باشد.
  6. در صورتی که فر در دسترس ندارید، می‌توانید از حرارت ملایم گاز برای پخت این نوع شیرینی استفاده کنید.
  7. بعد از تکمیل مراحل پخت، به یکباره شیرینی‌ها را از فر خارج نکنید چرا که بر اثر شوک وارد شده،  پف مواد گرفته می‌شود.

فوت و فن‌های پخت شیرینی گردویی

فوت و فن‌های پخت شیرینی گردویی

در این مقاله با دو روش پخت شیرینی گردویی با استفاده از فر و بدون فر آشنا شدید. هنگام تهیه این نوع شیرینی، سعی کنید از مواد اولیه مورد نیاز به اندازه کافی استفاده کرده و با ترازوی آشپزخانه وزن کنید. همچنین تمام فوت و فن‌های آن را رعایت کنید تا بتوانید یک شیرینی خوشمزه و لذیذ را درست کنید. 

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در رابطه با طرز تهیه انواع شیرینی در اختیار داشته باشید، به وب ‌سایت تاندوری مراجعه کنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای انواع شیرینی، کیک و دسر، آموزش مورد علاقه خود را انتخاب و نسبت به تهیه آن اقدام کنید. 

همچنین در صورتی‌ که به یادگیری ترفندها و تکنیک‌های آشپزی و قنادی علاقه دارید، می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت‌وفن‌های آشپزی و شیرینی‌پزی در خانه با بهترین کیفیت آشنا شوید.

اگر در زمینه پخت انواع شیرینی تجربه کافی دارید، می‌توانید آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

برای شما