آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 23 بهمن 1401
آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان

اگر به لاهیجان سفرکرده‌اید و از کوکی‌های خوشمزه‌ای که در این شهر تولید می‌شوند خورده باشید یا کوکی‌های تولیدی لاهیجان را از شهر خودتان تهیه کرده باشید، احتمالاً به این باور رسیده‌اید که این کوکی یکی از خوشمزه‌ترین کوکی‌های دنیا است که مزه‌ای بی‌نظیر دارد و از خوردن آن سیر نمی‌شوید.

اما سؤال اینجاست که این کوکی چطور درست می‌شود که چنین مزه‌ای دارد و راز تولید آن چیست؟ آیا می‌توانیم در خانه خودمان نیز کوکی به این خوشمزگی درست کنیم و از طعم خوشمزه آن لذت ببریم؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان صحبت کنیم و بگوییم که چطور می‌توانید در خانه خودتان و با کمترین دردسر، این کوکی خوشمزه را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید و یک خوردنی بی‌نظیر را برای خودتان، فرزندانتان و دوستان خود تهیه کنید.

اگر به کوکی لاهیجان علاقه‌مند هستید و دوست دارید که در مورد این کوکی‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشید و روش تهیه آنها را نیز یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا راز موجود در پخت کوکی لاهیجان را کشف کنید.

 

آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان

 

آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به شما آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان را بدهیم و بگوییم که چطور یک کوکی گردویی خوشمزه تهیه کنید. در ادامه مواد اولیه و طرز تهیه این کوکی را خواهید دید و در انتهای مقاله نیز نکاتی را می‌گوییم که با رعایت آنها، می‌توانید یک کوکی بی‌نظیر و خوش‌طعم را تهیه کنید.

 

مواد اولیه کوکی گردویی لاهیجان:

  • 215 گرم آرد سفید
  • 2 عدد تخم‌مرغ کوچک
  • 80 گرم کره نرم
  • 25 گرم روغن‌مایع
  • 65 گرم شیر
  • 120 گرم پودر قند
  • 1 قاشق مرباخوری بیکینگ ‌پودر
  • نصف قاشق‌ چایخوری وانیل
  • 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو
  • 1 پیمانه گردوی خرد شده
  • 1 پیمانه کشمش ‌پلویی (اختیاری)

 

آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان

 

مراحل پخت کوکی گردویی لاهیجان

پس از اینکه مواد اولیه موردنیاز برای کوکی لاهیجان را آماده کردید، حالا می‌توانید به تهیه مواد و پخت آن بپردازید. برای این موضوع مراحل زیر را به ترتیب  و دقت طی کنید تا بتوانید این کوکی خوشمزه را تهیه کنید.

 

1- آماده‌سازی فر:

در اولین مرحله، نیاز است که فر خودتان را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا در هنگام آماده‌سازی مواد کوکی، به‌خوبی گرم شده و آماده شود تا بتوانید کوکی‌های خوشمزه‌تان را در آن بپزید.

 

2- ترکیب مواد:

در مرحله دوم، نیاز است که مغز گردو و کشمش را با مقداری از آرد موجود ترکیب کنید تا به‌خوبی آرد را به خود جذب کنند و بتوانید آنها را با مواد دیگر ترکیب کنید. همان‌طور که در مواد اولیه گفتیم، اضافه کردن کشمش اختیاری است. قطعاً مزه این کوکی با استفاده از کشمش بسیار خوشمزه‌تر خواهد بود؛ اما اگر مزه کشمش را دوست ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.

 

3- اضافه ‌کردن مواد:

کره را باید از قبل در دمای محیط قرار دهید تا کاملاً به دمای محیط برسد و نرم شود. برای این کار می‌توانید نیم ساعت قبل از آماده‌سازی مواد، کره را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید.

سپس کره را در یک ‌کاسه مناسب بریزید و پودر قند و وانیل را به آن اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید. بهترین روش این است که این مواد را با استفاده از همزن حدود 5 دقیقه هم بزنید تا بافتی سفید و لطیف به دست بیاید.

اما می‌توانید برای این کار از همزن دستی نیز استفاده کنید و تنها نیاز است که مدت ‌زمان بیشتری، کار هم زدن را انجام دهید.

 

4- ترکیب مواد دیگر:

پس از مرحله قبلی که مواد را با کره مخلوط کردیم، حالا نوبت به این می‌رسد که روغن‌مایع را نیز به کاسه موردنظر اضافه کرده و به‌خوبی این مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند.

سپس تخم‌مرغ‌ها را به کاسه اضافه کنید و هرکدام را جداگانه هم بزنید تا کاملاً با مواد دیگر مخلوط شوند و بافت یکدستی پیدا کنند. در مرحله بعدی نیز پس از اتمام تخم‌مرغ‌ها، شیر را به این ترکیب اضافه می‌کنیم و حدود 2 دقیقه کل مواد را با همزن برقی هم می‌زنیم تا به‌خوبی ترکیب شوند.

 

5- اضافه ‌کردن آرد:

در این مرحله نیاز است که آرد، بیکینگ ‌پودر و پودر کاکائو را با هم ترکیب کنید و آنها را به‌خوبی به‌صورت خشک مخلوط کرده و سپس در مواد داخل کاسه الک کنید. اگر آرد به‌صورت گلوله‌ای است، می‌توانید قبل از ریختن آنها در کاسه چند بار آرد و مواد دیگر را الک کنید تا کاملاً نرم شوند و سپس به کاسه اضافه کنید.

دقت کنید که آرد را به‌تدریج به کاسه اضافه کنید و هم‌زمان مواد را هم بزنید تا آرد به‌خوبی مخلوط شود و کارتان برای ترکیب ‌کردن آنها راحت‌تر انجام شود.

 

6- اضافه‌کردن گردو  کشمش:

در این مرحله، گرد و کشمشی که از قبل با مقداری آرد ترکیب کردیم را به کاسه اضافه می‌کنیم و مواد را به‌خوبی هم می‌زنیم تا کاملاً مخلوط شوند. در این مرحله نیازی به استفاده از همزن نیست و می‌توانید با دست یا با استفاده از قاشق یا لیسک، کار هم زدن مواد را انجام دهید.

 

7- ریختن مواد در قالب:

حالا که مواد کوکی به‌صورت کامل آماده شده‌اند و نوبت به پخت آنها رسیده است، می‌توانید کار قالب ‌زدن آنها را انجام دهید. شما می‌توانید از قالب‌های مناسب برای کوکی استفاده کنید که از فروشگاه‌های لوازم قنادی قابل ‌تهیه هستند.

اما اگر قالب ندارید، جای نگرانی نیست. برای تهیه کوکی بدون قالب، نیاز است که کف سینی فر را با استفاده از کاغذ روغنی بپوشانید تا کوکی‌ها روی کاغذ روغنی قرار بگیرند.

سپس با استفاده از قاشق مواد را به‌اندازه دلخواه برداشته و داخل سینی بریزید و به آنها فرم مناسب را بدهید. البته حالت اصلی کوکی به این صورت است که خیلی منظم نیستند اما می‌توانید به آنها فرم دلخواه خودتان را نیز بدهید.

اگر هم قیف قنادی دارید، بهترین حالت این است که به‌جای استفاده از قاشق، مواد را در قیف بریزید و سپس کوکی‌ها را به حالت دلخواه خودتان دربیاورید.

 

8- پخت کوکی‌ها:

حالا که قالب کوکی‌ها آماده شده است، در این مرحله از آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان نیاز است که سینی فر را داخل فر قرار دهید تا کوکی‌ها به‌صورت کامل پخته شوند.

برای پخت کامل کوکی‌ها معمولاً 15 تا 20 دقیقه زمان نیاز است و حواستان باشد که همان‌طور که گفتیم باید حتماً فر را از قبل گرم کرده باشید تا کاملاً آماده و برای پخت مناسب باشد.

 

9- خارج‌ کردن کوکی‌ها از فر:

پس از 15 تا 20 دقیقه زمانی که مطمئن شدید کوکی‌ها پخته‌اند، آنها را از فر خارج کنید و بگذارید که کاملاً خنک شوند. پس از خنک ‌شدن کوکی‌ها می‌توانید آنها را از روی کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دلخواه خودتان بچینید تا برای سرو آماده شوند.

 

آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان

 

نکات مهم در آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان

تا به اینجا آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان را به شما توضیح دادیم. حالا می‌خواهیم به سراغ این برویم که نکاتی را بگوییم تا بتوانید با استفاده از آنها، کوکی لاهیجان را به‌صورت حرفه‌ای‌تر و خوشمزه‌تر تهیه کنید.

 

1- استفاده از کره مارگارین:

ممکن است شما بخواهید در تهیه کوکی گردویی لاهیجان از روغن قنادی استفاده کنید، اما باید بدانید که استفاده از کره مارگارین یا همان کره گیاهی، باعث می‌شود که هم مزه کوکی‌ها خوشمزه‌تر شود و هم بتوانید کوکی سالم‌تری را تهیه کنید.

 

2- استفاده از تابه:

همان‌طور که متوجه شدید ما در طول آموزش گفتیم که برای تهیه کوکی باید از فر استفاده کنید. اما اگر فر ندارید، می‌توانید از تابه‌های دو طرفه نیز برای این کار استفاده کنید.

تنها موضوع مهم این است که شعله گاز به‌اندازه‌ای باشد که باعث سوختن کف کوکی‌ها نشود. همچنین تابه را قبل از قرار دادن کوکی‌ها به‌خوبی گرم کنید تا حرارت مناسبی داشته باشد.

 

3- میزان هم زدن مواد:

در مرحله آماده‌سازی مواد کوکی، باید آنها را به‌اندازه‌ای با استفاده از همزن برقی یا دست هم بزنید که کش‌دار شوند و وقتی با همزن آنها را به بالا میاورید، کش بیایند.

 

4- زمان پخت مناسب:

ممکن است دمای فرهای مختلف با هم متفاوت باشد و به همین خاطر در حین پخت کوکی‌ها، نیاز است هر 10 دقیقه آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به‌خوبی پخته‌اند.

ماندن بیش از حد کوکی‌ها در فر، باعث می‌شود که بافتی خشک داشته باشند و خوردن آنها لذت‌بخش نخواهد بود.

 

5- فاصله بین کوکی‌ها:

در هنگام ریختن کوکی‌ها در سینی فر و روی کاغذ روغنی، باید حواستان باشد که بین آنها فاصله کافی قرار دهید و کوکی‌ها را کاملاً به هم نچسبانید. چون در طول مراحل پختن، کوکی‌ها پف ‌کرده و بزرگ‌تر می‌شوند. اگر کوکی‌ها به ‌هم ‌چسبیده باشند ممکن است حالت آنها خراب شود و زیبایی ظاهری‌شان را از دست بدهند.

 

آموزش پخت کوکی

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان صحبت کردیم و گفتیم که چطور می‌توانید به‌راحتی کوکی خوشمزه و بی‌نظیری مانند کوکی لاهیجان را در خانه‌ خود تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

اگر به تهیه کوکی و انواع شیرینی‌های دیگر علاقه‌مند هستید و دوست دارید که در این کار حرفه‌ای شوید یا از فروش کوکی‌ها کسب درآمد کنید، باید بدانید که دوره آموزشی کوکی کافی شاپی برای شما کاملاً مناسب است و به شما کمک می‌کند بتوانید کار پخت انواع کوکی را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با آموزش پخت کوکی گردویی لاهیجان آشنا شوید و بتوانید این کار را در منزلتان انجام دهید و از خوردن کوکی‌های لذیذ و خوشمزه لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند روش پخت کاپ کیک با قالب کاغذی و مراحل درست کردن کیک خامه‌ای را در مجله تاندوری مطالعه کنید.

برای شما