استارتاپ کیک و شیرینی خود را بدون این 10 اشتباه شروع کنید!

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 12 آذر 1401
استارتاپ کیک و شیرینی خود را بدون این 10 اشتباه شروع کنید!

درعین حال که می‌توان گفت یکی از پرطرفدارترین حوزه‌ها برای شروع کسب و کار، یک استارتاپ کیک و شیرینی است، اما اقدام بدون دقت و برنامه‌ریزی می‌تواند مشکلات درازمدت و آزادهنده‌ای را برای شما ایجاد کند.

در این مطلب از مجله تاندوری قصد داریم شما را با 10 اشتباه مهم در شروع یک استارتاپ کیک و شیرینی آشنا کنیم. این اشتباهات مواردی هستند که بهتر است برای رشد و پیشرفت کسب و کار خود، از آن‌ها دوری کنید.

بنابراین اگر قصد دارید اولین کسب و کار شیرینی‌پزی یا کیک‌پزی خود را شروع کنید بهتر است موارد مهم و اولیه راه‌انداری کسب و کار مد نظر خود را یاد بگیرید و سعی کنید اشتباهاتی که افراد مشابه قبلا مرتکب شده‌اند و نتایج ناخوشایند ان را تجربه کرده اند بشناسید تا بتوانید از آن‌ها دوری کنید.

درصورتی که بخواهید درمورد راه‌اندازی یک کسب و کارخانگی به صورت حرفه‌ای و آنلاین آموزش ببنید می‌توانید از دوره آموزش کسب و کار خانگی آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری استفاده کنیدو بعد از اتمام دوره نیز، گواهی معتبر پایان دوره دریافت کنید.

اشتباهات راه‌اندازی استارتاپ کیک و شیرینی

اشتباهات رایج در استارتاپ کیک و شیرینی

10 اشتباه مهم در استارتاپ کیک و شیرینی که باید از آن دوری کنید

اشتباه اول: زیاده‌روی نکنید و برعکس؛ کم و محدود عمل نکنید.

قبل از هر چیز دقیقا به انچه که قصد تولید و فروش آن را دارید فکر کنید و بدانید که در خط تولید شما چه محصولاتی قرار است به مشتری عرضه شود. قبل از این که فروشگاه حقیقی کیک و شیرینی یا فروشگاه مجازی (پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، وب سایت و…) خود را راه‌اندازی و برای آن هزینه کنید، بهتر است روی محصول‌تان تمرکز کنید.

بهخاطر داشته باشید مطلب مهم در ابتدای کار شما این است که محصولی داشته باشید که مشتری آن را دوست داشته باشد و از شما بخرد نه این که یک فروشگاه عالی و حرفه‌ای داشته باشید.

سعی کنید محصولاتی را در خط تولید خود قرار دهید که مردم در جای دیگری پیدا نمی‌کنند. محصولات منحصربه فرد و یونیکی داشته باشید و روی کیفیت کیک‌ و شیرینی خود بسیار تمرکز کنید. در یک استارتاپ کیک و شیرینی، کیفیت می‌تواند حرف اول را بزنید.

در نظر بگیرید که جامعه هدف استارتاپ کیک و شیرینی شما چه افرادی هستند؟ آیا می‌خواهید برای تمام افراد با تمام سلایق و نیازمندیها محصول داشته باشید و همه را راضی و خوشحال نگه دارید؟ یعنی مانند یک قنادی که شامل انواع کیک و سفارش برای تمام مراسم‌ها و انواع شیرینی اعم از شیرینی خشک، تر، کیک بستنی و انواع دسر است عمل کنید و یا حوزه کاری خود را به طور خاص مشخص می‌کنید؟

مثلا به طور حرفه‌ای کیک عروسی یا کیک تولد می‌پزید یا در پخت نوعی دسر خاص با یک استایل منحصر به فرد به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنید.

اشتباه دوم: آنچه که مشتری از شما خواسته است به او بدهید؛ نه آنچه که فکر می‌کنید او می‌خواهد.

با مشتری خود صحبت کنید و تلاش کنید که متوجه شوید دقیقا چه چیری می‌خواهد و چه چیزی او را راضی خواهد کرد. نه این که به آنچه که تصور می‌کنید برای او خوب است اتکا کنید و بر اساس آن عمل کنید! به خاطر داشته باشید که هیچ کس جز خود مشتری نمی‌تواند به شما بگوید چه چیزی برای او بهتر است و او را خوشحال می‌کند.

سعی کنید ابهامات و نگرانی‌هایی که در سفارش خود دارد جویا شوید و حتی از خود او برای برطرف‌شدن آن‌ها مشورت بگیرید. به صورت کلی گفت و گو کنید و به صورت واضح و شفاف متوجه شوید که سفارش مشتری دقیقا چه مدل کیک با چه ویژگی‌هایی است.

یکی از مواردی که به تعامل بهتر یک کسب و کار کیک و شیرینی با مشتری‌هایش منجر می‌شود، ارائه‌ راهکارهای کاربردی و خدمات ویژه در زمینه کیک و شیرینی بر اساس افراد با شرایط متفاوت است؛ برای مثال می‌توانید خدماتی مانند اشتراک هفتگی نان یا ارسال ویژه دسر و شیرینی برای جلسات اداری به افراد مرتبط را در سیستم کاری خود پیاده‌سازی کنید و به این شکل نیز با سایر استارتاپ‌های کیک و شیرین تفاوت داشته باشید.

اشتباه سوم: شنونده خوبی باشید! از مشتری فیدبک بگیرید و بر اساس آن عمل کنید.

فیدبک‌گرفتن از مشتری یکی از اصلی‌ترین ابزاری است که به وسیله آن می‌توانید هم کسب و کار خود را ارتقا دهید هم به مشتری نشان دهید که برای نظر و عقیده او ارزش قائلید و در نهایت رضایت مشتری است که برای کسب و کار شما مهم است. گرفتن فیدبک می‌تواند کار سختی باشد اما در نهایت به نفع شما عمل خواهد کرد.

با مشتری خود صحبت کنید و نظر آن‌ها را درمورد ابعاد مختلف محصول خود جویا شوید. ببینید تجربه آن‌ها در استفاده از محصولی که عرضه کرده اید چه بوده است و چه نقطه نظرهایی (مثبت و منفی) در مورد آن داشته اند.

فیدبک گرفتن فقط منحصر به گرفتن نظر و کامنت و استفاده از آن در راستای بهبود عملکرد نیست. بعد دیگر آن “شنونده بودن” است که باید توسط شما به مشتری ثابت شود. سعی کنید ذهن خود را به روی دریافت نظرات منفی و سرسختانه باز بگذارید. حتی اگر نظر تندی در رابطه عملکرد خود دریافت کردید به عکس العمل خود دقت داشته باشید.

اشتباه چهارم: برای محصولات با کیفیت بالا، قیمت مناسب و پایینی قرار دهید.

مشتریان شما شریان حیات شما هستند و همیشه به دنبال معامله خواهند بود. بنابراین به نفع شماست که قیمت محصولاتی را که می‌دانید می‌خواهند، پایین نگه دارید و در عین حال کیفیت بالا را حفظ کنید.

شما برای این که بتوانید با سایر رقبای خود در آغاز یک استارتاپ کیک و شیرینی رقابت کنید، لازم است که در ابتدا سود کمی روی محصولات خود داشته باشید، قیمت را پایین نگه دارید و تا جای ممکن کیفیت محصولات خود را در بالاترین سطح حفظ کنید. تنها از این طریق است که مشتری بین محصول مشابه شما و رقیب‌تان در نهایت انتخاب می‌کند که از شما خرید انجام دهد.

این شاید در ظاهر نشان دهد که دامنه سود شما پایین است، اما در درازمدت سود شما را بالا می‌برد. زیرا مشتری های اولیه شما به مشتری وفادار تبدیل می‌شوند. البته به خاظر داشته باشید به شرط ان‌که کیفیت محصولات حفظ شود.

اشتباه پنجم: مواد غذایی خود را تازه نگه دارید!

روزانه نانوایی‌ها و فروشگاه‌های کیک و شیرینی بسیاری هستند که در تولید محصولات خود این اشتباه بزرگ را نادیده می‌گیرند و از مواد قدیمی یا موادی که تازه نیستند برای تولید استفاده می‌کنند.

تازه‌بودن مواد اولیه در تداوم و رشد و مورد اعتماد قرارگرفتن یک استارتاپ کیک و شیرینی اهمیت زیادی دارد. تنها یکبار اشتباه در این مورد می‌تواند به کلی مشتری را از شما ناامید کند. بنابراین بهتر است همیشه از مواد اولیه سالم و تازه برای تولید محصولات خود استفاده کنید.

همچنین باید تا زمانی که محصول به دست مشتری می‌رسد، این تازگی حفظ شود. بنابراین باید به نحوه ارسال و بسته‌بندی محصول نیز فکر کنید تا این مورد در آن مراحل نیز نادیده گرفته نشود.

استارتاپ کیک و شیرینی

استارتاپ کیک و شیرینی

اشتباه ششم: همگام با ترندهای حوزه کیک و شیرینی قدم بردارید.

سع یکنید در طراحی محصول و تولید محصولات خود به هرانچه که در این حوزه ترند می‌شود توجه کنید. از انواع رسپی‌ها برای تولید کیک و شیرینی گرفته تا به ظور مثال دسرهای بدون گلوتن که جدیدا مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای این حوزه قرار گرفته است به طوریکه بحشی ا زمحصولات خود را به آن اختصاص داده اند.

اشتباه هفتم: از خودتان به عنوان آچارفرانسه استفاده نکنید!

بسیاری از افراد در آغاز یک استارتاپ سعی می‌کنند تمام کارها را تا جای ممکن خودشان انجام دهند که این کار کاملا غلط است و از کیفیت کم خواهد کرد. بهتر است به جای این کار از تعدادی افراد متخصص در هر زمینه استفاده کنید و یک تیم حرفه‌ای تشکیل دهید.

با این روش میزان اشتباهات کم خواهد خود و ضرری که بابت جبران این اشتباهات می‌بینید نیز بسیار کمتر از زمانی است که از افراد متخصص استفاده کنید و یا خودتان بخواهید تمام وظایف را گردن بگیرید.

اشتباه هشتم: برای خود یک منتور مناسب پیدا کنید.

“اگر می‌خواهید یک استارتاپ در حوزه کیک و شیرینی راه‌اندازی کنید به شما پیشنهاد می‌کنم که کسی را انتخاب کنید که به عنوان متور شما را راهنمایی کند”

این جمله توسط صاحب کیک و شیرینی Ovenly در بروکلین بیان شده است. او همچنین می‌گوید ” فردی را استخدام کنید که ابعاد بیزینسی و مدیریتی یک کسب و کار کیک و شیرین یرا نیز به شما آموزش دهد.”

پیشرفت در هر زمینه‌ای نیاز به یادگیری زیر نظر افراد متخصص دارد. هرچقدر هم دارای مهارت کیک و شیرینی‌پزیباشید اگر به ابعاد بیزینسی و مدیریتی راه‌اندازی یک استارتاپ مسلط نباشید نمی‌توانید کسب و کار خود را شروع کنید یا به خوبی آن را ادامه دهید.

اشتباه نهم: تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید!

اشتباهی که بسیاری از افراد در آغاز یک استارتاپ کیک و شیرین یمرتکب می‌شوند این است که تمام تمرکز و انرژی خود را روی تولید یک یا چند محصول بخصوص می‌گذارند و از سایر محصولاتی که پتانسیل فروش بالایی دارند، غافل می‌شوند.

به یاد داشته باشیدکه وقتی در مراحل ابتدایی کارتان هستید به هیچ عنوان نمی‌دانید که بهترین و پرفروش‌ترین محصولتان کدام است. پس تمام تخم مرغ‌ها یخود را در یک سبد نگذارید!

اشتباه دهم: از همان ابتدا از بازاریابی غافل نشوید!

زمانی که شما به عنوان یک تولید‌کننده کیک و شیرینی در خانواده و بین دوستان و آشنایان شناخته شوید، بسیاری از آن‌ها برای خرید و تجربه‌کردن محصولات‌تان به فروشگاه شما سر خواهند زد و شما نیز حس خوبی نسبت به محصولات و کسب وکار خودتان پیدا خواهید کرد. با این وجود، شناخته‌شدن و رشد یک استارتاپ کیک و شیرینی بدون بازاریابی ممکن نیست و شما از همان ابتدا نیاز دارید که به روش‌های مختلف چه مجازی و چه حقیقی کسب و کار خود را بازاریابی کنید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

۱۴ ترفند جالب قنادی که باید بدانید!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای شما