07. انتخاب اسم و لوگوی مناسب کسب و کار

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 1 دقیقه 02 مهر 1401
07. انتخاب اسم و لوگوی مناسب کسب و کار

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های راه‌انداختن کسب‌وکار مستقل، انتخاب اسم و لوگوی مناسبه.

هدینگ: انتخاب اسم برند

قبل از هرچیزی، این رو در نظر داشته باشید: مهم‌ نیست شما یک کسب‌وکار خانگی و مستقل دارید، یا یک کارخانه و شرکت. مشتری‌ها، کسب‌وکار شما رو با نام برندتون به‌خاطر می‌سپرن.

یک اسم برند خوب، باید ۳ ویژگی کلی رو داشته باشه:

۱- ساده و راحت باشه.

۲- معنادار باشه.

۳- متمایز باشه.

اسم‌های ساده، راحت به‌خاطر سپرده می‌شن و باعث می‌شن تا افراد با راحتی بیشتری بتونن کسب‌وکار شما رو به دوستان و آشنایان خودشون معرفی کنن. مثلاً اسم‌هایی که از یک یا دو کلمه تشکیل شدن، راحت‌تر از اسم‌های طولانی به‌خاطر سپرده می‌شن.

از طرفی، اسم‌های معنادار باعث می‌شن تا افراد تو نگاه اول، متوجه بشن کسب‌وکار شما چیه و چه خدماتی ارائه می‌کنه. به چندتا مثالی براتون نوشتیم دقت کنین:

  • دیجی‌کالا (فروشگاه اینترنتی خرید کالاهای دیجیتال)
  • کوکی‌باکس (قنادی زنجیره‌ای)
  • بیمه بازار (خرید آنلاین بیمه)
  • شهر فرش
  • شیرین عسل

قطعاً شما هم چند مثال توی ذهنتون هست.

و نکته‌ی بعدی، متمایز بودن اسم برند شماست. اسم شما باید منحصربه‌فرد باشه و مشتری‌هاتون رو یاد برند دیگه‌ای نندازه؛ دقت کنید که اسم‌تون شبیه به برند دیگه‌ای که توی حوزه‌ی فعالیت شما، یا حوزه‌های دیگه فعالیت می‌کنه نباشه.

اما چطور اسم انتخاب کنیم؟ یکی از بهترین‌ راه‌ها، جلسات طوفان فکریه. به این شکل که با چند نفر از دوستان‌تون دور هم جمع می‌شید و تمام اسم‌هایی که به ذهن‌تون می‌رسه رو روی یک کاغذ می‌نویسید. این جلسه ممکنه تا نیم‌ساعت و حتی یک‌ساعت هم طول بکشه. بعد از این جلسه، شما کلی اسم نوشتید که می‌تونید هرکدوم رو با معیارهایی که گفتیم بسنجید و در نهایت، اسم مناسب برای کسب‌وکار خودتون رو انتخاب کنید.

اگه تا حالا طوفان فکری رو انجام ندادید، اصلاً نگران نباشید؛ ما براتون چندتا ایده نوشتیم تا به‌راحتی از اون‌ها کمک بگیرید:

۱- اسم‌های ساختگی

۲- اسم مکان‌ها و اشخاص معروف

۳- نمادها و اسم‌های استعاره‌ای

۴- اسم‌های توصیفی

هدینگ: طراحی لوگوی کسب‌وکار

اما می‌رسیم به لوگو؛ تقریباً می‌شه گفت نکاتی که باید توی انتخاب اسم رعایت کنید، توی انتخاب لوگو کسب‌وکارتون هم باید رعایت بشه. ساده، معنادار و متمایز.

لوگو یا نماد کسب‌وکار شما، توی فروشگاه اینترنتی، صفحه‌ی اینستاگرام، بسته‌بندی محصولات و همین‌طور تبلیغات کارتون مورد استفاده قرار می‌گیره. قرارگیری یک لوگوی مناسب کنار اسم کسب‌وکار شما، باعث می‌شه تا افراد شما رو راحت‌تر به‌خاطر بسپرن.

توصیه می‌کنیم برای شروع، از ابزارهای ساخت لوگو رایگان مثل سایت یه‌لوگو یا اپلیکیشن‌های موبایل آسون مثل picsart استفاده کنید.

برای شما