معرفی انواع سوسیس + تفاوت آنها با یکدیگر

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 15 شهریور 1401
معرفی انواع سوسیس + تفاوت آنها با یکدیگر

انواع سوسیس، یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین فرآورده‌های گوشتی است که به دلیل تنوع بسیار زیاد امروزه طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله از مجله تاندوری با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با سوسیس آشنا کنیم و انواع سوسیس را معرفی کنیم. در ادامه نیز فرق بین سوسیس‌ها را از نظر بافت و مواد تشکیل‌دهنده مورد بررسی قرار خواهیم داد تا با توجه به تفاوت‌های آن‌ها بتوانید در موراد مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

سوسیس چیست؟

سوسیس، یک فرآورده خوشمزه و پرطرفدار است که از گوشت تهیه شده است و نام آن از یک لغت فرانسوی به معنی نمک‌زده گرفته شده است. امروز انواع سوسیس در ابعاد و مواد اولیه متفاوت و همچنین بسته‌بندی‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود که با توجه به نوع غذا می‌توانید از آنها استفاده کنید.

با توجه وجود مواد نگهدارنده در مواد اولیه سوسیس‌ها، می‌توانید آنها را تا مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید. 

تاریخچه تهیه انواع سوسیس

این فرآورده گوشتی پرطرفدار خوشمزه، برای نخستین بار در کشور آلمان و شهر فرانکفورت تهیه شده است و امروزه در سراسر دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اما در این بین، روس‌ها برای اولین بار این خوراکی را در بندر انزلی تولید کردند. تاریخچه تهیه اولین ساندویچ سوسیس در ایران به سال 1316 باز می‌گردد که توسط آندره بهترین مارک سوسیس در خیابان ولیعصر تهران طبخ و عرضه شد. نخستین کارخانه بزرگ تولید این محصول با نام «آرزومان» در سال 1337 در یافت‌آباد تاسیس شد که بعدها نام آن به گوشتیران تغییر پیدا کرد. در حال حاضر نیز انواع برندها اقدام به تولید این محصولات غذایی می‌کنند.

مواد تشکیل دهنده انواع سوسیس

سوسیس‌ها، اغلب از گوشت چرخ‌کرده قرمز یا گوشت سفید تهیه می‌شوند. همچنین در طبخ این فرآورده‌های گوشتی از چربی خوراکی، نمک، ادویه، انواع سبزیجات معطر و افزودنی‌های مجاز نیز استفاده می‌کنند.

در گذشته، مواد تشکیل‌دهنده سوسیس را داخل روده‌ حیوانات ریخته و طبخ می‌کردند، اما امروزه علاوه بر روده حیوانات از انواع روکش‌ها از جنس کلاژن، سلولز و پلاستیک نیز استفاده می‌کنند.

البته تهیه این فرآورده استوانه‌ای شکل در کشورهای مختلف با ماده اولیه گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، گوشت گوساله و حتی گوشت گوسفند نیز مرسوم است. محبوب‌ترین سوسیس آنهایی هستند که با گذشت زمان طعم و مزه آنها تغییر نکرده و همواره خوشمزه هستند. انواع سوسیس را می‌توانید به صورت دودی یا پخته تهیه کنید.

تفاوت سوسیس‌ها با یکدیگر از نظر شکل ظاهری و درصد گوشت

تفاوت سوسیس‌ها با یکدیگر از نظر شکل ظاهری و درصد گوشت

آشنایی با انواع سوسیس

سوسیس‌ها براساس ترکیبات گوشتی چرخ شده و میزان درصد آنها و ادویه‌های استفاده شده به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه برخی از رایج‌ترین سوسیس‌ها را که می‌توانید به راحتی در بازار تهیه کنید، به شما معرفی خواهیم کرد تا در دستور پخت انواع پیتزاها و سایر غذاهای آموزش داده شده در وب سایت آموزشی تاندوری مورد استفاده قرار دهید.

سوسیس گوشت

گوشت، ترکیب اصلی این نوع سوسیس را تشکیل می‌دهد و با گوشت‌های مختلف گوسفندی، گوساله، مخلوط، گوشت سفید اعم از مرغ، بوقلمون، ماهی تهیه می‌شود. میزان درصد گوشت تاثیر زیادی در مزه و کیفیت این فرآورده دارد و علاوه بر آن ارزش غذایی آن نیز بیشتر است. به طوری که اغلب سوسیس‌هایی که با درصد بالایی از گوشت تهیه می‌شوند، به دلیل داشتن چربی هنگام طبخ نیازی به روغن ندارند. معمولا این نوع سوسیس را به صورت کبابی روی ذغال، گریل یا بخارپز می‌کنند.

سوسیس مرغ

این نوع سوسیس نیز از گوشت مرغ تهیه می‌شود و بافت بسیار نرمی دارد اما طعم آن نسبت به سوسیس گوشت خوک یا سوسیس جگر بسیار بهتر است. این نوع سوسیس بیشتر برای تهیه پیتزا کاربرد دارد و استفاده آن در غذاهای سرخ‌ کردنی نیز مرسوم است.

سوسیس آلمانی

سوسیس آلمانی، یکی از انواع سوسیس که با گوشت قرمز تهیه می‌شود و بیشتر در تهیه ساندویچ سوسیس بندری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این غذا کافی است سوسیس آلمانی را در روغن سرخ کنید و به آن مقداری پیاز و سیب‌زمینی نگینی سرخ‌شده،  فلفل تند، رب گوجه‌فرنگی و ادویه بزنید.

انواع سوسیس| سوسیس فرانکفورتر

سوسیس فرانکفورتر نیز نوع دیگری از سوسیس است که نسبت به سوسیس آلمانی درصد گوشت قرمز آن بیشتر است. این نوع سوسیس به دلیل استفاده زیاد از گوشت، بسیار خوش‌طعم بوده و طرفداران بسیاری دارد. به طوری که در تولید سوسیس فرانکفورتر از ۷۰ تا 80 درصد گوشت قرمز، روغن مایع، گلوتن، نشاسته، نمک، ادویه و دیگر افزودنی‌های مجاز استفاده می‌شود. بنابراین مصرف آن برای کسانی که مبتلا به بیماری چربی خون و کلسترول هستند، توصیه نمی‌شود. 

این نوع سوسیس را به دلیل چربی زیاد می‌توانید به صورت کبابی و گریل طبخ و در انواع پیتزا و ساندویچ و سالاد استفاده کنید.

سوسیس هات داگ

نوعی دیگری سوسیس که از نظر بافت و درصد گوشت شباهت زیادی به سوسیس آلمانی و فرانکفورتر دارد، سوسیس هات داگ است. نام این فرآورده گوشتی از یک سگ با نژاد اصیل آلمانی گرفته شده است که پاهای کوتاه و بدنی کشیده دارد. تفاوت دیگر هات داگ با دیگر سوسیس‌ها در بسته‌بندی با ابعاد بلندتر و باریک‌تر است. از این نوع بیشتر برای سرخ‌کردن و کبابی استفاده می‌کنند. ساندویچ هات‌ داگ یکی از مشهورترین غذاهای فست‎‌فودی‌ است، که با این سوسیس خوشمزه درست می‌شود.

سوسیس هات داگ

سوسیس کراکف

کراکف از دیگر انواع سوسیس‌هایی است که در دو نوع ساده و پنیری در بازار عرضه می‌شوند و طعم و عطر خوشمزه‌ای دارد. تفاوت اصلی سوسیس کراکف این است که میزان گوشت آن از سوسیس آلمانی بیشتر، اما از فرانکفورتر کمتر است. همچنین در ترکیبات آنها به مقدار زیادی آرد استفاده می‌کنند. بهتر است این نوع سوسیس را به صورت بخارپز و آب‌پز استفاده کنید تا متوجه عطر فوق‌العاده آن بشوید.

انواع سوسیس‌|سوسیس شکاری

سوسیس شکاری نوع دیگری از سوسیس‌ها است که درصد بسیار بالای گوشت و ادویه‌جات تند در آن وجود دارد که مناسب کباب‌کردن است. اغلب این محصول را در غشای روده گوسفند می‌پیچند تا مزه آن را دوچندان کنند. قیمت سوسیس شکاری نسبت به دیگر سوسیس‌ها بسیار گران‌تر است. 

سوسیس کوکتل

کوکتل‌ها یکی از فرآورده‌های مشهور گوشتی هستند که نسبت به سایر سوسیس‌ها در سایزهای کوچک و حجیم تولید می‌شوند. انواع کوکتل را از نظر ترکیب ادویه و میزان درصد گوشت به نوع دودی، پنیری، ویژه، مرغ و غیره تقسیم‌بندی کرد. 

سوسیس بلغاری

سوسیس بلغاری یکی دیگر از فرآورده‌های گوشتی است که با منشأ کشور بلغارستان با ترکیب ادویه‌جات مخصوص تولید و عرضه می‌شود. این نوع سوسیس با ترکیب‌های مختلف گوشت قرمز گاو و گوساله و گوشت مرغ با میزان درصد متفاوت تولید می‌شود. با استفاده از سوسیس بلغاری می‌توانید انواع خوراک‌ها، ساندویچ بلغاری، پیتزا و انواع غذاهای ترکیبی با این نوع سوسیس خوشمزه را درست کنید.

سوسیس چوریتسو

یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین انواع سوسیس در دنیا، سوسیس چوریتسو است که نسبت به دیگر سوسیس‌ها ظاهری متفاوت و شبیه حلزون دارد. همچنین از نظر رنگ نیز متفاوت بوده و با رنگ قرمز تیره تولید می‌شود. در ترکیبات سوسیس چوریتسو ، درصد گوشت خوک بسیار بالا است و مانند سوسیس شکاری در روده حیوان پیچیده می‌شود. اما در کشور ما به دلیل ممنوع بودن استفاده از گوشت خوک این نوع سوسیس را با گوشت خالص گوساله تولید می‌کنند.

انواع سوسیس| سوسیس جلاپنو

سوسیس جلاپنو نیز مانند چوریتسو در کشورهای دیگر از گوشت خوک تولید می‌شود اما در ایران با گوشت گوساله تهیه می‌شود. تنها تفاوت سوسیس جلاپنو با چوریتسو در استفاده از پنیر چدار در ترکیبات آن است و این پنیر باعث ایجاد طعم لذیذ و خاص در جلاپنو شده است. پخت و مصرف جلاپنو با درصد بالای گوشت به صورت کبابی و گریل یا آب‌پز بسیار رایج است. بنابراین انواع ساندویچ و غذاهای ترکیبی با سوسیس و پنیر را می‌توانید با این نوع سوسیس خوشمزه درست کنید.

سوسیس کابانوسی

پایه اصلی سوسیس کابانوسی نیز  گوشت خوک است منشا اصلی آن کشور لهستان است. در کشور ما با گوشت گوساله یا مرغ و بوقلمون تهیه می‌شود و طرفداران زیادی نیز دارد. تفاوت اصلی آن با دیگر سوسیس‌ها از نظر شکل ظاهری است به طوری که ظاهری دراز و باریک دارد. اغلب سوسیس کابانوسی را به صورت دودی، نرم و خشک و خرد شده در سالادها، انواع پاستا و سوپ استفاده می‌کنند. 

سوسیس انگشتی

سوسیس انگشتی به دلیل اندازه بسیار کوچک یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین انواع سوسیس است که در تهیه فینگرفودها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش انواع فینگر فود – کلیک کنید

در این مقاله از مجله تاندوری با انواع سوسیس آشنا شدید و همانطور که گفته شد سوسیس‌ها از نظر شکل ظاهری، میزان درصد گوشت و ادویه‌های به کار رفته در آنها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. البته تنوع تولید سوسیس در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بسیار کمتر است اما در سبد غذایی خانوارها جهت پخت انواع غذاها جایگاه ویژه‌ای دارد. شما با استفاده از مقالات آموزشی تاندوری می‌توانید انواع غذاها را با استفاده از سوسیس‌های مختلف درست کنید.

اگر درباره نحوه و روش طبخ سوسیس در کنار سایر ترکیبات مواد غذایی برای تهیه انواع ساندویچ، انواع پیتزا و پاستا تجربه و مهارت کافی ندارید می‌توانیداز طریق اپلیکیشن تاندوری به انواع و اقسام رسپی‌ها دسترسی داشته باشید و ترفندهای پخت بهتر تمام این موارد را خیلی سریع آموزش ببینید.

دانلود اپلیکیشن تاندوری – کلیک کنید

اگر از انواع مدل‌ سوسیس‌هایی که معرفی کردیم، استفاده کرده‌اید لطفا تجربیات خود را درباره طعم، مزه و کیفیت آنها در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما