انواع غذای شمالی برای گیاه‌خواران

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 26 آذر 1401
انواع غذای شمالی برای گیاه‌خواران

یکی از ویژگی‌های انواع غذای شمالی، به خصوص خطه گیلان، این است که عمداتا غذاهای محلی کم‌گوشت و پر سبزیجات دارند! علت آن هم این است که شمال کشور پر از سبزی‌های بسیار خوشمزه، مفید و معطر است. همین امر باعث شده است که شمالی‌ها، غذاهای خود را بیشتر بر پایه استفاده از سبزیجات بنا کنند که البته هم بسیار خوشمزه است!

کمتر کسی پیدا می‌شود که به غذاهای محلی شمالی علاقه نداشته باشد. اتفاقا این سبک غذاها بیشتر مورد توجه افرادی گیاه‌خوار و وگان است که در رژیم غذایی خود از گوشت و فرآورده‌های حیوانی تغذیه نمی‌کنند.

در این مطلب به طور کامل رژیم غذایی وگان معرفی شده است. درصورتی علاقه‌مند به دانستن درباره این سبک از رژیم غذایی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رژیم غذایی وگان را که در مجله تاندوری منتشر شده است، مطالعه کنید.

در این مطلب از مجله تاندوری سعی داریم تا به شما 3 مورد از پرطرفدارترین غذاهای گیاهی و بدون گوشت شمالی را معرفی کنیم.

همراه تاندوری مگ باشید تا با چند مرحله ساده به راحتی شیوه پخت این 3 مدل غذای شمالی را آموزش ببنید.

انواع غذای شمالی: باقالاقاتوق

مواد لازم برای تهیه باقالاقاتوق

“این مواد برای 4 نفر کافی است.”

باقالا: 2 پیمانه

تخم مرغ: 2 عدد

کره: 2 قاشق غذاخوری

روغن: به میزان کافی

زردچوبه: به میزان کافی

نمک و فلفل سیاه: به میزان کافی

سیر: 4 حبه

شوید خشک: 2 قاشق غذاخوری

انواع غذای شمالی: باقالاقاتوق

انواع غذای شمالی: باقالاقاتوق

مراحل پخت باقالاقاتوق

مرحله اول

برای تهیه باقلا قاتوق ابتدا بهتر است باقالا ها خشک را از شب قبل داخل کاسه ای بریزیم و تا سطح روی آن ها آب بریزیم و کنار بگذاریم تا خیس بخورند و ۲ الی ۳ مرتبه آب آن را تعویض کنیم تا نفخ آن از بین برود و پوست باقالاها راحت‌کنده شود و نرم شوند.

مرحله دوم

(باقالا تازه نیاز به این خیس خوردن ندارد و زمان پخت نیز زود پخته می شود.)

باقالاها را آبکش می کنیم و می شوییم و پوست آن ها را می گیریم.سیرها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و با گوشتکوب کاملا آن ها را له می‌کنیم.

مرحله سوم

حالا قابلمه ای را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و کره و کمی روغن را داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا کره آب شود و سیرهای له شده را داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم و باقالاها را نیز به آن می افزاییم و مجددا تفت می دهیم.

مرحله چهارم

سپس کمی زردچوبه ، فلفل، شوید خشک و نمک روی مواد می پاشیم و خوب زیر و رو می‌کنیم و ۴ الی ۵ لیوان آب جوش روی مواد می ریزیم تا کاملا روی باقالاها را بگیرد و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را اول زیاد می کنیم تا آب بجوش بیاید.

مرحله پنجم

بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا باقالا ها به مرور زمان پخته شوند. وقتیکه بیشتر آب غذا تبخیر شده بود و حجم کمی آب داخل باقالا قاتوق باقیمانده بود و باقالاها نیز نیم پز شده بودند و کمی گیر داشتند تخم مرغ ها را روی آن ها می‌شکنیم و (اصلا تخم مرغ ها را هم نمی زنیم).

مرحله ششم

مجددا درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را کم می‌کنیم تا باقالاها کاملا بپزند و تخم مرغ‌ها نیز پخته شود.باقالا که پخته شدند و غذا آب بسیار ناچیزی داشت یعنی باقالاقاتوق پخته شده و آماده است.قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف می ریزیم و همراه با برنج کته و سیر ترشی نوش جان کنید.

انواع غذای شمالی: میرزا قاسمی

میرزا قاسمی نیز یکی از پرطرفدارترین انواع غذاهای شمالی محسوب می‌شود. در ترکیب این غذا، تخم مرغ نیز وجود دارد (مانند باقالاقاتوق) اما آن دسته از افرادی که تخم مرغ دوست ندارند و یا وگان هستند، می‌توانند از ترکیب این غذا تخم مرغ را حذف کنند.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی

پیاز: 1عدد

تخم مرغ: 1 تا 2 عدد

بادمجان قلمی: 6 عدد

زردچوبه: به مقدار لازم

گوجه فرنگی: 3 عدد

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری سر پر

سیر: 6 حبه

مراحل پخت میرزا قاسمی

مرحله اول

برای تهیه میرزا قاسمی خوشمزه در ابتدای کار، بادمجان ها را می شوییم، سپس با پوست روی منقل ذغال یا اجاق گاز کبابی می کنیم. وقتی که بادمجان ها به طور کامل کباب شد، آنها را درون یک سینی قرار می‌دهیم و روی سینی را با یک پلاستیک می‌پوشانیم.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می دهیم بادمجان ها خنک شود. کشیدن پلاستیک روی سینی باعث می شود که پوست بادمجان‌ها راحت جدا شود. بادمجان ها را پوست کنده و ساطوری می کنیم و کنار می گذاریم. پیاز را شسته و پوست می کنیم و با رنده درشت آن را رنده می‌کنیم.

مرحله سوم

حالا یک تابه مناسب  را با کمی روغن، روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم. وقتی که پیاز ها طلایی شد، سیر رنده شده یا خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

انواع غذای شمالی: میرزاقاسمی

انواع غذای شمالی: میرزاقاسمی

مرحله چهارم

بعد از این که سیر هم تفت خورد، نمک و زردچوبه و پودر فلفل را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا عطر و بوی ادویه خارج شود. در این مرحله رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ باز کند.

مرحله پنجم

در این مرحله گوجه فرنگی ها را می شوییم، سپس پوست شان را می گیریم. در ادامه گوجه فرنگی‌ها را در غذاساز پوره می کنیم. سپس آن را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا آب گوجه فرنگی تبخیر شود.

مرحله ششم

وقتی که سس غلیظ شد، بادمجان های کبابی و ساطوری شده را به آن اضافه کرده و یک ربع ساعت به آن زمان می دهیم تا سس به خورد بادمجان ها برود و بادمجان ها با سس تفت بخورد. تخم مرغ را می توان جدا نیمرو کرد.

مرحله هفتم

یا در آخر روی میرزا قاسمی ریخت و در تابه را بست تا تخم مرغ هم پخته شود. می توان تخم مرغ ها را درون میرزا قاسمی شکست و همزد تا تخم مرغ درون میرزا قاسمی بافت ایجاد کند. میرزا قاسمی‌ها را در کنار نان بربری تازه و سبزی خوردن سرو می‌کنیم. به این ترتیب یکی از بهترین انواع غذای شمالی که در آن گوشت نیز بکار نرفته است، می‌تواند در وعده‌های غذایی شما قرار بگیرد.

اگر علاوه بر انواع غذاهای شمالی، به یادگیری و تجربه سایر غذاهای غیر ایرانی مانند انواع پاستا و انواع پیتزا نیز علاقه دارید و دوست دارید که این غذاها را در سطح حرفه‌ای آموزش ببنید و از این مهارت برای کسب درآمد استفاده کنید، دوره‌های آموزش آنلاین تاندوری، بهترین روش را برای یادگیری شما زیر نظر مدرس‌های حرفه‌ای آشپزی، در نظر گرفته است.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

رژیم وگان و وجترین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طرز تهیه کله جوش خوشمزه (مرحله به مرحله)

معرفی خوشمزه‌ترین غذای گیاهی ملل

برای شما