انواع قارچ خوراکی + معرفی آن‌ها

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 26 آذر 1401
انواع قارچ خوراکی + معرفی آن‌ها

تنوع بسیار زیادی در انواع قارچ خوراکی و غیر خوراکی وجود دارد اما اصولا قارچ یک شمشمیر دو لبه محسوب می‌شود! اگر برای شما سوال است که چرا چنین تعبیری را برای انواع قارچ‌ها به کار برده‌ایم، به سم موجود در بعضی از انواع قارچ‌ها اشاره می‌کنیم که می تواند در عرض 2-3 روز و حتی کمتر، انسان را از پا درآورد و منجر به مرگ او بشود.

قارچ‌هایی که بسیار زیبا هستد و توجه انسان را در طبیعت به خود جلب می‌کند، می‌تواند سمی باشد و برای سلامت بدن انسان به شدت مضر.

در عین حال، بعضی از انواع قارچ های خوراکی هستند که علاوه بر طعم لذیذ و روش‌های مختلفی که برای خوردن آن وجود دارد، از جهت خاصیتی که برای بدن دارند بسیار مورد توجه هستند. بسیاری از غذاهای سالم و حتی فست‌فودی که برای بدن ضرر دارند نیز در مواد اولیه خود انواع قارچ را به کار می‌برند.

در این مطلب از مجله تاندوری انواع قارچ خوراکی را با هم بررسی می‌کنیم و ویژگی‌های آن‌ها را با هم مرور می کنیم و در ادامه با خواص انواع قارچ برای بدن انسان آشنا خواهیم شد.

دانلود اپلیکیشن تاندوری

روش شناخت انواع قارچ سمی

  • هیچگونه قانون و یا تست علمی (خارج از آزمایشگاهی) وجود ندارد که بطور دقیق ایمن‌بودن و یا سمی‌بودن قارچ‌ها را معین سازد. شکل ظاهری، رنگ و طعم در سمی‌بودن قارچ‌ها تعیین‌کننده نمی‌باشد. شناسایی قارچ‌های سمی از غیر سمی حتی برای قارچ شناسان کارکشته نیز امری دشوار است.
  • هرگز شخصاً اقدام به چیدن قارچ نکنید و حتما قارچ را از مراکز معتبر خریداری کنید.
  • برخی افراد حتی با مصرف قارچ‌های خوراکی و غیرسمی دچار واکنش آلرژیک (حساسیتی) می‌شوند.
  • عمل پختن باعث خنثی‌شدن مواد سمی موجود در برخی از قارچ‌های سمی می‌شود، اما در برخی دیگر از قارچ‌های سمی حتی پختن (به هر طریق و مدت زمان) نیز در بی‌اثرکردن سم آنها بی‌نتیجه است.
  • برخی قارچ‌ها زمانی که همراه با مشروبات الکلی مصرف می‌شوند ایجاد مسمومیت می‌کنند.
  • مصرف برخی قارچ‌ها برای انسان‌ها بی‌خطر بوده اما در حیوانات ایجاد مسمومیت می‌کنند و برعکس به صرف مشاهده مصرف قارچ‌ها توسط حیوانات نمی‌توان به غیر سمی‌بودن آنها توسط انسان مطمئن بود.
  • برخی قارچ‌های تازه روییده غیرسمی هستند، اما وقتی بالغ و یا پیر می‌شوند سمی می‌شوند.
  • پس از مصرف قارچ‌های مشکوک منتظر ظهور علایم مسمومیت نباشید، و فوراً به مراکز فوریتهای پزشکی مراجعه کنید. چراکه برخی علایم مسمومیت از قارچ‌های بسیار سمی ممکن است پس از ۲۴ ساعت و یا  حتی چندین روز بعد از مصرف بروز یابند. (هر چه نشانه های مسمومیت دیرتر بروز یابند، خطر آسیب جدی به ارگانهای حیاتی بدن و مرگ ناشی از مصرف قارچ سمی افزایش می یابد)
  • مصرف قارچ‌های سمی ممکن است به نارسایی کبد و کلیه و در نهایت به مرگ منتهی شود.

انواع قارچ خوراکی و ویژگی‌های آن

قارچ دکمه‌ای

اغلب افراد قارچ خوراکی را با همان قارچ دکمه‌ای که در 90 درصد مواقع مورد استفاده‌مان قرار می‌گیرد می‌شناسند. این نوع قارچ ساده‌ترین نوع قارچ است که مزه خاصی ندارد ولی به صورت کبابی، سرخ‌کرده، خام و پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قارچ دکمه‌ای

قارچ دکمه‌ای

در این قسمت با سایر انواع قارچ خوراکی و خواص آن برای بدن انسان آشنا خواهیم شد:

قارچ صدفی

قارچ صدفی یکی از معروف‌ترین انواع قارچ خوراکی است. این نمونه از قارچ را اغلب ما در قالب بسته‌بندی شده از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرده ایم این نوع قارچ دارای ارزش غذایی و قابلیت تکثیر بسیار بالایی  است .
این نوع قارچ، نمونه قارچی است که در پوشش گیاهی انبوه رشد می‌کند داری رنگ سفید و خاکستری است و در همه مواقع سال یافت رشد می‌کند و از آن‌جایی که پرورش آن نیز بسیار آسان و این نوع قارچ، از انواع سازگار با محیط محسوب می‌شود، نمونه پرورش یافته آن نیز بسیار زیاد است.

قارچ شیتاگه (قارچ جنگلی)

قارچ جنگلی یکی از مواد لذیذ و سنتی در کشورهای ژاپن چین و کره است حدود هزار سال است که این  قارچ تحت شرایط طبیعی در مناطق خنک و کوهستانی آسیا بر روی قطعات چوب درختی کشت و پرورش داده می‌شود. در حال حاظر چندین رقم از این قارچ شناسایی شده و طی چند دهه اخیر روش‌های مناسبی برای تسهیل و پرورش هر چه مطلوب‌تر قارچ در شرایط مصنوعی پیشنهاد شده است.

قارچ کوپرینوس (مرد پشمالو)

قارچ مرد پشمالو برای مدت‌های مدید به عنوان مطلوبترین قارچ مورد توجه دوست‌داران قارچ آمریکایی و اروپایی بوده است . تشخیص آن بسیار ساده است و با رشد متراکم بر روی بستر و تولید کلاهک های قابل توجه امکان اشتباه را به حداقل می‌رساند .

بافت شکننده و شیوه منحصر به فرد خود نابودی که با عطر ملایم و بسیار مطلوب همراه است . این قارچ، به شدت مورد توجه جمع آوری کنندگان و شکارچیان قارچ قرار گرفته است . مرد پشمالو را می‌توان در تمامی مناطق معتدل، در اواخر تابستان و پاییز یافت!

در ایران این قارچ در دشت‌ها و مراتع مناطق شمالی کشور حتی در جنگل‌ها نیز به وفور دیده می‌شود .

قارچ قیفی

ظاهر این نوع قارچ بسیار زیباست و رنگ‌های طلایی و زردی در خود دارد. این نوع قارچ شبیه گل نیلوفر است  و یک تورفتگی در قسمت کلاهک خود دارد.

قارچ قیفی، به صورت وحشی در قسمت حاشیه‌ای دریای خزر و در اروپا رشد می‌کند. در خطه مازندران، مردم به این نوع قارچ، “زرد کیجا” نیز می‌گویند و برای برداشت آن، به سراغ جنگل‌ها می‌روند. انواع قارچ قیفی در سوپرمارکت‌ها به راحتی یافت نمی‌شود اما در بازارهای محلی ممکن است بتوانید آن‌ را پیدا کنید.

قارچ قیفی، از انواع بسیار محبوب قارچ خوراکی محسوب می‌شود که در دنیا وجود دارد. طعم آن شیرین و فلفلی است و با تخم مرغ مزه جذابی را رقم خواهد زد. این نوع قارچ بافتی گوشیتی دارد و نسبت به انواع قارچ‌های دیگر ملایم است. مدت دوام این قارچ در فریزر، حدودا 10 روز است که این تعداد روز در مقایسه با سایر قارچ‌ها زیادتر است.

از قارچ قیفی در غذای محلی بسیاری از اروپاییان مانند فرانسوی‌ها و استرالیایی‌ها وجود دارد.

 

تشخیص انواع قارچ خوراکی از سمی

انواع قارچ خوراکی، انقدر زیاد هستند که معرفی تمام آن‌ها در یک مقاله نمی‌گنجد و ممکن است از حوصله مخاطب خارج باشد. اما اگر بخواهیم به عنوان پیشنهاد بگوییم کدام‌ یک از قارچ‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید، علاوه بر قارچ دکمه‌ای، قارچ صدفی و قارچ شیتاگه انتخاب مناسبی هستند.

در مطالب بعدی به تفضیل به بررسی خواص انواع قارچ‌های خوراکی برای بدن انسان می‌پردازیم.

چنانچه به آشپزی علاقه دارید و یا دوست دارید مهارت خود را در آشپزی برای شرع یک کسب و کار خانگی ارتقا دهید، دوره‌های آشپزی آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری می‌تواند نیاز شما را در این زمینه پاسخگو باشد و در انتهای هر دوره به شما گواهی پایان دوره ارائه دهد.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

سوپ بروکلی به همراه 10 ارزش غذایی کلم بروکلی

طرز تهیه پاستا آرابیاتا + 5 نکته جالب

چگونه سالاد روکولا درست کنیم؟ در 5 مرحله

 

 

 

 

 

 

برای شما