آشنایی با انواع پنیر و کاربردهای آنها در آشپزی + طرز تهیه پنیر ورقه‌ ای

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 02 شهریور 1401
آشنایی با انواع پنیر و کاربردهای آنها در آشپزی + طرز تهیه پنیر ورقه‌ ای

امروزه استفاده از انواع پنیر برای پخت غذا بسیار مرسوم شده است. پنیر، با توجه به محبوبیتی که بین مردم دارد، پای ثابت بسیاری از دستورهای آشپزی است و می‌توان به صورت رنده شده آن را روی غذاهای مختلف به ویژه پیتزاها و دیگر غذاهای فست‌فودی ریخت و از طعم لذیذ آن لذت برد. از این رو در این مقاله آموزشی از مجله تاندوری، قصد داریم که شما را با چند نوع پرطرفدار پنیر آشنا کنیم و برخی از کاربردهای آنها در آشپزی و پخت غذا را نیز بیان کنیم.

پس اگر دوست دارید با ویژگی‌های پنیرهای طعم‌دار و خوشمزه دیگری غیر از پنیر صبحانه بیشتر آشنا شوید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید. البته در انتها نیز طرز تهیه پنیر ورقه‌ای را به شما آموزش خواهیم داد.

آشنایی با انواع پنیر

انواع پنیر، به دلیل داشتن پروتئین، چربی، سدیم و کالری بسیار باید در رژیم غذایی افراد به خوبی گنجانده شود. در گذشته پنیر، تنها در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروز در بیشتر غذاهای فرنگی و فست‌فودی جا خوش کرده است. از این رو، در ادامه چند نوع پنیر که بیشتر در دستورهای غذاهای آموزشی تاندوری مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی خواهیم کرد. سالم‌ترین انواع پنیر خوراکی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پنیر پارمزان
  • پنیر پارمسان
  • پنیر گودا
  • پنیر چدار
  • پنیر فتا
  • پنیر ماسکارپونه
  • پنیر بلوچیز
  • پنیر لیقوان
  • پنیر بری
  • پنیر موزارلا

نمونه‌هایی از کاربرد پنیر در آموزش‌های آشپزی تاندوری:

انواع پنیر سالم و خوشمزه

انواع پنیر سالم و خوشمزه

پنیر پارمزان

پارمزان، پنیری سفید و سفت است که خاستگاه اصلی آن به کشور ایتالیا باز می‌گردد. این نوع پنیر را می‌توان در دو نوع کهن و جوان پیدا کرد. پنیر پارمزان از شیر تازه گاوه تهیه می‌شود و آن را بین 10 ماه تا 4 سال در انبارهای مخصوص نگهداری می‌کنند تا به اصطلاح برسد و طعم ویژه به خود بگیرد. در این بین، قیمت پنیر کهن به دلیل طعم خاص و مدت نگهداری بیشتر و کیفیت بالاتر نسبت به پارمزان جوان، گران‌تر است. از پنیر پارمزان می‌توان در تهیه انواع سس‌ها، سوپ‌ها، پاستاها و خوراک‌های همراه با برنج و غذاهای فست‌فودی و انواع پیتزاها استفاده کرد.

پنیر پارمسان

پنیر پارمسان که به پنیر “پارمیجانو رجیانو” نیز شناخته می‌شود، یک پنیر با بافت سخت و طعم تلخ و قوی است.

از این پنیر برای طعم‌دهی به انواع سوپ، پاستا، سالاد و غیره استفاده می‌کنند اما در میزان اضافه‌کردن آن به غذا دقت داشته باشید تا طعم غذا قابل تحمل باشد. یکی دیگر از موارد استفاده این پنیر در پخت مرغ سوخاری است. به طوری که مقداری از پنیر پارمسان را در پودر سوخاری می‌ریزند و سپس مرغ را در آن می‌غلتانند و سرخ می‌کنند.

پنیر گودا

گودا، یک پنیر زرد رنگ و سفت است که عطر و طعم ملایم تا قوی دارد. خاستگاه اصلی این پنیر شهر کوچی در کشور هلند است. انواع پنیر گودا بسته به زمان به عمل آمده آن بین یک تا 36 ماه طعم و مزه متفاوتی دارد. از این رو هر چه پنیر گودا کهن‌تر باشد، سفت‌تر و عطر و بوی آن قوی‌تر می‌شود. این پنیر از شیر گاو به صورت خام یا پاستوریزه درست می‌شود و چون سریع ذوب می‌شود اغلب برای پخت انواع پیتزا و همبرگر پنیری کاربرد دارد. 

پنیر چدار

چدار یک پنیر انگلیسی است و خاستگاه اصلی آن به این کشور باز می‌گردد. این پنیر چون طی فرآیند ویژه و با بریده‌شدن تکه‌های شیر پاستوریزه گاو که به صورت لایه لایه روی هم می‌ریزند، درست می‌شود به چدار معروف است. چدار رنگ نارنجی نسبت به چدار معمولی گران‌تر است. 

بافت پنیر چدار خشک و ترد است و همچنین طعم تند، خامه‌ای و آجیلی دارد. از این پنیر برای درست کردن برگرها و انواع ساندویچ استفاده می‌کنند.

پنیر فتا

پنیر فتا در ایران قدمت طولانی دارد اما خاستگاه اصلی آن به بلغارستان و یونان می‌رسد. این نوع پنیر سفید از شیر پاستوریزه یا شیر خام گوسفند درست می‌شود. پنیر فتا طعمی شور، تند و مرطوب دارد اما بافت آن ترد و شکننده است و برخی از موارد بافت خامه‌ای شکل نیز دارد. پنیر فتا را می‌توان به صورت خرد شده روی سالاد و سبزیجات گریل شده و انواع ساندویچ استفاده کرد. بسیاری از افراد این پنیر را در میان‌ وعده و صبحانه همراه با روغن زیتون و فلفل سیاه و نان تازه سرو می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که پنیر فتا را همراه با سالاد و غذاهای سرد حتما امتحان کنید.

پنیر ماسکارپونه

یکی دیگر از انواع پنیرها که با شیر پاستوریزه گاو درست می‌شود و بافتی نرم و صاف دارد، پنیر ماسکارپونه است. این نوع پنیر ایتالیایی نرم و سفید رنگ با بافت خامه‌ای یکی از مواد اولیه اصلی برای درست‌کردن دسر ایتالیایی تیرامیسو است. البته این پنیر را می‌توانید در طرز تهیه پاستا، لازانیا و دیگر دسرها نیز مصرف کنید.

پنیر بلوچیز

پنیر بلوچیز یا پنیر آبی مانند دیگر پنیرها از شیر گوسفند، بز و گاو تهیه می‌شود اما در ترکیبات آن از کپک آبی پنی سیلیوم (هم‌خانواده پنی سیلین) استفاده می‌کنند. این نوع پنیر به دلیل طعم عالی و بی‌نظیر به صورت تکه‌ای همراه سالاد سرو می‌شود.

پنیر لیقوان

یکی از پنیرهای ایرانی بسیار معروف و محبوب، پنیر لیقوان است که خاستگاه اصلی آن روستای ییلاقی در نزدیکی استان تبریز به نام لیقوان معروف به دره بهشت است. این نوع پنیر با نام پنیر سفید آذربایجان یا پنیر آذری نیز شناخته می‌شود. پنیر لیقوان طعم شوری دارد و روی سطح آن متخلخل است و در برخی موارد نیز با بافت نرم و چرب نیز تولید می‌شود.

پنیر بری

یکی دیگر از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع پنیرها، پنیر بِری است که بافتی نرم و خامه‌ای دارد و خاستگاه اصلی آن به شمال فرانسه باز می‌گردد. در دستور پخت این پنیر، خامه وجود دارد و به همین دلیل میزان چربی آن نسبت به دیگر پنیرها بیشتر است. 

پنیر بری به دلیل داشتن عطر و طعم ملایم‌ در انواع سالادها و ساندویچ‌ها قابل استفاده است. البته مصرف آن در دنیا بیشتر با ژامبون و میوه مرسوم است.

پنیر موزارلا

موزارلا یک نوع پنیر سفید و نرم است که میزان رطوبت در آن نسبت به دیگر پنیرها بسیار بالاتر است اما کالری و سدیم کمتری دارد. این پنیر ایتالیایی از شیر گاو تهیه می‌شود و آن را به شکل بیضی یا کروی در می‌آورند و در آب نگهداری می‌کنند تا همواره مرطوب بماند.

پنیر گودا؛ یکی از انواع پرطرفدار پنیرها

پنیر گودا؛ یکی از انواع پرطرفدار پنیرها

طرز تهیه پنیر ورقه‌ای

در این قسمت، طرز تهیه پنیر ورقه‌ای در منزل، ساده و راحت ارائه گردیده است. استفاده از پنیر ورقه‌ای در دستور پخت برخی از غذاهای فست فودی و دسرها و میان وعده‌ها بسیار رایج است. پنیرهای ورقه‌ای اغلب برای انواع پنیرها مانند پنیر چدار، گودا و موزارلا تولید می‌شوند و در این بین، طرز تهیه پنیر ورقه‌ای در منزل کار ساده‌ای است و می‌توان با مواد اولیه محدودی آن را به راحتی درست کنید. در ادامه، مواد مورد نیاز و مراحل تهیه پنیر ورقه‌ای خانگی به طور کامل بیان شده است.

مواد لازم برای طرز تهیه پنیر ورقه ای

  • شیر: 2.5 لیوان
  • سرکه: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۱ لیوان
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر ژلاتین: نصف قاشق
  • کره: ۱ قاشق
  • رنگ زرد خوراکی: به مقدار لازم

انواع پنیر| مراحل درست کردن پنیر ورقه‌ای

  1. در ابتدا شیر را درون یک قابلمه تمیز بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا جوش بیاید. در این مدت مراقب باشید که شیر سر نرود.
  2. سپس دو قاشق غذاخوری سرکه به شیر اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه روی حرارت بگذارید تا بجوشد.
  3. در ادامه شیر جوشیده شده را درون یک دستمال تمیز بریزید تا درون یک صافی بگذارد.
  4. بعد از اینکه سرد شد دستمال حاوی شیر را با دست فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. 
  5. وقتی که آب پنیر گرفته شد؛ آن را درون غذاساز بگذارید و یک لیوان شیر و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.
  6. مایه پنیر به دست آمده را بعد از میکس‌شدن داخل یک ماهیتابه بریزید و نصف قاشق غذاخوری پودر ژلاتین و یک قاشق غذاخوری کره به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.
  7. این ترکیب را به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و حسابی هم بزنید. بعد از خاموش‌کردن شعله گاز چند قطره رنگ زرد خوراکی به آن اضافه کنید.
  8. در این مرحله درون یک ظرف پیرکس را چرب کرده و مایه را داخل آن بریزید و صاف کنید.
  9. ظرف حاوی مایه پنیر به مدت دو ساعت درون یخچال قرار دهید تا سفت و آماده شود.
  10. بعد از خارج‌کردن از یخچال به کمک چاقو لبه‌ها را از ظرف جدا کنید و سپس پنیر آماده شده را برش بزنید.

 

کاربرد انواع پنیرها برای پخت غذا

کاربرد انواع پنیرها برای پخت غذا

انواع پنیر با توجه به ذائقه و فرهنگ غذایی هر کشوری طعم و مزه مخصوص به خود را دارد و می‌توان آنها را در وعده‌های مختلف غذایی و جهت پخت غذاهای مدرن فست‌فودی و سنتی استفاده کرد. بر این اساس پنیر امروزه به عنوان چاشنی اصلی اغلب غذاها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. شما می‌توانید از طریق مطالعه مقالات آموزشی وب سایت تاندوری در حوزه آشپزی، در دستور پخت انواع غذاها و پیتزاها از این پنیرها استفاده کنید. اگر تجربه و ایده خاصی درباره استفاده از پنیرها در غذاهای مختلف را دارید، آنها را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

درصورتی که بخواهید کاربرد انواع پنیر را در غذاهای مختلف تست کنید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن تاندوری ، شیوه پخت انواع غذاهای خوشمزه را یاد بگیرید. درصورتی که با استفاده از دستورالعمل‌های تاندوری یک غذای متفاوت و خوشمزه را درست کردید، تجربیات خود را از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را هم مطالعه کنید:

 

 

برای شما