آشنایی با انواع یقه‌های لباس

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 07 اسفند 1401
آشنایی با انواع یقه‌های لباس

برای خیاط ها و طراحان لباس، خیلی مهم است که انواع یقه های لباس را بشناسند تا بتوانند با توجه به مدل های مختلفی که برای این موضوع وجود دارند، بهترین نوع یقه را انتخاب کرده و طراحی های موفق تری را انجام دهند.

متاسفانه خیلی از افراد غیرحرفه ای یا تازه کار به این موضوع توجهی نمی کنند و مدل نامناسبی از یقه را برای لباس های خود انتخاب می کنند. عدم انتخاب یقه مناسب، باعث می شود که نتوانند یقه درستی را برای لباس خودشان انتخاب کنند و نتیجه نهایی خیلی زیبا نباشد.

حالا سوال اینجاست که انواع یقه لباس چه هستند؟ چطور می توانیم بهترین یقه ها را برای لباس های خودمان یا مشتریانمان انتخاب کنیم و اصلا این کار را باید براساس چه پارامتری انجام دهیم؟

در این مقاله ما می خواهیم انواع یقه‌های لباس را به شما معرفی کنیم و به شما بگوییم که انواع یقه لباس چه هستند و هرکدام را به صورت مختصر معرفی کنیم تا هم با آنها آشنا شوید و هم بتوانید براساس لباس های خودتان و نوع طراحی که انجام می دهید، بهترین نوع یقه را انتخاب کرده و از داشتن لباسی زیبا و برازنده لذت ببرید.

اگر به طراحی لباس یا خیاطی علاقمند هستید و دوست دارید در مورد انواع یقه های لباس اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله با تاندوری همراه باشید.

 

انواع یقه های لباس

 

آشنایی با انواع یقه‌های لباس

در ادامه این مقاله، می خواهیم به شما دسته بندی های مختلف یقه های لباس را بگوییم و در ادامه هرکدام از این دسته بندی ها نیز به شما انواع یقه های لباس را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید راحت تر با این موارد آشنا شوید. انواع دسته بندی یقه های لباس عبارتند از:

1- یقه مسطح یا خوابیده:

این نوع از یقه های لباس همانطور که از نامشان پیداست، به صورت مسطح روی لباس قرار می گیرند و مدل و فرم بسیار ساده ای دارند. لباس های یقه گرد، یقه هفت و… از جمله این مدل هستند که روی اکثر تیشرت ها و لباس های معمولی قرار دارند.

2- یقه برگردان:

دومین نوع از انواع یقه های لباس، یقه برگردان نام دارد. این نوع یقه همانطور که از نامش پیداست، به صورتی طراحی می شود که قسمتی از یقه روی لباس برگردانده می شود و می توانید آن را مشاهده کنید.

یقه برگردان معمولا روی لباس های رسمی و لباس های فرم قرار می گیرد. از جمله آشناترین استفاده های این نوع یقه برای همه ما، یقه کت و شلوارهای اداری است که قسمتی از یقه روی لباس قرار دارد.

 

انواع یقه های لباس

 

3- یقه ایستاده:

سومین نوع از انواع یقه های لباس که احتمالا با آن نیز آشنایی دارید، یقه ایستاده است. این نوع یقه به صورتی طراحی می شود که قسمتی از یقه اصلی لباس، به صورت ایستاده قرار می گیرد و همین موضوع می تواند باعث جذابیت و زیبایی بیشتر لباس شود.

از جمله آشناترین نوع یقه ایستاده که می تواند برایتان آشنا باشد، لباس های یقه اسکی است که قسمتی از یقه به صورت ایستاده دور گردن قرار می گیرد و حالت زیبایی به لباس می بخشد.

4- یقه فانتزی:

در دنیای امروز تقریبا می توان گفت که کمترین حوزه کاری وجود دارد که در آن خلاقیت و نبوغ وارد نشده باشد و طرح ها و روش های جدیدی را مشاهده نکنیم. یقه فانتزی نیز یکی از انواع یقه هایی است که مدل خاصی برای آن وجود ندارد و انواع یقه های خلاقانه در این دسته بندی قرار می گیرند.

مثلا یقه های دراپه که حالتی افتاده و زیبا دارند و جزو هیچکدام از دسته بندی های بالا نیستند، یقه فانتزی محسوب می شوند. هر نوع یقه دیگری نیز که نتوانیم آن را در سه دسته قبلی بگنجانیم، جزو یقه های فانتزی محسوب می شود.

 

آشنایی با 8 مدل یقه لباس

 

آشنایی با 8 مدل یقه‌ لباس

حالا که با دسته بندی های مهم انواع یقه های لباس آشنا شدیم، نوبت به این می رسد که چند مورد از مهمترین یقه های لباس را بررسی کنیم تا بتوانید زیباترین مدل یقه را برای لباس خود انتخاب کنید.

1- یقه گرد:

یکی از محبوب ترین انواع یقه های لباس، یقه گرد است. این نوع یقه بسیار ساده است و دوخت راحتی نیز دارد. جالب است بدانید که یقه گرد برای افرادی مناسب است که صورتی لاغر دارند و می خواهند صورت خود را پرتر نشان دهند.

نکته دیگری که باید بدانید این است که این یقه از انواع یقه های راحت برای کسانی محسوب می شود که لباس را به تن می کنند و به همین خاطر نیز در انواع لباس های روزمره وجود دارد.

 

یقه گرد لباس

 

2- یقه هفت:

یکی دیگر از انواع یقه که در لباس های ایرانی بسیار رایج است، یقه هفت نام دارد. این نوع یقه نیز نحوه دوختی ساده دارد و می توانید به راحتی آن را روی هر لباسی اجرا کنید.

نکته جالبی که باید بدانید این است که یقه هفت برای افرادی مناسب است که صورتی پُر و تپل دارند و می خواهند صورت خود را کشیده تر و لاغرتر نشان دهند.

 

3- یقه خشتی:

نوع دیگر از یقه که احتمالا بشناسید، یقه خشتی یا چهارگوش نام دارد. این نوع یقه به صورت چهارگوش مربع یا مستطیل طراحی می شود و گوشه های تیز دارد که باعث می شوند زیبایی خاصی به لباس بخشیده شود.

البته این نوع یقه نیز برای افرادی با صورت لاغر مناسب نیست و صورت افراد را لاغرتر نشان می دهد.

 

یقه قایقی

 

4- یقه قایقی:

احتمالا لباس هایی را دیده اید که یقه آنها تا سرشانه ها ادامه دارد و کشیده شده است. این نوع یقه قایقی نام دارد. یقه قایقی نوعی از یقه های خلاقانه و جالب است که می تواند زیبایی زیادی را به لباس های مجلسی ببخشد.

اما نکته مهمی که باید بدانید این است که یقه قایقی برای افرادی که دارای گردن کوتاه و سرشانه های کوچک هستند بسیار مناسب است و برای افرادی که این خصوصیات را ندارند، توصیه نمی شود.

 

5- یقه ایرانی:

این نوع یقه به این صورت است که دو تکه یقه روی هم قرار می گیرند و با استفاده از دکمه بسته می شوند و یا یک دکمه به صورت نمادین قرار می گیرد و دوخته می شود.

این نوع یقه را در لباس دیپلمات های ایرانی یا روحانیان مشاهده می کنید که به صورت کامل گردن را می پوشاند.

 

6- یقه اسکی:

یقه اسکی یکی از آشناترین انواع یقه های لباس برای لباس های ایرانی است. این نوع یقه به این خاطر که می تواند گردن را بپوشاند، در لباس های زمستانی بسیار پرکاربرد است و می تواند بهترین محافظت را از گردن انجام دهد.

یقه اسکی معمولا به صورت ساده حالت کوتاهی دارد اما در برخی از لباس ها می تواند بلندتر باشد و حتی تا دو یا سه دور نیز تا بخورد.

 

7- یقه انگلیسی:

یقه انگلیسی یکی از معروف ترین انواع یقه های لباس است که برای کت و شلوار استفاده می شود. این نوع یقه از نوع برگردان محسوب می شود که قسمتی روی لباس برگردانده شده است و زیبایی بیشتری به آن می بخشد.

جالب است بدانید که هرچه قسمت برگردان یقه پهن تر باشد، صورت و بدن را پرتر نشان خواهد داد و هرچه این قسمت باریک تر باشد، صورت و بدن کشیده تر نشان داده خواهد شد.

 

8- یقه دراپه:

یقه دراپه از انواع یقه های فانتزی است که بسیار زیبا بوده و می تواند حالتی جذاب به لباس ببخشد. یقه دراپه به این صورت است که از سرشانه ها تا نزدیکی کمر چین خورده است و حالتی باز و چین خورده دارد و این موضوع باعث زیبایی بیشتر در لباس مجلسی خواهد شد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که این نوع یقه برای افراد لاغر مناسب است که اندام کوچکی دارند و برای افرادی که این خصوصیات را ندارند خیلی مناسب و جذاب نخواهد بود.

 

مدل یقه برای لباس

 

جمع بندی مطالب

در این مقاله در مورد آشنایی با انواع یقه های لباس صحبت کردیم و گفتیم که دسته بندی انواع یقه های لباس چیست و سپس با هم بررسی کردیم که این دسته بندی ها چه کاربردی برای انواع لباس دارند.

در ادامه نیز باهم برخی از معروف ترین انواع یقه های لباس را بررسی کردیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید و به راحتی هرکدام را بشناسید و استفاده کنید تا لباس های زیباتری را طراحی کنید.

اگر به طراحی لباس یا خیاطی علاقمند هستید و دوست دارید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می کنیم که سری به دوره آموزشی نازکدوزی در سایت تاندوری بزنید و در صورت تمایل، این دوره آموزشی جامع را تهیه کنید. در دوره های آموزشی تاندوری، مدرسان به گونه ای تدریس می کنند که شما بتوانید در حین آموزش کار را یاد بگیرید و برای ورود به بازار کار آماده شوید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با انواع یقه های لباس آشنا شوید و بتوانید با توجه به این موارد، بهترین لباس ها را برای خودتان یا مشتریان خود طراحی کنید.

برای شما