14. طراحی بسته‌بندی مناسب برای محصولات

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 3 دقیقه 05 مهر 1401
14. طراحی بسته‌بندی مناسب برای محصولات

حتما شما هم شنیده‌ اید که می‌گویند نباید از روی جلد یک کتاب درباره محتوای آن قضاوت کرد؛ اما این اتفاقی است که در 80 درصد مواقع می‌افتد و ما بر اساس جلد یک کتاب و تیتر آن تصمیم می‌گیریم یک کتابی را انتخاب کنیم یا نه. همین اتفاق درباره سایر انتخاب‌های ما رخ می‌دهد. ما بارها و بارها افراد را از روی ظاهر و پوشش آن‌ها قضاوت می‌کنیم؛ مثلا هرچه قدر یک فردی در استایل ظاهری خود حرفه‌ای به نظر برسد، ما قطعا او را یک فرد حرفه‌ای قلمداد می‌کنیم.

 حتما دقت کرده اید که در یک رستوران‌، چندین بار بر اساس زیبایی و دیزاین یک غذا، تصمیم گرفته اید که آن را سفارش دهید و یا برعکس!

تمام این مثال‌ها، اهمیت بسته بندی محصول را نشان میدهد که به هیچ عنوان کمتر از کیفیت محصول ارزش‌گذاری نمی‌شود.

بسته بندی محصول، از چه ابعادی اهمیت دارد؟

  • محافظت از محصول

هدف اولیه بسته‌بندی یک محصول محافظ از آن در برابر آسیب‌هایی است که ممکن است حین حمل و نقل، یا در انبار و یا در شرایط مختلف به آن وارد شود. به صورت کلی بسته‌بندی مناسب، محصول را از زمان تولید ان تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی محافظت می‌کند و این هدف اولیه و اصلی آن است.

در این فرآیند ممکن است محصول در شرایط خاصی مانند قرارگرفتن در مقابل نور شدید یا رطوبت و.. قرار بگیرد. بسته‌بندی آن باید به نحوی باشد که آسیبی به محصول نرسد و کالا سلامت و با حفظ کیفیت خود، به دست مصرف‌کننده برسد.

  • امنیت

یکی دیگر از کارکردهای یک بسته‌بندی مناسب حفظ امنیت محتویات بسته به همراه تضمین سلامت مصرف‌کننده است. یعنی چه؟

مثلا وقتی یک برای یک محصول غذایی می‌خواهیم بسته‌بندی طراحی کنیم، بهتر است علاوه بر رعایت مواردی که امنیت و سالم بودن محتویات بسته را تضمین می‌کند، روی بسته‌بندی یا داخل آن یا… اطلاعاتی که دانستن آن برای سلامت مصرف‌کننده اهمیت دارد نیز، ثبت شود.

اطلاعاتی نظیر تاریخ تولید، انقضا، موانع مصرف، عوارض (برای موارد دارویی)، مواد تشکیل‌دهنده و ترکیبات، نحوه مصرف و …. به خاطر داشته باشید که هرچه اطلاعات مصرف‌کننده درباره محصول بیشتر باشد، رضایت بیشتری جذب خواهد کرد.

  • جذابیت ظاهری

اهمیت بسته‌بندی جذاب و منحصر به فرد تقریبا با کیفیت بالای یک محصول به خودی خود، برابری می‌کند. یعنی اگر محصول شما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد، اما بسته‌بندی زیبایی نداشته باشد، تقریبا بیشتر زحمت شما به هدر می‌رود. موضوعی وجود دارد به اسم “First Impression” به معنی مواجهه اولیه یا اولین برخورد .

این موضوع بسیار اهمیت دارد و تاثیر زیادی بر تمایل مجدد مشتری برای خرید از شما یا معرفی شما به دیگران دارد. حتما تجربه کرده اید که یک بسته‌بندی زیبا، چه تاثیری بر حس شما نسبت به آن محصول، کسب و کار و تجربه‌خریدتان داشته است. همین امر برای مشتری شما نیز صادق است.

ضمن اینکه بسته‌بندی یونیک (خاص) و جذاب، در هویتی که از برند شما در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، به شدت موثر است.

  • قابلیت استفاده و کاربردی بودن

حتما تجربه این را داشته اید که با باز و بسته‌کردن یک محصول دچار چالش شوید. مثلا در برخی از محصولات قسمت درستی برای باز کردن آن تعبیه نشده است. این موضوع، همیشه باعث نارضایتی مصرف‌کننده یا مشتری شما خواهد شد. مشتری باید بتواند به راحتی از محصول شما استفاده کند بدون اینکه بسته‌بندی آسیب ببیند یا کلا پس از یکبار آنباکسینگ (بازکردن بسته) غیر قابل استفاده شود.

برای اغلب مهم است که بتوانند از بسته‌بندی محصولات بارها  و بارها استفاده کنند. هرچه بسته محصول شما برای مشتری قابلیت استفاده بیشتری داشته باشد، مشتری از خرید خود خوشحال‌تر است.

  • دوام و ماندگاری

بسیاری از مصرف‌کنندگان هنگام انتخاب محصولی برای خرید، به مواد سازنده بسته‌بندی آن توجه می‌کنند. مثال ساده آن غذاهایی است که در بسته‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند که معمولا مورد پسند مصرف‌کننده نیست زیرا متریال پلاستیکی برای سلامتی مضر است.

همچنین اگر مواد تشکیل‌دهنده بسته‌بندی محصولی دوام کافی نداشته باشد، ممکن است مشتری شما را از خرید منصرف کند. در برخی از محصولات دوام و ماندگاری بسته‌بندی مهم است. لذا با توجه به محصولی که ارائه می‌دهید، بسته‌ بندی‌ مناسبی برای آن در نظر بگیرید که از لجاظ استقامت، مشتری را راضی نگه دارد.

تمرین:

بر فرض اینکه کسب و کار شما در حوزه ارائه انواع فینگرفود برای مهمانی‌ها و مراسم‌ها باشد و بخواهید یک بسته 30 تایی از انواع فینگرفود در اختیار مشتری خود قرار دهید و برای اون ارسال کنید، بسته‌بندی آن را با رعایت چه مواردی طراحی می‌کنید؟

 

برای شما