بررسی چالش‌های کسب و کارهای خانگی (4 چالش مهم)

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 09 دی 1401
بررسی چالش‌های کسب و کارهای خانگی (4 چالش مهم)

برای شروع و موفقیت در یک کار و کاسبی در منزل قطعاً با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شوید. چالش‌هایی که گاها حتی ممکن است آن‌ها را پیش بینی نکرده باشید. یا بسیار غیرمنتظره به نظر برسند. بررسی درست چالش‌های کسب و کارهای خانگی به شما این فرصت را می‌دهد که کمتر به در بسته بخورید.

اما به یاد داشته باشید که مهم‌ترین راز موفقیت در یک کسب و کار خانگی و راه اندازی یک کار و کاسبی در منزل، توانایی رویارویی با این چالش‌ها و پیش بینی مشکلات مسیر است. شما بدون بهره‌گیری از مدیریت بحران صحیح نمی‌توانید یک کار و کاسبی در منزل موفق را به سرانجام برسانید. حال ما در این بخش می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شما را بیان کنیم.

انواع چالش‌های کسب و کارهای خانگی

1. چالش‌های کسب و کارهای خانگی؛ قانونی‌بودن کسب و کار

شاید تا به حال به این مسئله فکر نکرده باشید اما باید بدانید شما به عنوان یک کار و کاسبی خانگی مجوز هر عملی را ندارید. فراموش نکنید که برای این دسته از امور، قوانینی وجود دارد. که باید در ابتدای راه آن‌ها را مطالعه کنید. برای مثال در دستورالعمل‌ها و قوانین شرکت‌های آپارتمانی برخی از این قوانین ذکر شده است. همچنین برخی از اموری که شما قصد انجام در منزل را دارید به مجوزهایی نیاز دارند. برای مثال شما برای شروع تولید مواد خوراکی و یا بسته بندی محصولات نیاز به مجوزهایی مبنی بر سلامت محصولاتتان از ادارات و مراجع مربوطه دارید.

یا مورد دیگری که باید به آن توجه کنید رعایت احوال همسایه‌ها و اطرافیان شماست. اگر به هر دلیل کار و کاسبی در منزل شما برای همسایه‌های شما ایجاد مزاحمت کند آن‌ها می‌توانند از کار شما شکایت کنند. همچنین شما اجازه انبارکردن مواد اولیه و یا تجهیزات مورد نیاز خود اگر دارای خطرات احتمالی برای ساختمان و یا همسایه‌ها باشند را ندارید.

از دیگر چالش‌های کسب و کارهای خانگی که باید به آن توجه کنید، این است که حضور کارکنان غریبه و بسیار در خانه و افزایش تردد و عبور و مرور در محل سکونت شما نیز، ممکن است منجر به کاهش امنیت ساختمان و سخت‌شدن عبور و مرور ساکنین در ساختمان و کوچه شود. پس قبل از شروع هر کسب و کاری در منزل باید به رعایت قوانین و مجوزهای مورد نیاز توجه کنید، تا در میانه راه به مشکلات عمده و غیرقابل حل برخورد نکنید.

چالش‌های کسب و کارهای خانگی

چالش‌های کسب و کارهای خانگی

2. چالش‌های کسب و کارهای خانگی؛ تفکیک زندگی شخصی و کاری

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که شما در کار و کاسبی در منزل خود با آن مواجه می‌شوید مشکل جدی گرفته نشدن است. اینکه شما همواره در کنار خانواده خود هستید و هر زمان که آن‌ها به شما نیاز داشته باشند حضور دارید. شاید مزیت بزرگی به خصوص برای خانم‌ها و مادران باشد. اما همین مسئله می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کسب و کارهای خانگی بدل شود.

هنگامی‌که شما به یک کار و کاسبی در منزل مشغول هستید، ساعات کار و زندگی شما به سادگی قابل تفکیک نیستند. برای مثال فردی را تصور کنید که صبح در ساعت مشخصی به دفتر محل کار خود می‌رود و عصر در ساعت معینی به خانه برمی‌گردد.

این فرد به سادگی کار و زندگی شخصی خود را تفکیک می‌کند. همچنین دیگر در ساعاتی که در جمع خانواده حضور دارد درگیر کار نیست و بالعکس. یعنی در تایم کاری خود درگیر مسائل خانه و خانواده نمی‌شود. اما فردی که به دورکاری و یا کار و کاسبی در منزل مشغول است با چالش‌های بسیاری روبرو است. برای مثال ممکن است درست در میان تایم کاری‌اش یک مسئله خانوادگی برای او ایجاد شود.

یا مهمانی سر زده برسد، کودکش نیاز به رسیدگی داشته باشد. یا مجبور باشد برای خرید منزل را ترک کند! همه این مسائل به دلیل عدم تفکیک صحیح بین کار و زندگی شخصی افراد رخ می‌دهد. این چالش به خصوص برای خانم‌های شاغل در خانه چالش بزرگی است. نیاز است تا با آموزش به افراد خانه و جدی گرفتن ساعات کاری کنترل شود.

برای مثال می‌توانید محلی از خانه را به محیط کاری خود تبدیل کنید. ساعت کاری معینی برای خود تعیین کنید تا افراد منزل بدانند که در این ساعات نباید مزاحم شما بشوند و یا درخواستی از شما داشته باشند. البته اینکه خودتان هم به ساعات کاری پایبند بمانید نکته مهمی است.

3. چالش‌های کسب و کارهای خانگی؛ مسئولیت تمام امور برعهده یک نفر

وقتی یک کار و کاسبی در منزل را راه اندازی کرده‌اید کسی بر شما نظارت ندارد. در نتیجه مسئولیت تمام امور با شماست. خودتان رئیس خودتان هستید و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. اینکه در اصطلاح آقا بالاسر ندارید و هر کاری که به نظر خودتان درست بیاید را انجام می‌دهید. اما باید بدانید این مزیت جذاب، می‌تواند یک چالش بسیار بزرگ برای شما باشد. در ابتدای راه و قبل از اضافه کردن نیروی جدید به کسب و کارتان احتمالاً تنها هستید. مجبورید که تمام کارها را به تنهایی انجام دهید و تصمیمات را به تنهایی بگیرید.

چه چالش‌هایی در مسیر کسب درآمد خانگی وجود دارد؟

چه چالش‌هایی در مسیر کسب درآمد خانگی وجود دارد؟

4. چالش‌های کسب و کارهای خانگی؛ محل کار با خانه یکی است

شاید کار کردن در خانه شما را چندان حرفه‌ای نشان ندهد. نشانی محل کار شما، خانه‌ای مسکونی است که کودک‌تان در اتاق کنار اتاق کار شما مشغول بازی است. این مسئله ذهنیت مخاطبان را در مورد کسب و کار شما تحت تاثیر قرار می دهد.

در اکثر شهرها و کشورها مقرراتی وضع شده‌اند که تا حدی اداره‌ی کسب و کار از خانه را محدود می‌سازند. با اینکه بسیاری از جوامع قوانین خود را به روز کرده‌اند و می‌دانند که کسب و کارهای مبتنی بر رایانه، مشاغل پر سر و صدایی نیستند، بعضا با اعمال محدودیت‌هایی، مانع اجرای چنین کسب و کارهایی می‌شوند.

راه مواجهه با چالش‌های کسب و کارهای خانگی چگونه است؟

این که بخواهید در خانه خود کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید، مشکلات خاص خودش را دارد اما تمام این مسائل به این معنا نیست که نباید ریسک کنید و شروع به آغاز کسب و کار خود کنید. چراکه هر مسیری سختی و چالش‌های خودش را دارد. نکته مهم این است که صبور و آگاه به امور باشید.

پذیرا و اماده مشکلات باشید و به جای جازدن، در هر مرحله راه حل مناسب را پیدا کنید  مجدد ادامه دهید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که تمام پستی و بلندی‌های اول مسیر هموار شده است و در مسیر حرفه‌ای بیزینس خود قرار گرفته اید.

تاندوری دوره آموزش راه‌اندازی کسب و کار خانگی را در همین راستا و به منظور ایجاد آمادگی اولیه برای شما که قصد راه‌اندازی کسب و کار خانگی خود را دارید تهیه دیده است. با گذراندن این دوره، با چالش‌های مسیر آشنا می‌شوید و خود را برای حل و فصل آن‌ها تقویت خواهید کرد.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

درآمد یک کسب و کار آنلاین چقدر است؟

استارتاپ کیک و شیرینی خود را بدون این 10 اشتباه شروع کنید!

بازاریابی تلگرام چیست؟ تاثیر تلگرام مارکتینگ در رشد کسب وکارهای خانگی

 

 

 

 

 

 

برای شما