تاریخچه شاورما به صورت کامل + نکات جالب

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 08 آبان 1401
تاریخچه شاورما به صورت کامل + نکات جالب

شاورما، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای شرقی است که در سال‌های اخیر پخت و عرضه آن در رستوران‌های کشور ما رواج پیدا کرده است. این نوع کباب شباهت زیادی به دونر کباب و کباب ترکی دارد و از لایه‌های نازک و برش خورده گوشت مرغ یا گوسفند درست می‌شود. این گوشت‌های کبابی را بعد از پخت داخل نان شاورما قرار داده و همراه با گوجه فرنگی، خیارشور، پیاز سفید و گاهی حمص سرو می‌کنند. ساندویچ‌های شاورمایی که داخل نان مخصوص پیچیده می‌شوند، طرفداران زیادی دارند.

از این رو در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم که درباره تاریخچه شاورما اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

شاورما چیست؟

شاورما یکی از مشهورترین غذاهای خیابانی جهان است که نوع خوشمزه آن در منطقه خاورمیانه پخته می‌شود و شهرت جهانی دارد. این غذای بین‌المللی را می‌توان با برش‌های نازک انواع گوشت اعم از مرغ، بوقلمون، گوساله، بز، گوسفند و بره تهیه کرد و با نان مخصوص آن به صورت ساندویچی میل کرد.

اگر به یادگیری سایر غذاهای بین‌المللی مانند سوسیس ملل علاقه‌مندید، می‌توانید دوره کامل آموزشی انواع سوسیس ملل و کبابی را بصورت آنلاین از آکادمی مهارت وخلاقیت تاندوری دریافت کنید و پس از گذراندن این دوره موفق به دریافت گواهی پایان دوره شوید.

این گواهی به شما کمک می‌کند بتوانید کسب و کار خانگی خود را در این زمینه به راحتی آغاز و شروع به کسب درآمد کنید.

آموزش انواع سوسیس ملل و کبابی – کلیک کنید

شاورما، محبوب‌ترین کباب دنیا

شاورما یکی از غذاهای محبوب در دنیا است که در بین کباب بازها طرفداران زیادی دارد. این غذای لذیذ و خوشمزه در برخی از کشور به عنوان کباب ترکی شناخته می‌شود و تاریخچه طبخ آن طولانی بوده و به دوره امپراطوری عثمانی‌ها باز می‌گردد.

از آنجایی که مردم ایران نیز علاقه زیادی به خوردن انواع کباب‌ها دارد، شاورما نیز به صورت ویژه در کشور ما طبخ می‌شود و اغلب رستوران‌ها در منوی خود این غذای بین‌المللی را نیز گنجانده‌اند.

تاریخچه تهیه شاورما در کشورهای مختلف

تاریخچه تهیه شاورما در کشورهای مختلف

تاریخچه تهیه شاورما

شاورما این تاکوی خاورمیانه‌ای، برای نخستین بار توسط عثمانی‌ها طبخ شده است. به طوری که که گوشت مزه‌دار شده را روی سیخ‌های گردان به صورت عمودی طبخ می‌کردند.

بنابراین در بررسی تاریخچه شاورما پی خواهیم برد که شاورما یک واژه ترکی است که با تلفظ عربی با نام «چَویرمَا» بیان می‌شود، به معنای گرداندن است که نخستین بار این کباب در قرن نوزدهم میلادی در امپراتوری عثمانی کبابی ابداع شد. با گسترش تکنولوژی و اختراع کباب‌پز، به این غذا «دونر» به معنی چرخیدن گفته شد. البته این غذا در بین یونانی‌ها به اسم «جایرو» به معنی چرخیدن یا چرخاندن است.

شاورمای اصل به صورت معمول همراه با تبوله، فتوش، نان طابون، سس تاهینی، حمص، شلغم، گوجه فرنگی و خیار دمای سرو می‌شود. این غذا امروزه به عنوان یک نوع فست فود گوشتی در سراسر دنیا نیز شناخته شده‌ است.

تاریخچه شاورما و نحوه گسترش آن در کشورهای اروپایی

هر چند عثمانی‌ها باعث پیدایش و گسترش این غذای کبابی شدند اما تا اواخر ۱۸۰۰ میلادی خبری از نام شاورما نبود. اما به همت یک آشپز خوش ذوق به نام «اسکندر افندی» برای نخستین بار در سال ۱۸۷۰ شاورما را در شهر ترکیه بورسا درست کرد و نام آن را «کباب» گذاشت. بنابراین تا قبل از جنگ جهانی دوم شیوه طبخ و روش پخت شاورما برای دنیای غرب ناشناخته بود. تا اینکه بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از مردم ترک‌نشین به آلمان مهاجرت کردند و باعث شدند که این غذای خوشمزه نیز به دنیای غرب راه پیدا کرد. در اوایل سال 1970 شاورما در آلمان محبوب شد.

در تاریخچه شاورما آمده است که فردی اهل استانبول ترکیه به نام «نورمن قدیر» که در زمینه پخت شاورما مهارت زیادی داشت، در سال ۱۹۶۰ به برلین آلمان مهاجرت کرد و باعث شد برای اولین بار این غذای خاورمیانه‌ای در اروپا گسترش پیدا کند. بنابراین این غذا از ترکیه با نان کباب دونر یا شاورما عربی به کشورهای دیگر منتقل شد و در حال حاضر اغلب کشورها اقدام به تهیه انواع شاورما بنابر ذائقه مردم خود می‌کنند.

البته شاورما در نقاط مختلف دنیا اعم از اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. به طوری که در کشور لبنان با نام شاورما، در کشور ما ایران با نام کباب ترکی شناخته می‌شود و به عنوان یک نوع فست فود در آذربایجان طرفداران زیادی دارد. البته در کشور عراق نیز این غذا را با نام «گص» می‌شناسند. معرفی می‌شود.

گفته می‌شود، شاورما توسط مسیحیان لبنانی وارد مکزیک شده است به طوری که در اواخر قرن 19 این افراد به آمریکای مرکزی مهاجرت کردند و باعث شدند که این غذا به لیست غذای مکزیکی‌ها اضافه شود و در آنجا با نام Al pastor شناخته می‌شود.

پخت شاورما برای نخستین بار در ترکیه

پخت شاورما برای نخستین بار در ترکیه

نخستین شاورما را چه کسی درست کرد؟| تاریخچه شاورما

مدعیان زیادی برای طبخ نخستین شاورما یا دونر کباب به شکل امروزی وجود دارد. برخی معتقدند که «اسکندر افندی» در بورسا زندگی می‌کرده یک وسیله را برای درست‌کردن گوشت کبابی به صورت عمودی اختراع کرده است اما تلاشی برای ماندگاری نام خود نکرده است. به همین دلیل فردی به نام «قدیر نورمان» از این ابتکار به نفع خود استفاده کرده و نام او به خاطر درست‌کردن کباب ترکی مشهور شده است.

نورمان فردی است که دونر کباب که بعدها به نام شاورما نیز معروف شد را اختراع کرده است. او در استانبول ترکیه متولد شد و سپس در سن 26 سالگی به اشتوتگارت آلمان مهاجرت کرد و در نهایت در سن 80 سالگی در برلین درگذشت و به خاک سپرده شد. 

نورمان در سال ۲۰۱۱ از طرف اتحادیه دونر کباب ترکیه موفق شد که به عنوان مخترع کباب ترکی معرفی شود. او از سال ۱۹۷۲ با مهاجرت به آلمان کرد و در شهر برلین یک رستوران راه‌اندازی کرد. نورمان، کباب ترکی را به دلیل سریع حاضرشدن در لیست منوی رستوران خود قرار داد و با استقبال ساکنان برلین روبرو شد چرا که بدون صرف وقت اضافی، می‌توانستند آن را به صورت لقمه آماده سرو کنند. از این جهت این غذا خیلی زود در میان آلمانی‌ها و دیگر کشورها محبوب شد.

البته با بررسی تاریخچه شاورما پی خواهید برد که یکی از عواملی که باعث محبوبیت شاورما شده، شیوه طبخ آن به صورت عمودی است. به طوری که چربی گوشت باعث لذیذ و آب‌دارشدن آن می‌شود و چون گوشت‌ها به صورت مخروطی و دوار حول یک سیخ می‌چرخد، باعث پخت یکنواخت آنها شده و یک ترکیب خوشمزه حاصل می‌شود.

شاورما چگونه درست می‌شود؟ | تاریخچه شاورما

به طور کلی شاورما با چیدن نوارهای گوشت طعم‌دارشده به طور متناوب روی یک سیخ عمودی تهیه می‌شود. شاید بارها موقع خرید و تهیه این غذا شاهد بودیم که تکه‌های گوشت را از یک بلوک بزرگ مخروطی حاوی گوشت و چربی جدا می‌کنند که به آرامی و با حرارت ملایم کباب شده است. 

گوشت شاورما با ادویه‌های مخصوص همچون  سیر، زردچوبه، آبلیمو، دارچین و هل طعم‌دار می‌شود و موقع پختن با بیرون زدن چربی ظاهری آبدار خواهد داشت. 

البته شاورما را باید با یک سس مخصوص سرو کرد. این سس از ماست سیر، آبلیمو، پودر سیر و نمک و فلفل درست می‌شود. این تاپینگ سبک و خوشمزه طعم‌ بی‌نظیری را در شاورما ایجاد می‌کند.

نان شاورما چیست؟

همانطور که در تاریخچه شاورما آمده است، باید این غذای بین‌المللی را با یک نان مخصوص سفید سرخ شده میل کنید. این نان با ترکیب مواد اولیه بسیار ساده‌ای درست می‌شود که عطر و طعم فوق‌العاده دارد. برای آشنایی با روش پخت نان شاورما می‌توانید به آرشیو مقالات وب سایت تاندوری مراجعه کنید.

طرز تهیه شاورما

طرز تهیه شاورما

طرز تهیه شاورما | تاریخچه شاورما

روش تهیه و طرز تهیه شاورما بسیار ساده بوده و به طور مفصل در مقالات مجله تاندوری بیان شده است. به طور مختصر می‌توان گفت برای پخت این غذا می‌توانید گوشت‌های خام برش خورده را درون مواد طعم‌دار کنید و سپس گریل کنید. یا اینکه به روش رستورانی گوشت خام را روی مخروط بزرگ چرخان قرار دهید و منبع حرارتی را روش کنید تا گوشت‌ها به صورت غیرمستقیم پخته شوند. موقع سرو باید گوشت پخته شده را با ایجاد برش‌های نازک جدا کرده و درون نان مخصوص قرار دهید. البته فرایند طبخ این غذا چند ساعت طول می‌کشد. 

در ضمن می‌توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز برای تهیه این غذای لبنانی استفاده کنید. دو راه برای سرو شاورمای آماده شده وجود دارد، یکی آن را درون نان شاورما بپیچید و همراه با کاهو، کلم، پیاز، خیار شور و گوجه فرنگی مانند ساندویچ میل کنید. یا اینکه گوشت‌های گریل شده را با برنج نوش جان کنید. بنابراین همه چیز به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع خوردن غذاهای بین‌المللی به تاریخچه و سر منشا به وجود آمدن آن توجه کرده و کنجکاو شده باشید که چگونه به وجود آمده است. یکی از این غذاها، شاورما است که قدمت طولانی دارد و در سراسر جهان گسترش پیدا کرده و در حال حاضر به سبک‌های مختلف انواع شاورما طبخ و سرو می‌شود. از این رو در این مقاله سعی کردیم که تاریخچه شاورما را با شما مرور کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

اگر علاقه‌مند به پخت نان شاورما و غذای آن هستید حتما به آرشیو مقالات وب سایت تاندوری مراجعه کنید. برای شرکت در دوره‌های آموزشی در زمینه هنر آشپزی، گلدوزی، خیاطی، بافتنی، عکاسی با موبایل و غیره حتما اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید تا در جریان زمان دقیق دوره‌ها قرار بگیرید.

امیدواریم که اطلاعات این مطلب مورد توجه شما واقع شده باشد، در صورتی که نظر و ایده خاصی برای پخت این غذای لبنانی دارید آن را در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا دیگر کاربران نیز از پیشنهادات شما استفاده کنند.

 

برای شما