طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد + ارزش غذایی برای نوزاد

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 4 دقیقه 14 آذر 1401
طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد + ارزش غذایی برای نوزاد

حریره بادام یکی از مفید‌ترین و پرطرفدارترین وعده‌هایی است که در دوران کودکی و نوزادی برای نوزادان و کودکان توصیه می‌شود. این وعده غذایی دارای موادی است که می‌تواند آنچه را که یک نوزاد به آن نیاز دارد را با حداکثر کیفیت به به بدن او برساند. یک وعده‌ایست که به اندازه نیاز باعث چاقی و رشد کودک می‌شود، بادام موجود در آن دارای ویتامین‌های لازم برای بدن اوست و حالت سبک و روون غذا، مناسب نوزادیست که تازه شروع به غذاخوردن درکنار شیر مادر خود کرده است.

تغذیه نوزاد، بسیار بیشتر از انچه که فکرش را کنید دارای اهمیت است. به نحوی که از زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید کوچکترین چیزی که مادر می‌خورد می‌تواند در سلامت و حالات نوزاد تاثیر مستقیم بگذارد. علت آن هم این است که نوزاد از شیر مادر تغذیه میکند و تغذیه مادر عینان بر نوزاد موثر است. پس از چند ماه، نوزاد کودک چندماهه شروع به اضافه‌کردن وعده‌های سبک به برنامه غذایی خود در کنار شیر مادر می‌کند.

این وعده‌ها مانند حریره بادام، اولین خوردنی‌هایی است که پس از شیر مادر به بدن کودک می‌رسد. تمام این‌ها دلایلی است که نحوه درست‌کردن این وعده‌ها بسیار اهمیت دارد.

مثلا با این که حریره بادام برای کودک چند ماهه مناسب است اما اگر یکی از موادی که در درست‌کردن غذای کودک به کار می‌رود برای او مناسب نباشد، این غذای مفید و سودمند به عاملی برای آسیب به کودک تبدیل می‌شود.

از همین رو، آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری، برای پاسخ به این نیاز والدین، یک دوره کاملا تخصصی و حرفه‌ای آموزش تغذیه کودک زیر نظر دکتر سونا اسلام‌پور، متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان، به صورت آنلاین آماده کرده است که با ورود به لینک زیر می‌توانید آن را مشاهده و بررسی کنید.

دوره آموزش جامع تغذیه اصولی کودک دکتر سونا اسلام‌پور

حریره بادام برای کودک چندماهه

حریره بادام برای کودک چندماهه

حریره بادام برای نوزاد

حریره بادام با شیر خشک

مواد لازم:

آرد برنج:1 قاشق غذاخوری

بادام: 6 عدد

آب: نصف استکان برای بادام

شیر خشک:یک پیمانه (حدود 30 میلی‌لیتر)

آب سرد: 1 استکان (خدود 60 میلی‌لیتر) برای آرد برنج

دستور پخت:

  • برای چخت حریره بادام، ابتدا باید پوست بادام‌ها را بکنید. برای اینکه این کار را راحت‌تر انجام دهید، باید بادام‌ها را درون استکان به همراه آب جوش به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا حسابی خیس بخورد. سپس آن‌ها را آبکشی کنید و بلاخاصله درون آب سرد قرار دهید. به این روش، می‌توانید به راحتی پوست بادام‌ها را از آن‌ها جدا کنید. سپس در همین مرحله بادام‌ها را درون مخلوط‌کت قرار دهید و میکس کنید.
  • در مرحله بعدی باید مخلوط بدست‌آمده را از صافی رد کنید. آن را درون یک ظرف روی گاز قرار دهید به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم به صورت مداوم هم بزنید و اجازه ندهید که ته بگیرد. در یک ظرف دیگر، آرد برنح را با آب سرد مخلوط کنید و آن را انقدر هم بزنید تا یکدست و حل شود. مخلوط بدست آمده را به مخلوطی که روی گاز قرار دارد اضافه کنید. خریره بادام را هم بزنید تا غلیظ شود.
  • زمانی که خریره بادام شما پخته شد و غلظت کافی رسید، آن را از روی اجاق بردارید و بک پیمانه شیر خشک به آن اضافه کنید.
  • خریره بادام شما آماده است. مقداری را که برای فرزند خود در نظر دارید بردارید و باقی آن را می‌توانید در یک ظرف در بسته، به مدت 2 روز در یخجال نگه دارید.

حریره بادام با شیر مادر

برای درست‌کردن خریره بادام با شیر مادر، کافی است با همان دستور پخت بالا به جای شیر خشک، 2 قاشق مرباخوری شیر مادر اضافه کنید.

حریره بادام با شیر گاو

اکنون که روش اولیه پخت حریره بادام را یاد گرفتید، می‌توانید به آن نشاسته، یا شکر اضافه کنید. همچنین از شیر گاو برای آماده‌سازی و برای بزرگسالان درست کنید.

مفدار نشاسته و شکر بر اساس اینکه برای چه تعداد افرادی می‌خواهید درست کنید متفاوت است اما 1 الی دو قاشق چایخوری شکر و نشاسته کفایت می‌کند.

مراحل پخت خیلی فرقی با هم ندارند و به همان سادگی قابل انجام است.

خواص حریره بادام برای نوزادان و بزرگسالان

خواص حریره بادام برای نوزادان و بزرگسالان

فوت و فن‌های درست‌کردن حریره بادام

  1. یکی از نکات مهمی که در درست‌کردن حریره بادم برای نوزادان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نباید شیر خشک را با مواد گرم ترکیب کرد و باید ختما آن را با مواد سر ترکیب کنید.
  2. یکی از موارد مصرف حریره بادام، برای افراد سرماخورده است؛ لذا از آنجایی که شیرینی برای سرماخوردگی ضرر دارد، بهتر است اگر شیرین می‌کنید، میزان شیرینی آن کم باشد.
  3. اگر می‌خواهید بدانید که غلظت حریره بادام شما چفدر باید باشد، غلظت ماست را در نظر بگیرید. چیزی شبیه به آن کافی است.
  4. برای نوزادان زیر 1 سال به هیچ عنوان حریره بادام را با شیر گاو درست نکنید.

فواید حریره بادام (برای بزرگسالان)

  1. بادام یکی از کم کلسترول‌ارین مواد غذایی محسوب می‌شود و به علت منیزیم زیادی که دارد، در کاهش فشار خود موثر است و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  2. بادام در بین سایر آجیل‌ها بسیار مقوی است و خواص فراوانی دارد؛ از همین رو برای خانم‌های باردار بسیار مفید است.
  3. به دلیل شیری که در تهیه حریره بادام استفاده می‌شود، استحکام استخوان بسیار زیاد شده و بازسازی آن با سرغت بیشتری اتفاق می‌افتد.
  4. اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید و سرفه‌های زیادی داشتید، حتما از خریره بادام در وعده‌های خود استفاده کنید. ترکیبات این میان‌وعده بسیار مغذی است و باعث کاهش خشکی محاری تنفسی و نرم‌شدن گلو می‌شود.

فواید حریره بادام (برای کودکان)

  1. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، کلسیم موجود در حریره بادام برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است. در مورد نوزادان این امر اهمیت بیشتری دارد چراکه در سنین رشد هستند و این که کلسیم مورد نیاز بدن آن‌ها از همان ابتدا به خوبی تامین شود بسیار حیاتی است. ضمن اینکه کلسیم موجود در حریره بادام به رشد و قوی بودن دندان‌های نوزاد نیز کمک بسیاری می‌کند.
  2. سن مناسبی که کودک شما می‌تواند حریرره بادام بخورد از 6 ماهگی است.
  3. بادام حاوی مقدار زیادی ریبو فلاوین است که این ماده به رشد مغز نوزاد شما بسیار کمک می‌کند و در حافظه و تمرکز او موثر است.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

بهترین غذای کودک برای رشد مغزی و جسمی + معرفی غذاهای سالم و مقوی

انواع کیک تولد پسرانه + نکات مهم برای درست‌کردن کیک تولد

سوپ بروکلی به همراه 10 ارزش غذایی کلم بروکلی

 

برای شما