داستان برند کی اف سی (KFC) جذاب‌ترین مرغ سوخاری جهان

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 23 آذر 1401
داستان برند کی اف سی (KFC) جذاب‌ترین مرغ سوخاری جهان

کی اف سی KFC مخفف عبارت (Ke ucky F ied Chicke ) است یعنی “مرغ سوخاری کنتاکی” که از محبوب‌ترین غذاهای فست فودی در دنیاست، جالب است بدانید که کنتاکی، نام یکی از ایالت‌های آمریکا نیز هست.

به دلیل شناساندن متفاوت‌بودن این نوع غذا، نام آن را مرغ سوخاری کنتاکی گذاشتند تا مشتری ها به راحتی متوجه غذاهایی که در این مکان ها سرو می‌شود، باشند. برند کی اف سی در حقیقت برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ میلادی افتتاح شد و آرام آرام پیشرفت کرد.

صاحب کی اف سی کلنل هارلند دیوید ساندرز نام داشت که در لوئیزویلِ ایالت کنتاکی زندگی می کرد به همین علت نام رستورانش را مرغ سوخاری کنتاکی گذاشت، این کار آفرین آمریکایی، در سال ۱۸۹۰ میلادی متولد و در سال ۱۹۸۰ میلادی درگذشت، داستان زندگی این مرد و نحوه شکل‌گیری و رشد این رستوران زنجیره‌ای جالب است. در ادامه با تاندوری مگ همراه باشید تا با تاریخچه و قصه KFC آشنا شویم.

کی اف سی چگونه معروف شد؟

به مرور زمان و با تلاش‌های صاحب این رستوران‌ها آن قدر این برند مشهور شد که امروزه بعد از برند مک دونالد، معروف ترین رستوران زنجیره ای دنیا در سبک فست فود است. اغلب تصور می کنند که کنتاکی نام نوعی از مرغ سوخاری است که به روش خاصی پخته می شود اما در حقیقت این نام اشاره به زادگاه این رستوران های زنجیره ای محبوب دارد.

با گذشت سال های متوالی و بیشتر و بیشترشدن شهرت این رستوران‌ها، نام این برند دیگر با حروف اختصاری KFC استفاده شد و امروزه نیز کمتر کسی است که نداند این حروف مخفف چه کلماتی است.

در حال حاضر این برند آن قدر پیشرفت و همه گیر شده که حدود ۲۰۰۰۰ شعبه در ۱۲۳ کشور دارد که البته این آمار مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی است و قطعا تا به امروز بر این تعداد نیز افزوده شده است. از جالب ترین نکات درباره برند کی اف سی این است در زمان اوج رکود اقتصادی آمریکا به وجود آمد و پیشرفت کرد، کاری که هیچ کس امیدی به پبروزیش نداشت.

این مجموعه رستوران های مرغ سوخاری کنتاکی نقش مهمی در شناساندن و محبوبکردن مرغ سوخاری در میان همه ی مردم دنیا داشت و تا آن زمان همبرگر محبوب ترین غذای فست فود در دنیا بود اما کنتاکی توانست در سرعت کمی همبرگر را به چالش بکشد و طرفداران زیادی برای مرغ سوخاری دست و پا کند.

تاریخچه برند کی اف سی (KFC)

تاریخچه برند کی اف سی (KFC)

تاریخچه رستوران‌های کی اف سی

در زمان های اولیه ی شروع به کار برند کی اف سی، کسی طرفدار مرغ سوخاری نبود و یا بهتر بگوییم به شکل امروزی مرغ سوخاری طرفدار زیادی نداشت اما کی اف سی به دلیل استفاده از ۱۱ گیاه مختلف و ادویه‌ جات بی‌نظیر توانست ذائقه مردم را به چالش کشیده و مشهور شود. اغلب به این رستوران‌ها می آمدند تا طعم جدید را امتحان کنند و مرغ را به شیوه و مزه خاص و منحصر به فردی نوش جان کنند.

وضعیت کنونی رستوران‌های کی اف سی

امروزه رستوران‌های زنجیره ای کی اف سی جزئی از فرهنگ و تاریخ آمریکا به حساب می‌آیند و مرغ سوخاری بخشی از رژیم غذایی ساکنان آمریکا شده است و آرام‌آرام، جای خود در رژیم غذایی دیگر کشورها نیز باز کرد.

کلنل هارلند صاحب اصلی برند کی اف سی وضع مالی خوبی در ابتدای ورود به صنعت غذایی نداشت اما به دلیل طعم خوب غذاهایش، افرادی به نام های جان وای (Joh Y)، برون و جک سی (B ow J . a d Jack C) در سال ۱۹۶۴ میلادی، بر مرغ سوخاری‌های خوشمزه او سرمایه گذاری کردند و توانستند آن را به یکی از غول‌های صنعت خوراکی در دنیا تبدیل کنند.

روند محبوبیت این برند آن قدر سریع بود که در اواسط سال ۱۹۶۰ میلادی کنتاکی در انگلستان، مکزیک، و جامائیکا و کانادا شعبه داشت و در حدود سال‌های ۱۹۷۰و ۱۹۸۰میلادی نام و آوازه‌اش در دنیا پیچیده بود و سرمایه داران زیادی علاقه‌مند بودند که مالکیت شعبات آن را به دست آورند.

گستردگی شعبات کی اف سی همچنان ادامه داشت تا این که برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ میلادی توانست شعبه ای در چین افتتاح کند که این موضوع بر شهرتش تاثیر زیادی داشت. البته ناگفته نماند که این برند تقریبا از اوایل کارش از برند پپسی برای نوشیدنی هایش استفاده می کرد که همین کار طرفداران پپسی را به رستوران کی اف سی می کشاند.

خوشبختانه کی اف سی توانسته با وجود این که ۵۵ سال از تاسیسش می گذرد باز هم کیفیت و اصالت خود را حفظ کند. محصول اصلی این رستوران‌ها هنوز هم مرغ سوخاری است اما منوی آن کمی گسترده‌تر شده و امروزه خوراکی‌های خوشمزه ای مانند موارد زیر را هم ارائه می دهد:

  • انواع مرغ سوخاری
  • انواع پیتزا
  • انواع برگر
  • سیب زمین ی سرخ کرده
  • سالاد و مخلفات همراه غذا

“پیشنهاد می‌کنیم در شعبات کی اف سی، مرغ سوخاری را به عنوان غذای اصلی انتخاب کنید.

نکات جالب درباره KFC

این برند و هر یک از شعباتش داستان‌های مخصوص به خودشان را دارد و می‌توان راجع به آن‌ها ساعت‌ها صحبت کرد اما در این قسمت به مهم‌ترین نکات جالب درباره  این برند می‌پردازیم:

  1. مالک اولیه کی اف سی اعتقاد داشت که نوع روغن تاثیر زیادی در طعم و مزه ی غذا دارد.
  2. هم اکنون در شعب اصلی کی اف سیی از روغن آفتابگردان، سویا و خرما به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود.
  3. هر مرغ با درجه ی ۸۵ سانتیگراد سرخ می شود.
  4. حامیان محیط زیست این برند را غیراخلاقی و کشنده می دانند زیرا سالانه تعداد زیادی از مرغ ها را می‌کشد.
  5. یکبار زن و شوهری که در محل زندگی پیشین صاحب کی اف سی زندگی می کردند کاغذی را نشان دادند و ادعا کردند این دستور پخت اصلی مرغ‌سوخاری‌های کی اف سی است، اما پس از مدتی مشخص شد که آن‌ها دروغ گفته بودند.
  6. برای پخت مرغ‌های سوخاری کنتاکی از گازهای مخصوصی استفاده می‌کنند که بسیار گران هستند.

نکات جالب درباره برند کی اف سی (KFC)

نکات جالب درباره برند کی اف سی (KFC)

متاسفانه هنوز در کشور عزیزمان ایران، رستوران کی اف سی اصلی شروع به فعالیت نکرده است. اما خارج از ایران می‌توانید طعم واقعی این مدل مرغ‌های سوخاری را تجربه کنید.

خوردن غذاهای فست‌فودی مانند انواع پیتزا و مرغ‌های سوخاری و … همیشه جذاب است و مورد علاقه اکثر جوانان واقع می‌شود اما مصرف زیاد آن، بخصوص در خارج از خانه که از مواد اولیه تازه و با کیفیت در تهیه آن‌ها استفاده نمی‌شود، می‌تواند صدمات زیادی بر سلامتی انسان وارد کند.

راه جایگزین این است که خودتان یادبگیرید که چگونه حرفه‌ای هرکدام از این مدل غذاها را در منزل به صورت حرفه‌ای تهیه کنید.

یکی از بهترین دوره‌هایی که به شما در درست‌کردن انواع پیتزا به صورت خیلی حرفه‌ای کمک می‌کند، دوره آموزش آنلاین انواع پیتزا توسط افسانه رضوی است.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

داستان قهوه استارباکس؛ معروف‌ترین برند قهوه دنیا

استارتاپ کیک و شیرینی خود را بدون این 10 اشتباه شروع کنید!

داستان شکل‌گیری برگرکینگ؛ فست فود شماره 2 دنیا

 

 

 

 

برای شما