کیک بدون شیر ؛ دستور پخت + معرفی بهترین ماده جایگزین شیر

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 7 دقیقه 21 شهریور 1401
کیک بدون شیر ؛ دستور پخت + معرفی بهترین ماده جایگزین شیر

با وجودی که شیر منبع غنی از کلسیم است اما برخی از افراد به دلیل حساسیت غذایی، داشتن رژیم غذایی خاص برای کاهش مصرف چربی و کلسترول و غیره، در دستور پخت کیک خانگی به دنبال بهترین جایگزین شیر هستند. برای شناخت جایگزین‌های شیر برای پخت کیک بدون شیر، با مقاله دیگری از مجله تاندوری همراه ما باشید تا دستور پخت کیک ساده بدون شیر را نیز به شما آموزش دهیم.

نقش شیر در دستور پخت کیک

شیر یک ماده اولیه اساسی در کیک‌پزی است که در کیک بافتی همگن و نرم ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر هر چه میزان چربی شیر بیشتر باشد، به همان میزان کیک شما طعم قوی‌تر و بافت نرم و پایدارتری پیدا خواهد کرد.

بنابراین چربی شیر باعث بهبود خواص کیک می‌شود. از این رو باید زمان انتخاب جایگزین برای شیر در دستورالعمل پخت کیک به مقدار چربی آن ماده نیز توجه کنید.

مواد لبنی بهترین جایگزین شیر در پخت کیک

کیک بدون شیر| بهترین جایگزین شیر در پخت کیک

همانطور که گفته شد، شیر باعث افزایش کیفیت کیک خواهد شد. اما گاهی اوقات برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند و یا اینکه گیاه‌خوار هستند و نمی‌توانند کیکی که بر پایه شیر تهیه شده است را میل کنند، به جایگزین شیر در کیک خانگی نیاز باشد. 

در چنین شرایطی علاقه‌مندان به کیک‌پزی به دنبال بهترین جایگزین برای شیر هستند. بهتر است بدانید که همه مواد جایگزین از نظر مواد مغذی، رنگ، بافت و طعم با هم  یکسان نیستند. بنابراین، باید در انتخاب جایگزین مناسب برای شیر به نوع کیک نیز توجه کنید.

در این بین انواع مختلفی از جایگزین شیر وجود دارند اما محصولات لبنی از جمله خامه سفید، ماست، شیر تغلیظ شده، شیر خشک و غیره می‌توانند بهترین جایگزین برای شیر معمولی باشند. البته می‌توان از آب به عنوان جایگزین شیر نیز استفاده کرد اما باید آن را با دیگر مواد همچون کره یا خامه مخلوط کنید، سپس به دستور پخت کیک خود اضافه کنید. اما اگر به لبنیات نیز حساسیت دارید، می‌توانید از جایگزین‌های غیرلبنی مانند شیر برنج، شیر نارگیل، شیر جو دوسر، شیر بادام، شیر سویا، آبمیوه و غیره نیز استفاده کنید.

کیک بدون شیر| نکات مهم درباره استفاده از جایگزین شیر در پخت کیک

اگر به دنبال دستور پخت کیک ساده بدون شیر هستید باید در انتخاب جایگزین شیر به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از آب به جای شیر ممکن است بافت کیک شما را مقداری سفت‌تر کند و طعم کیک را نیز تغییر دهد.
  • اگر در دستور پخت کیک گفته شده از شیر پرچرب استفاده کنید، بهتر است به جای هر فنجان شیر از یک قاشق مرباخوری کره به همراه آب استفاده کنید. کره به دلیل داشتن چربی طعم کیک را بهتر می‌کند.
  • اگر در پخت کیک از آب به جای شیر استفاده می‌کنید، حتما آب جوشیده و ولرم باشد. 
  • اگر داخل کیک آبمیوه را جایگزین شیر کنید، طعم کیک شما شیرین‌تر خواهد شد.
  • اگر ماست را جایگزین شیر در دستور پخت کیک کردید، ماست شما باید شیرین باشد چرا که ماست ترش باعث می‌شود که کیک کمتر پف کند.

طرز تهیه کیک ساده بدون شیر

درست‌کردن یک کیک خانگی به دلیل داشتن کیفیت بالا در تهیه مواد اولیه برای تامین سلامتی بدن بسیار مفید است. کیک‌هایی که اغلب در قنادی‌ها درست می‌شوند، برای ماندگاری بیشتر به آن‌ها مواد افزودنی اضافه می‌کنند که ممکن است برای بدن مشکل ایجاد کند. از طرفی دیگر تهیه یک کیک خوشمزه خانگی از نظر اقتصادی نیز می‌تواند بسیار به صرفه‌تر از خرید همین کیک از مغازه باشد.

پس اگر به دنبال تهیه کیک بدون شیر در خانه هستید، مواد اولیه زیر را تهیه کنید و تمام مراحل دستور پخت کیک ساده بدون شیر زیر را دنبال کنید، تا یک کیک بسیار خوشمزه با ظاهر بسیار جذاب را درست کنید.

دستور پخت کیک ساده بدون شیر

دستور پخت کیک ساده بدون شیر

مواد لازم جهت پخت کیک بدون شیر

  • تخم مرغ: ۶ عدد
  • آرد سفید: دو لیوان 
  • آب جوشیده گرم: نصف لیوان 
  • پودر قند یا شکر: یک و نیم لیوان
  • روغن یا کره ذوب شده: نصف لیوان 
  • بکینگ پودر: یک قاشق چای خوری
  • جوش شیرین: نصف قاشق چای خوری 
  • وانیل: نصف قاشق چای خوری 
  • نمک: یک چهارم قاشق چای خوری

دستور پخت کیک ساده بدون شیر 

برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کیک بدون شیر در ادامه با وب سایت آموزشی تاندوری همراه باشید.

مرحله اول طرز تهیه کیک ساده بدون شیر

 برای تهیه این دسر خوشمزه لازم است که ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سپس در ابتدا سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید تا به رنگ سفید تبدیل شود و حالت خامه‌ای پیدا کند. 

مرحله دوم

در این مرحله پودر قند یا شکر را به سفیده تخم‌ مرغ اضافه کنید و دوباره این مخلوط را هم بزنید. در ادامه روغن یا کره ذوب شده را به آن اضافه کنید و پس از آن، این مخلوط را داخل یخچال بگذارید.

مرحله سوم: آماده‌سازی خمیر کیک بدون شیر

برای ایجاد حالت اسفنجی در این کیک ساده بدون شیر، آرد، بکینگ پودر، وانیل، نمک و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و سپس الک کنید و داخل یک ظرف مناسب بریزید. در ادامه زرده تخم مرغ را در ظرفی جداگانه به هم بزنید تا رنگ کرمی به خودش بگیرد. 

مرحله چهارم: اضافه کردن آب به عنوان جایگزین شیر

در این مرحله از طرز تهیه کیک ساده بدون شیر، آب جوشیده گرم یا ولرم را کم کم به زرده‌های تخم مرغ اضافه کنید و سریع این مخلوط را هم بزنید. مراقب باشید دمای آب شما مناسب باشد اگر آب داغ استفاده کنید سپس پخته شدن زرده تخم مرغ خواهد شد.

مرحله پنجم

مخلوط آرد همراه با وانیل، بکینگ پودر و جوش شیرین را که از قبل الک کرده‌ایم را کم کم به زرده‌های تخم مرغ اضافه کنید. این مخلوط را کمی هم بزنید و سپس سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

مرحله ششم: آماده‌سازی قالب کیک

 پس از اینکه مواد کیک به طور کامل حاضر شد، قالب کیک را با استفاده از یک کاغذ روغنی بپوشانید و یا کل ظرف را با روغن چرب کنید. سپس مواد را داخل قالب بریزید و آن را در فر به با دمای 180 درجه‌ سانتی‌گراد به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. البته این کیک بدون شیر را همچنین می‌توانید در داخل قابلمه نیز درست کنید.

لازم به ذکر است که این کیک ساده بدون شیر را می‌توانید با اضافه‌کردن پودر کاکائو یا پودر قهوه داخل مواد به یک کیک کاکائویی خوشمزه تبدیل کنید.

مواد لبنی بهترین جایگزین شیر در پخت کیک

کیک ساده و بدون شیر

دستور پخت کیک هویج بدون شیر

چنانچه شما بتوانید به درستی خمیر کیک را طبق دستورالعمل درست کنید، با اضافه‌کردن برخی مواد به آن به راحتی می‌توانید کیک‌های مختلف با طعم و مزه‌های متنوعی را نیز تهیه کنید. این شیوه آشپزی و کیک‌پزی برای کسانی که در پخت کیک مهارت لازم را دارند و در روند تهیه دسر به دنبال خلاقیت هستند، بسیار مناسب است. 

دستور پخت کیک ساده بدون شیر همراه با هویج و گردو نیز مانند طرز تهیه کیک بالا است. شما برای تهیه این نوع کیک بسیار خوشمزه، در ابتدا باید خمیر کیک را به روش اول درست کنید. سپس یک لیوان هویج را رنده بزنید و داخل خمیر کیک بریزید. به اندازه دلخواه نیز چند عدد گردو را خرد کرده و داخل مواد بریزید.

با اضافه‌کردن مقداری پوست پرتقال رنده شده به مواد باعث تردی بیشتر کیک شما خواهد شد و مزه خوبی را به دسر شما خواهد داد. کیک هویج و گردو بدون شیر بهترین گزینه برای مراسم جشن و مهمانی‌های خاص شما خواهد بود. 

این کیکی که آموزش دادیم را اگر به خوبی درست کنید یک عصرانه بسیار ویژه برای شما خواهد بود و می‌توانید آن همراه با چای یا قهوه سرو کنید.

آموزش کیک‌های عصرانه پاییزی – کلیک کنید

آموزش کیک‌های کافه‌ای – کلیک کنید

همانطور که گفته شد، شیر یک ماده رایج برای پخت کیک خانگی است که باعث بهبود طعم و کیفیت آن خواهد شد، اما می‌توان بدون شیر هم کیک خانگی خوشمزه درست کرد. اگر در خانه شیر ندارید و یا به شیر حساسیت دارید، به جای آن می‌توانید مواد لبنی دیگری را جایگزین کنید و کیک بدون شیر خوشمزه خانگی بپزید. از این رو در این بخش به شما گفتیم که به جای شیر از چه مواد جایگزین دیگری می‌توانید برای پخت کیک استفاده کنید. 

اگر در زمینه هنر آشپزی و کیک‌پزی نیاز به کسب مهارت بیشتری دارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی آکادمی تاندوری شرکت کنید و در کلاس‌های آنلاین با فوت و فن‌ها و ترفندهای کیک‌پزی آشنا شوید. جهت در جریان قرار گرفتن زمان آغاز دوره‌های آموزشی آشپزی، کیک‌پزی، شیرینی‌پزی، بافتنی، گلدوزی، خیاطی و سایر هنرهای دستی حتما اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید.

اگر در زمینه پخت کیک ساده بدون شیر تجربه‌ای دارید آن را با ما از طریق کامنت به اشتراک بگذارید، تا دیگران کاربران نیز با خواندن آن بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

برای شما