رزین اپوکسی چیست و راه‌های درآمدزایی از آن

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 8 دقیقه 17 شهریور 1401
رزین اپوکسی چیست و راه‌های درآمدزایی از آن

رزین اپوکسی ماده‌ای چسبناک است که با گذشت زمان و تحت تاثیر گرما سخت می‌شود. از این ماده در ساخت زیورآلات مصنوعی، ساخت انواع قاب‌های تزئینی مصنوعی، تهیه قالب چوبی و سنگی و غیره استفاده می‌کنند. پس افرادی که علاقمند به راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی و کار در منزل هستند، این ماده می‌تواند به آنها در ساخت و تولید انواع لوازم تزیینی کمک کند و درآمدزایی کنند. برای این کار کافی است، تکه چوب بلااستفاده را تبدیل به آثار هنری منحصربه‌فرد کنید و به آنها جلوه دیگری بدهید. در این مقاله از مجله تاندوری علاوه بر آشنایی با انواع رزین‌های اپوکسی موارد کاربرد آنها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی همان چسب اپوکسی است که به شکل مایع تولید شده است. البته این نوع رزین از خانواده رزین‌های دوجزئی است که از پایه رزینی و هاردنر تشکیل شده و باید با استفاده فرمولاسیون مشخص با یکدیگر ترکیب شوند و روی سطح یا قالب دلخواه مورد استفاده قرار بگیرند. 

ویژگی‌های رزین‌های اپوکسی

از اپوکسی به عنوان بهترین چسب با کاربردهای صنعتی یاد می‌کنند. این نوع چسب قدرت چسبندگی بسیار قوی داشته و خاصیت درزگیری نیز دارد. از طرفی دیگر رزین‌های اپوکسی قابلیت جلوگیری از فرسودگی دارد، به همین دلیل از آن برای محافظت از لوازم خانگی که در برابر زنگ‌زدگی مقاوم نیستند، استفاده می‌کنند.

اگر در زمینه فعالیت‌های هنری فعالیت دارید حتما استفاده از این رزین را در اولویت قرار دهید. وب سایت تاندوری با برگزاری دوره‌های آموزشی در هنرهای مختلف این امکان را فراهم کرده است تا علاقمندان بتوانند در این حرفه هنری به مهارت و تجربه کافی برسند. برای شرکت در این دوره‌های آنلاین حتما اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید.

دوره آموزش آنلاین رزین اپوکسی برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی – کلیک کنید

دوره آموزش آنلاین گلدوزی با دست – کلیک کنید

دوره آنلاین تریکوبافی برای شروع کسب و کار خانگی – کلیک کنید

مزایای استفاده از رزین اپوکسی

استفاده از رزین اپوکسی نسبت به سایر چسب‌ها و فیلرها مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت چسبندگی عالی به سطوح مختلف
  • مقاومت شیمیایی بالا در برابر مواد اسیدی و شیمیایی
  • نارسانا بوده و بهترین عایق جریان الکتریسیته
  • مقاوم در برابر رطوبت و آب
  • طول عمر و ماندگاری بالا
  • مقاوم در برابر ضربه و سایش
  • مقاوم در برابر حرارت
  • داشتن ساختاری محکم و سبک

کاربردهای مختلف رزین‌های اپوکسی

کاربردهای مختلف رزین‌های اپوکسی

مهم‌ترین کاربردهای رزین اپوکسی

رزین اپوکسی، ماده بادوام با چسبندگی زیاد است که از آن در صنایع مختلف هنری تا قایق‌سازی و اتومبیل‌سازی، هوافضا، عمران و غیره استفاده می‌کنند. این ماده در متریال‌های مختلفی از جمله چوب، پارچه، شیشه و فلز مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو آن دسته از رزین‌های مصنوعی گران‌قیمتی هستند که کاربرد فراوانی در صنعت و هنر دارند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای رزین‌های ‌اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از رزین‌های ‌اپوکسی به عنوان چسب
  • رنگ آمیزی
  • پوشش و درزگیری سطوح
  • تعمیرات لوازم خانگی
  • جواهرسازی
  • استفاده به عنوان کفپوش در محیط‌های صنعتی و مراکز بهداشتی
  • قابل استفاده جهت فرآوری سنگ‌های قیمتی و تزئینی
  • ساخت میز و صندلی
  • ساخت انواع بدلیجات و زیورآلات مصنوعی
  • مناسب جهت ساخت انواع چسب
  • ساخت انواع رنگ‌ها و براق کننده‌ها
  • استفاده در کارهای هنری
  • ساخت قالب‌های مستحکم
  • بهترین عایق و پوشش برای صنایع دستی
  • قابل استفاده در رنگ‌سازی، تولید چسب و خمیرهای درزگیری

آشنایی با انواع رزین‌های اپوکسی

به طور کلی رزین‌های اپوکسی در دو نوع مصنوعی و طبیعی در دسترس هستند اما از نظر کاربرد و نوع جنس به دسته‌بندی زیر تقسیم می‌شوند.

رزین کفپوش

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از رزین‌های اپوکسی تهیه انواع کفپوش است. این نوع محصولات با نام کفپوش اپوکسی شناخته می‌شوند. این نوع رزین برای طراحی و دکوراسیون کف منزل، برای کف کارخانجات، بیمارستان‌ها و محیط‌های حساس در برابر آلودگی کاربرد دارد. با پس از اجرای کفپوش با استفاده از اپوکسی دیگر نگران نفوذ رطوبت نخواهید بود چرا که ضد آب است و هیچ روزنه‌ای برای نفوذ آب در این کفپوش‌ها وجود ندارد.

همچنین مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالایی داشته و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و خاصیت آنتی‌باکتریال نیز دارد.

رزین اپوکسی سنگ

از این سبک و نوع رزین اپوکسی بیشتر در کارخانجات سنگ‌بری جهت استحکام بخشی به ورق‌های سنگی، فرآوری قطعات و ضایعات سنگی و جلادهی به آنها بعد از ساب استفاده می‌کنند.

رزین چوب

از این نوع رزین برای افزایش مقاومت چوب‌های استفاده در لوازم و اجسام تزیینی و دکوراتیو استفاده می‌کنند. از این رو ساخت میز با تلفیق رزین و چوب بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین هر تکه چوبی که در خانه دارید را می‌توانید با استفاده از این ماده به میز رزینی با زیبایی و جلوه خاصی تبدیل کنید. 

رزین چوب سبب مقاومت‌دهی به چوب و بستن منافذ آن خواهد شد و باعث جلادهی و نمایش زیبایی چوب می‌شود. البته می‌تواند با استفاده از این ماده گردنبند و دستبند رزینی از چوب درست کنید. این نوع کاربرد رزین سود‌دهی چشمگیر و درآمد بسیار خوبی دارد.

رزین تزئینی

از انواع دیگر رزین‌های اپوکسی می‌توان به رزین تزئینی اشاره کرد که در ساخت لوازم تزئینی، بدلیجات، جواهرات، تابلوهای آبستره، ظروف حجمی و پذیرایی و غیره کاربرد زیادی دارد. همچنین جهت تغییر دکوراسیون محیط با نقاشی ساختمان به سبک مدرن می‌توانید رنگ‌های تولید شده از رزین را با هم ترکیب کرده و تحویل ایجاد کنید.

بنابراین با استفاده رزین تزیینی به ‌دلیل سهولت انجام کار و عدم نیاز به ابزار پیچیده، می‌توانید به راحتی به درآمدزایی برسید. 

ساخت میز دکوراتیو با رزین اپوکسی

ساخت میز دکوراتیو با رزین اپوکسی

نحوه کار با رزین اپوکسی چگونه است؟

رزین‌ اپوکسی، غلظت زیادی دارند و برای استفاده باید به آنها گرما بدهید. این گرم‌کردن جزو مراحل حباب‌گیری رزین به شمار می‌آید. 

بنابراین هنگام مخلوط‌کردن رزین و هاردنر برای از بین بردن حباب‌هایی داخل مایع باید گرما بدهید تا با رقیق شدن از شدت آن‌ها کاسته شود. برای اینکه این دو ماده به خوبی با هم ترکیب شوند بعد از گرمادادن باید مدتی بی‌حرکت بماند تا فرایند حباب‌گیری به خوبی انجام شود.

بعد از اتمام مرحله استراحت، می‌توانید رزین را داخل قالب مورد نظر خود بریزید تا مراحل پخت را طی کند. بهتر است بدانید که رزین سریعا خشک نمی‌شود بلکه در ابتدا به شکل ژله درآمده و سپس سفت خواهد شد. برای تست تکمیل‌شدن مراحل پخت رزین در قالب، یک خلال چوبی بردارید و در مدت زمان‌های مختلف داخل رزین فرو ببرید و این روند را تا رسیدن به مرحله خشک‌شدن نهایی دنبال کنید. مراحل پخت درونی رزین ممکن است تا یک ماه طول بکشد.

نحوه رنگی‌کردن رزین‌های اپوکسی چگونه است؟

رزین‌های اپوکسی در حالت طبیعی بیرنگ و شفاف هستند اما با استفاده از رنگ‌های مختلف می‌توان اپوکسی را رنگی کرد و در کارهای هنری به کار برد. البته برخی از تولیدکنندگان اپوکسی را به صورت رنگی عرضه می‌کنند و می‌توانید متناسب با رنگ دلخواه‌تان آنها را تهیه کنید. اما اگر خودتان بخواهید رزین را رنگی کنید باید از موارد زیر استفاده کنید:

  • پودر پیگمنت‌های رنگی
  • جوهرهای رنگی الکلی
  • رنگ‌های کنسانتره به شکل مایع
  • رنگ‌های ایربراش

توجه داشته باشید که برای رنگی کردن رزین اپوکسی هرگز از رنگ پایه آب استفاده نکنید. آب موجود در این رنگ‌ها باعث می‌شود که از سخت شدن اپوکسی جلوگیری کند و این اتفاق در کاهش کیفیت کار شما تاثیر می‌گذارد.

چگونه رزین اپوکسی را از روی سطوح پاک کنیم؟

همانطور که گفتیم رزین‌های اپوکسی قدرت چسبندگی و استحکام بالایی دارند. بنابراین هنگام کار با اپوکسی نهایت دقت را داشته باشید که سطوح و سایر وسایل شما به اپوکسی آغشته نشود، چرا که پاک کردن آن به همین سادگی نیست. مخصوصا اگر مدت زمان زیادی از پخت رزین گذشته باشد و بسیار سفت و مستحکم شده باشد. 

با این حال اگر در شرایطی قرار گرفته‌اید که باید از روی سطح کار خود باید اپوکسی را پاک کنید، پیشنهاد ما این است که حتما از تینر اپوکسی استفاده کنید. برای این کار کافی است، حلال اپوکسی را روی سطح مورد نظر بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند تا مواد اپوکسی حالت نرم به خود بگیرد. در ادامه باید نقطه‌ مورد نظر برای تمیز کردن اپوکسی را حرارت دهید. این حرارت باید به 200 درجه سانتی‌گراد برسد تا مواد کاملا نرم شده و به حالت مایع درآید. سپس با استفاده از یک وسیله تیز مایع اپوکسی را از روی سطح بتراشید.

در نظر داشته باشید که حرارت دادن سطح مورد نظر جهت پاکسازی باید به آرامی انجام شود چرا که ممکن است به سطوح دیگر آسیب وارد کند. بنابراین قبل از استفاده باید بدانید که کار با رزین اپوکسی بسیار حساس است و باید ریزه‌کاری‌های آن را با دقت بیشتری انجام دهید.

ساخت میز چوبی با اپوکسی

ساخت میز چوبی با اپوکسی

در این مطلب از مجله تاندوری سعی کردیم که شما را با مشخصات و ویژگی‌های رزین اپوکسی آشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید، اپوکسی یک ماده چسبناک بسیار قدرتمند است که در محصولات دست‌ساز کاربرد فراوانی دارد. بنابراین اگر در زمینه فعالیت‌های هنری و ساخت وسایل تزئینی مهارت لازم را دارید حتما از چسب اپوکسی استفاده کنید. شما با استفاده از مقالات آموزشی مجله تاندوری می‌توانید در زمینه فعالیت‌های هنری مختلف اطلاعات زیادی را کسب کنید. اگر هم در زمینه کارهای هنری تجربه کافی ندارید، با شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین تاندوری می‌توانید بر حسب علاقه خود یک هنر را فرابگیرید و از طریق آن به کسب درآمد بپردازید.

دانلود اپلیکیشن تاندوری

اگر در زمینه استفاده از انواع رزین‌های اپوکسی تجربه خاصی دارید که می‌تواند به دیگر کاربران ما کمک کند، آنها را از طریق کامنت به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی تاندوری:

برای شما