روش درست کردن شیرینی زبان با خمیر هزارلا + ترفندهای آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 25 مرداد 1401
روش درست کردن شیرینی زبان با خمیر هزارلا + ترفندهای آن

شیرینی زبان، یکی از انواع شیرینی‌های خشک پرطرفداری است که با ذائقه هر فردی هم‌خوانی دارد. اما پخت این شیرینی خانگی به دلیل سخت‌بودن و زمان‌بربودن، کمتر مورد توجه خانم‌ها و علاقمندان به شیرینی‌پزی بوده است و افراد بیشتر ترجیح می‌دهند که از قنادی‌ها به صورت آماده خریداری کنند. در صورتی که از علاقمندان به پختن شیرینی خانگی با طعم و بوی دلنشین آن هستید، نباید لذت پختن این نوع شیرینی را نیز در خانه از دست بدهید. پس با استفاده از خمیر‌های هزارلای آماده و دستورهای پختی که ما برایتان آماده کرده‌ایم خیلی سریع‌ و راحت می‌توانید این شیرینی‌ خوشمزه را بپزید.

در این مطلب از مجله تاندوری، شیوه پخت مرحله به مرحله تهیه شیرینی زبان خانگی خوشمزه با خمیر هزارلا را به شما آموزش داده‌ایم پس با ما تا انتهای این آموزش، همراه باشید.

روش تهیه شیرینی زبان خانگی با خمیر هزارلا

روش تهیه شیرینی زبان خانگی با خمیر هزارلا

روش پخت شیرینی زبان خانگی با خمیر هزارلا

شیرینی زبان خانگی یکی از انواع شیرینی ساده ایرانی است که با استفاده از خمیر هزارلا آماده به راحتی درست می‌شود. این نوع شیرینی یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌‎ترین شیرینی‌های ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. بنابراین با ترفندهای که در این آموزش آماده است به راحتی می‌توانید شیرینی ترد و خوشمزه‌ای را جهت سرو در کنار خانواده خود درست کنید.

در صورت رضایت از این طرز تهیه شیرینی زبان با مراجعه به آرشیو مطالب آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی وب سایت تاندوری می‌توانید با روش پخت انواع شیرینی‌ نوروزی  و انواع کیک آشنا شوید. همچنین اگر به ‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌ و کار خانگی در رابطه با پخت کیک و شیرینی هستید، بهتر است که در کامل‌ترین دوره‌های آموزشی تاندوری شرکت کنید و یا اپلیکیشن تاندوری را دانلود و نصب کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان

  • خمیر هزارلای آماده: ۲ بسته
  • عسل: ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر قند: یک قاشق چای‌خوری
  • زرده‌ تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • زعفران: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر کنجد، پسته و بادام: به مقدار لازم
  • مربا یا میوه: به مقدار دلخواه

آموزش طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا آماده

شیرینی زبان از جمله شیرینی‌های قدیمی و نوستالوژیک محسوب می‌شود که در گذشته برای پذیرایی در مهمانی‌ها و مجالس مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه به دلیل تنوع ایجاد شده در شیرینی‌های خشک و تر این مدل شیرینی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما یکی از پایه‌های ثابت در ویترین قنادی‌ها است. بنابراین با طی کردن تمام مراحل زیر می‌توانید یک شیرینی خوشمزه را در منزل برای خانواده خود درست کنید.

  1. در ابتدا خمیر هزارلا را از فریزر خارج کنید و به آن فرصت بدهید تا یخ آن باز شود اما نباید دمای آن با دمای محیط یکسان شود.
  2. برای قالب ‌زدن خمیر این شیرینی می‌توانید از قالب شیرینی بیضی شکل استفاده کنید یا با استفاده از کاردک پیتزا برای برش خمیر به شکل مستطیل اقدام کنید.
  3. داخل کاسه‌ای متوسط پودر قند و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید. سپس در کاسه‌ای دیگری گلاب یا آب را به عسل اضافه کنید. زعفران و پودر هل نیز به آن اضافه کنید و برای یکدست شدن این محلول را از صافی عبور دهید.
  4. در مرحله بعد مقداری آرد روی میز کار خود بپاشید. سپس خمیر هزارلا را روی آن قرار دهید و با وردنه قطر خمیر را به نیم سانتی‌متر برسانید. حالا با چاقو دور خمیر را برش دهید تا صاف شود.
  5. در این مرحله با قالب مخصوص شیرینی زبان که بیضی ‌شکل است یا کاردک شروع به قالب زدن خمیر کنید. سپس خمیر‌های قالب زده را روی کاغذ روغنی در سینی مخصوص شیرینی‌پزی جهت قرار دادن در فر بچینید.
  6. با استفاده از چاقو آغشته شده به آرد برای جلوگیری از چسبیدن خمیر، در وسط خمیر شیرینی یک برش ایجاد کنید. سپس روی خمیرها را با استفاده از برس مخصوص زرده‌ تخم ‌مرغ، پودر قند و زعفران بمالید. مقداری کنجد روی خمیر بپاشید و سپس آن را به مدت 20 دقیقه با دمای 180 سانتی‌گراد داخل فر بگذارید.
  7. بعد از اینکه شیرینی‌های پخته شده را از فر خارج کردید دوباره از مخلوط عسل و گلاب روی آنها بمالید و مقداری پودر پسته و بادام یا پودر نارگیل روی آنها بپاشید.

مراحل آموزش و پخت شیرینی زبان با خمیر هزارلا

مراحل آموزش و پخت شیرینی زبان با خمیر هزارلا

روش پخت شیرینی زبان خانگی با خمیر هزارلا خانگی

خمیر هزارلا یا خمیر پای فرانسوی از ترکیب آرد، روغن و تخم مرغ و قرار دادن کره در داخل لایه‌های خمیر تهیه می‌شود. تهیه خمیر هزارلا در منزل کار ساده‌ای نیست و هر کسی نمی‌تواند آن را در خانه درست کند، به همین دلیل بسیاری از علاقمندان به شیرینی‌پزی ترجیح می‌دهند که برای شیرینی‌هایی که نیاز به خمیر هزارلا دارد، از خمیر آماده استفاده کنند.

“اما درست کردن این خمیر شیرینی نیاز به تکنیک خاص دارد تا از پس نازک کردن آن به خوبی  بربیایید که در ادامه بیان آن می‌پردازیم.”

مواد لازم برای تهیه خمیر هزارلا

  • آرد سر: 2 و یک سوم پیمانه
  • کره یخ زده: 200 گرم
  • نمک: 1.2 قاشق چایخوری
  • آب سرد: 10 قاشق چایخوری
  • آبلیمو: یک قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی زبان

  • گلاب: یک دوم قاشق چایخوری
  • عسل: 2 قاشق چایخوری سر پر
  • شکر: یک دوم قاشق چایخوری
  • آب: 2 قاشق چایخوری

آموزش مرحله به مرحله پخت شیرینی زبان با خمیر هزارلا خانگی

شیرینی زبان به دلیل خشک بودن و ماندگاری بالا، یکی از انتخاب‌های ثابت و پرطرفدار برای شیرینی عید نوروز و دیگر مناسبت‌های خاص است. برای درست کردن شیرینی‌های زبان، پاپیونی، دانمارکی و ناپلئونی نیز از خمیر هزارلا استفاده می‌کنند. در ادامه با مراحل پخت این مدل شیرینی خانگی بیشتر آشنا خواهید شد.

مرحله اول: آماده‌سازی خمیر هزارلا

در ابتدا برای آماده کردن خمیر هزارلا باید آرد را در ظرف مناسبی ریخته و کره را از قبل حداقل برای 5 ساعت در فریزر نگهداری کرده‌اید را با رنده درشت خرد کرده و به آن اضافه کنید. سپس نمک را اضافه کرده، با یک چنگال کمی مواد را باهم مخلوط کنید.

در مرحله بعد 10 قاشق غذاخوری آب سرد، و یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را به این مواد اضافه کنید. حالا با نوک انگشتان دست که دستکش مخصوص آشپزی (جهت عدم انتقال گرمای دست در حین کار به مواد) پوشیده‌اید این مواد را به آرامی ورز دهید تا یکدست شوند.

حالا خمیر هزارلا را درون یک کیسه زیپ‌دار بگذارید و به مدت یک ساعت درون فریزر قرار دهید. موقع استفاده از خمیر هزارلا آن را از فریز خارج کرده و به مدت 2 ساعت درون یخچال قرار دهید تا به راحتی بتوانید آن را وردنه کنید.

مرحله دوم: آماده‌سازی شربت شیرینی زبان

در این مرحله باید شربت مخصوص شیرینی زبان را آماده کنید. درون یک ظرف مناسب مقداری آب، گلاب، عسل و شکر را با هم ترکیب کنید و آنقدر هم بزنید تا شکر کاملا حل شده و شربت یکدست و رقیقی به دست بیاید. شربت آماده شده را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

مرحله سوم: شروع پخت شیرینی

روی یک سطح صاف یا میز کار مقداری آرد بپاشید، سپس خمیر را روی آن قرار داده و با وردنه آن را به قطر یک سانتی‌متر پهن و صاف کنید. این مرحله را باید به سرعت انجام دهید تا خمیر گرم نشود و همچنان سرد باقی بماند.

حالا با استفاده از قالب مخصوص شیرینی یا کاتر پیتزا، برش های هم اندازه و یکدستی را روی خمیر بزنید و یک برش سطحی نیز روی سطح شیرینی‌ها ایجاد کنید. روی سطح خمیر را می‌توانید با قلمو شربت بزنید یا شکر یا پودر قند بپاشید.

مرحله چهارم: قرار دادن شیرینی‌های زبان درون فر

در این مرحله از پخت شیرینی‌های زبان، درون یک سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی‌ها را با فاصله خیلی کم درون آن بچینید تا هنگام پخت و شیرینی‌ها کج نشوند و یکدست پف کنند.

حالا سینی را داخل فر که از قبل گرم شده، قرار دهید. در ابتدا دمای فر را روی 220 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و بعد از 15 دقیقه که شیرینی‌ها پف کرد و بالا آمد، درجه حرارت فر را به 180 درجه کاهش داده و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید تا زمان پخت کامل شود. برای طلایی رنگ شدن سطح شیرینی‌ها می‌توانید چند دقیقه فر را روی حالت گریل قرار دهید.

مرحله پنجم: آماده کردن شیرینی‌ زبان جهت سرو

بعد از اینکه شیرینی‌ها را از فر خارج کردید، سریعا باید شربت را روی آنها بمالید و روی سطح آنها را با پودر نارگیل، کنجد، خلال پسته یا بادام تزئین کنید و بگذارید خنک شوند. بعد از خنک شدن شیرینی‌ها می توانید آن را با چای یا نوشیدنی دلخواه خود میل کنید.

پخت شیرینی زبان به روش خانگی

پخت شیرینی زبان به روش خانگی

خمیر هزارلا چیست؟

خمیر هزارلا، خمیری است که از لایه‌های متوالی کره و خمیر تشکیل شده است که به دلیل تا خوردن چندین لایه از خمیر روی هم ضخامتی حداقل نیم سانتی‌متر دارد. خاستگاه اصلی خمیر هزارلا به کشور فرانسه بازمی‌گردد و امروز در پخت بسیاری از شیرینی‌ها از جمله شیرینی زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله با روش پخت شیرینی زبان با استفاده از خمیر هزارلا آماده و خانگی آشنا شدید. هنگام تهیه این نوع شیرینی باید تمام مواد به صورت سرد مورد استفاده قرار گیرند تا خمیر شل نشود و یک شیرینی خوشمزه و لذیذ را درست کنید.

اگر جزو علاقمندان به شیرینی‌پزی هستید با مراجعه به وب ‌سایت تاندوری می‌توانید محصولات و مقالات آموزشی بیشتری در رابطه با طرز تهیه انواع شیرینی را پیدا کنید. همچنین اگر برای رونق کسب و کار خانگی خود نیاز به یادگیری ترفندها و تکنیک‌های آشپزی و قنادی دارید، می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت‌وفن‌های آشپزی و شیرینی‌پزی در خانه آشنا شوید. از این رو اگر در زمینه پخت انواع شیرینی تجربه کافی دارید، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

از مجله تاندوری بخوانید:

 

برای شما