شکلات سفید چیست و چه تفاوتی با شکلات شیری دارد؟

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 27 بهمن 1401
شکلات سفید چیست و چه تفاوتی با شکلات شیری دارد؟

وقتی حرف از شکلات می‌شود، کمتر کسی است که از این ماده خوشمزه و دوست‌داشتنی خوشش نیاید و نخواهد که از خوردن انواع شکلات‌های خوشمزه لذت ببرد. ما از شکلات به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم این خوراکی خوشمزه را در نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های خودمان استفاده کنیم تا طعم بسیار بهتر و خوشمزه‌تری را به آنها ببخشد. اگر اهل خوردن شکلات باشید، احتمالاً خوب می‌دانید که شکلات‌های مختلفی مانند شکلات خالص، شکلات میوه‌ای، شکلات سفید، شکلات شیری و بسیاری از انواع دیگر شکلات داریم که هرکدام طعم و مزه خاص خود را دارند.

معمولاً ترکیبات موجود در شکلات‌های تلخ و شکلات میوه‌ای و… مشخص است و افراد می‌دانند که این شکلات‌ها چطور ساخته می‌شوند، اما سؤالی که ایجاد می‌شود، این است که شکلات سفید چیست و چه تفاوتی با شکلات شیری دارد؟

خیلی از افراد فکر می‌کنند که شکلات سفید همان شکلات شیری است، اما باید بدانید که اصلاً این‌طور نیست و شکلات شیری تفاوت بسیار زیادی با شکلات سفید دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد شکلات سفید صحبت کنیم و بگوییم که چه تفاوتی با شکلات شیری دارد تا بتوانید به‌خوبی تفاوت این شکلات‌ها را بدانید و تصمیم بگیرید که کدام شکلات برای شما مناسب‌تر است.

اگر اهل شکلات خوردن یا شیرینی‌پزی هستید و دوست دارید بدانید که شکلات سفید چه تفاوتی با شکلات شیری دارد، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در این زمینه به شما بگوییم.

 

شکلات سفید چیست

 

شکلات سفید چیست؟

در ابتدا نیاز است که ببینیم اصلاً شکلات سفید چیست و سپس به بررسی تفاوت آن با شکلات شیری بپردازیم. جالب است بدانید که شکلات سفید، اصلاً شکلات محسوب نمی‌شود و درصد کاکائو موجود در آن صفر است.

به همین خاطر است که طعم شکلات سفید، با انواع دیگر شکلات کاملاً متفاوت است و بعضی از افراد، اصلا طعم شکلات سفید را دوست ندارند. شکلات سفید از کره کاکائو، شیر خشک، چربی، شکر و لسیتین تولید می‌شود و به همین خاطر است که می‌توانیم بگوییم خواص موجود در شکلات در شکلات سفید وجود ندارد.

 

کاربردهای شکلات سفید چیست

 

کاربردهای شکلات سفید چیست؟

شاید با مطالعه‌ کردن قسمت قبلی، این سؤال برایتان پیش‌آمده باشد که اگر شکلات سفید، شکلات واقعی نیست، پس اصلاً چرا تولید می‌شود و افراد از آن استفاده می‌کنند؟

باید بدانید که شکلات سفید کاربردهای خاص خودش را دارد و به همین خاطر است که تولید می‌شود و از آن برای کارهای متفاوتی استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای شکلات سفید عبارت‌اند از:

  • استفاده از شیرینی‌پزی و کیک پزی
  • استفاده برای تهیه انواع نوشیدنی‌های شکلاتی و با پایه شکلات سفید
  • استفاده برای دیزاین انواع کیک و شیرینی

این موارد از اصلی‌ترین کاربردهای شکلات سفید هستند که باعث می‌شوند این نوع شکلات همچنان تولید شود و استفاده از آن در بین مردم رواج داشته باشد.

 

تفاوت شکلات سفید و شکلات شیری و تلخ

 

تفاوت شکلات سفید با شکلات شیری و شکلات تلخ

حالا که متوجه شدید شکلات سفید دقیقاً چیست و چه کاربردهایی دارد، تفاوت شکلات سفید و شکلات شیری و تلخ را درک کرده‌اید.

جالب است بدانید که شکلات شیری همان شکلات سفید است؛ اما تنها تفاوتی که بین این دو نوع شکلات وجود دارد، این است که شکلات شیری، پودر کاکائو نیز دارد و به همین خاطر رنگ آن کاملاً سفید نیست و به قهوه‌ای خیلی روشن شباهت بیشتری دارد.

این موضوع باعث می‌شود که شکلات شیری سالم‌تر باشد و استفاده از آن باعث شود که از خواص این نوع شکلات بهره‌مند شوید و بتوانید لذت بیشتری از خوردن آن ببرید.

در ادامه می‌خواهیم چند مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان شکلات سفید و شکلات شیری را بررسی کنیم تا بتوانید آنها را به‌خوبی تشخیص داده و بهترین محصول را برای خودتان انتخاب کنید:

1- وجود پودر کاکائو:

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی بررسی کردیم، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین شکلات سفید و شکلات شیری وجود دارد، این است که در شکلات شیری، هیچ‌گونه پودر کاکائویی وجود ندارد و به همین خاطر اصلاً شکلات محسوب نمی‌شود و ماده‌ای است که تنها به شکل شکلات تهیه شده و ظاهر جذابی دارد.

2- کاربرد:

شکلات شیری همان‌طور که گفتیم، یک شکلات واقعی است و به همین خاطر می‌توانیم از مزه خوب آن لذت ببریم و به‌عنوان شکلات می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

علاوه بر این، از شکلات شیری برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که بر پایه شکلات هستند استفاده می‌کنیم و این نوع شکلات بیشتر برای کسانی مناسب است که از شکلات خالص و تلخ خوششان نمی‌آید و دوست دارند که مزه شکلات را با شیر ترکیب کرده و مزه ملایم‌تری را تجربه کنند.

اما شکلات سفید بیشتر برای دیزاین شیرینی و کیک استفاده می‌شود و از آن برای تهیه نوشیدنی‌هایی مانند شکلات داغ سفید استفاده می‌شود و کاربرد خوراکی مانند شکلات ندارد.

3- ترکیب‌ مواد:

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، شکلات شیری ‌رنگ سفید ندارد و به همین خاطر نمی‌توانیم آن را به‌راحتی با رنگ‌های دیگر ترکیب کرده و رنگ دلخواه خودمان را به این نوع شکلات بدهیم. همین موضوع باعث می‌شود که برای دیزاین کیک و شیرینی این نوع شکلات خیلی مناسب نباشد.

اما برعکس شکلات شیری، رنگ شکلات سفید، کاملاً سفید است و می‌توانیم به‌راحتی آن را با رنگ‌های خوراکی ترکیب کرده و رنگ دلخواه خودمان را ایجاد کنیم تا بتوانیم در نهایت، شکلات را به رنگی که می‌خواهیم درآورده و از آن استفاده کنیم تا دیزاین‌های زیباتر و خلاقانه‌تری را ایجاد کنیم.

همین موضوع باعث شده است که شکلات سفید بهترین ترکیب برای طراحی و تزئین در کیک پزی و شیرینی‌پزی باشد و در استفاده از آن محدودیتی نداشته باشیم.

4- میزان چربی موجود:

افرادی که به‌سلامتی خود اهمیت زیادی می‌دهند، معمولاً به مواردی همچون میزان چربی موجود در مواد غذایی توجه می‌کنند و این موضوع نیز یکی از موارد مهم در تفاوت شکلات سفید و شکلات شیری است که باید به آن توجه داشته باشید.

در شکلات سفید همان‌طور که گفتیم، ترکیباتی مانند چربی وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود که چربی موجود در شکلات سفید بسیار بیشتر باشد و به همین خاطر ممکن است خیلی از افراد علاقه‌ای به مصرف آن نداشته باشند.

اما چربی موجود در شکلات شیری بسیار کمتر است و به همین خاطر سلامتی این نوع شکلات بیشتر بوده و می‌توانید با خیال راحت‌تری از آن استفاده کنید. همچنین همان‌طور که گفتیم رنگ شکلات سفید، کاملاً سفید است؛ اما در برخی مواقع ممکن است به‌خاطر وجود درصد چربی بالا، رنگ شکلات سفید مایل به زرد باشد که باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

5- خواص استفاده:

انواع شکلات، در کنار اینکه مزه‌ای بسیار منحصربه‌فرد و فوق‌العاده دارند، خواص بسیار زیادی نیز برای بدن ما دارند و به‌سلامتی ما نیز کمک خواهند کرد.

مثلاً با استفاده از شکلات شیری، شما می‌توانید از حملات قلبی جلوگیری کنید و همچنین برخی بیماری‌های عروقی می‌توانند با مصرف درست و به‌اندازه این نوع شکلات، درمان شوند و به‌صورت کامل از بین بروند.

استفاده از شکلات‌های قهوه‌ای خالص کمک می‌کند که سم‌زدایی بدن به‌خوبی انجام شود و برخی مواد مفید برای بدن مانند فیبر و مواد معدنی را به‌خوبی دریافت کنید که این موضوع به‌تنهایی یکی از دلایل خوب برای استفاده از شکلات است.

اما شکلات‌های سفید همان‌طور که گفتیم پودر کاکائو ندارند و بیشتر ترکیبات آنها از مواد مصنوعی مانند چربی و شیرخشک است و به همین خاطر خواصی برای بدن ندارند و حتی استفاده بیش از حد از آنها نیز می‌تواند برای بدن مضر باشد و باعث افزایش چربی بدن شود.

همچنین شکر موجود در این نوع شکلات بسیار بیشتر از سایر شکلات‌ها است؛ بنابراین برای استفاده از این ماده نیز باید اندازه مناسبی را در نظر بگیرید تا به بدن خودتان آسیبی وارد نکنید.

 

شکلات سفید چیست

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که شکلات سفید چیست و چه تفاوتی با شکلات شیری دارد؟ در ابتدا بررسی کردیم که شکلات سفید چیست و گفتیم که این نوع شکلات، اصلاً شکلات محسوب نمی‌شود؛ چون هیچ‌گونه پودر کاکائو در آن وجود ندارد.

همچنین بررسی کردیم که شکلات شیری چیست و از چه موادی ساخته شده است و سپس تفاوت‌های میان این دو نوع شکلات را بررسی کردیم تا بتوانید دید بازتری برای انتخاب آنها داشته باشید.

اگر به شیرینی‌پزی و ساخت انواع شکلات علاقه‌مند هستید و دوست دارید به‌صورت حرفه‌ای بتوانید این کار را انجام دهید و از آن کسب درآمد کنید، توصیه ما به شما این است که حتماً سری به دوره‌ آموزشی ساخت شکلات دست‌ساز بزنید تا بتوانید با دوره‌های مختلف در حوزه تهیه شکلات و شیرینی‌پزی آشنا شوید و آنها را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید متوجه شوید شکلات سفید چیست و چه تفاوتی با شکلات شیری دارد؟ و از این به بعد با دید بازتری نسبت به خرید شکلات اقدام کنید و بتوانید مواد غذایی سالم‌تری را مصرف کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند مراحل کامل درست کردن تارت و طرز تهیه کاپ کیک با قالب کاغذی بدون فر را در مجله تاندوری مطالعه کنید.

برای شما