شیرینی موچی از تاریخچه تا طرز تهیه

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 6 دقیقه 18 تیر 1401
شیرینی موچی از تاریخچه تا طرز تهیه

شیرینی موچی یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ژاپنی به‌شمار می‌رود که در تمام دنیا طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. اگر به غذاهای جالب و جدید علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دستور پخت‌های سرزمین غذاهای باور نکردنی یعنی ژاپن را امتحان کنید.

خوراکی‌های ژاپنی مثل موچی حتی در ایران هم مشتری‌های پروپاقرص خودشان را دارند. افراد زیادی با خرید شیرینی موچی، روزهای خاص را جشن می‌گیرند. احتمالاً شما هم با سر زدن به رستوران‌های ژاپنی، ترجیح می‌دهید از رسپی‌های شرقی اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید.

در این متن همراه ما باشید تا با تاریخچه کیک برنجی موچی (Mochi) و انواع طعم‌های لذیذ آن آشنا شوید. پس از مطالعه این مقاله خوشمزه، با آموزش تهیه موچی تاندوری می‌توانید این خوراکی خوشمزه را تجربه کنید.

موچی چیست

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، موچی متعلق به کشور ژاپن است. به‌این‌صورت که ابتدا برنج ژاپنی با آب و حرارت پخته می‌شود و سپس با کوبیدن مستمر در هاون، تبدیل به یک خمیر چسبناک شده و به‌راحتی شکل می‌گیرد. می‌توان شیرینی موچی را با غلات هم درست کرد.

برای این دستور تهیه موچی، ابتدا آب گرم را با غلات ترکیب می‌کنید و پس از ورز دادن کافی، بخارپز می‌کنید. اگر مشکلی در بلع دارید، خرید موچی را به شما توصیه نمی‌کنیم. چراکه حالت چسبندگی موچی می‌تواند مشکلی در قورت‌دادن آن به‌جود بیاورد. البته نیازی نیست نگران باشید. فقط کافی است موچی را با دقت بجوید و هنگامی که سالمندان و کودکان آن را مصرف می‌کنند، مراقب آن‌ها باشید.

شیرینی موچی ژاپنی

تاریخچه موچی

از آن‌جایی که فرهنگ ژاپن علاقه بسیار زیادی به چسبندگی موچی دارد، این شیرینی بین تمام مردم کشور ژاپن محبوب شده است. همانطور که ما ایرانی‌ها سال نو خود را با انواع شیرینی‌ها و دسرهای نوروزی جشن می‌گیریم، ژاپنی‌ها و حتی مردم کره جنوبی با خرید موچی‌های رنگارنگ و خوشمزه به استقبال سال نو می‌روند. چراکه اعتقاد دارند موچی به‌دلیل بافت چسبنده و کشسانی که دارد، به عمر طولانی‌تر آن‌ها کمک می‌کند. با این تاریخچه جالب، پخت موچی در خانه برای افراد بسیاری جذاب است. آموزش اصولی تهیه موچی به شما کمک می‌کند دقیق‌ترین رسپی موچی را یاد بگیرید و خوشمزه‌ترین موچی‌ها را درست کنید.

رواج موچی

تهیه موچی از قرن ششم رواج بیشتری پیدا کرد و کم‌کم در کل کشورهای آسیایی به محبوبیت رسید. ممکن است شما هم فکر کنید شیرینی موچی متعلق به کره جنوبی است، اما اولین موچی‌ها در ژاپن تهیه شدند. البته گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که موچی دو دستورپخت ژاپنی و کره‌ای دارد.

افسانه موچی

اواخر قرن هشتم، یک افسانه جالب درمورد موچی سر زبان‌ها افتاد. طبق این افسانه، وقتی مرد ثروتمندی از باقی‌مانده کیک برنج، یک موچی مسطح ساخت و تیری به آن پرتاب کرد، موچی به پرنده‌ای سفید تبدیل شد و پرواز کرد. پس از آن، مزرعه برنج مرد ثروتمند خشک و متروک شد و او را به پیرمردی فقیر و تنها تبدیل کرد.

طبق این افسانه می‌توانیم متوجه شویم که دسر موچی در کنار ارزش غذایی بالایی که دارد، برای مردم شرق آسیا دارای قدرت معنوی است. نکته دیگری که در این افسانه وجود دارد، توجه ویژه به شکل گرد موچی است. اگر دقت کرده باشید، پیرمردی که فقیر شد، موچی را صاف درست کرده بود!

تغییر دستور تهیه موچی

جالب است بدانید این شیرینی که نتیجه فرایند بخارپز کردن برنج چسبناک و تبدیل آن به خمیر است، در سال‌های ابتدایی با برنج قرمز تهیه می‌شد. با گذشت زمان، دستور پخت شیرینی موچی تغییر کرد و به این شیرینی خاص با طعم و بافت بی‌نظیر تبدیل شد.

برخی موچی را با دانگو اشتباه می‌گیرند، اما این دو شیرینی باهم متفاوت هستند. به‌این‌صورت که دانگو با آرد برنج درست می‌شود، اما موچی نتیجه کوبیدن دانه‌های برنج است. اگر می‌خواهید دستور تهیه انواع دسر و شیرینی را به‌طور کامل آموزش ببینید و در خانه مشغول‌به‌کار شوید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین و اصولی‌ترین آموزش شیرینی و کیک را از دست ندهید.

ارزش غذایی موچی

می‌توان گفت این محبوبیت زیاد موچی بین کشورهای مختلف، فقط به‌دلیل طعم و مزه آن به‌وجود نیامده است؛ بلکه با ارزش غذایی بالایی که دارد، توانسته است به یکی از میان‌وعده‌های پرخاصیت تبدیل شود.

مواد مغذی شیرینی موچی

پلی‌ساکاریدها، لیپیدها و پروتئین، ارزش غذایی موچی را بالا برده‌اند. اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده موچی، یک نوع آرد برنج ژاپنی است که پس از ورزدادن و پختن، چسبنده و کش‌سان می‌شود.

موچی یک شیرینی بدون کلسترول است و هیچ تهدیدی برای چربی خون ندارد. بنابراین محدودیتی در خرید شیرینی موچی یا تهیه موچی ندارید. هم‌چنین نیاز نیست نگران گلوتن باشید. مخصوصاً اگر به گلوتن حساسیت دارید، باید به شما بگوییم که منبع قند موچی، از کربوهیدرات بدون گلوتن است. مقادیر ویتامین‌های متنوع A, K, E, C و مواد معدنی پرخاصیت مانند فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز در موچی کم نیست و آن را به یک خوراکی سالم تبدیل کرده است. با تمام این نکات، می‌توان با خاطری آسوده، خرید موچی را در لیست خریدهای خانه قرار داد.

طعم های متنوع شیرینی موچی

زمان مصرف شیرینی موچی

موچی به‌عنوان دسر هم سرو می‌شود و علاوه‌بر مراسم‌های ژاپنی، در روزهای عادی ژاپن و کشورهای دیگر هم مصرف می‌شود. مغزهای مختلف موچی مانند توت‌فرنگی، کاکائو و کیک‌های خوشمزه، جذابیت این شیرینی را چندبرابر کرده‌اند. ژاپنی‌ها تنوع بالایی در تهیه موچی ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود هر زمان از سال، بتوان موچی با طعم جدیدی تجربه کرد. برخی علاقه دارند موچی را در روزهای شاد و زیر درخت‌های گیلاس مصرف کنند.

همه‌چیز درباره بستنی موچی

حتماً برای شما هم جالب است بدانید این شیرینی منحصربه‌فرد ژاپنی، در حالت منجمد و به‌عنوان بستنی هم تهیه می‌شود. طبق تاریخچه موچی، بستنی موچی ابتدا در یک نانوایی ژاپنی-آمریکایی تهیه شد. در واقع نانواهای این نانوایی تصمیم گرفتند به‌جای پر کردن موچی با خمیر لوبیا، آن را با بستنی درست کنند.

به‌این‌ترتیب بستنی موچی در لس‌آنجلس آمریکا متولد شد. در اواسط دهه ۹۰، طعم‌های مختلف بستنی موچی مانند چای سبز، لوبیای قرمز و انبه به فروش رسیدند. با گذشت زمان، مزه‌ها و چاشنی‌های دیگری هم به بستنی موچی اضافه شدند و روزبه‌روز مشتری‌های بیشتری پیدا کردند.

تفاوت بستنی موچی با شیرینی موچی

اگر بخواهیم تفاوت شیرینی موچی با بستنی موچی را دقیق‌تر تعریف کنیم، این بستنی از ترکیب بافت خمیری و چسبناکی که به‌عنوان روکش یا داخل بستنی استفاده می‌شود، تشکیل شده است. بعد از آماده‌سازی خمیر بستنی، یک قاشق آرد ذرت روی آن ریخته و سپس به‌صورت گرد برش زده داده می‌شود. در مرحله آخر داخل موچی را با یک توپک بستنی پر می کنند و داخل فریزر قرار می‌دهند.

تزیین بستنی موچی و ساختن طعم‌های مختلف آن، کاملاً به خودتان بستگی دارد. چراکه این دسر با بیشتر چاشنی‌ها مزه فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید از آجیل، ژله و حتی مربی استفاده کنید، نگران نباشید و با خیال راحت به موچی‌ها تنوع بدهید.

طرز تهیه شیرینی موچی

اگر می‌خواهید طرز تهیه موچی در خانه را آموزش ببینید، به رسپی‌هایی که در اینترنت هستند اکتفا نکنید. چراکه دستور پخت موچی در بیشتر موارد دچار تغییر شده است و موچی اصیل ژاپنی را به شما نمی‌دهد. این اتفاق اغلب به‌دلیل ساده‌سازی مراحل تهیه آن می‌افتد و نتیجه شیرینی‌پزی شما را تغییر می‌دهد. ظرافت موچی و طعم خمیر آن بسیار مهم است. بنابراین باید روند آماده‌سازی آن را به‌طور اصولی و دقیق طی کنید تا همان مزه‌ای را بچشید که درباره‌اش شنیده‌اید.

سفارش موچی

اگر به‌دنبال یک دسر جدید، خوش‌طعم و زیبا هستید، پیشنهاد می‌کنیم خرید موچی را در برنامه‌های‌تان قرار دهید. با تزیین موچی‌ها و کمی سلیقه و خلاقیت در بسته‌بندی آن، در مناسبت‌های مختلف هدیه بدهید و نگران درست‌کردن آن نباشید. در کم‌ترین زمان موچی بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

برای سفارش موچی حتماً لازم نیست تا ژاپن بروید! خرید موچی، این شیرینی خوشمزه، با محبوبیت بسیار زیادی که بین کشورهای مختلف پیدا کرده است، در ایران هم راحت است. فقط کافی است خرید شیرینی موچی را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا شیرینی اصیل ژاپنی را تجربه کنید.

جمع‌بندی شیرینی موچی

با وجود تمام نکاتی که درباره موچی گفته شد، می‌توانید نتیجه بگیرید که این خوراکی چه به‌شکل شیرینی و چه به‌شکل بستنی، علاقه‌مندان بسیارزیادی را به خود جلب کرده است. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی شیرینی را دارید، پخت موچی یکی از بهترین انتخاب‌های شما است.

با آموزش تمام تکنیک‌های تهیه موچی تاندوری، مانند حرفه‌ای‌ها موچی بپزید و مزه این شیرینی ژاپنی را در خاطر افراد بسیاری ثبت کنید. می‌توانید یک‌بار خرید شیرینی موچی را امتحان کنید و درصورتی‌که علاقه‌مند شدید، تهیه آن را آموزش ببینید و در خانه موچی بپزید.

مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

کشورهای مختلف چه عادت‌های غذایی عجیبی دارند؟

از دسر چیزکیک کسب درآمد کنید

۱۴ ترفند جالب قنادی که باید بدانید!

برای شما