طرز تهیه باسلوق ساده و انواع باسلوق خوشمزه

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 5 دقیقه 24 تیر 1401
طرز تهیه باسلوق ساده و انواع باسلوق خوشمزه

طرز تهیه باسلوق ساده، یکی از رسپی‌هایی بسیار کاربردی مخصوص عید نوروز و شب یلدا است. همه ما اسم باسلوق را شنیده‌ایم و سر سفره هفت‌سین، داخل آجیل عید نوروز یا آجیل شب یلدا استفاده کرده‌ایم. این شیرینی سنتی و محبوب ایرانی، قدمت چندین‌ساله دارد و از قدیم‌الایام، به‌عنوان سوغات شهرهای مختلف یا شیرینی مناسبتی استفاده می‌شود.

در بیشتر مواقع، زمستان بهترین فصل تهیه باسلوق است تا به‌صورت تازه، به‌عنوان شیرینی پذیرایی نوروز مهمان سفره‌های هفت‌سین شود. رنگ‌های مختلف باسلوق سفید و زرد هستند؛ اما می‌توان با افزودن رنگ‌های خوراکی و طبیعی، باسلوق رنگی با رنگ‌های مختلف تهیه کرد. اگر شما هم می‌خواهید طرز تهیه باسلوق شیره انگور و باسلوق ساده در منزل را به‌راحتی یاد بگیرید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید و خودتان باسلوق ژله ای درست کنید.

برای آموزش دسر شب یلدا و آموزش شیرینی عید نوروز، به وب‌سایت یا اپلیکیشن تاندوری سر بزنید و بهترین شیرینی‌هایی که می‌توانید در خانه درست کنید را یاد بگیرید. لذت چشیدن شیرینی‌های مناسبتی در کنار خانواده و عزیزان وصف‌ناپذیر است. پس شما هم با تهیه شیرینی در خانه، این لذت را تجربه کنید.

طرز تهیه باسلوق ساده

قدم اول طرز تهیه باسلوق ساده

ابتدا یک و نیم لیوان آب سرد را با نصف لیوان نشاسته مخلوط کنید. اگر آب سرد نباشد، نشاسته‌ها گلوله می‌شوند و مخلوط شما یک‌دست از آب در نمی‌آید. حالا نصف لیوان شکر را با یک بسته پودر ژله رنگی به مواد قبلی اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید.

قدم دوم

در این مرحله باید قابلمه را روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید. اما دقت داشته باشید که قبل از حرارت‌دیدن مواد، نشاسته‌ها کاملاً حل شده باشند؛ وگرنه همان مشکل گلولگی دانه‌های نشاسته و یک‌دست نشدن، مواد باسلوق را خراب می‌کند. بعد از روشن‌کردن گاز، مواد را به‌صورت پیوسته هم بزنید تا از حالت روان و رقیق بودن در آمده و غلظت مناسبی پیدا کند.

قدم سوم

پس از گذشت مدت‌زمان کمی، مواد شروع به غلیظ‌شدن کرده و به غلظت مدنظرتان می‌رسند. در این مرحله باید سه قاشق غذاخوری گلاب را اضافه کنید و همراه نصف قاشق کره آب‌شده، هم‌زدن را ادامه دهید تا مایه شیرینی باسلوق از قابلمه جدا شود.

قدم چهارم طرز تهیه باسلوق ساده

تمام مایه باسلوق شما آماده است. حالا کافی است تا قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا همزمان با سرد شدن مواد، مایه غلیظ از قابلمه جدا شود. هر قالبی که دلخواه‌تان است را با سلفون یا پلاستیک بپوشانید و کمی با روغن چرب کنید تا باسلوق به کف قالب نچسبد.

قدم پنجم

همانطورکه انتظار می‌رود، این قدم تنها پهن کردن مواد باسلوق روی پلاستیک داخل قالب است. البته باید به قطر مواد توجه داشت که بیشتر از ۱/۵ تا ۲ سانتی‌متر نشود. کافی است قالب‌ها را به‌مدت ۵ تا ۶ ساعت داخل یخچال نگهداری کنید تا شیرینی باسلوق کاملاً آماده خوردن شود.

قدم ششم: تزیین شیرینی باسلوق

پس از آن‌که ۶ ساعت ماندن قالب در یخچال به اتمام رسید، باسلوق را از یخچال بیرون بیاورید و به شکل مکعب‌های مساوی برش بزنید. برای تزیین باسلوق می‌توانید از پودر نارگیل استفاده کنید.

نکات طرز تهیه باسلوق ساده

همان‌طورکه می‌دانید، تهیه هر دسر و شیرینی در خانه، نکات و ترفندهای مخصوص خود را دارد که با دقت و توجه به هرکدام، می‌توان یک نتیجه بسیار عالی و خوشمزه به‌دست آورد.

باسلوق رنگی

طبق گفته‌های قبلی، برای رنگی‌شدن باسلوق‌ها، فقط کافی است از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید مقدار پودر ژله را کم کنید و باقی‌مانده را با رنگ‌های متنوع جبران کنید تا باسلوق رنگی در انواع رنگ‌های جذاب داشته باشید.

کشدار شدن باسلوق

اگر از یک قاشق ژلاتین هم علاوه‌بر مواد گفته‌شده استفاده کنید، باسلوق ژله ای تر و کشدارتری به‌دست می‌آورید.

حرارت مناسب باسلوق خوشمزه

در تمام مدتی که مواد باسلوق را روی حرارت ملایم هم می‌زنید، مراقب باشید که تغییری در حرارت ایجاد نشود. یکی از دلایل خوش طعم نشدن باسلوق، هم‌زدن آن روی حرارت زیاد است. گرمای بیش از اندازه باعث می‌شود تا بو و مزه خامی نشاسته از بین نرود و باسلوق بدمزه شود. بنابراین کمی حوصله به خرج دهید و با دقت بالا مراقب حرارت قابلمه باشید. به این ترتیب طرز تهیه باسلوق ساده را به‌راحتی اجرا کرده‌اید و می‌توانید لذت طعم آن را در کنار خانواده بچشید.

باسلوق گردویی

اگر به طعم و مزه باسلوق گردویی علاقه‌مند هستید، باید بگوییم انتخاب بسیار مناسبی برای جشن یلدا و پذیرایی عید کرده‌اید. برای تهیه این باسلوق خوشمزه، کافی است در مرحله‌ای که می‌خواهید مواد را در قالب بگذارید، یک گردو داخل هرکدام قرار دهید تا بعد از سفت‌شدن در یخچال، به‌خوبی میان شیرینی باسلوق قرار گیرند.

باسلوق شیره انگور

طرز تهیه باسلوق با شیره انگور اصلاً سخت نیست. تمام مراحلی که برای طرز تهیه باسلوق ساده گفتیم، برای این طعم پرطرفدار باسلوق هم صدق می‌کند. فقط در مرحله‌ای که شکر را به مایه باسلوق اضافه می‌کنید، از شیره انگور هم استفاده کنید تا طعم بی‌نظیر باسلوق شیره انگور را تجربه کنید.

باسلوق شیره انگور

طرز تهیه باسلوق شیره با گردو

یکی از جالب‌ترین انواع باسلوق، باسلوق شیره یا همان سوجوق است که به‌دلیل ظاهر جذاب و جدیدی که دارد، ترجیح بسیاری از افراد است. با مجله تاندوری همراه باشید تا طرز تهیه باسلوق خوشمزه‌ای که احتمالاً تا امروز امتحان نکرده‌اید را مرحله به مرحله یاد بگیرید. آموزش باسلوق سوجوق در خانه بسیار آسان است و با کمی عشق و علاقه، نتیجه‌ای بسیار خوشمزه و به‌یادماندنی به‌دنبال دارد.

سوجوق

مراحل تهیه باسلوق شیره انگور تسبیحی

۱- گردوها را مغز کنید و در آب گرم بریزید. مدت‌زمان ۷ تا ۸ دقیقه صبر کنید تا گردوها کمی نرم شوند و راحت‌تر از سوزن و نخ عبور کنند.
۲- یک متر نخ ضخیم و استریل‌شده را از یک سوزن متوسط استریل‌شده رد کنید. گردوها را به چهار قسمت تقسیم کرده و به‌طور منظم با سوزن داخل نخ بفرستید و کنار بگذارید.
۳- آب گرم و شیره انگور با با یکدیگر مخلوط کنید تا یک‌دست شوند. حالا آرد را الک کرده و به این مایع اضافه کنید. در آخر مواد را از صافی رد کنید تا گلوله‌های آرد در مایه باقی نمانند.
۴- مواد را روی حرارت بالای اجاق گاز بگذارید و پیوسته هم بزنید تا ته نگیرد و به‌خوبی مخلوط شود. حالا شعله را کم کنید و گلاب و زعفران را اضافه کنید. هم‌زدن را تا جایی ادامه دهید که موادتان به غلظت فرنی برسد. بعد از رسیدن مواد به غلظت مورد انتظار، وقت آن است که شعله را خاموش کنید.
۵- تا مواد گرم هستند، گردوهایی را که مانند تسبیح در نخ کردید را کاملاً در مواد باسلوق فرو ببرید تا کاملاً به مایه باسلوق آغشته شوند.
۶- همه‌چیز انجام شده و در این مرحله کافی است باسلوق‌ها را به فضایی ببرید و اجازه دهید برای ۵ یا ۶ روز بمانند و خشک شوند. نوش جان.

جمع‌بندی

اگر شما هم به پخت شیرینی در خانه علاقه‌مند هستید، جالب است بدانید درست کردن باسلوق در خانه، یک کار هیجان‌انگیز است و هنگامی که بوی خوش مواد باسلوق ژله ای در آشپزخانه می‌پیچد، همه اعضای خانواده قبل از چشیدن آن لذت می‌برند. می‌توانید در کنار طرز تهیه باسلوق ساده، از آموزش باقلوا استانبولی و کنافه هم استفاده کنید تا سینی شیرینی‌های خوشمزه‌تان را تکمیل کنید.

علاقه‌مندان به شیرینی‌پزی و پخت کیک در خانه، مطالب مجله تاندوری را از دست ندهند:

تاریخچه انواع شیرینی باقلوایی

شیرینی موچی از تاریخچه تا طرز تهیه

انواع کیک تولد از پخت تا درآمدزایی

برای شما