طرز تهیه باقلوا تبریزی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 5 دقیقه 07 فروردین 1402
طرز تهیه باقلوا تبریزی

باقلوا تبریزی یکی از انواع شیرینی های اصیل ایرانی است که همانطور که از نامش پیداست، ریشه آن به شهر تبریز برمیگردد. این باقلوا بسیار خوشمزه و شیرین است و طعمی مانند باقلوا ترکی دارد که باعث شده است طرفداران بسیار زیادی برای این باقلوا وجود داشته باشد. باقلوا تبریزی شیرینی خاصی است که می توانید از آن برای پذیرایی در مهمانی های خاص یا حتی تعطیلات نوروز استفاده کنید و با استفاده از این شیرینی خوشمزه و اصیل ایرانی، از مهمانان خودتان پذیرایی کنید.

در نگاه اول شاید هرکسی تصور کند که درست کردن باقلوا تبریزی بسیار سخت است و به راحتی نمی توانیم این شیرینی را در خانه خودمان تهیه کنیم، اما باید بدانید که اگر با اصول این کار آشنا باشید و مراحل آن را بدانید، این کار اصلا سخت نیست و به راحتی قابل انجام است.

در این مقاله می خواهیم در مورد طرز تهیه باقلوا تبریزی صحبت کنیم و در ابتدا به شما بگوییم که چه مواد اولیه ای برای تهیه این شیرینی خوشمزه تبریزی نیاز دارید و در ادامه نیز به صورت گام به گام به شما آموزش می دهیم تا به‌سرعت یاد بگیرید که باقلوا تبریزی را در خانه خودتان درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه باقلوا تبریزی هستید و دوست دارید این شیرینی خوشمزه را به روش حرفه ای ها تهیه کنید و با استفاده از آن از مهمانان خودتان پذیرایی کنید و همچنین هنر خودتان را به نمایش بگذارید، از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه باقلوا تبریزی

 

طرز تهیه باقلوا تبریزی

برای تهیه باقلوا تبریزی، باید بدانید که این شیرینی دو بخش دارد. یکی بخش اصلی آن یعنی خود شیرینی است که باید مراحل آن را انجام دهید تا به مرحله پخت برسید و یکی هم شهد یا شربت روی آن است که باعث می شود باقلوا طعم شیرین و جذابی پیدا کند.

در ادامه به شما مواد اولیه موردنیاز برای باقلوا و شهد آن را می گوییم و می توانید آنها را آماده کنید تا به راحتی یک باقلوای خوشمزه و بی نظیر را تهیه کنید. دقت کنید که مقدار مواد گفته شده برای تهیه باقلوا برای حدود 6 نفر مناسب است و در صورت نیاز می توانید مقدار مواد را به صورت متناسب کم و زیاد کنید تا در نهایت مقدار دلخواه خودتان را به دست بیاورید.

 

مواد اولیه باقلوا تبریزی:

  • 15 ورقه خمیر ورقه ای آرد
  • نصف پیمانه گردو
  • یک چهارم پیمانه کره ذوب شده
  • مقدار دلخواه پودر پسته و نارگیل برای تزئین باقلوا

 

طرز تهیه باقلوا تبریزی

 

مواد اولیه شربت باقلوا تبریزی:

  • یک چهارم پیمانه گلاب
  • یک پیمانه آب
  • 2 پیمانه شکر
  • یک هشتم قاشق سوپ خوری هل ساییده شده
  • یک هشتم قاشق سوپ خوری زعفران
  • یک یا دو قطره آبلیموی تازه

 

مراحل درست کردن باقلوا تبریزی

 

مراحل کامل درست کردن باقلوا تبریزی در منزل

حالا که مواد والیه موردنیاز برای تهیه باقلوا تبریزی را آماده کرده اید، نیاز است که به سراغ مراحل تهیه این شیرینی خوشمزه برویم. دقت کنید که ابتدا باهم به سراغ درست کردن باقلوا میرویم و سپس شهد آن را آماده می کنیم تا در نهایت بتوانید این شیرینی را به صورت کامل تهیه کنید.

فقط حواستان باشد که حتما برای تهیه باقلوا، مراحل را به صورت گام به گام انجام دهید تا مشکلی در طی مراحل انجام کار برایتان پیش نیاید و بتوانید به راحتی باقلوا را تهیه کنید.

1- آماده سازی:

ابتدا مواد موردنیاز را آماده کنید و ورقه های خمیر را از هم جدا کنید و روی آنها را بپوشانید تا در برابر هوای آزاد خشک نشوند. سپس فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود و زمان پخت باقلوا کاملا آماده باشد.

همچنین یک قالب با ابعاد 23*23 آماده کرده و آن را با استفاده از کره چرب کنید تا باقلوا روی آن نچسبد. در صورت نیاز می توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید.

 

2- آماده سازی لایه های باقلوا:

ابتدا یک ورقه خمیر را به اندازه قالب تا بزنید و داخل قالب قرار دهید. سپس روی آن را چرب کنید و لایه دیگری قرار دهید و این کار را تا حدود 4 لایه انجام دهید تا کمی ضخامت پیدا کند.

سپس گردو را با خردکن به ذرات ریز تبدیل کرده و دو تا سه قاشق سوپ خوری از گردو را روی لایه بپاشید و یک لایه دیگر روی آن قرار دهید و این کار را تا حدود دو تا سه لایه ادامه دهید.

روی لایه آخر از پودر گردو را با یک ورقه خمیر دیگر بپوشانید و آن را نیز کره مالی کرده و تا لایه آخر ادامه دهید و روی هم قرار دهید.

باقلوا تبریزی

 

3- پخت باقلوا:

حالا که باقلوا را داخل قالب قرار داده و آماده کرده اید، نوبت به این رسیده است که باقلواها را برش بزنید. برای این کار با استفاده از یک چاقوی تیز، باقلوا را به شکل مربعی یا لوزی برش بزنید تا کاملا از هم جدا شوند و بعد از پخت بتوانید به راحتی آنها را از یکدیگر جدا کنید.

پس از برش زدن قالب را داخل فر که از قبل گرم شده است قرار دهید و به آن زمان دهید تا کاملا طلایی شود و سپس بتوانید از فر خارج کنید. البته هر چند دقیقه یک بار چک کنید تا مطمئن شوید باقلواها نسوزند و مزه بدی پیدا نکنند.

 

4- تهیه شربت باقلوا:

در چهارمین مرحله از طرز تهیه باقلوا تبریزی باید به سراغ تهیه شربت باقلوا برویم تا زمانی که باقلواها در فر آماده شوند. برای این کار ابتدا شکر و آب را در یک ظرف مناسب بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا به اندازه ای بجوشند که شکر کاملا در آب حل شود.

سپس زعفران را در مقدار خیلی کمی آب داغ حل کنید و آن را نیز به همین مواد اضافه کنید. در مرحله بعدی هل ساییده شده را نیز به این ترکیب اضافه کنید و حدود 15 دقیقه بگذارید تا بجوشند و غلظت مناسبی پیدا کنند. در آخر نیز گلاب را اضافه کرده و یک دقیقه بجوشانید و سپس از روی شعله بردارید.

پس از برداشتن از روی شعله دو قطره آبلیموی تازه درون آن بریزید و بگذارید تا شربت کاملا خنک شود.

 

5- درست کردن باقلوا:

در این مرحله زمانی که باقلواها کاملا پخته شدند، آنها را از فر خارج کنید و پس از اینکه مقداری خنک شدند، فورا شهد را روی آنها بریزید تا به خوبی به خورد باقلوا برود و مزه بی نظیری را به آنها ببخشد.

برای تزئین باقلوا می توانید روی آنها پودر نارگیل یا پودر پسته بریزید و در ظرف مناسب بچینید و سرو کنید.

 

باقلوا تبریزی

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه باقلوا تبریزی صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید در خانه خودتان، باقلوای تبریزی خوشمزه ای را آماده کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

اگر به پخت انواع شیرینی و کیک علاقمند هستید و دوست دارید به صورت حرفه ای این کار را دنبال کنید و حتی از این شغل کسب درآمد داشته باشید، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره آموزشی پخت انواع باقلوا استانبولی است.

در این دوره آموزشی کامل، شما به راحتی اصول پخت انواع باقلوا را یاد می گیرید و با روش پخت انواع باقلوا ترکی و کنافه آشنا خواهید شد. همچنین یاد می گیرید چطور با درست کردن انواع باقلوا و شیرینی های ترکیه‌ای کسب درآمد کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با طرز تهیه باقلوا تبریزی آشنا شوید و به بهترین شکل ممکن این شیرینی خوشمزه و اصیل تبریزی را تهیه کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند ایده های جالب برای درست کردن سینی مزه را در مجله تاندوری بخوانید و با طرز تهیه قطاب یزدی آشنا شوید.

برای شما