طرز تهیه بورانی و گراتن بادمجان همراه با خواص نادیده گرفته شده!

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 29 آذر 1401
طرز تهیه بورانی و گراتن بادمجان همراه با خواص نادیده گرفته شده!

بادمجان، یکی از انواع صیفی‌جات است که مورد توجه افراد بسیاری قرار دارد. افراد زیادی هستند که به غذاهایی که با بادمجان درست می‌شوند علاقه زیادی دارند و اتفاقا این نوع غذاها، در اولویت علاقه‌مندی‌شان قرار دارد.

امروز با آموزش 2 مدل از غذاهای پرطرفدار که در ترکیبات اصلی‌ آن‌ها بادمجون به کار رفته است با شماهستیم. اما قبل از آن، بخشی از خواص این صیفی خوشمزه را با هم مرور می‌کنیم.

خیلی از افراد بادمجان و کدو را فاقد خاصیت به خصوصی می‌دانند و اعتقاد دارند و صرفا خوشمزه هستند! در صورتی که این دیدگاه کاملا غلط است و در بین صیفی‌جات، بادمجان دارای خواص فوق العاده‌ای ست که در این قسمت، به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خواص بادمجان برای بدن انسان

بادمجان برای پیشگیری از سرطان

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز بسیار بالایی است که می تواند به مقدار زیادی در خنثی سازی سلول های سرطانی کمک کند. بنابراین، مردم می توانند با مصرف عصاره بادمجان به طور منظم از برخی بیماری های لاعلاج جلوگیری کنند.

بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی

بادمجان دارای آنتی اکسیدان های متمرکزی است که می تواند در کاهش آسیب رادیکال های آزاد داخل بدن بسیار کمک کرده و به افزایش ایمنی با حمایت فیتو نوتریشن‌ها کمک کند. بادمجون فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میکروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می کند.

مزایای بادمجان برای مراقبت از پوست

ما می‌دانیم که آب برای سلامت انسان، به ویژه مو، پوست، و گوارش بسیار مهم است. مقدار آب بادمجون، به مقدار زیادی برای بهبود پوست و موی ما کمک می کند. شما می توانید از بادمجان به طور روزانه برای درمان پوست چرب، زگیل و یا لک استفاده کنید. بنابراین، اگر می خواهید پوست خشک و بدتان را بهبود دهید، بادمجان را در وعده های غذایی روزانه خود به کار ببرید.

بادمجان برای کاهش وزن

اگر شما واقعاً می خواهید چربیتان را به طور طبیعی و مؤثر از دست بدهید، بادمجان را باید به ناهار یا سر صبحانه اضافه کنید. در واقع، سطح بالای فیبر موجود در این گیاه می تواند فضای بزرگی را در معده اشغال کند و در نتیجه مصرف مواد غذایی دیگر را محدود کرده و یا گرسنگی را تسکین دهد.

فیبر نیز می تواند افراد را مجبور کند که برای مدتی طولانی هضم کنند. افراد رژیمی قادر به احساس سیری بیشتری برای دوره زمانی طولانی تر هستند و غذایی را مصرف نمی کنند… تا مصرف کالری را بعد از وعده های غذایی کاهش دهند.

بادمجان کم کالری است

این یکی از بهترین فواید سلامتی بادمجان است که مردم باید با دقت درباره آن یاد بگیرند و از این مواد طبیعی استفاده کنند.

بادمجون غنی از فیبر محلول است و حدود 100 گرم بادمن 24 کالری فراهم می کند و خوب است در رژیم غذایی گنجانده شود. حاوی کالری بالایی نمی باشد و به افرادی کمک می کند که می‌خواهند وزن کم کنند.

بورانی بادمجان

مواد لازم برای درست‌کردن بورانی بادمجان

بادمجان قلمی: 3 عدد

فلفل قرمز: 1 قاشق چایخوری

نمک: به مقدار لازم

فلفل سیاه: به مقدار کافی

مغز گردو: 1 استکان

روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری

جعفری: (برای تزئین) به مقدار مورد نیاز

ماست چکیده: 1 کاسه

سیر: 2 حبه

مراحل تهیه بورانی بادمجان

 مرحله اول

برای تهیه بورانی بادمجان مجلسی  ابتدا بادمجان ها را می شوییم و با دستمال خشک می کنیم و روی زغال یا اجاق گاز کبابی می کنیم و در سینی قرار می دهیم تا خنک شوند و پوست روی آن ها را می گیریم و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و ماست و بادمجان های خرد شده را به آن اضافه می کنیم و همگی مواد را با هم مخلوط می کنیم و در ظرف مورد نظر می ریزیم.

مرحله سوم

می توانید مواد را داخل پارچ میکسر بریزید تا بورانی شما پوره شود و یا به همین شکل آماده کنید . برای روی بورانی نیز تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و روغن زیتون داخل آن می ریزیم و بلافاصله گردوی خرد شده را اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس گردو را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه به خوبی تفت می دهیم و بعد تابه را از روی حرارت بر می داریم و نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را نیز در آخر روی مواد می پاشیم و مخلوط می کنیم و برای تزئین روی سالاد نیز جعفری می ریزیم

نوش جان

گراتن بادمجان

مواد اولیه برای درست‌کردن گراتن بادمجان

بادمجان: 1 کیلو

سس بشامل: 1 پیمانه

گوشت: 200 گرم

سیب‌زمینی: 1 عدد

پنیر پیتزا: 250 گرم

پیاز: 1 عدد

رب گوجه‌فرنگی: 1 قاسق غذاخوری

نمک: به مقدار لازم

فلفل: به مقدار لازم

زردچوبه: به مقدار کافی

روغن: به میزان لازم

گراتن بادمجان

گراتن بادمجان

مراحل تهیه گراتن بادمجان

مرحله اول

ابتدا سیب زمینی ها را آب پز کرده و بعد آنها را پوست کنید و به شکل حلقه ای برش دهید. بادمجان ها را هم پوست گرفته و داخل آب و نمک به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله دوم

تابه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و داخل آن روغن بریزید و زمان دهید تا کاملا گرم شود سپس بادمجون های آبکش شده را داخل روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله سوم

پیاز را پوست می گیریم و به شکل نگینی برش می دهیم حالا داخل تابه مناسبی به همراه روغن خوب تفت می دهیم تا طلایی شود سپس گوشت، نمک، فلفل و زردچوبه را به آن می افزاییم و گوشت را کاملا تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و عطر ادویه ها به مشام برسد در نهایت رب گوجه فرنگی را به مواد می افزاییم و تفت می دهیم تا رنگ رب آزاد شود. سس گوشتی گراتن آماده است.

مرحله چهارم

ظرف پیرکس یا سرامیکی را با کره کاملا چرب می کنیم و به شکل لایه ای سیب زمینی های پخته شده، بادمجون‌ها، سس گوشتی و سس بشامل را می ریزیم تا مواد به اتمام برسد. در نهایت کار روی مواد را با پنیر پیتزا کاور کنید حالا گراتن بادمجان ما آماده پخت است.

مرحله پنجم

گراتن را داخل فر گرم شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه بپزید تا روی غذا کاملا برشته و طلایی شود حالا با همان ظرف پخت سرو و نوش جان کنید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

انواع غذای شمالی برای گیاه‌خواران

طرز تهیه قورمه سبزی و پیشینه آن در ایران

طرز تهیه سمبوسه عرایس (5 ترفند مهم)

برای شما