طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 29 بهمن 1401
طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه

وقتی نوزادی به شش‌ماهگی می‌رسد، نیاز است که در کنار شیر مادر به او غذای کمکی نیز بدهید تا بتواند رشد مناسب‌تری داشته باشد و راحت‌تر مواد مغذی موردنیاز بدن خود را دریافت کند. یکی از بهترین غذاهای کمکی برای نوزاد شش ماهه، حریره بادام است که می‌تواند برای کودکان در این سن بسیار مفید باشد و به رشد مناسب‌تر آنها شدیداً کمک خواهد کرد.

حریره بادام انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید هرکدام از این انواع را تهیه کرده و آنها را برای تغذیه کودک خودتان استفاده کنید و هرکدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را دارند و تهیه آنها کاملاً سلیقه‌ای است.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه صحبت کنیم و بگوییم که اصلاً چطور می‌توانید برای کودک شش ماهه خودتان، حریره بادام را درست کنید. همچنین بررسی خواهیم کرد که چطور می‌توانید حریره بادام را به بهترین شکل ممکن تهیه کنید تا مواد مغذی بیشتری برای کودک شما داشته باشد.

اگر کودک شما به شش ماهگی رسیده است و می‌خواهید طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه را یاد بگیرید تا بتوانید در کنار شیر مادر، یک غذای کمکی فوق‌العاده و مقوی نیز برای نوزاد خودتان تهیه کنید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه

 

انواع روش‌های درست کردن حریره بادام برای نوزاد شش ماهه

همان‌طور که گفتیم، حریره بادام را می‌توانید به روش‌های مختلفی تهیه کنید و تقریباً می‌توان گفت که مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن ثابت هستند و تنها برخی مواد در روش‌های مختلف تغییر می‌کنند.

در این مقاله چند نوع از طرز تهیه حریره بادام را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید آنها را تهیه کرده و روش تهیه کلی حریره بادام را یاد بگیرید.

 

1- طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه با آرد برنج:

برنج نیز یکی از مواد مغذی است که مصرف آن توسط کودک می‌تواند باعث شود که کودک شما تغذیه مناسبی داشته باشد. برای تهیه این نوع حریره بادام نیاز است که مواد اولیه زیر را تهیه کرده و آنها را به شکل مراحلی که می‌گوییم تهیه کنید.

 

مواد اولیه:

  • 4 عدد بادام
  • 1 قاشق مرباخوری آرد برنج
  • 60 میلی‌لیتر شیر پاستوریزه
  • 1 قاشق‌ چایخوری روغن‌ زیتون
  • 30 میلی‌لیتر آب
  • 1 قاشق‌ چایخوری شکر

 

طرز تهیه حریره بادام با آرد برنج

برای درست کردن حریره بادام در منزل، مراحل زیر را انجام دهید:

1- آماده‌ کردن بادام‌ها:

در مرحله اول، نیاز است که بادام‌های درختی را در آب جوش خیس کنید و سپس زمانی که به‌اندازه کافی خیس خوردند، پوست آنها را به‌صورت کامل جدا کنید تا هیچ پوستی روی آنها باقی نماند.

در مرحله بعدی باید بادام‌ها را با رنده ریز خرد کنید یا می‌توانید آنها را در غذاساز ریخته و پودر کنید تا کاملاً ریز شوند.

 

2- ترکیب مواد:

در مرحله دوم نیاز است که شیر را در یک ظرف مناسب بریزید و آرد برنج را نیز به آن اضافه کنید و به‌آرامی و با قاشق، آرد برنج را در شیر حل کنید. حواستان باشد که آرد گلوله‌ای نشود و کاملاً حل شود.

سپس این ترکیب را روی حرارت ملایم بگذارید و آب و شکر را نیز به آن اضافه کرده و به مدت حداقل 20 دقیقه به‌صورت مداوم هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. باید هم زدن را تا جایی ادامه دهید که حریره غلظت مناسبی پیدا کند و خیلی شل نباشد.

در اواخر پخت نیز می‌توانید روغن‌زیتون را به این ترکیب اضافه کنید تا مزه خوبی را به غذا بدهد.

در انتها نیز می‌توانید بادام پودر شده را به حریره اضافه کرده و آن را به‌خوبی مخلوط کنید و بگذارید تا سرد شود و برای مصرف نوزاد شما کاملاً مناسب باشد.

 

2- طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه با کنجد

این نوع از حریره بادام همان‌طور که از نامش پیداست، با استفاده از کنجد تهیه می‌شود و برای کودک شما بسیار مقوی است. برای تهیه این نوع از حریره بادام نیز دقیقاً مانند روش قبلی عمل می‌کنید و همان مراحل را با همان مواد اولیه انجام می‌دهید؛ اما تنها تفاوتی که در این روش وجود دارد، این است که باید به مواد اولیه، 1 قاشق‌ چایخوری کنجد پوست‌کنده و خرد شده را اضافه کنید و این مواد را در طی مراحل پخت باید به حریره اضافه کنید تا کاملاً بپزد. حریره بادام با کنجد نیز غذایی مقوی و بی‌نظیر برای نوزاد شما است که به‌راحتی آماده می‌شود.

 

تا به اینجا به شما دو نوع از طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه را توضیح دادیم و گفتیم که هرکدام از این روش‌های تهیه، چه تفاوتی با روش دیگر دارند تا بتوانید به‌راحتی آنها را یاد بگیرید و در خانه خودتان تهیه کنید.

حالا در ادامه می‌خواهیم به نکاتی بپردازیم که رعایت آنها کمک می‌کند که حریره بادام را به روش بهتری تهیه کرده و آن را راحت‌تر در خانه خودتان آماده‌سازی کنید.

 

نکات مهم در طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه

برای درست کردن حریره بادام با خواص بیشتر و طعم خوشمزه‌تر، به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

1- استفاده از شیر مادر:

اولین نکته مهمی که وجود دارد، این است که به شما گفتیم برای تهیه حریره بادام می‌توانید از شیر پاستوریزه استفاده کنید تا مقوی‌تر باشد. اما بهترین حالت برای این کار این است که به‌جای شیر پاستوریزه، از همان مقدار شیر مادر استفاده کنید تا بتوانید غذایی بسیار مقوی‌تر و سالم‌تر را برای نوزاد خودتان تهیه کنید. برای این کار می‌توانید شیر را از قبل آماده کرده و برای تهیه مواد از شیر مادر استفاده کنید.

 

2- پودر کردن مواد:

نوزاد شش ماهه دندانی ندارد که بخواهد غذا را بجود و وجود ذرات درشت در غذا می‌تواند برای چنین نوزادانی خطرناک باشد. به همین خاطر توصیه ما این است که حتماً هرگونه موادی که داخل حریره بادام می‌ریزید را به‌صورت کامل پودر کرده و آماده کنید تا برای نوزاد شما کاملاً مناسب باشد.

حتی می‌توانید قبل از دادن حریره بادام به نوزاد خودتان، کاملاً با قاشق تست کنید تا ذرات درشت غذا را جدا کرده و از داخل حریره بادام بردارید.

 

3- اضافه‌ کردن روغن‌ زیتون:

روغن‌ زیتون یکی از مواد مغذی است که در حریره بادام می‌توانید از آن استفاده کنید و برای نوزاد شما بسیار مفید است؛ اما همان‌طور که در طرز تهیه حریره بادام گفتیم، روغن را باید در دقایق پایانی پخت به سایر مواد اضافه کنید.

این موضوع به این خاطر است که حرارت دیدن زیاد روغن‌ زیتون برای نوزاد خیلی مناسب نیست و به همین خاطر بهتر است که اضافه‌کردن روغن‌زیتون را در دقایق پایانی انجام دهید تا خیلی در معرض حرارت و گرم‌ شدن قرار نگیرد.

 

4- نگهداری حریره بادام:

اگر مقدار حریره بادامی که تهیه کرده‌اید زیاد است، نیازی نیست که نگران این موضوع باشید. شما می‌توانید حریره بادام اضافی را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید و این مواد تا دو روز بدون مشکل در چنین ظرفی باقی خواهد ماند.

البته حواستان باشد که برای نگهداری آن باید نکات بهداشتی را کاملاً رعایت کنید تا آلودگی به حریره بادام وارد نشود.

 

5- درست کردن آرد برنج:

آرد برنج یکی از مواد ثابت در غذاهای کمکی نوزادان است و به همین خاطر می‌توانید آن را خودتان تهیه کنید تا به‌صورت اختصاصی برای نوزاد خودتان تهیه شده باشد.

برای این کار می‌توانید از برنج مرغوب ایرانی استفاده کرده و برنج را به‌خوبی شستشو داده و آبکشی نمایید و بگذارید تا خشک شود. سپس با استفاده از آسیاب برخی یا خردکن، برنج را به‌صورت کامل پودر کرده و آن را به آرد تبدیل کنید تا بتوانید در مواقع لزوم، به‌راحتی این آرد را در غذاهای کمکی نوزاد خودتان استفاده کنید و یک غذای مقوی برای نوزاد خود آماده کنید.

 

6- غلظت حریره بادام:

یکی از نکات مهمی که باید آن را رعایت کنید و در انجام آن دقت کنید، این است که غلظت غذاهای کمکی نوزاد شش ماهه نباید خیلی زیاد باشد. چون این کودکان هنوز قدرت زیادی ندارند و به همین خاطر نمی‌توانند غذاهای خیلی غلیظ را بخورند.

بنابراین، توصیه ما این است که سعی کنید حتماً از غلظت مناسبی در طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه استفاده کنید که برای نوزاد شما خوردن آن کاملاً راحت باشد و اگر حس کردید که غلظت این غذا خیلی زیاد شده است، بهتر است با کمی شیر پاستوریزه یا آب غلظت آن را کمتر کنید تا برای نوزاد شما مشکلی ایجاد نکند.

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه صحبت کردیم و گفتیم که حریره بادام چیست و چطور می‌توانید این غذای کمکی مقوی را برای کودک شش ماهه خودتان تهیه کنید تا به رشد بهتر او کمک کنید.

همچنین با هم بررسی کردیم که چطور می‌توانید انواع مختلف حریره بادام را تهیه کنید و در انتهای مقاله نیز نکاتی را بررسی کردیم که رعایت آنها کمک می‌کند بتوانید به شکلی بهتر و مناسب‌تر حریره بادام را برای نوزاد شش ماهه خودتان تهیه کنید.

اگر به تهیه غذاهای کمکی برای نوزادان علاقه‌مند هستید و دوست دارید در این زمینه حرفه‌ای‌تر شوید و غذاهای متنوعی را تهیه کنید، توصیه ما به شما این است که از دوره‌ آموزشی تغذیه اصولی کودک شرکت کنید تا بتوانید به‌راحتی طرز تهیه این غذاها را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد شش ماهه آشنا شوید و با استفاده از نکات گفته شده، این غذای بسیار مقوی و خوشمزه را برای نوزاد خودتان تهیه کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و از شما دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه بیسکویت برای کودکان و روش درست کردن فینگرفود کالباس رولی را در مجله تاندوری مطالعه کنید.

برای شما