طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 15 اسفند 1401
طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما

شیرینی سپهسالاری، یکی از شیرینی‌های بسیار اصیل ایران است که اصالت آن به شهر تبریز بر می گردد و مزه بسیار خوبی دارد. شیرینی سپهسالاری از جمله شیرینی‌هایی است که کمتر به آن توجه شده است و مانند سایر شیرینی‌های ایرانی معروف نیست؛ اما در این نوشته می‌خواهیم طرز تهیه شیرینی سپهسالاری را به شما یاد بدهیم تا بتوانید این شیرینی خوشمزه و جذاب را برای عزیزان خود درست کنید و از طعم و مزه شیرینی سپه سالاری لذت ببرید.

شما می‌توانید شیرینی سپهسالاری را برای زمان‌هایی مانند عید نوروز یا مناسبت‌های خاص دیگر تهیه کرده و از آن برای پذیرایی از مهمانان خودتان استفاده کنید. ظاهر جذاب این شیرینی می‌تواند هرکسی را شیفته خود کند و مزه آن نیز برای بسیاری از افراد خوشایند و دوست‌داشتنی است.

در دستور تهیه شیرینی سپهسالاری اصیل تبریزی، موادی مانند پودر قند، کره و… وجود دارد؛ اما لازم است بدانید که شما می‌توانید این شیرینی را به‌صورت رژیمی تهیه کنید و مواد اولیه این شیرینی را تغییر دهید تا میزان کالری شیرینی سپه سالاری کمتر شود.

در این مقاله می‌خواهیم طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما را به شما آموزش دهیم و بگوییم که چطور می‌توانید این شیرینی خوشمزه را به‌صورت رژیمی با کالری پایین تهیه کنید و دیگر نگران کالری این شیرینی نباشید.

اگر به دنبال این هستید که طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید با یک شیرینی خوشمزه و بی‌نظیر اما رژیمی آشنا شوید.

 

 

 

طرز تهیه شیرینی سپهسالاری

 

طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما

برای اینکه بتوانید این شیرینی خاص را تهیه کنید، ابتدا نیاز است که مواد اولیه آن را آماده کنید تا بتوانید در ادامه مراحل گفته شده را به‌صورت گام‌به‌گام طی کنید و برای تهیه شیرینی اقدام کنید.

دقت کنید که مواد گفته شده برای تهیه حدود 30 تا 40 شیرینی سپهسالاری مناسب هستند و می‌توانید این مقدار شیرینی را تهیه کنید. البته بر اساس میزان سایزی که برای این شیرینی انتخاب می‌کنید، ممکن است تعداد شیرینی متغیر باشد.

همچنین دقت کنید که در صورت نیاز می‌توانید مقدار مواد را به‌صورت متناسب کم‌ و زیاد کنید تا در نهایت بتوانید مقدار شیرینی سپهسالاری موردنیاز خودتان را تهیه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما:

  • 500 گرم آرد
  • 200 گرم کره گیاهی
  • 200 گرم پودر قند
  • 75 گرم ماست
  • یک قاشق‌چای خوری بیکینگ‌ پودر
  • یک قاشق‌چای خوری هل و دارچین
  • 2 عدد تخم‌مرغ
  • 200 گرم خرما به‌صورت له شده

 

طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما

 

طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما

حالا که مواد اولیه این شیرینی خوشمزه و خاص رژیمی را آماده کرده‌اید، نیاز است که به سراغ مراحل تهیه آن برویم تا بتوانید این شیرینی را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

دقت کنید که تمامی مقدارها را به‌صورت کاملاً دقیق اندازه‌گیری کنید. همچنین مراحل را به‌صورت گام‌به‌گام انجام دهید و ترتیب آنها را رعایت کنید تا بتوانید بدون هیچ‌گونه مشکلی، این شیرینی را تهیه کنید.

 

مرحله اول:

در مرحله اول از طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما، نیاز است که کره را داخل ظرف همزن ریخته و به مدت ۳۰ ثانیه هم بزنید تا کاملاً فرم گرفته و حالتی کرمی پیدا کند.

 

مرحله دوم:

در دومین مرحله، باید پودر شکر را به روغن جامد یا کره اضافه کنید و هم بزنید تا بتوانید در نهایت به بافتی کاملاً یکدست برسید و پودر قند به‌صورت کامل در کره حل شود.

 

مرحله سوم:

در این مرحله، نوبت به این می‌رسد که تخم‌مرغ‌ها را به ترکیب اضافه کنید. برای این کار تخم‌مرغ‌ها را دانه‌دانه اضافه کنید و با استفاده از همزن، آنها را ترکیب کنید تا به‌خوبی با مواد هم خورده و ترکیب شوند.

دقت کنید که تا زمانی که به یک بافت یکدست نرسیده‌اید و تمامی مواد با هم ترکیب نشده‌اند، به‌هیچ‌وجه سراغ مرحله بعدی نروید.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله، باید به ترکیب موردنظر ماست را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا ماست نیز به خورد مواد دیگر برود و به‌صورت کامل با آنها ترکیب شود.

 

طرز تهیه شیرینی سپهسالاری با خرما

 

مرحله پنجم:

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما، نیاز است که مواد دیگر مانند آرد، بیکینگ‌پودر، هل و دارچین را با هم در یک ظرف دیگر مخلوط کرده و در صورت نیاز آن را الک کنید و سپس این مواد را به ترکیب مواد قبلی اضافه کنید.

سعی کنید آرد و مواد دیگر را به‌صورت کاملاً تدریجی اضافه کنید تا به‌صورت گلوله‌ای نشوند و بتوانید به‌خوبی آنها را با هم مخلوط کنید. پس از اضافه‌ کردن این مواد، احتمالاً مواد به‌صورت خمیری درمی‌آیند و نیاز است که با دست ‌کمی آن را ورز دهید تا کاملاً آماده شده و به دست نچسبد.

برای ورز دادن خمیر باید صبر و حوصله زیادی را به کار بگیرید و با دستان خودتان به‌خوبی خمیر را ورز دهید. هرچه خمیر مناسب‌تر و بهتر باشد، در نهایت نتیجه کار شما نیز بهتر خواهد بود.

 

مرحله ششم:

حالا که تمامی مواد را با هم ترکیب کرده و خمیر شیرینی سپهسالاری خودتان را آماده کرده‌اید، نوبت به استراحت خمیر می‌رسد. برای این کار نیاز است که روی خمیر را با استفاده از یک پارچه یا نایلون بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

 

مرحله هفتم:

در مرحله هفتم از طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما، باید خرمای له شده را با یک قاشق‌چای‌خوری پودر دارچین مخلوط کنید؛ سپس خمیر که از قبل استراحت کرده است را از یخچال بیرون بیاورید و از خمیر به‌اندازه یک گردو برداشته و خرما را در مرکز آن قرار دهید و مجدداً در دست گرد کنید و داخل سینی قرار دهید.

برای زیباتر شدن روی شیرینی، باید کمی روی آن فشار آورید تا نسبتاً مسطح شود. سپس روی آن را مهر بزنید یا با دست خودتان نقش و طرح خاصی را روی آن ایجاد کنید تا زیباتر شده و از حالت سادگی خارج شود. به همین ترتیب تمام شیرینی‌ها را آماده کنید.

 

طرز تهیه شیرینی سپهسالاری

 

مرحله هشتم:

در این مرحله، شیرینی‌های شما آماده هستند تا به فر بروند و پخته شوند. برای این مرحله روی خمیر را با تخم‌مرغ اضافه برس بزنید تا تمامی شیرینی‌ها به تخم‌مرغ آغشته شوند. در صورت نیاز می‌توانید از تخم‌مرغ بیشتری نیز استفاده کنید؛ اما رومال شیرینی‌ها را زیاد نکنید.

 

مرحله نهم:

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما، فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و بگذارید تا کاملاً گرم شود. سپس سینی شیرینی‌ها را داخل فر قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

دقت کنید که شیرینی‌ها را حتماً چک کنید تا روی آنها سیاه نشود یا ته آنها نسوزد. سپس زمانی که اطمینان حاصل کردید شیرینی‌ها پخته‌اند، آنها را از فر خارج کرده و بعد از ۵ دقیقه از سینی خارج کنید و در ظرف مناسب سرو بچینید.

 

آموزش انواع شیرینی خشک در تاندوری

 

دوست دارید با طرز تهیه انواع شیرینی های خوشمزه آشنا شوید؟

اگر به پخت انواع شیرینی علاقه‌مند هستید و دوست دارید یاد بگیرید این شیرینی‌ها را به‌صورت حرفه‌ای تهیه کنید یا از پخت و فروش آنها کسب درآمد داشته باشید، به دوره‌های پخت کیک و شیرینی در سایت تاندوری سر بزنید تا با نحوه پخت انواع شیرینی‌های عید و سایر شیرینی‌ها آشنا شده و نکات و اصول پخت شیرینی‌های خشک را یاد بگیرید و از این روش، کسب درآمد کنید.

 

یادگیری مراحل پخت انواع شیرینی در تاندوری

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله، در مورد طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما صحبت کردیم و گفتیم که مواد اولیه این شیرینی چه چیزهایی هستند و به‌صورت گام‌به‌گام مراحل تهیه آن را نیز بررسی کردیم.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با طرز تهیه شیرینی سپهسالاری رژیمی با خرما آشنا شوید و بتوانید این شیرینی خوشمزه را در خانه خودتان تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند مراحل درست کردن قطاب یزدی را در مجله تاندوری بخوانید و با طرز تهیه باقلوا تبریزی آشنا شوید.

برای شما