طرز تهیه شیرینی شاه پسند

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 05 اسفند 1401
طرز تهیه شیرینی شاه پسند

زمانی که به عید نوروز نزدیک می‌شویم و می‌خواهیم تدارک پذیرایی از مهمانان خودمان را ببینیم، نیاز به این داریم که شیرینی‌های خوشمزه‌ای را انتخاب کنیم تا پذیرایی را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

شیرینی شاه پسند یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها برای عید است که برای پذیرایی بسیار مناسب بوده و می‌توانید به‌راحتی این شیرینی را در خانه تهیه کرده و آن را با مواد مختلف دیزاین کنید و برای پذیرایی استفاده کنید.

حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که طرز تهیه شیرینی شاه پسند چگونه است و چطور می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در خانه تهیه کنید و آن را برای مهمانی‌های خودتان استفاده کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد طرز تهیه شیرینی شاه پسند صحبت کنیم و بگوییم که چه مواد اولیه‌ای را برای تهیه این شیرینی نیاز دارید و چه مراحلی را باید طی کنید تا بتوانید شیرینی شاه پسند خوشمزه و بی‌نقصی را تهیه کنید و به بهترین شکل ممکن این شیرینی را دیزاین کنید.

اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه شیرینی شاه پسند هستید و دوست دارید که بدانید چطور به بهترین شکل ممکن این شیرینی را تهیه کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با روش تهیه این شیرینی آشنا شوید.

 

شیرینی شاه پسند

 

طرز تهیه شیرینی شاه پسند

در اولین گام برای اینکه بتوانیم شیرینی شاه پسند را تهیه کنیم، نیاز است که مواد اولیه این شیرینی را آماده کنید تا بتوانیم به سراغ مراحل آماده سازی آن برویم. بنابراین در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی مواد اولیه شیرینی شاه پسند بپردازیم و سپس به سراغ طرز تهیه شیرینی شاه پسند برویم.

این مقدار مواد برای تهیه شیرینی برای 4 نفر کافی است و می توانید براساس نیاز خودتان، مقدار مواد را به صورت متناسب کم و زیاد کنید تا در نهایت مقدار شیرینی موردنظر خودتان را تهیه کنید.

 

مواد اولیه لازم برای درست کردن شیرینی شاه پسند

  • 125 گرم آرد سفید
  • 125 گرم آرد نخودچی
  • 125 گرم پودر قند
  • 1 عدد زرده تخم مرغ کوچک
  • 125 گرم روغن جامد
  • یک چهارم قاشق چای خوری پودر هل

 

شیرینی شاه پسند

 

مراحل درست کردن شیرینی شاه پسند

حالا که مواد اولیه این شیرینی خوشمزه و دوست داشتنی را آماده کرده اید، نوبت این است که به سراغ بررسی مراحل طرز تهیه شیرینی شاه پسند برویم تا بتوانید براساس موارد گفته شده، به راحتی این شیرینی را آماده کنید. فقط حواستان باشد که حتما باید مراحل را به صورت گام به گام انجام دهید تا راحت تر این شرینی را آماده کنید و مزه آن خراب نشود.

 

1- صافی روغن:

در اولین مرحله نیاز است که روغن جامد موردنیاز را حتما صاف کنید تا حباب های داخل آن از بین برود. خیلی از افراد به این موضوع توجهی نمی کنند و به همین خاطر خمیر شیرینی در نهایت شل شده و حالت مناسبی نخواهد داشت.

بنابراین در مرحله اول، روغن را داخل یک ظرف بریزید و روی شعله ملایم بگذارید. در این حالت چند بار سعی کنید روغن را به هم بزنید تا کاملا روان شده و یکدست شود و حباب های آن از بین برود.

در مرحله نهایی روغن را داخل یک ظرف بدون درب ریخته و داخل یخچال بگذارید تا دیگر حبابی در داخل آن به وجود نیاید. به این ترتیب روغن جامد آماده است تا از آن در خمیر شیرینی شاه پسند استفاده کنید.

 

2- ترکیب مواد با یکدیگر:

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی شاه پسند، روغن را قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا کاملا شل شود و بتوانید به راحتی آن را با مواد ترکیب کنید. سپس در یک کاسه روغن، پودر قند و پودر هل را بریزید و با استفاده از همزن برقی، به مدت 5 دقیقه هم بزنید تا کاملا ترکیب شده و بافت آنها یکدست شود.

البته حواستان باشد که در حین هم زدن حتما دور کاسه را جمع کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند و به خورد هم بروند.

 

3- آماده سازی آرد:

در مرحله سوم تهیه شیرینی شاه پسند، نیاز است که آردهای نخودچی و آرد سفید را آماده کنید. در این مرحله دو آرد را با یکدیگر ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کنید و سپس آنها را با استفاده از الک صاف کنید و سعی کنید دو بار این کار را انجام دهید.

در مرحله آخر الک کردن، آرد را روی مواد آماده شده در مرحله قبلی الک کنید و سپس باید برای آماده سازی خمیر اقدام کنید. ابتدا با استفاده از دست کاملا مواد را ترکیب کنید تا حالت خمیری خود را پیدا کنند و کمی آنها را ورز دهید.

سپس اگر چرخ گوشت دستی داشته باشید، می توانید خمیر را دو تا سه بار چرخ کنید تا هم خوب ورز داده شود و هم به خوبی نرم و لطیف شده و بافت جذابی پیدا کند.

زمانی که کار ورز دادن خمیر آماده شد، آن را در دست خودتان قرار دهید و کمی لمس کنید تا مطمئن شوید به دست نمی چسبد و کاملا آماده شده است. در این مرحله خمیر را در یک نایلون قرار دهید تا حدود 1 ساعت در فضای اتاق باقی بماند و استراحت کند و آماده برای پخت شود.

 

4- قالب زنی خمیر:

حالا که خمیر به خوبی استراحت کرده و آماده است، نیاز است که آن را فرم بدهید یا با استفاده از قالب، فرم دهی را انجام دهید و سپس به سراغ مراحل پخت بروید. بنابراین خمیر را به صورت قطعه های کوچک جدا کرده و در دست خودتان بگیرید و آنها را به شکل گلوله های شیرینی فرم دهید.

در مرحله بعدی سینی فر را چرب کنید یا در کف آن کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی های فرم داده شده را روی آن با فاصله بچینید. اگر فاصله میان شیرینی ها را رعایت نکنید، ممکن است هنگام پخت بزرگتر شده و فرم یکدیگر را خراب کنند.

 

5- قرار دادن شیرینی در فر:

نیاز است که از قبل فر را با دمای 160 درجه سانتیگراد روشن کرده و به آن حدود 15 دقیقه وقت دهید تا کاملا گرم شود. سپس وقتی فر کاملا آماده بود، سینی حاوی شیرینی ها را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید که به صورت کامل پخته و درست شوند.

حواستان باشد که شیرینی ها نباید تغییر رنگ دهند و به محض اینکه حس کردید پخته اند، آنها را باید از فر خارج کنید.

 

6- دیزاین شیرینی شاه پسند:

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی شاه پسند، احتمالا شیرینی های شما آماده شده اند و آنها را باید از فر خارج کنید. پس از خارج کردن از فر به شیرینی ها زمان کافی دهید تا کاملا خنک شوند و سپس آنها را از ظرف جدا کنید.

حالا که شیرینی ها آماده شده اند، می توانید آنها را در شکلات فرو برده و سپس با مغز پسته یا بادام یا هر مغز دیگری، روی آنها را دیزاین کرده و سرو کنید.

 

طرز تهیه شیرینی شاه پسند

 

جمع بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه شیرینی شاه پسند صحبت کردیم و گفتیم که اصلا شیرینی شاه پسند مربوط به کدام شهر است و همچنین با هم بررسی کردیم که مواد اولیه موردنیاز برای تهیه این شیرینی چه چیزهایی هستند.

سپس به صورت گام به گام بررسی کردیم که چطور می توانید شیرینی شاه پسند را تهیه کنید و طرز تهیه شیرینی شاه پسند را بررسی کردیم. اگر به پخت انواع شیرینی علاقمند هستید و دوست دارید این کار را به صورت حرفه ای یاد بگیرید تا بتوانید از آن کسب درآمد کنید، تاندوری این امکان را برای شما فراهم کرده است.

شما می توانید از دوره های آموزش شیرینی پزی سایت تاندوری استفاده کرده و با مشاهده آنها، اصول حرفه ای و روش های کسب درآمد را یاد بگیرید و یک شغل خانگی پولسازی برای خودتان راه اندازی کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با طرز تهیه شیرینی شاه پسند آشنا شوید و بتوانید این شیرینی خوشمزه و اصیل ایرانی را در خانه خودتان تهیه کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی را در مجله تاندوری بخوانید و با مراحل درست کردن شیرینی نخودچی آشنا شوید.

برای شما