طرز تهیه شیرینی نخودچی ویژه عید نوروز + 6 تکنیک پخت

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 29 مرداد 1401
طرز تهیه شیرینی نخودچی ویژه عید نوروز + 6 تکنیک پخت

شیرینی نخودچی، یکی از شیرینی های خوشمزه و ساده ایرانی است که برای مناسبت‌های خاص، مثل عید نوروز جهت پذیرایی تهیه می‌شود. بسیاری از بانوان علاقمند به شیرینی‌پزی، چون روش پخت این نوع شیرینی بسیار ساده است، ترجیح می‌دهند که خودشان آن را در خانه درست کنند. از این رو، در این مطلب از مجله تاندوری، قصد داریم که آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نخودچی تازه و خوشمزه را به شما آموزش دهیم. همچنین در این آموزش‌، ترفندها و تکنیک‌هایی را برای پخت این شیرینی لذیذ و خوش طعم یاد خواهید گرفت.

شیرینی نخودچی نوروزی

شیرینی نخودچی نوروزی

طرز تهیه شیرینی نخودچی مخصوص عید نوروز

شیرینی نخودچی، جزو شیرینی‌های ساده و سنتی است که در ایام نوروز طرفداران بسیاری دارد. طرز تهیه این مدل شیرینی خشک و نرم بسیار آسان است و شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه و دلچسب را در منزل با استفاده از فر و بدون فر درست کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه شیرینی نخودچی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که طرز تهیه شیرینی نخودچی بسیار سخت و زمان زیادی از وقت آنها را می‌گیرد، در حالی که اگر مواد اولیه مورد نیاز زیر را تهیه کنید به راحتی می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در منزل درست کرده و نوش جان کنید.

  • آرد نخودچی تازه: ۲۵۰ گرم
  • پودر قند الک شده: ۱۵۰ گرم
  • روغن جامد: ۱۲۵ گرم
  • روغن مایع: مقداری کمی
  • پودر هل سبز: یک دوم قاشق چای خوری
  • پودر زعفران: ۱ قاشق مرباخوری
  • پودر پسته یا پودر گل‌محمدی یا خلال پسته: به مقدار لازم

آموزش طرز پخت شیرینی نخودچی

آموزش پخت شیرینی نخودچی در فر

همانطور که از نام این نوع شیرینی مشخص است، ماده اصلی تشکیل دهنده آن آرد نخودچی بوده و خاستگاه اصلی آن شهر قزوین است اما در بین دیگر شهرها نیز مصرف آن رایج است. ما در ادامه این مقاله آموزش مرحله به مرحله یک شیرینی نخودچی خانگی خوشمزه را برای شما آماده کرده‌ایم.

مرحله اول: ترکیب کردن روغن‌ها

در نخستین مرحله از طرز تهیه این نوع شیرینی باید ابتدا میزان روغن جامد مورد نظر (که با محیط هم دما شده است) را آب کنید (بهتر است نصف روغن جامد و نصف دیگر روغن صاف قنادی باشد) و سپس با مقداری روغن مایع ترکیب کنید. بعد از ترکیب کردن روغن‌ها، آنها را با همزن برقی یا دستی به خوبی بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند و روغن یکدست در اختیار داشته باشید.

مرحله دوم: اضافه کردن پودر قند به روغن

در این مرحله باید پودر قند را الک کنید و سپس آن را به روغن اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه آنها را با استفاده از همزن برقی مخلوط کنید تا یک مایه یکدست ایجاد شود.

مرحله سوم: اضافه کردن پودر هل و زعفران به مایه شیرینی

در این مرحله نیز باید پودر هل و زعفران را با هم ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید. برای اینکه عطر و بوی هل و زعفران از دست نرود، بهتر است که آنها را خودتان در منزل با آسیاب پودر کنید.

مرحله چهارم: آماده‌سازی مایه اصلی شیرینی نخودچی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی نوبت به اضافه کردن ماده اصلی آن یعنی آرد نخودچی می‌رسد. قبل از اضافه کردن آرد نخودچی بهتر است آن را چند بار الک کنید تا به خوبی هوادهی شود و خمیر شیرینی یکدستی به دست بیاید. پس آرد را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید و با همزن برقی به خوبی بزنید تا حسابی مخلوط شوند.

مرحله پنجم: عمل ورز دادن خمیر شیرینی

بعد از اضافه کردن آرد نخودچی به ترکیب روغن و پودر قند، برای اینکه خمیر به خوبی ترکیب شود، مقداری آن را ورز دهید. البته از ورز دادن زیاد خمیر خودداری کنید چرا که روغن خود را پس می‌دهد و هم بعد از پخت شیرینی‌ها شکننده شده و سریع خرد می‌شوند.

مرحله ششم: استراحت دادن به خمیر شیرینی

بعد از ورز دادن خمیر نخودچی آن را در کیسه فریزر قرار داده و اجازه دهید تا به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یخچال استراحت کند تا به اصطلاح خمیر آن برسد یا ور بیاید.

مرحله هفتم: پهن کردن خمیر شیرینی

در این مرحله از پخت شیرینی باید فر را روشن کنید و آن روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌‌گراد تنظیم کنید تا به خوبی گرم شود. سپس روی سطح یا میز کار خود مقداری آرد سفید بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. میزان ضخامت خمیر باید حدود ۲ سانتی‌متر باشد. برای جلوگیری از ترک خوردن خمیر بهتر است که روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه آن را باز کنید.

مرحله هشتم: قالب زدن خمیر شیرینی نخودچی

در این مرحله از آماده‌سازی باید خمیر را با قالب مخصوص درست کردن شیرینی نخودچی قالب و برش بزنید. این قالب‌ها با طرح‌های مختلف در بازار موجود بوده و قابل تهیه هستند. برای قالب زدن باید به آرامی قالب را داخل خمیر شیرینی فرو ببرید تا ترکیب خمیر بهم نریزد و از هم نپاشد.

مرحله نهم: قرار دادن شیرینی‌های نخودچی در فر

بعد از قالب زدن خمیر شیرینی‌ها باید همه آنها را داخل سینی مخصوص فر قرار دهید. البته برای این کار ابتدا روی سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید. سپس شیرینی‌های نخودچی را روی کاغذ روغنی بچینید. بنا بر سلیقه خود می‌توانید روی شیرینی‌ها را با خلال پسته، پودر پسته یا پودر گل محمدی تزیین کنید:

مرحله دهم: آماده شدن شیرینی‌ها جهت سرو

بعد از قرار دادن سینی حاوی شیرینی‌ها در طبقه وسط فر باید آنها را به مدت ۲۰ دقیقه به حال خود بگذارید تا کاملا پخته شوند. بعد از این ‌که رنگ شیرینی‌ها طلایی شد، می‌توانید سینی را از فر خارج کنید و بعد از سرد شدن در ظرف مورد نظر بچینید. اگر شیرینی‌ها را به صورت گرم و داغ جابجا کنید سریع خرد می‌شوند.

پخت شیرینی نخودچی در فر و بدون فر

پخت شیرینی نخودچی در فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

حال که با طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر آشنا شدید. در ادامه قصد داریم که روش درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر را برای کسانی که این وسیله آشپزخانه را در دسترس ندارند، آموزش دهیم. بنابراین اگر فر ندارید و می‌خواهید این شیرینی را سریع و بدون فر درست کنید به ترتیب زیر عمل کنید:

1. تفت دادن آرد نخودچی

در اولین مرحله، باید آرد نخودچی تازه و مرغوب را چند بار الک کنید. سپس آن را داخل تابه‌ای با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خام آرد از بین برود. وقتی که بوی آرد به مشمام شما رسید و رنگ آن به کرم رنگ تغییر کرد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا آرد سرد شود.

2. ترکیب کردن مواد اولیه جهت تهیه شیرینی

در این مرحله، هل سبز و شکر را آسیاب کنید تا پودر یکدستی ایجاد شود. البته می‌توانید از پودر قند نیز استفاده کنید اما باید چند بار آن را الک کنید. سعی کنید هل را خودتان آسیاب کنید تا عطر و بوی خوش آن حفظ شود.

3. درست کردن خمیر شیرینی خانگی آرد نخودچی

در این مرحله جهت درست کردن خمیر شیرینی باید کره را روی شعله ملایم آب کنید اما از داغ شدن آن جلوگیری کنید. سپس شکر، هل و کره را به آرد نخودچی تفت داده شده اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید تا به شکل خمیر یکدست در بیاید.

4. درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر

در مرحله آخر از طرز تهیه شیرینی نخودچی، خمیر آماده شده را روی سطحی صاف که با کاغذ روغنی پوشیده شده است، قرار دهید و آن را به قطر ۲ سانتیمتر پهن کنید و با قالب‌های دلخواه طرح بزنید. سپس روی خمیرها را با کمی زعفران یا گلاب مرطوب کنید و با خلال یا پودر پسته تزیین کنید. دیگر این شیرینی نیاز به پخت ندارد و آماده سرو است.

لازم به ذکر است، برای درست کردن شیرینی خانگی نخودچی بدون فر می‌توانید آنها را درون تابه دو طرفه یا ماهیتابه رژیمی بچینید. سپس یک شعله‌پخش‌کن زیر ماهیتابه قرار بدهید و اجازه دهید شیرینی‌ها روی حرارت ملایم گاز گرم شوند.

شیرینی نخودچی، جزو شیرینی‌های ساده و سنتی است که در ایام نوروز طرفداران بسیاری دارد. اگر تمایل دارید که فلان و بیشار از آموزش زیر دیدن کنید:

نکات مهم کلیدی در روش تهیه شیرینی نخودچی

  • برای ترد شدن این نوع شیرینی بهتر است برای ترکیبات آن از روغن جامد استفاده کنید.
  • در صورت تمایل به جای هل می‌توانید از گلاب استفاده کنید.
  • برای ترد شدن بیشتر شیرینی‌ها در ترکیب آن مقداری آرد برنج نیز به آرد نخودچی اضافه کنید.
  • به جای روغن جامد می‌توانید از کره نیز برای درست کردن این شیرینی استفاده کنید.
  • از سفت یا نرم شدن بیش از حد خمیر شیرینی جلوگیری کنید چرا که قالب زدن آن مشکل می‌شود.
  • هر چه زمان استراحت خمیر شیرینی بیشتر باشد، در زمان پخت ظاهر آن بهتر می‌شود.

در این مقاله شما با دو روش پخت شیرینی نخودچی در فر و بدون فر آشنا شدید. هنگام تهیه این نوع شیرینی به اندازه مواد و نحوه مخلوط کردن آنها توجه کنید تا یک شیرینی خوشمزه و لذیذ را به دست بیاورید.

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در رابطه با طرز تهیه انواع شیرینی در اختیار داشته باشید، به سایت تاندوری سر بزنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای انواع شیرینی، کیک و دسر، آموزش مورد علاقه خود را تهیه کنید.

همچنین در صورتی‌ که به یادگیری تکنیک‌های آشپزی و قنادی علاقه دارید، می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت‌وفن‌های آشپزی و شیرینی‌پزی در خانه آشنا شوید. اگر در زمینه پخت انواع شیرینی تجربه کافی دارید، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

از مجله تاندوری بخوانید:

 

برای شما