طرز تهیه شیرینی کشمشی با نکات کلیدی

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 7 دقیقه 23 تیر 1401
طرز تهیه شیرینی کشمشی با نکات کلیدی

طرز تهیه شیرینی کشمشی به دلیل بافت نرم، طعم شیرین و کره‌ای این شیرینی‌ها، بسیار محبوب و پرطرفدار است. کشمش مانند خرما از قند بالایی برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌ها و آهن به شمار می‌رود. کشمش‌ها به دلیل برخورداری از قند بالا، رطوبت را حفظ می‌کنند و این باعث می‌شود، شیرینی‌ها برای چند روز نرم بمانند.

شیرینی کشمشی را می‌توانید در مناسبت‌های مختلف استفاده کنید. شما می‌توانید این شیرینی‌های خوشمزه را با بهترین کیفیت از تاندوری تهیه کنید. در ادامه، طرز تهیه شیرینی کشمشی را با استفاده از فر و ماهیتابه توضیح می‌دهیم.

طرز تهیه شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی در فر

اگر ترجیح می‌دهید که شیرینی‌هایی با سطوح طلایی‌رنگ داشته باشید، فر می‌تواند به شما کمک کند تا به هدف خود برسید. در ادامه، مواد لازم و سپس طرز تهیه شیرینی‌های کشمشی با استفاده از فر را آورده‌ایم. اگر می‌خواهید بهترین کوکی‌های کره‌ای را یاد بگیرید و برای عزیزان‌تان تهیه کنید، آموزش کوکی کره ای تاندوری را از دست ندهید.

مواد لازم (برای ۱۰ الی ۱۵ نفر)

  • ۱۰۰ گرم آرد سفید الک شده (معادل ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • ۷۵ گرم کره یا روغن جامد نرم شده در دمای محیط (معادل ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع
  • ۷۰ گرم شکر آسیاب شده یا دانه‌ریز (½ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۴ قاشق غذاخوری کشمش
  • نصف قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر
  • نوک قاشق چای‌خوری وانیل
  • نوک قاشق چای‌خوری نمک
  • کمی پودر قند برای پاشیدن روی شیرینی کشمشی

مراحل طرز تهیه شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی به دلیل ترد و نازک بودن محبوبیت دارد؛ بنابراین باید مواد لازم را با دقت اندازه‌گیری کنید تا نتیجه کار شما، یک شیرینی کشمشی ترد و خوشمزه باشد. پیمانه‌ای که در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود، معدل با لیوان فرانسوی دسته‌دار است. به عبارتی، برای به‌دست‌آوردن اندازه‌های دقیق می‌توانید از این لیوان استفاده کنید.

البته اگر ترازوی آشپزخانه داشته باشید، قطعاً کار شما با دقت بیشتری همراه است. نکته پایانی این که برای تهیه شیرینی کشمشی از آرد گندم یا همان آرد سفید استفاده می‌شود.

۱. کره، پودر قند و تخم‌مرغ را ترکیب کنید

تخم‌مرغ، کره و روغن جامد را یک ساعت قبل از شروع کار، از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. در قدمی بعدی طرز تهیه شیرینی کشمشی، کره و روغن جامد نرم شده را با شکر آسیاب شده یا دانه‌ریز و روغن مایع ترکیب کرده و با همزن حسابی میکس کنید. سه الی پنج دقیقه این کار را ادامه دهید. سپس، تخم‌مرغ را شکسته و به ترکیب قبلی اضافه کنید. پس از اضافه‌کردن تخم‌مرغ نیز، به مدت ۱ دقیقه با همزن مواد را باهم میکس کنید.

۲. آرد، بیکینگ‌پودر، وانیل و نمک را اضافه کنید

نوک قاشق چایخوری وانیل را به ترکیب قبلی اضافه کنید و مخلوط را به میزانی که مواد یکدست شوند، هم بزنید. در یک ظرف دیگر، نمک، بیکینگ‌پودر و آرد الک شده را مخلوط کنید. مخلوط آماده را کم‌کم به ظرف اصلی اضافه کنید و با همزن معمولی، لیسک یا دور کند همزن برقی، مواد را ترکیب کنید.

در این مرحله، کشمش‌هایی را که قبلاً شسته و خشک کرده‌اید، به مواد اضافه کنید. قبل از اضافه‌کردن کشمش‌ها، آنها را با آرد ترکیب کنید تا با مواد دیگر یکدست شوند. شما می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن شیرینی، علاوه بر کشمش، مقداری گردوی خرد شده هم به مراحل طرز تهیه شیرینی کشمشی اضافه کنید.

شیرینی کشمشی با شیر

۳. مایه شیرینی کشمشی را درون قیف بریزید

پس از اینکه مایه شیرینی آماده شد، آن را درون یک قیف بریزید تا به‌راحتی در اندازه‌های مختلف آماده شوند. کف سینی فر را کمی چرب کنید یا با یک کاغذ روغنی آن را بپوشانید. مقدار کمی از مایه شیرینی (به‌اندازه یک گردو) را از قیف خارج کنید. دقت داشته باشید که شیرینی‌ها به‌اندازه کافی از هم فاصله داشته باشند چرا که پس از پخت در فر، حجم آن‌ها بیشتر خواهد شد. طرز تهیه شیرینی کشمشی را تا انتها بخوانید.

اگر در خانه قیف ندارید، می‌توانید از قاشق استفاده کنید و به مقداری از مایه شیرینی را روی سینی بریزید. دو قاشق چایخوری از مایه شیرینی برای این کار کافی است. در نهایت اینکه، پودر قند را روی مواد الک کنید تا پس از پخت، شیرینی‌ها ترک بخورند.

۴. فر را آماده کنید

حالا دیگر نوبت رفتن شیرینی‌ها داخل فر است. فر را روشن کرده و آن را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. به مدت ۱۵ دقیقه باید فر در این دما بماند تا فضای آن به‌اندازه کافی گرم شود. در فاصله‌ای که فر در حال گرم‌شدن است، سینی حاوی مواد را درون یخچال بگذارید. بعد از اینکه ۱۵ دقیقه تمام شد، به مدت ۷ الی ۱۲ دقیقه، سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید. پس از ۷ دقیقه، شیرینی‌ها را چک کنید. اگر لبه‌های شیرینی طلایی‌رنگ باشد، به این معنی است که شیرینی آماده است و نیازی به زمان بیشتر برای پخت نیست.

درصورتی‌که، سطح شیرینی‌ها طلایی‌رنگ نشده بود، دقایقی دیگر صبر کنید. در نهایت شیرینی‌های پخته شده به‌سادگی از کاغذ روغنی جدا می‌شوند. کمی صبر کنید تا دما شیرینی‌ها پایین بیاید و خنک شوند. در نهایت آنها را درون یک ظرف دردار قرار دهید تا در برخورد با هوا خشک نشوند.

طرز تهیه شیرینی کشمشی در ماهیتابه

چنانچه فر ندارید اما قصد تهیه این شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ را دارید، می‌توانید از ماهیتابه استفاده کنید. تمام مراحلی که برای پخت شیرینی کشمشی در فر گفته شد را انجام دهید. همان‌طور که قبلا در طرز تهیه شیرینی کشمشی با فر، آن را به مدت ۱۵ دقیقه گرم می‌کنیم، ماهیتابه نیز به همین میزان باید گرم شود. گرم‌شدن داخل فر را ماهیتابه باعث می‌شود روند پخت و پف کردن شیرینی بهتر انجام شود. پس از اینکه ماهیتابه گرم شد، کف آن را با مقداری کمی از روغن چرب کنید یا از کاغذ روغنی برای این منظور استفاده کنید.

مواد شیرینی را به‌اندازه یک گردو یا دو قاشق چایخوری روی سطح موردنظر بریزید. ماهیتابه را روی گاز قرار دهید. دقت کنید که شعله گاز باید خیلی کم باشد تا شیرینی‌ها نسوزد. درب ماهیتابه را به‌خوبی ببندید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به شیرینی‌ها زمان دهید. تا پخته شوند. دقت به ترفندهای پخت کیک و شیرینی به شما کمک می‌کند بهترین نتیجه را بگیرید.

پس از گذشت مدت‌زمان گفته شده، شیرینی‌ها را چک کنید. اگر دور شیرینی‌ها طلایی شده باشد به معنی اتمام زمان پخت آنها خواهد بود و باید از ماهیتابه خارج شوند. زودتر از زمان گفته‌شده درب ماهیتابه را باز نکنید زیرا با خروج هوای گرم امکان ازبین‌رفتن پف شیرینی‎ها وجود دارد. در نهایت اجازه دهید به‌اندازه کافی خنک شوند و سپس از کاغذ روغنی جدا کنید.

شیرینی کشمشی

نکات کلیدی دررابطه‌با طرز تهیه شیرینی کشمشی

  • آردی که برای پخت شیرینی کشمشی استفاده می‌کنید حتماً آرد سفید قنادی باشد. در غیر این صورت به بافت دلخواه خود نمی‌رسید.
  • روش تهیه شیرینی‌های کشمشی کاملاً با روش پخت انواع کوکی مطابقت دارد. تنها تفاوت در این است که شما به‌جای تکه‌های شکلات از کشمش استفاده کرده‌اید. بنابراین اگر از طعم کشمش خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از شکلات چیپسی به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.
  • برای اینکه شیرینی کشمشی شما مانند شیرینی‌های بازاری ترک داشته باشد، حتماً باید روی مواد قبل از رفتن به داخل فر، پودر قند بپاشید. نکات کلیدی دررابطه با طرز تهیه شیرینی کشمشی را تا انتها بخوانید.
  • روش تهیه شیرینی کشمشی با پودر قند و شکر یکسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شکر را آسیاب کنید تا به‌خوبی پودر شود. درصورتی‌که شکر آسیاب نشود، دانه‌های آن را در شیرینی احساس خواهید کرد؛ بنابراین اگر شیرینی یکدست می‌خواهید بهتر از شکر پودر شده یا پودر قند استفاده کنید. همچنین وقتی پودر شکر را درون موارد ریختید، به‌اندازه کافی فرصت دهید تا به‌خوبی حل شود.
  • برای تهیه شیرینی کشمشی می‌توانید از روغن جامد، کره و روغن مایع استفاده کنید. به این صورت که اگر کره نداشتید روغن جامد را جایگزین آن کنید. در این صورت بهتر است از روغن جامد مخصوص قنادی استفاده کنید. اگر کره و روغن جامد در دسترس نداشتید، از روغن مایع برای تهیه مایه شیرینی کشمشی استفاده کنید.
  • کوکی‌های کافی‌شاپی به‌اندازه شیرینی کشمشی محبوب هستند؛ بنابراین اگر به آموزش کوکی‌های کافی‌شاپی و کسب درآمد از فروش آن‌ها به کافی‌شاپ‌ها علاقه‌مند هستید، درنگ نکنید و همین امروز شروع کنید.

استفاده از کره و روغن جامد قطعاً تأثیر زیادی بر بافت شیرینی شما خواهد داشت و باعث ترد شدن آن می‌شود. بنابراین اگر شما از روغن مایع به‌جای کره و روغن جامد استفاده کنید، بافت شیرینی شما تغییر خواهد کرد و میزان ماندگاری آن نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، کره و روغن جامد باعث خوشمزه‌تر شدن شیرینی می‌شود.

سایر نکات مهم در طرز تهیه شیرینی کشمشی

  • ماندگاری شیرینی‌ها کشمشی به مدت ۱۰ روز است. اگر تمایل دارید شیرینی‌ها را در مدت‌زمان بیشتری نگه‌داری کنید، باید آنها را درون فریزر قرار دهید.
  • این نوع شیرینی به دلیل ماندگاری بالایی که دارد برای ایام نوروز بسیار مناسب است و چنانچه آن را در حجم بالا تهیه کنید، برای مدت‌زمان طولانی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.
  • در طرز تهیه شیرینی کشمشی دقت داشته باشید که به‌هیچ‌وجه قبل از سرد شدن شیرینی‌ها آنها را از کاغذ روغن جدا نکنید. این کار باعث می‌شود شیرینی‌ها خرد شوند.
  • اگر می‌خواهید بافت شیرینی کشمشی شما تردتر باشد، بیشتر از یک دقیقه تخم‌مرغ را با سایر مواد میکس نکنید. اما اگر تمایل دارید شیرینی کشمشی بافتی نرم داشته باشد زمان میکس را افزایش دهید.

کلام آخر

در این مقاله با طرز تهیه شیرینی کشمشی آشنا شدید. این شیرینی‌های خوشمزه و مقوی را می‌توانید در فر و ماهیتابه بپزید و از طعم بی‌نظیر آنها لذت ببرید. نکته مهم این است که مواد را به‌دقت اندازه‌گیری کنید و در نهایت به نکات کلیدی و فوت‌وفن‌های مهم که در انتهای مقاله برایتان آوردیم، توجه کنید.

برای دریافت آموزش‌های بیشتر در زمینه انواع شیرینی مثل شیرینی نخودچی، شیرینی دانمارکی، شیرینی ناپلئونی، شیرینی لطیفه و … به مقاله‎های سایت تاندوری مراجعه کنید. تاندوری انواع شیرینی را با بهترین کیفیت به دست شما می‌رساند. اگر در زمینه پخت شیرینی کشمشی تجربه‌ای دارید با ما در میان بگذارید.

اگر به‌دنبال شروع یک کسب‌وکار خانگی کیک و شیرینی هستید یا فقط به‌دلیل علاقه بسیار زیاد به آشپزی و قنادی، می‌خواهید کامل‌ترین آموزش‌های این حوزه را دریافت کنید، با دانلود اپلیکیشن تاندوری، اولین قدم را بردارید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مطالب مرتبط در مجله تاندوری را از دست ندهید:

۷ ترفند خوشمزه‌تر شدن کوکی خانگی

کسب درآمد از چیزکیک حرفه‌ای

فرصت درآمدزایی از باقلوا

برای شما