طرز تهیه قطاب خانگی ویژه عید نوروز + 7 ترفند کلیدی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 15 شهریور 1401
طرز تهیه قطاب خانگی ویژه عید نوروز + 7 ترفند کلیدی

قطاب، یکی از شیرینی‌های سنتی است که خاستگاه اصلی آن به استان‌های یزد و کرمان باز می‌گردد. این شیرینی سنتی با دستور پخت و مواد بسیار متنوعی تهیه می‌شود، اما به طور کلی طرز تهیه قطاب بسیار ساده است و در صورت مهیا کردن مواد اولیه مورد نیاز، این شیرینی خوشمزه را می‌توانید با کیفیت عالی در خانه درست کنید. از این رو در این مطلب از مجله تاندوری، طرز تهیه قطاب خانگی را به شما آموزش داده‌ایم تا بتوانید با یک دستور پخت ساده این شیرینی پرطرفدار را با عطر و طعم بی‌نظیری برای پذیرایی از مهمان‌های خود در منزل تهیه کنید.

 این شیرینی خوشمزه یکی از انتخاب‌های مناسب برای میهمانی‌های عید نوروز است. دسر خوشمزه را برای با استفاده از دستور پخت در فر و بدون فر و فوت و فن‌های آن بتوانید این دسر خوشمزه را درست کنید.

شما می‌توانید انواع و اقسام شیرینی‌های مناسب عید را از طریق دوره‌های آموزش شیرینی‌پزی آکادمی تاندوری به سادگی یاد بگیرید.

دوره آموزش باقلوا استانبولی و کنافه – کلیک کنید

دوره آموزش شیرینی عید – کلیک کنید

طرز تهیه قطاب خانگی برای نوروز روش پخت قطاب شیرینی مخصوص عید نوروز

طرز تهیه قطاب خانگی

قطاب این شیرینی سنتی محبوب ایرانی یکی از انتخاب‌های مناسب برای پذیرایی از میهمانان عید نوروز است. این مدل شیرینی از یک لایه خمیری شکل درست شده که داخل آن را با انواع مغز و آجیل و پودر قند پر می‌کنند. ترکیب مواد میانی بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد و محدودیت در انتخاب آنها وجود ندارد. 

طرز تهیه قطاب خانگی به روش سنتی باید در روغن سرخ شود، ولی در صورت تمایل برای درست‌کردن یک قطاب رژیمی می‌توانید آن را در فر نیز تهیه کنید. در ادامه این مقاله از مجله تاندوری طرز تهیه قطاب با تمام فوت و فن‌های آن را برای شما تهیه کرده‌ایم پس با ما همراه شوید تا با طرز تهیه این شیرینی خوشمزه بیشتر آشنا شوید.

علاوه بر دستور پخت قطاب می‌توانید با مراجعه به وب سایت تاندوری با مجموعه‌ای از مطالب آموزش در حوزه آشپزی و شیرینی‌پزی و کیک‌پزی آشنا شوید. این آموزش‌ها برای کسب مهارت کسانی مناسب است که دوست دارند در زمینه پخت انواع کیک و شیرینی به مهارت لازم دست پیدا کنند. سپس با تجربه کافی اقدام به راه‌اندازی کسب و کار خانگی یا فروشگاه شیرینی‌فروشی کنند. البته از دیگر محصولات آموزشی تاندوری می‌توان به کسب مهارت در زمینه گلدوزی، قلاب‌بافی، خیاطی، عکاسی با موبایل و غیره اشاره کرد. پس هر چه سریع‌تر اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید.

مواد لازم جهت تهیه قطاب خانگی

  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • آرد: ۲ پیمانه
  • شیر یا ماست: 1.2 پیمانه
  • روغن جامد یا روغن صاف قنادی: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع جهت سرخ کردن: به مقدار  لازم
  • بکینگ پودر: 1.2 قاشق چای‌خوری
  • پودر گردو یا پسته یا بادام: ۱ پیمانه
  • پودر شکر یا پودر قند: 1.2 پیمانه
  • دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
  • هل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • گلاب: به مقدار لازم

روش پخت قطاب شیرینی مخصوص عید نوروز

آموزش مرحله به مرحله پخت و طرز تهیه قطاب خانگی

طرز تهیه قطاب خانگی بسیار ساده است. در صورتی که تمام مراحل آن را ریز به ریز به دقت انجام دهید می‌توانید یک قطاب خوشمزه و لذیذ در خانه درست کنید. در ادامه نیز فوت و فن‌هایی را بیان کرده‌ایم تا از خراب شدن طعم، مزه و ظاهر قطاب‌ها جلوگیری کنید. پس با آموزش به مرحله به مرحله پخت قطاب با ما همراه شوید.

مرحله اول: آماده‌سازی خمیر شیرینی قطاب

در ابتدا زرده تخم مرغ، شیر، روغن و بکینگ پودر را با همزن برقی به خوبی هم بزنید تا ترکیبی کرم رنگ حاصل شود. سپس آردی را که ۳ بار الک شده را کم کم به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. وقتی که این مواد مقداری سفت شد با انگشتان دست بدون استفاده از دستکش ورز بدهید. آرد را به میزانی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد و حالت کشی داشته باشد. خمیر نرم و لطیف آماده شده را داخل کیسه فریزر بگذارید تا به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت کند.

مرحله دوم: آماده‌سازی مواد میانی داخل قطاب 

در مدتی که خمیر در حال استراحت است برای تهیه مواد میانی داخل قطاب اقدام کنید. این قطاب را می‌توانید با ۳ طعم گردو، پسته و بادام تهیه کنید. برای تهیه مواد میانی این مغز‌ها را پودر کنید و سپس به آنها پودر قند یا پودر شکر الک شده اضافه کنید. همچنین در این ترکیب می‌توانید از پودر هل یا دارچین نیز برای ایجاد عطر و بوی خوش نیز استفاده کنید. در انتها نیز گلاب را اضافه کنید تا مواد حالت خمیری پیدا کنند.

مرحله سوم طرز تهیه قطاب خانگی: قالب زدن خمیر قطاب

مهم‌ترین مرحله طرز تهیه قطاب خانگی، بعد از پایان مدت استراحت خمیر در یخچال، روی سطح کار مقداری آرد بپاشید و خمیر را با استفاده از وردنه به قطر ۳ میلیمتر باز کنید. سپس با کاتر گرد یا لیوان خمیر قطاب را قالب بزنید. سپس مواد میانی را به صورت گلوله‌ای وسط خمیر قرار دهید و لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید. برای حفظ زیبایی ظاهری لبه‌ها را انگشت چین‌دار کنید یا اینکه با چنگال روی لبه خمیر خط بیندازید. سعی کنید مواد میانی روی لبه‌های خمیر ریخته نشود چون باعث می‌شود که لبه‌ها به هم نچسبند و موقع سرخ شدن، خمیر باز شود. 

مرحله چهار: سرخ کردن قطاب‌ها

درون یک ظرف مناسب مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم گرم شود. سپس خمیر قطاب را به روشی که در مرحله قبل اشاره کردیم قالب زده و مواد داخل آن بریزید و سریعا داخل روغن بگذارید تا خمیر در مجاورت هوا خشک نشود. بعد از زیر و رو کردن سرخ شدن کامل و طلایی رنگ شدن قطاب‌ها را از ظرف حاوی روغن خارج کنید. می‌توانید قطاب‌ها در درون پودر قند الک شده آغشته کنید و مقداری پودر پسته یا نارگیل روی آن بپاشید.

طرز تهیه قطاب خانگی در فر

روش پخت قطاب خانگی در فر همانند سرخ کردن در روغن است با این تفاوت است که، باید خمیر را نازک‌تر و به ضخامت نان لواش باز کنید و بعد مواد میانی را داخل آن قرار دهید. حتما خمیر قطاب را به صورت هلالی برش بزنید تا در داخل فر از هم باز نشود.

بعد از قرار دادن خمیر قطاب داخل فر با دمای 170 درجه سانتی‌گراد (از قبل گرم شده باشد) بعد از اینکه کمی طلایی شد روی آن را با برس ترکیب زرده تخم مرغ با زعفران دم کرده غلیظ و نصف قاشق چایخوری آرد بزنید و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید تا شیرینی‌ها کامل بپزند.

بر این اساس، قطاب‌های آماده شده را در ظرف مناسب بچینید و در جای خنک و بیرون از محیط یخچال نگهداری کنید. این شیرینی سنتی تقریبا به مدت یک ماه قابلیت ماندگاری دارد. اگر قصد دارید که این شیرینی خوشمزه را برای پذیرایی عید نوروز تهیه کنید، حتما هفته پایانی اسفند ماه اقدام به تهیه آن کنید.

طرز تهیه قطاب در فر

فوت و فن‌های طرز تهیه قطاب خانگی خوشمزه

بسیاری افراد تمام مراحل کار و دستور پخت را انجام می‌دهند اما شیرینی آنها خراب می‌شود. در ادامه برخی از فوت و فن‌ها و نکات مهمی که در پخت قطاب خانگی باید به آن توجه کنید را نیز ذکر کرده‌ایم.

  • برای تهیه شیرینی قطاب باید تمام مواد اولیه با دمای محیط یکسان باشند پس قبل از شروع کار نیم ساعت آنها در محیط خارج از یخچال قرار دهید. 
  • دلیل ترک خوردن قطاب می‌تواند ناشی از زیاد بودن میزان بکینگ پودر یا گلاب باشد و اینکه حرارت شعله بالا بوده است.
  • دلیل سفت شدن قطاب نیز می‌تواند ناشی از زیاد بودن میزان آرد باشد. همچنین موقع سرخ کردن قطاب هم حتما روغن را روی شعله بسیار کم گرم کنید تا خمیر قطاب کامل پخته و سرخ شود. در صورت زیاد بودن حرارت قاطب‌ها بعد از سرد شدن سفت می‌شوند.
  • دلیل پف نکردن قطاب نیز می‌تواند ناشی از زیاد بودن میزان آرد باشد. در صورتی که آرد زیادی استفاده کنید خمیر خشک شده و پف نمی‌کند.
  • در مقابل اگر میزان آرد کم باشد نیز خمیر زیاد پف می‌کند.
  • در صورتی که بعد از سرخ کردن قطاب‌ها از هم باز شود به این دلیل است که هنگام ریختن مواد میانی داخل خمیر، لبه‌های خمیر به خوبی به هم نچسبیده و روغن داخل آن رفته است. البته پف زیاد خمیر می‌تواند عامل باز شدن قطاب‌ها شود.
  • در صورت تهیه شیرینی قطاب در فر هرگز از سینی مخصوص فر استفاده نکنید. چون این سینی‌ها به دلیل جنس خاصی که دارند سریع داغل می‌شود و باعث سوختن سطح زیرین شیرینی می‌شوند. بهتر است از سینی‌های آلومینیومی یا گالوانیزه مخصوص شیرینی‌پزی با رنگ روشن استفاده کنید.

در این مطلب از مجله تاندوری با طرز تهیه قطاب خانگی در فر و بدون فر و فوت و فن‌های مخصوص آن آشنا شدید. امیدواریم که این روش پخت قطاب برای شما مناسب و کاربردی بوده باشد. حتما تجربیات خود را در زمینه پخت انواع شیرینی و دسرهای مختلف با ما در میان بگذارید.

در صورتی که به آموزش‌های بیشتری در زمینه پخت انواع شیرینی و کیک‌ نیاز دارید به بخش محصولات وب ‌سایت تاندوری مراجعه کنید تا با بهبود مهارت‌های شیرینی‌پزی و کیک‌پزی خود، کسب و کار خانگی خود را راه‌اندازی کنید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

برای شما