طرز تهیه قطاب یزدی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 5 دقیقه 08 فروردین 1402
طرز تهیه قطاب یزدی

قطاب یکی از سوغاتی های معروف شهر یزد است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این شیرینی خوشمزه، بسیار پرانرژی بوده و سالم است و می توانید از خوردن آن به همراه چای یا به عنوان میان وعده، انرژی زیادی را دریافت کنید. خیلی از افراد تصور می کنند که طرز تهیه قطاب یزدی بسیار سخت است و نمی توان به راحتی این شیرینی را در خانه تهیه کرد. اما اگر اصول حرفه ای و نکات موردنیاز برای تهیه این شیرینی را بلد باشید، می توانید به راحتی شیرینی قطاب را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

در این مقاله می خواهیم در مورد طرز تهیه قطاب یزدی صحبت کنیم و بگوییم که برای تهیه این شیرینی چه مواد اولیه ای را نیاز دارید و سپس به صورت گام به گام به بررسی مراحل تهیه آن بپردازیم.

اگر علاقمند به قطاب یزدی هستید و دوست دارید بدانید که چطور این سوغاتی یزد را در خانه تهیه کنید تا از آن برای پذیرایی از مهمانان خودتان استفاده کنید و هنرهای خودتان را به رخ دیگران بکشید، از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله با تاندوری همراه باشید تا بتوانید اصول مهم و حرفه ای این کار را یاد بگیرید.

 

آشنایی با روش درست کردن قطاب یزدی در منزل

برای تهیه قطاب یزدی، ابتدا نیاز است که مواد اولیه این شیرینی را آماده کنید تا در ادامه بتوانید با طی گام های گفته شده برای تهیه آن، این شیرینی خوشمزه را آماده کرده و آن را میل کنید.

در ادامه، مواد اولیه موردنیاز برای تهیه قطاب یزدی را به شما می گوییم و می توانید با استفاده از این مقدار مواد، برای حدود 4 نفر قطاب یزدی را آماده کنید. اگر می خواهید مقدار شیرینی های شما کمتر یا بیشتر شود، می توانید به صورت متناسب مقدار مواد اولیه را کم و زیاد کنید تا شیرینی های بیشتر یا کمتری به دست بیاورید.

 

طرز تهیه قطاب یزدی

 

مواد اولیه قطاب یزدی:

  • 1 عدد زرده تخم مرغ
  • نصف لیوان دسته دار فرانسوی ماست
  • یک و نیم لیوان دسته دار فرانسوی آرد
  • 4 قاشق غذاخوری روغن مایع
  • نصف قاشق چایخوری بکینگ پودر
  • 100 گرم مغز گردو و مغز بادام
  • 2 قاشق غذاخوری پودر قند
  • 1 قاشق چای خوری پودر هل
  • نصف قاشق چای خوری پودر دارچین
  • 1 قاشق غذاخوری گلاب

 

روش درست کردن قطاب یزدی

 

طرز تهیه قطاب یزدی

حالا که مواد اولیه موردنیاز برای تهیه قطاب یزدی را آماده کرده اید، نوبت به این میرسد که به سراغ مراحل تهیه این شیرینی اصیل یزدی برویم. توصیه می کنیم که تمامی مراحل را به صورت گام به گام طی کنید و ترتیب آنها را بهم نزنید و مراحل گفته شده را به صورت کامل رعایت کنید تا بتوانید یک شیرینی حرفه ای و خوشمزه را تهیه کنید.

 

1- آماده کردن خمیر:

در اولین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی، نیاز است که مواد موردنیاز را با هم ترکیب کنیم تا بتوانیم خمیر این شیرینی خوشمزه را آماده کنیم. در اولین مرحله باید ماست و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

سپس بیکینگ پودر و روغن را نیز به این ترکیب اضافه کنیم و باز هم به خوبی با هم ترکیب کنید تا بافتی یکدست و مناسب پیدا کنند. در مرحله بعدی آرد را الک کرده و به صورت تدریجی به این ترکیب اضافه کنید و همزمان به هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند و آرد گلوله گلوله نشود.

همزمان با اضافه کردن آرد با دست یا با استفاده از همزن، باید خمیر را به هم بزنید و زمانی که حس کردید خمیر نرم و لطیفی به دست آمده که به دست نمی چسبد، آرد کافی است و نیازی نیست دیگر آرد به خمیر اضافه کنید.

 

2- استراحت دادن به خمیر:

زمانی که خمیر را کاملا ورز دادید و دیگر به دست نچسبید، نوبت به این می رسد که به خمیر استراحت دهید تا برای پخت شیرینی آماده شود. در این مرحله خمیر را داخل ظرف مناسبی قرار دهید و روی آن را با یک پارچه بپوشانید و بگذارید تا در محیط آشپزخانه، به مدت حداقل نیم ساعت استراحت کند.

 

3- آماده سازی مواد داخل قطاب یزدی:

در سومین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی، تا زمانی که خمیر در حال استراحت است، می توانیم مواد داخل قطاب را آماده کنیم تا بتوانیم در هنگام آماده سازی خمیر، از این مواد استفاده کنیم.

برای این کار، نیاز است که گردو، بادام و پودر قند را در خردکن یا غذاساز بریزیم و آنها را به خوبی میکس کنیم تا بسیار ریز شوند. حواستان باشد که خیلی زیاد کار خرد کردن را انجام ندهید تا این ترکیب روغنی نشود.

سپس یک قاشق گلاب را به این ترکیب اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا طعم و بوی خوبی بگیرد. البته حواستان باشد که گلاب را بیش از حد به این ترکیب اضافه نکنید، چون باعث خشک شدن و ترک خوردن سطح شیرینی ها خواهد شد.

 

4- قالب زنی قطاب:

مرحله بعدی از تهیه این شیرینی خوشمزه، این است که قالب زنی را انجام دهیم. برای این کار نیاز است که خمیر را روی یک سطح صاف پهن کنیم. ضخامت خمیر باید حدود نیم سانت باشد تا شیرینی خوبی به دست بیاوریم.

سپس با استفاده از قالب گرد، خمیر را به حالت گرد برش میزنیم و در ظرفی جداگانه قرار می دهیم. حالا باید تک تک خمیرهای برش زده را برداشته و مقداری از مواد داخل قطاب یزدی را در آنها قرار دهیم و در دست خودمان گرد کرده و خمیر را ببندیم تا مواد در وسط آن قرار بگیرند.

 

5- پخت قطابها:

در مرحله بعدی زمانی که خمیر را به صورت کامل آماده کردیم، باید یک قابلمه یا ظرف مناسب را روی شعله ملایم قرار دهیم و روغن کافی در آن بریزیم تا روغن کاملا داغ شود.

حالا می توانیم شیرینی های فرم داده شده را در روغن بریزیم تا کاملا طلایی شوند. در مرحله بعدی آنها را از روغن خارج می کنیم و می توانیم روی دستمال قرار دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود و پس از اینکه کمی خنک شدند، آنها را در پودر قند می زنیم تا شیرینی بیشتری به دست بیاورند.

در مرحله بعدی نیز می توانیم این شیرینی ها را با گل محمدی تزئین کرده و در ظرف مناسبی قرار دهیم تا برای سرو آماده شوند.

 

قطاب یزدی

 

جمع بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه قطاب یزدی صحبت کردیم و گفتیم که چه مواد اولیه ای را برای تهیه این شیرینی نیاز دارید و چطور می توانید به صورت گام به گام این شیرینی اصیل و خوشمزه را تهیه کنید.

اگر به پخت انواع شیرینی علاقمند هستید و دوست دارید که اصول حرفه ای این کار را یاد بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن شیرینی پزی را انجام دهید و حتی از این کار کسب درآمد کنید، به شما توصیه می کنیم که حتما به دوره های آموزش شیرینی پزی تاندوری سری بزنید و روش درست کردن انواع شیرینی عید را یاد بگیرید.

در این دوره های آموزشی اصول کار به صورت حرفه ای آموزش داده می شود و در کنار این نیز شما می توانید روش های کسب درآمد را یاد بگیرید تا یک شغل خانگی پولساز را برای خودتان ایجاد کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با اصول طرز تهیه قطاب یزدی آشنا شوید و بتوانید این شیرینی خوشمزه و جذاب را به بهترین شکل ممکن تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه شیرینی پسته ای را در وبلاگ تاندوری بخوانید و با روش درست کردن پای سیب آشنا شوید.

برای شما