طرز تهیه نان شیرمال+ نکات مهم پخت

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 14 شهریور 1401
طرز تهیه نان شیرمال+ نکات مهم پخت

نان شیرمال، از جمله نان‌های سنتی و ساده ایرانی است که به روش‌های مختلفی درست می‌شود. اما در این بین تهیه نان شیرمال به روش خانگی چیز دیگری است و می‌توان این نان را برای وعده صبحانه به سادگی درست کرد و از خوردن آن لذت برد. از این رو در این مطلب از مجله تاندوری، طرز تهیه نان شیرمال را به شما آموزش داده‌ایم. همچنین نکاتی را که باید حین پخت این نان سنتی رعایت کنید را نیز بیان کرده‌ایم. امیدواریم با استفاده دو روش‌ پختی که در ادامه آورده شده است به سادگی بتوانید یک نان خوشمزه و لذیذ در خانه درست کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از دوره‌های آموزشی نان حجیم که در وب سایت تاندوری قرار داده شده است، بهترین و لذیذترین انواع نان را در خانه بپزید.

دوره آموزش پخت نان حجیم – کلیک کنید

دوره آموزش کروسان – کلیک کنید

طرز تهیه نان شیرمال ساده و سنتی

نان شیرمال یکی از انواع نان‌های ساده و خوشمزه‌ای است که معمولا در وعده صبحانه به صورت داغ سرو می‌شود. بسیاری از بانوان هنرمند دوست دارند که با استفاده از هنر و سلیقه خود انواع نان‌های با کیفیت را در خانه درست کنند. به همین منظور ما با ارائه آموزش‌هایی در این زمینه این فرصت را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا هنر خود را به نمایش بگذارید. پس برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیرمال تا انتها با مجله تاندوری همراه باشید. البته با مراجعه به بخش مقالات آموزشی وب سایت تاندوری می‌توانید با طرز تهیه نان حجیم و انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها نیز آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال ساده

  • شیر ولرم: ۱ لیوان
  • آب ولرم: ۱ لیوان
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • شکر: ۱ قاشق مرباخوری
  • آرد: حدود ۵ لیوان
  • روغن مایع: یک چهارم لیوان
  • نمک: ۱ قاشق مرباخوری
  • خمیر مایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
  • کنجد و سیاه دانه: به مقدار لازم

طرز تهیه نان شیرمال خانگی

دستور پخت نان شیرمال خانگی

آموزش مرحله به مرحله پخت نان شیرمال

  1. در مرحله نخست از طرز تهیه نان شیرمال، باید خمیر مایه فوری را به همراه شکر، آب ولرم، شیر ولرم، روغن و نمک داخل یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه نیز زرده را از سفیده تخم مرغ جدا کرده و سفیده را به این مواد اضافه کنید.
  2. این مواد را با همزن دستی مخلوط کنید تا مایع یکدستی حاصل شود. سپس آرد را الک کرده و آرام آرام اضافه کنید و در همین حین نیز مواد را به خوبی مخلوط کنید. آرد را تا زمانی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد.
  3. حالا خمیر نرم و لطیف را با دست ورز دهید تا بافت آن کاملا منسجم شود. خمیر آماده شده را به صورت چونه در یک کاسه چرب قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۱ ساعت استراحت دهید.
  4. وقتی که حجم خمیر 2 برابر شد. خمیر را مقداری ورز دهید تا هوای اضافی آن گرفته شود. سپس خمیر را روی سطح آردپاشی شده قرار دهید. 

سایر مراحل:

  1. در این مرحله خمیر را به شکل دلخواه درآورید. برای فرم‌دهی به خمیر بهتر است آن را به سه قسمت تقسیم کنید و به شکل لوله درآورید و به هم ببافید. بدین شکل نان شما ظاهری مجلسی‌تر به خود خواهد گرفت. 
  2. پس از شکل‌دهی به خمیر نان شیرمال به صورت دلخواه، سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، سپس خمیر را درون سینی فر مخصوص شیرینی‌پزی قرار دهید. در ادامه روی خمیر را با یک دستمال نخی مرطوب بپوشانید و دوباره به مدت ۱۵ دقیقه استراحت دهید.
  3. در این مرحله یک کاسه آب درون دستگاه فر قرار دهید، سپس فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پس از اینکه خمیر استراحت کرد، روی آن را با زرده تخم مرغ رومال کنید.
  4. در این مرحله از طرز تهیه نان شیرمال، مقداری کنجد یا سیاه دانه روی خمیر بپاشید و آن را درون فر قرار دهید. بعد از گذشت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نان شیرمال شما پخته و آماده می‌شود.
  5. در پایان بعد از اینکه نان شیرمال‌ها را از فر خارج کردید، می‌توانید آن را به همراه کره، عسل و یا مربا سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

نان شیرمال را می‌توان هم به صورت ساده و هم مغزدار درست کرد و این انتخاب بستگی به ذائقه شما دارد. به طور کلی این نوع نان سنتی بافت نرم و لطیفی دارد و میزان شیرینی آن را به دلخواه می‌توانید با افزودن شکر بیشتر کنید. در ادامه این مطلب از مجله تاندوری قصد داریم که طرز تهیه نان شیرمال مغزدار را آموزش دهیم. این نان از پنیر و گردو تهیه می‌شود و می‌توانید آن را در وعده صبحانه یا عصرانه میل کنید. جهت تهیه این نان باید از خمیر مایه تازه استفاده کنید تا سریع عمل بیاید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه نان شیرمال مغزدار

  • آرد: ۳ پیمانه
  • ماست: یک دوم پیمانه
  • شیر: یک دوم پیمانه
  • روغن مایع: یک چهارم پیمانه
  • خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک: ۱ پنس
  • شکر: ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
  • کره: ۲۰ گرم 

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

در صورتی که تمام مراحل طرز تهیه نان شیرمال مغزدار همراه با پنیر و گردو را به درستی انجام دهید یک نان خوشمزه را جهت سرو خانواده خود آماده خواهید کرد.

مرحله اول: عمل‌ آوردن خمیر مایه

ابتدا باید شیر ولرم را آماده کنید. سپس یک قاشق غذاخوری شکر را به همراه خمیر مایه به شیر اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه روی ظرف را کامل بپوشانید و به مدت 10 دقیقه فرصت بدهید تا خمیر مایه عمل بیاید و کف کند. در این مدت که منتظر عمل آمدن خمیر مایه هستید، آرد و بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کرده و هوادهی کنید.

مرحله دوم: آماده‌سازی خمیر نان شیرمال

در این مرحله از طرز تهیه نان شیرمال باید مایع خمیر مایه که عمل آمده است را با ماست، روغن مایع، باقیمانده شکر و کره نرم شده مخلوط کنید و هم بزنید. سپس آرد الک شده را به تدریج به این مواد اضافه کنید تا خمیری یکدست بدست بیاید. خمیر را به مدت 15 دقیقه ورز دهید تا به دست نچسبید و بافت نرم و لطیفی به دست آید. این خمیر را داخل کاسه قرار دهید و برای اینکه به خوبی پف کند، روی آن را بپوشانید و به مدت یک ساعت استراحت دهید.

مرحله سوم: طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

بعد از گذشت یک ساعت که خمیر پف کرد، روی میز کار آرد بپاشید و خمیر را روی آن سطح قرار دهید. خمیر را به اندازه دلخواه به چند چانه تقسیم کنید، سپس با وردنه هر چانه را باز کنید و داخل آنها مقداری پنیر و گردو و هر ماده خوراکی دیگری مثل خرما، کشمش یا شکلات کاکائویی قرار دهید. حالا به هر شکلی که دوست دارید اعم از دایره‌ای یا شکل گیسو خمیر را بپیچید و داخل یک ظرف یا قالب قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت نان شیرمال در فر

روی خمیر مورد نظر، مقداری زعفران و زرده تخم مرغ رومال کنید و سپس روی آن کنجد بپاشید. برای اینکه دوباره خمیر پف کند برای مدت ۱۵ دقیقه استراحت دهید. در ادامه نان یا قالب را در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید و به مدت ۳۵ دقیقه فرصت دهید تا سطح آن طلایی رنگ شود. بعد از اینکه نان شیرمال را از فر خارج کردید با عسل رقیق شده سطح آن را رومال کنید. با طی کردن تمام این مراحل، طرز تهیه نان شیرمال تکمیل خواهد شد و نان شما آماده سرو می‌شود.

طرز تهیه رومال شیرمال خانگی

برای درست کردن رومال نان شیرمال لازم است که یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست حاصل شود. برای اینکه سطح شیرمال‌ها براق و طلایی رنگ‌تر شود یک قاشق غذاخوری روغن نیز اضافه کرده و تمام این مواد را با هم مخلوط کنید.

سپس با استفاده از قلمو از این مخلوط رومال روی خمیرهای شکل داده شده بکشید و بعد به مدت ۳۰ دقیقه خمیرها را رها کنید و اجازه دهید تا استراحت کنند و رومال حسابی به خورد آنها برود.

نکات مهم در طرز تهیه نان شیرمال

همانطور که در دستور پخت نان شیرمال متوجه شدید، طرز تهیه این نان سنتی اصلا کار سختی نیست. ما در ادامه این مطلب نکاتی که برای طرز پخت نان شیرمال نیاز است رعایت کنید را بیان کرده‌ایم. 

  • نان شیرمال را می‌توان به شکل‌های مختلفی درآورد و سپس در فر قرار داد.
  • استفاده از شیر و ماست در ترکیب مواد باعث می‌شود که بافت نان نرم و سبک شود.

در این مقاله از مجله تاندوری با دو روش طرز تهیه نان شیرمال به صورت ساده و سنتی و همچنین مغزدار همراه با گردو و پنیر آشنا شدید. بسته به ذائقه خود می‌توانید ترکیبات داخل نان شیرمال مغزدار را تغییر دهید. از این رو با مراجعه به وب سایت تاندوری و بررسی مقالات آموزشی در حوزه شیرینی‌پزی و کیک‌پزی می‌توانید از طرز تهیه بهترین میان وعده‌ها و دسرهای خوشمزه استفاده کنید. از طرفی دیگر اگر به هنر آشپزی و تهیه انواع غذاها و دسرهای خوشمزه در منزل علاقه دارید و یا اینکه می‌خواهید کسب ‌و کار خانگی در حوزه عرضه مواد غذایی راه‌اندازی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در دوره‌های آمورش آشپزی تاندوری شرکت کنید. 

امیدواریم این روش‌های پخت نان شیرمال مورد توجه شما واقع شده باشد، اگر در زمینه پخت شیرمال و سایر میان وعده‌ها ایده و تجربیات جالبی دارید آنها را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما