طرز تهیه نان چایی قزوین

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 01 فروردین 1402
طرز تهیه نان چایی قزوین

قزوین یکی از شهرهای تاریخی و معروف ایران است که شیرینی های مخصوص به خود را دارد. برخی از شیرینی های قزوین در کل ایران بسیار معروف شده اند و طرفداران خاص خود را دارند.

نان چایی یکی از شیرینی های اصیل قزوین است که طعم و مزه بسیار جالبی دارد و می توانید آن را به عنوان یک میان وعده نوش جان کنید یا آن را برای پذیرایی از مهمانان خود درست کنید.

اگر به نان چایی قزوین علاقمند باشید، احتمالا خوب می دانید که درست کردن نان چایی در منزل به همین سادگی ها نیست و باید تمامی اصول پخت این شیرینی را رعایت کنید تا بتوانید در نهایت به بهترین شکل ممکن به پخت این شیرینی بپردازید.

در این مقاله ما می خواهیم در مورد طرز تهیه نان چایی قزوین صحبت کنیم و بگوییم که چطور می توانید به راحتی نان چایی قزوین را در خانه خودتان تهیه کنید و به صورتی این کار را انجام دهید که نان چایی شما طعمی متفاوت و فوق العاده داشته باشد و از خوردن آن لذت ببرید.

اگر به دنبال یادگیری پخت شیرینی نان چایی هستید و به شیرینی پزی علاقه دارید، از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با طرز تهیه نان چایی قزوین آشنا کنیم.

 

طرز تهیه نان چایی قزوین

 

طرز تهیه نان چایی قزوین

برای اینکه بتوانید نان چایی قزوین را آماده کنید، در ابتدا نیاز است که مواد اولیه موردنیاز برای پخت این شیرینی را آماده کنید. به همین خاطر در ادامه به شما مواد اولیه موردنیاز را می گوییم تا بتوانید آنها را آماده کنید و سپس به سراغ مراحل پخت شیرینی نان چایی قزوین برویم.

دقت کنید که مواد گفته شده در ادامه برای تهیه نان چایی قزوین برای 4 نفر مناسب است و می توانید در صورت نیاز، این مقدار را براساس تعداد نفراتی که مدنظر دارید کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید و در نهایت مقدار شیرینی موردنظر خودتان را آماده کنید.

 

مواد اولیه نان چایی قزوین

  • 225 گرم آرد سفید
  • 60 گرم پودر قند
  • به میزان موردنیاز کنجد
  • 1 عدد زرده تخم مرغ
  • 80 گرم روغن قنادی پنجاه
  • یک چهارم قاشق غذاخوری پودر هل
  • 1 عدد زرده تخم مرغ برای مالیدن روی شیرینی ها
  • یک چهار قاشق غذاخوری بکینگ پودر
  • 3 قاشق غذاخوری ماست پرچرب
  • 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • 1 قاشق غذاخوری ماست برای مالیدن روی شیرینی ها

 

طرز تهیه نان چایی قزوین

 

طرز تهیه نان چایی قزوین

حالا که مواد اولیه موردنیاز برای تهیه نان چایی قزوین را آماده کرده اید، می خواهیم به سراغ مراحل تهیه این شیرینی خوشمزه و دوست داشتنی برویم. تمامی مراحل گفته شده را به صورت گام به گام انجام دهید تا بتوانید در نهایت، یک نان چایی خوشمزه و بی نقص را آماده کنید و مشکلی در حین کار برایتان پیش نیاید.

 

1- ترکیب مواد:

در اولین مرحله از طرز تهیه نان چایی قزوین نیاز است که مواد آماده کرده را باهم ترکیب کنید تا بتوانید خمیر شیرینی را به دست بیاورید. برای این کار ابتدا روغن را در کاسه ای بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید.

سپس با استفاده از همزن برقی به خوبی این مواد را بهم بزنید تا به رنگ سفید در بیایند و کاملا باهم ترکیب شوند. باید هم زدن به اندازه ای باشد که حجم این ترکیب بیشتر شود و بتوانید مقدار بیشتری از مواد را به دست بیاورید.

حالا زرده تخم مرغ و هل و وانیل را در ظرف بریزید و آنها را نیز به خوبی هم بزنید تا باهم ترکیب شوند. حالا در ظرفی دیگر ماست و بکینگ پودر را باهم ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند و آنها را نیز به ترکیب مواد دیگر اضافه کنید.

این ترکیب باید به خوبی هم خورده و مخلوط شود تا در نهایت بتوانید خمیر مناسب و با کیفیتی را به دست بیاورید.

 

2- الک کردن آرد:

در مرحله بعدی از طرز تهیه نان چایی قزوین نیاز است که آرد را الک کنید تا بتوانید گلوله های درشت آن را گرفته و آرد را به ترکیب مواد دیگر اضافه کنید. برای این کار اگر آرد خیلی درشت نیست یک بار آن را در ظرف مواد دیگر الک کنید تا آماده ترکیب شود و اگر نیاز است می توانید تا دو بار الک کردن را انجام دهید.

سعی کنید آرد را به تدریج به مواد دیگر اضافه کنید و سپس مواد را به آرامی هم بزنید تا آرد ترکیب شود و حالت خمیری را به دست بیاید.

 

3- ورز دادن خمیر:

پس از ترکیب تمامی مواد با یکدیگر، با استفاده از دست سعی کنید خمیر را به خوبی هم زده و ترکیب کنید و سپس به ورز دادن آن مشغول شوید. این کار را با صبر و حوصله کافی انجام دهید تا در نهایت خمیر خوبی را به دست بیاورید.

حواستان باشد که خمیر را بیش از حد و خیلی محکم ورز ندهید، چون این کار باعث می شود که خمیر روغن بیفتد و نتیجه خوبی به شما ندهد. پس از آماده سازی خمیر آن را در یک نایلون قرار دهید و برای 1 ساعت در فریزر قرار دهید تا به خوبی استراحت کند.

 

4- آماده سازی رومال شیرینی نان چایی قزوین:

در چهارمین مرحله از طرز تهیه نان چایی قزوین، تا خمیر استراحت کرده و آماده شود، می توانیم به تهیه رومال بپردازیم تا قبل از پخت آن را روی شیرینی های خودمان قرار دهیم.

برای این کار نیاز است که زرده تخم مرغ و ماست را باهم ترکیب کنید و سپس زعفران دم کرده را نیز به آن اضافه کنید. سپس این ترکیب را با استفاده از همزن دستی یا چنگال به خوبی هم بزنید تا یکدست شود و برای مالیده شدن روی سطح شیرینی آماده باشد.

 

5- قالب زنی نان چایی قزوین:

در مرحله بعدی پس از آماده شدن خمیر، فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود و برای پخت شیرینی ها آماده باشد. در مرحله بعدی سینی فر را آماده کرده و کف آن را چرب کنید و یا کاغذ روغنی قرار دهید.

حالا نیاز است که خمیر را با استفاده از وردنه به خوبی صاف کنید تا به ضخامت موردنظرتان برسد و سپس قالب زنی شیرینی ها را شروع کنید. این مرحله را نیز با دقت انجام دهید تا بتوانید شیرینی های تمیز و مناسبی را به دست بیاورید.

برای قرار دادن شیرینی ها در سینی نیز دقت کنید که بین آنها فاصله کافی وجود داشته باشد تا در زمان پخت فرم یکدیگر را خراب نکنند.

پس از آماده سازی شیرینی ها و چیدن آنها در سینی، روی شیرینی ها با فرچه سیلیکونی مواد رومال را بزنید و به مقدار دلخواه کنجد بریزید تا آماده رفتن در فر شوند.

 

6- پخت نان چایی قزوین:

در آخرین مرحله از طرز تهیه نان چایی قزوین، سینی آماده شده را در فر که از قبل گرم شده است قرار دهید. برای پخت شیرینی ها حدود 15 دقیقه زمان نیاز است و بهتر است خودتان نیز چند بار بررسی روی آنها انجام دهید تا به خوبی بپزند.

در انتها حدود 5 دقیقه نیز قسمت گریل فر را روشن کنید تا روی شیرینی ها طلایی و خوشرنگ شود و در نهایت نیز آنها را از فر خارج کنید تا سرد شوند و سپس برای سرو آنها اقدام کنید.

 

نان چایی قزوین

 

جمع بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه نان چایی قزوین صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید به راحتی نان چایی قزوین را در خانه خودتان تهیه کنید و از پختن و خوردن آن لذت ببرید.

اگر به پخت انواع شیرینی علاقمند هستید و دوست دارید که از این کار کسب درآمد کنید و آن را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، از شما دعوت می کنیم حتما سری به دوره آموزشی پخت انواع شیرینی خشک بزنید و از این دوره ها برای حرفه ای شدن در شیرینی پزی استفاده کنید. دوره های آموزشی تاندوری به صورتی هستند که تمام مراحل پخت انواع شیرینی را به صورت کامل به شما یاد می دهند و می توانید پس از مشاهده دوره ها، شروع به شیرینی پزی کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که در مورد طرز تهیه نان چایی قزوین اطلاعات بیشتری کسب کنید و بتوانید به راحتی این شیرینی ها را در خانه تهیه کرده و از آنها لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی را در وبلاگ تاندوری بخوانید و با مراحل درست کردن شیرینی شاه پسند آشنا شوید.

برای شما