طرز تهیه نان چرخی قزوین

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 04 اسفند 1401
طرز تهیه نان چرخی قزوین

استان قزوین یکی از استان های تاریخی کشور ایران است که در دوران صفویه به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شد. به همین خاطر تاریخ جالب و محصولات اصیل بسیار زیادی در این استان وجود دارد. نان چرخی یکی از شیرینی های سنتی و اصیل قزوین است که طرفداران زیادی دارد.

بسیاری از افراد با شنیدن نحوه آماده سازی این شیرینی، شگفت زده می شوند و برایشان بسیار جالب است. خیلی از افراد فکر می کنند نامگذاری نان چرخی به دلیل ظاهری شبیه به چرخ و گرد این شیرینی است؛ اما نان چرخی حالتی مستطیلی شکل دارد و اصلا به شکل چرخ نیست. به این خاطر نام این شیرینی نان چرخی است که در مرحله آخر برای آماده سازی خمیر آن، نیاز است با استفاده از چرخ گوشت دستی و با قالب خاصی، شیرینی را چرخ کنید و آن را آماده پخت کنید.

در این مقاله می خواهیم در مورد طرز تهیه نان چرخی قزوین صحبت کنیم و بگوییم که چطور می توانید به راحتی نان چرخی را در خانه خودتان آماده کنید و با استفاده از این شیرینی خاص و خوشمزه، از مهمانان خودتان پذیرایی کنید و هنرهای خود را به نمایش بگذارید.

اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه نان چرخی قزوین هستید و می خواهید با روش پخت این شیرینی خاص بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه نان چرخی قزوین

 

طرز تهیه نان چرخی قزوین

برای اینکه بتوانید نان چرخی قزوین را آماده کنید، ابتدا نیاز است مواد اولیه موردنیاز این شیرینی را آماده کرده و سپس مراحل تهیه آن را که در ادامه می گوییم قدم به قدم دنبال کنید.

مواد اولیه گفته شده در این مقاله، برای تهیه حدود 80 تا 100 عدد نان چرخی مناسب است و شما می توانید براساس نیاز خودتان، به صورت متناسب مواد را کم و زیاد کنید تا در نهایت بتوانید مقدار مواد موردنیاز خودتان را به دست بیاورید و شیرینی نان چرخی را آماده کنید.

 

مواد اولیه موردنیاز نان چرخی قزوین

  • 750 گرم آرد برنج
  • 750 گرم روغن جامد
  • 1 پیمانه ماست
  • 5 عدد زرده تخم مرغ
  • 750 گرم آرد سفید
  • 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر
  • 1 قاشق چایخوری پودر هل

 

طرز تهیه نان چرخی قزوین

 

مراحل درست کردن نان چرخی قزوین

حالا که مواد اولیه موردنیاز نان چرخی قزوین را آماده کرده اید، می خواهیم به سراغ مراحل طرز تهیه نان چرخی قزوین برویم. دقت کنید که مراحل گفته شده را به صورت گام به گام و با حوصله انجام دهید تا اشتباهی در ترکیبات نکنید و بتوانید به بهترین شکل این شیرینی خوشمزه و منحصر به فرد را آماده کنید.

1- آماده کردن مواد:

در اولین مرحله از طرز تهیه نان چرخی قزوین، نیاز است که روغن و پودر قند را باهم ترکیب کنیم. همانطور که در مواد اولیه گفتیم حتما باید از روغن جامد استفاده کنید و اگر روغن شما نیمه جامد است، باید آن را گرم کنید و سپس در ظرفی مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید تا هم صافی زده شده و هم جامد شود.

پس از آماده شدن روغن آن را در ظرفی بریزید و پودر قند را نیز به آن اضافه کنید و با استفاده از همزن برقی، به اندازه ای هم بزنید که رنگ ترکیب به دست آمده کرم رنگ باشد و مانند خامه فرم گرفته شود.

2- اضافه کردن مواد دیگر:

در مرحله بعدی نیاز است که به ترکیب مواد قبلی، هل و زرده تخم مرغ را اضافه کنیم و مجددا با استفاده از همزن به خوبی هم بزنید تا ترکیب شوند. در ادامه طرز تهیه نان چرخی قزوین نیاز است که ماست و بکینگ پودر را در یک ظرف جداگانه باهم ترکیب کنید تا بکینگ پودر عمل کند و سپس آنها را نیز به ترکیب مواد قبلی اضافه کنید تا یک بافت مناسب را تشکیل دهند.

3- آماده کردن خمیر نان چرخی قزوین:

حالا که ترکیبات نان چرخی را تا به اینجا باهم ترکیب کرده اید و آماده شده اند، نیاز است که آردها را نیز به این مواد اضافه کنید. قبل از اضافه کردن آرد به مواد، حتما آرد برنج و آرد سفید را به خوبی باهم ترکیب کرده و بهم بزنید و اگر نیاز بود آنها را باهم الک کنید تا بهتر ترکیب شوند.

سپس آردها را به صورت یکباره به مواد اضافه کرده و با نوک انگشتان خودتان شروع به ورز دادن خمیر و ترکیب مواد کنید. دقت کنید که با استفاده از نوک انگشتان خودتان ورز دادن را انجام دهید تا این مرحله با نرمی و لطافت انجام شود، در غیر اینصورت ممکن است که خمیر شما روغن بندازد و این موضوع باعث می شود شیرینی ها خشک شده و کیفیت مناسبی نداشته باشند.

 

نان چرخی قزوین

 

4- استراحت دادن به خمیر:

در چهارمین مرحله از طرز تهیه نان چرخی قزوین، وقتی خمیر را به صورت کامل آماده کردید و ورز دادن آن تمام شد، نیاز است که به خمیر استراحت بدهید تا بافت آن منسجم و یکدست شود.

برای این کار خمیر را در مرحله آخر کار خود به صورت یک گلوله بزرگ فرم دهید و سپس آن را در ظرفی گذاشته و روی آن را با پلاستیک فریزر بپوشانید. سپس حداقل 10 تا 12 ساعت خمیر را در یخچال یا یک جای خنک بگذارید تا به خوبی استراحت کند.

5- چرخ کردن خمیر:

در مرحله پنجم، به مهمترین مرحله درست کردن نان چرخی قزوین یعنی چرخ کردن آن می رسیم. در این مرحله باید شیرینی را چرخ کنیم تا بتوانیم فرم مناسب را به آن بدهیم و یک نان چرخی حرفه ای و خوشمزه را آماده کنیم.

بهترین روش برای این کار این است که ماسوره مخصوص نان چرخی را برای چرخ گوشت خریداری کنید و از آن استفاده کنید. اگر چرخ گوشت دستی داشته باشید، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید و به شیرینی ها فرم مناسبی بدهید.

اما اگر چرخ گوشت برقی دارید، احتمالا به تنهایی نمی توانید کار را انجام دهید و نیاز است از یک نفر دیگر هم کمک بگیرید تا در درست کردن شیرینی ها به شما کمک کند.

برای این کار از یک سمت شیرینی چرخ می شود و از سمت دیگر باید با استفاده از قیچی تمیز، شیرینی ها را به سایز دلخواه برش دهید. اگر هم کلا چرخ گوشت ندارید، می توانید شیرینی ها را به صورت نوار نازکی برش دهید و در سینی فر که از قبل چرب شده است یا کف آن کاغذ روغنی قرار داده اید بچینید و روی آنها پودر پسته یا هر چیز دیگری را قرار دهید تا زیباتر شوند.

6- پخت نان چرخی قزوین:

در آخرین مرحله از طرز تهیه نان چرخی قزوین می خواهیم به سراغ پخت این شیرینی خوشمزه برویم. در این مرحله نیاز است که از قبل فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا کاملا گرم شود و برای پخت نان چرخی قزوین آماده باشد.

سپس سینی حاوی شیرینی ها را در داخل فر قرار دهید و پس از حدود 15 تا 20 دقیقه، می توانید مشاهده کنید که به صورت کامل پخته شده اند. پس از پخته شدن سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید کاملا خنک شوند و سپس آنها را جدا کرده و در ظرف مناسبی بچینید تا برای سرو آماده باشند.

 

طرز تهیه نان چرخی قزوین

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه نان چرخی قزوین صحبت کردیم و گفتیم که اصلا چطور می توانید نان چرخی قزوین را آماده کنید و مواد موردنیاز آن چه هستند و باهم به صورت گام به گام مراحل تهیه این شیرینی خوشمزه را بررسی کردیم.

اگر به شیرینی پزی علاقمند هستید و دوست دارید با استفاده از این کار هنر خودتان را برای دیگران به نمایش بگذارید و یا دوست دارید از این شغل کسب درآمد کنید، از شما دعوت می کنیم همین حالا در دوره آموزشی پخت انواع شیرینی عید شرکت کنید. در این دوره ها شما به صورت حرفه ای یاد می گیرید که شیرینی و کیک های مختلف را تهیه کنید و در کنار این موضوع، روش های کسب درآمد از این شغل نیز به شما آموزش داده می شوند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که در مورد طرز تهیه نان چرخی قزوین اطلاعات بیشتری کسب کنید و در صورت نیاز بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید و شیرینی نان چرخی را تهیه کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه شیرینی ماندل بولار را در مجله تاندوری بخوانید و با بهترین کیک های عصرانه آشنا شوید.

برای شما