طرز تهیه چیکن استراگانف (8 مرحله) و تاریخچه غذای معروف روسی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 3 دقیقه 30 آذر 1401
طرز تهیه چیکن استراگانف (8 مرحله) و تاریخچه غذای معروف روسی

بیف استراگانف که با توجه به دستور پخت آن و جایگزینی بیف با گوشت مرغ (چیکن)، چیکن استراگانف به وجود آمد، یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای روسی به شمار می‌رود. طرز تهیه چیکن استراگانف، تنها در نوع گوشت متفاوت است.

این غذا، نوعی غذای لوکس و گران قیمت محسوب می‌شود که لوکس بودن آن، بی ارتباط با تاریخچه آن نیست!

در ادامه علاوه بر اینکه تاریخچه کوتاهی از شکل‌گیری بیف استراگانف (چون چیکن استراگانف بعد از بیف ایجاد شد) را مرور می‌کنیم، طرز تهیه چیکن استراگانف را به شما آموزش خواهیم داد.

دوره آموزش آنلاین آشنایی با انواع سوسیس کبابی و ملل – کلیک کنید

تاریخچه بیف استراگانف

تاریخچه عمومی پذیرفته شده بیف استروگانف این است که یک سرآشپز فرانسوی که برای یک خانواده ثروتمند سنت پترزبورگ کار می کرد این غذا را برای یک مسابقه آشپزی در سال 1891 ایجاد کرد. طبق رسم آن روز روسیه، او غذای برنده جایزه را برای کارفرمای خود نامگذاری کرد؛ “کنت پاول الکساندرویچ استروگانف”.

یکی از جزئیات قانع‌کننده‌ای که گاهی ارائه می‌شود این است که تکه‌های نازک گوشت مورد نیاز برای قرار دادن دندان‌های از کار افتاده سالمند کنت بود. بنابراین علت این که در طرز تهیه چیکن استراگانف و بیف استراگانف از لایه های باریک و نازک گوشت استفاده می‌شود، همین است.

طرز تهیه چیکن استراگانف: مواد لازم

طرز تهیه چیکن استراگانف: مواد لازم

مواد لازم برای پخت چیکن استراگانف

آرد:1 قاشق غذاخوری

سینه یا فیله مرغ ورقه‌ای(نواری) خردشده:300 گرم

خامه: 100 گرم

سیب‌زمینی: 2 عدد

قارچ ورقه‌شده: 200 گرم

پیاز نگینی‌شده: 1 عدد

کره یا روغن: به مقدار مورد نیاز

شیر: 1 لیوان

نمک و فافل سیاه: به مقدار لازم

پاپریکا: 1 قاشق غذاخوری

سس خردل: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه چیکن استراگانف خوشمزه

مرحله اول

برای تهیه چیکن استراگانف خوشمزه و مخصوص در ابتدای کار، سینه یا فیله مرغ را به صورت نواری و یکدست خرد می کنیم. طول نوار ها حدود ۲ تا ۳ سانتی متر انتخاب می شود. هرچه نوار ها یکدست خرد شود، خوراک زیبا تر است.

مرحله دوم

تابه را روی حرارت قرار می دهیم. کره را درون تابه می ریزیم تا کامل ذوب شود. وقتی کره ذوب شد، کمی روغن هم به آن اضافه می کنیم تا نسوزد. سپس نوارهای مرغ را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ آن عوض شود.

مرحله سوم

وقتی مرغ ها سرخ شد، پیاز را که شسته و پوست کندیم و به صورت نگینی ریز خرد کردیم، داخل تابه می ریزیم و با مرغ تفت می دهیم. در هنگام تفت دادن پیاز ها، نمک و فلفل و پاپریکا را هم اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مرغ ها کامل رنگ و طعم، بگیرد.

 

مرحله چهارم

قارچ ها را به صورت ورقه ای نازک خرد می کنیم. سپس به مخلوط مرغ اضافه می کنیم و تفت می دهیم. حرارت برای سرخ کردن قارچ باید زیاد باشد تا قارچ ها آب نیاندازد. قارچ ها را تا وقتی که تفت خورد و آب آن کشیده شد، باید تفت دادن را ادامه داد.

مرحله پنجم

در این مرحله از پخت چیکن استراگانف، مرغ چون فیله و سینه است و به صورت باریک برش خورده است، نیازی به آب برای پخت ندارد و با سرخ کردن، پخته می شود. وقتی قارچ و مرغ تفت خورد، آرد را اضافه کرده و تفت می دهیم و با مواد مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

سپس خامه و سس خردل و شیر را اضافه کرده و مخلوط می کنیم و چند دقیقه روی حرارت نگه می داریم تا سس  غلیظ شود و جا بیفتد. در ادامه سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی ریز خرد می کنیم.

طرز تهیه چیکن استراگانف

طرز تهیه چیکن استراگانف

مرحله هفتم

در این مرحله از طرز تهیه چیکن استراگانف، برای خلال کردن از رنده خلال کن می توان استفاده کرد تا خلال‌های چیکن استراگانف شما، یک نواخت شود. در ادامه خلال ها را با آب سرد چند مرتبه می شوییم. سپس چند دقیقه هم در آب سرد قرار می دهیم تا نشاسته آن خارج شود.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم از طرز تهیه چکن استراگانف، سیب زمینی ها را آبکش کرده و وقتی آب اضافه آن خارج شد، در روغن زیاد سرخ می کنیم. سپس درون یک ظرف، چیکن استراگانف را می ریزیم. سپس سیب زمینی های سرخ شده و ترد را کنار خوراک می ریزیم و آن را تزیین می کنیم.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

طرز تهیه اسکندر کباب در 7 مرحله و تاریخچه آن

طرز تهیه قورمه سبزی و پیشینه آن در ایران

معرفی معروف ترین غذاهای جنوبی (5 غذای پر طرفدار)

برای شما