طرز تهیه کنافه پنیری

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 5 دقیقه 09 اسفند 1401
طرز تهیه کنافه پنیری

کنافه یا کنوفه یکی از مشهورترین دسرهای پنیری است که افراد زیادی دوست دارند حداقل یکبار آن را امتحان کنند تا بتوانند از مزه بی‌نظیر آن لذت ببرند.

جالب است بدانید که این دسر، در اصل ریشه‌ای عربی دارد و مربوط به کشور فلسطین است؛ اما به‌خاطر اینکه در ترکیه رواج زیادی پیدا کرده است، خیلی از افراد کنافه پنیری را دسری ترکیه‌ای می‌دانند.

این دسر با استفاده از رشته‌های مخصوصی که نام آنها «کادایف» است تهیه می‌شود و سپس در شربت قرار می‌گیرد و طرز تهیه راحتی دارد. حالا سؤال اینجاست که چطور می‌توانیم این دسر را در خانه تهیه کنیم؟ اصلاً طرز تهیه کنافه پنیری چطور است و چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم تا بتوانیم این دسر را تهیه کرده و آن را در دورهمی‌ها و مهمانی‌های خودمان سرو کنیم؟

در این مقاله ما می‌خواهیم به شما طرز تهیه کنافه پنیری را بگوییم و با هم بررسی می‌کنیم که این دسر خوشمزه، چه مواد اولیه‌ای نیاز دارد و سپس باهم به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توانید به‌راحتی، آن را در خانه خودتان تهیه کنید و مانند سرآشپزهای حرفه‌ای این کار را انجام دهید.

اگر به این علاقه‌مند هستید در خانه خودتان به تهیه کنافه پنیری بپردازید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با این دسر خوشمزه و بی‌نظیر، بیشتر آشنا شوید تا با تهیه آن، بتوانید هنر خودتان را برای مهمانان و عزیزان به نمایش بگذارید.

 

طرز تهیه کنافه پنیری

 

مراحل تهیه کنافه پنیری

برای اینکه بتوانید به تهیه کنافه پنیری بپردازید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مواد اولیه دسر را آماده کنید تا بتوانید مراحل بعدی را انجام داده و دسر را تهیه کنید. در ادامه با مواد اولیه این دسر آشنا خواهید شد.

مواد اولیه کنافه پنیری

  • 100 گرم کره پرچرب یا روغن نیمه جامد
  • 200 گرم رشته کادایف تر
  • 1 قاشق‌ چای خوری زعفران دم ‌کرده با غلظت بالا
  • به مقدار دلخواه پنیر موزارلای بدون نمک

این مواد اولیه، مربوط به کنافه هستند و البته برای تهیه شربت این دسر نیز باید مواد دیگری را آماده کنید تا با استفاده از آنها، بتوانید این دسر را آماده کنید. در ادامه مواد اولیه شربت کنافه پنیری را بررسی خواهیم کرد.

 

مواد اولیه شربت کنافه پنیری

  • 1 لیوان شکر
  • نصف لیوان آب
  • به مقدار دلخواه زعفران دم ‌کرده با غلظت بالا
  • 1 قاشق ‌چای خوری آب‌ لیمو
  • به مقدار دلخواه پودر هل یا گلاب

حالا که مواد اولیه کنافه پنیری و شربت آن را آماده کرده‌اید، با هم در ادامه مراحل طرز تهیه کنافه پنیری را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید این دسر خوشمزه را تهیه کنید.

 

طرز تهیه کنافه پنیری

 

طرز تهیه کنافه پنیری

برای درست کردن دسر خوشمزه کتافه، مراحل زیر را انجام دهید:

1- آماده‌سازی شربت:

در ابتدا نیاز است که شربت کنافه را آماده کنیم تا بتوانیم به مراحل بعدی برویم. برای این کار، آب و شکر آماده شده را با هم در یک ظرف بریزید و سپس روی شعله ملایم قرار دهید تا با هم مخلوط شوند و بجوشند.

در مرحله بعدی، زعفران و آب‌لیمو را به این ترکیب اضافه کنید و آنها را به‌خوبی مخلوط کنید و سپس حرارت را خاموش کنید. حالا بگذارید که شربت به دمای محیط برسد و بر اساس علاقه خودتان، به میزان دلخواه گلاب یا هل را به این ترکیب اضافه کنید. البته اگر به این مواد علاقه ندارید، می‌توانید استفاده از آنها را حذف کنید.

 

2- آماده‌سازی کنافه پنیری:

در ادامه طرز تهیه کنافه پنیری، نیاز است که خود کنافه را آماده‌سازی کنید. در ابتدا رشته‌های کادایف را با دست کمی از هم باز کنید و در صورتی ‌که خیلی به هم پیچیده هستند، آنها را مقداری خرد کنید.

در مرحله بعدی کره یا روغن نیمه جامد را به روش بن ماری آب کنید و سپس به رشته‌های کادایف اضافه کنید. حالا نیاز است که با دست خودتان رشته‌ها را به‌خوبی جابه‌جا کنید تا روغن به تمام رشته‌ها برسد و تمام رشته‌ها آغشته به روغن شوند.

در مرحله بعدی، زعفران دم‌کرده را به این ترکیب اضافه کنید و آن را نیز به‌خوبی با رشته‌ها مخلوط کنید تا رنگ بهتری بگیرد و بتوانید از رنگ زیبای این ترکیب لذت ببرید.

حالا که این ترکیب را آماده کرده‌اید، نصف رشته‌ها را در یک قالب مخصوص کنافه پنیری بریزید و آن را به‌خوبی فشرده کنید تا کاملاً در قالب قرار بگیرد. حواستان به این موضوع باعث که چون کنافه چرب است و روغن دارد، نیازی نیست که قالب را چرب کنید.

حالا پنیر موزارلا را روی کنافه های داخل قالب و در مرکز آنها بچینید و از کناره‌ها و دیواره قالب، چند سانتی متر فاصله بگذارید. سپس نصف بعدی رشته‌ها را نیز روی این قالب قرار دهید تا آماده پخت شود.

رشته‌ها را کاملاً فشرده کنید تا به‌صورت کامل در داخل قالب قرار بگیرند و شکل قالب را به خود بگیرند. سپس کنافه پنیری را روی شعله ملایم قرار دهید تا زمانی که کناره‌های آن طلایی شود.

حالا به کمک قسمت دوم قالب کنافه را برگردانید تا روی دیگر آن نیز روش شعله قرار گرفته و طلایی شود. حالا کنافه پنیری خودتان را در محلی بگذارید و شربت خنک شده را روی آن بریزید و بگذارید کمی بماند تا شربت کاملاً به رشته‌ها جذب شود.

حالا می‌توانید کنافه آماده شده را با استفاده از پسته یا گل محمدی، تزئین کنید و آن را سرو کنید. حتی برخی از افراد در ترکیه این ترکیب را با استفاده از چای، سرشیر و بستنی نیز سرو می‌کنند که باعث می‌شود طعم این دسر خوشمزه‌تر شود.

 

کنافه پنیری

 

نکات مهم در طرز تهیه کنافه پنیری

حالا که یاد گرفتید چطور کنافه پنیری را آماده کنید، می‌خواهیم در ادامه نکاتی را بگوییم که با استفاده از آنها، می‌توانید به‌صورت حرفه‌ای‌تری این دسر را تهیه کنید.

 

1- اهمیت گرم سرو کردن کنافه:

نکته مهمی که باید رعایت کنید، این است که کنافه پنیری حتماً باید به‌صورت گرم سرو شود، چون مهم‌ترین بخش کنافه پنیری، کش ‌آمدن پنیر آن است و اگر کنافه سرد باشد، پنیر کش نمی‌آید و این موضوع باعث می‌شود لذت کمتری از خوردن آن ببرید.

 

2- پنیر موزارلا:

پنیر موزارلا باید به‌صورت بدون نمک باشد و اگر چنین پنیری را پیدا نکردید، می‌توانید از پنیرهایی مانند ماسکارپونه یا پنیر کیبی استفاده کنید. اما این پنیرها خیلی کش‌دار نیستند و نمی‌توانید توقع کش ‌آمدن را از آنها داشته باشید.

 

3- انتخاب قالب کنافه پنیری:

این کنافه با رشته ‌تر تهیه می‌شود و باید حواستان باشد که قالب کنافه پنیری برای رشته ‌تر را خریداری کنید تا بتوانید به‌راحتی تهیه این دسر را در آن انجام دهید.

 

4- چیدمان پنیر در کنافه:

حواستان باشد که برای قرار دادن پنیر در قسمت میانی کنافه، حتماً پنیرها را در مرکز بچینید و خیلی به کناره‌ها نزدیک نکنید، چون این کار باعث می‌شود که پنیر آب شده و به دیواره قالب بچسبد و سپس حالت نازیبایی را در کنافه ایجاد می‌کند.

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه کنافه پنیری صحبت کردیم و گفتیم که چطور می‌توانید با استفاده از مواد اولیه‌ای که گفتیم، به‌راحتی یک دسر کنافه پنیری خوشمزه را تهیه کنید.

سپس با هم بررسی کردیم که کنافه پنیری را چطور مانند سرآشپزهای حرفه‌ای تهیه کنید و سرو بهتری برای آن داشته باشید. اگر به طرز تهیه کنافه و انواع دسرها علاقه‌مند هستید، از شما دعوت می‌کنیم که در دوره آموزشی باقلوا استانبولی و کنافه شرکت کنید تا بتوانید از این دوره‌ها استفاده کنید و در این کار حرفه‌ای‌تر شوید و حتی از راه تهیه دسر، کسب درآمد کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با طرز تهیه کنافه پنیری آشنا شوید و بتوانید به‌راحتی این کار را در خانه خودتان انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم طرز تهیه پای سیب را در وبلاگ تاندوری مطالعه کنید و با طرز تهیه پیراشکی لهستانی آشنا شوید.

برای شما