طرز تهیه کوکی شکلاتی خوشمزه

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 8 دقیقه 22 تیر 1401
طرز تهیه کوکی شکلاتی خوشمزه

کوکی شکلاتی یکی از انواع کوکی‌ها است که طعم بسیار خوشایندی دارد و مورد علاقه تمام افراد است. کوکی‌ها در واقع در دسته بیسکوویت‌ها جای می‌گیرند و به دلیل اینکه بافتشان کمی سفت است معمولا با چای، قهوه یا شیر سرو می‌شود. طرز تهیه کوکی ساده است و اگر دوست دارید با این کوکی و روش درست کردن آن آشنا شوید با ما همراه شوید.

تاریخچه کوکی شکلاتی

شیرینی کوکی چیپسی محبوب‌ترین شیرینی آمریکایی است و جالب است بدانید که این کوکی توسط یک استاد دانشگاه که در زمینه تغذیه فعالیت می‌کرده است خلق شده است. نام این استاد خانوم روث بود. خانوم روث با همکاری همسرش کن در سال ۱۹۳۰ مسافرخانه‌ای را افتتاح کردند و اسم آن‌را تل هاوس گذاشتند.

روث تمام غذاها و شیرینی‌هایی که در مسافرخانه سرو می‌شد را شخصا درست‌می‌کرد و برای پخت انواع غذا و دسر از دستور پخت‌های خانوادگیشان استفاده می‌کرد. روث برای اولین بار به طور اتفاقی این کوکی خوشمزه چیپسی شکلاتی خوشمزه را درست کرد که بسیار هم محبوب شد.
البته موضوعی که مهم است این است که مورخان بسیاری این داستان را رد می‌کنند و اعتقاد دارند که سطح کاری خانم روث بسیار بالاتر از این‌ها بوده است. آن‌ها یک دلیل هم برای این ادعای خود دارند. مورخان به مصاحبه خانم روث با مجله‌ای که در یک‌سالگی پخت این کوکی‌های شکلاتی انجام شده بود استناد می‌کنند.

مطلبی که خانم روث در این مصاحبه در مورد این کوکی گفته است این بوده است که مدت‌ها بوده که در فکر ایجاد یک تنوع در پخت کوکی بوده است. اگر شما هم دوست دارید تنوعی به دسرهای خود بدهید و این کوکی شکلاتی خوشمزه را با دستوری متفاوت، اصیل و عالی درست کنید، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش‌های تاندوری مراجعه کنید و پخت این کوکی خوشمزه را یاد بگیرید.

دو نوع آموزش جدید و متفاوت کوکی های کافی شاپی تاندوری و کوکی های کره ای تاندوری همین الآن در دسترس شما است. همچنین برای درست کردن انواع کاپ‌کیک و شیرینی نارگیلی هم می‌توانید از آموزش‌های باکیفیت در سایت و اپلیکیشن تاندوری استفاده کنید.

کوکی شکلاتی ترک دار

نکات مهمی که در پخت کوکی شکلاتی بهتر است رعایت کنید

۱- بهتر است هنگام پخت این کوکی از سینی فر استفاده نکنید. زیرا باعث می‌شود که حرارت زیادی به کف کوکی‌ها منتقل شود و کف کوکی‌ها زودتر بسوزد.
۲- استفاده از گردو یا بادام به عنوان طعم دهنده در دستور پخت باعث بهبود مزه و افزایش ارزش تغذیه‌ای این کوکی‌های شکلاتی می‌شود.
۳- برای اینکه طول عمر کوکی‌ها را افزایش دهید آن‌ها را در ظرف درب بسته نگه‌داری کنید تا تازه‌تر بماند و خشک نشود.
۴- قرار دادن کوکی درون یخچال به دلیل وجود کره در بافت آن باعث سفتی کوکی می‌شود. اما وقتی کمی در دمای محیط بماند نرم می‌شود.
۵- از کاکائو و شکلات مرغوب در پخت کوکی شکلاتی استفاده کنید تا کوکی شما طعم بهتری پیدا کند. استفاده از پودرهای کاکائوی مانده باعث می‌شود تا کوکی طعم کوکی مانده بدهد.
۶- در هنگام استفاده از بیکینگ پودر و جوش شیرین حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید و از بیکینگ پودر و جوش شیرین تازه استفاده کنید تا بافت کوکی شما ترد و خوشمزه شود.

برای فهمیدن اینکه تاریخ مصرف جوش شیرین گذشته است یا خیر روشی وجود دارد که در اینجا آوردیم. برای این کار باید نصف پیمانه آب داغ را با یک چهارم قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید و سپس یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به این ترکیب اضافه کنید.

اگر بلافاصله بعد از اضافه کردن جوش شیرین روی آب حباب ایجاد نشد بدانید که تاریخ مصرف جوش شیرین شما گذشته است. در مورد بررسی تاریخ مصرف بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری سرکه را به نصف پیمانه آب داغ اضافه کنید و سپس نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر به ترکیب اضافه کنید. مشاهده حباب روی آب به معنی تازه بودن بیکینگ پودر است.

پخت کوکی شکلاتی در خانه

تاریخچه کوکی در ایران

این شیرینی‌های خوشمزه از دیرباز در ایران نیز مطرح بوده‌اند. قدیمی‌ترین کیک‌هایی که به سبک کوکی در ایران تهیه شده است به قرن هفتم برمی‌گردد. در آن زمان کوکی را یک کیک کوچک نازک شیرین معرفی کرده‌اند و به این شکل هر کیک یا شیرینی که از ترکیب تخم مرغ، آرد و روغن تهیه شود را می‌توان در زمره کوکی به حساب آورد.

در کشورهای مختلف اسم‌های مختلفی روی انواع کوکی شکلاتی و کوکی با طعم های مختلف گذاشته‌اند. برای مثال، کوکی منچستر یکی از پرطرفدارترین انواع کوکی در کشور انگلیس است. اگر شما هم به دسرهای متنوع کشورهای دیگر علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم آموزش ماکارون فرانسوی را از دست ندهید و تمام فوت‌وفن‌های درست کردن ماکارون‌های رنگارنگ را یاد بگیرید.

دستور پخت کوکی شکلاتی خوش طعم و خوش عطر Ι از پخت تا درآمد زایی

باتوجه به این موضوع که کوکی‌شکلاتی بسیار پر طرفدار است دستور پخت آن را برایتان آوردیم تا شما هم این عصرانه دلچسب را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. با طرز تهیه این کوکی ساده با ما همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه کوکی

• کره ۱۰۰ گرم
• آرد یک و نیم پیمانه
• تخم مرغ ۲ عدد
• وانیل نصف قاشق غذا خوری
• جوش شیرین نصف قاشق غذاخوری
• بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
• نمک نصف قاشق غذاخوری
• شکلات تلخ نصف پیمانه
• شکلات چیپسی به مقدار کافی

طرز تهیه کوکی شکلاتی

ابتدا کره را از یخچال خارج کنید و بگذارید به دمای محیط برسد. سپس کره نرم شده و شکر را در یک کاسه بریزید و با همزن برقی با دور تند خوب مخلوط کنید تا کرمی و کشدار شود. حالا تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و با همزن برقی خوب مخلوط کنید. وقتی مواد یکدست شد نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد.
در این مرحله آرد، جوش شیرین، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و ۳ بار الک کنید. سپس این مخلوط را به موادتان اضافه کنید و خوب هم بزنید. شکلات تلخ را با چاقو به قطعات کوچک تقسیم کنید و به مایه کوکی اضافه کنید. خمیر را در یخچال بگذارید و اجازه دهید تا نیم ساعت در یخچال بماند.
دمای فر برای تهیه کوکی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است و بهتر است بگذارید فر از قبل داغ شود تا پخت کوکی‌ها بهتر انجام شود. کف ظرفتان کاغذ روغنی بیندازید و از خمیر گلوله‌هایی بردارید و در دستتان گرد کنید و روی کاغذ روغنی بگذارید. کمی فشار دهید تا کمی پهن شود.
البته کوکی‌ها را خیلی پهن نکنید چون وقتی در فر قرار بگیرد کره آب می‌شود و کوکی‌ها خودشان پهن می‌شوند.

حالا کمی شکلات چیپسی روی هر کدام از کوکی‌ها بریزید. دقت کنید که فاصله بین کوکی‌ها را رعایت کنید. سینی را در طبقه وسط فر بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه کوکی شکلاتی شما آماده است. بگذارید حسابی خنک شود و در طرف درب بسته نگه‌داری کنید. نوش‌جان.

تهیه شکلات های دست ساز واقعی یا همان شکلات دست ساز ریل، یک کار جذاب و پر از خلاقیت است؛ بنابراین اگر به ساخت شکلات های متنوع با گاناش‌های خوش‌طعم علاقه‌مند هستید، دوره آموزش شکلات دست ساز واقعی را تهیه کرده و برای تزئین کوکی‌های باکیفیت‌تان شکلات بسازید.

طرز تهیه کوکی شکلاتی ترک خورده و ترد در منزل

یک دستور پخت دیگر برای تهیه این کوکی خوشمزه آوردیم که در این دستور پخت روی کوکی ترک می‌خورد.

مواد لازم برای تهیه کوکی

• آرد ۱۵۰ گرم + ۲ قاشق غذاخوری
• تخم مرغ ۱ عدد
• شکر سفید ۱۰۰ گرم که معادل نصف پیمانه است.
• شکر قهوه‌ای ۵۰ گرم که معادل یک سوم پیمانه است.
• کره یا مارگارین ۱۲۰ گرم
• پودر کاکائو ۳۰ گرم
• بیکینگ پودر نصف قاشق غذاخوری
• وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
• نمک یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه کوکی

ابتدا مواد خشک را با هم مخلوط و الک کنید و کنار بگذارید. کره را از یخچال بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسد و نرم شود. کره نرم شده و شکر را با همزن برقی خوب مخلوط کنید. وانیل و تخم مرغ را به مخلوط اضافه کنید و با همزن بزنید. مواد خشک را در چند مرحله به مایه کوکی شکلاتی اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید.

اگر دیدید که خمیرتان خیلی شل است می‌توانید کمی آرد اضافه کنید. میزان شل شدن خمیر بسته به اینکه چه نوع آردی استفاده می‌کنید و اندازه تخم مرغ متفاوت است. مایه کوکی را در یخچال بگذارید تا خنک شود و از چسبندگی آن کاسته شود. در یک ظرف کاغذ روغنی پهن کنید.

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. از مایه کوکی به اندازه یک گردو بردارید و روی کاغذ روغنی قرار دهید. می‌توانید روی کوکی‌ها شکلات چیپسی یا اسمارتیز بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه ماندن در فر کوکی‌ها کاملا پخته می‌شوند. وقتی کوکی را از فر خارج کردید باید بگذارید تا کاملا خنک شود.

چون کوکی‌ها وقتی داغ هستند کاملا تردند و با هر فشاری خرد می‌شوند. وقتی کوکی‌ها کاملا خنک شدند آنها را در ظرف بچینید و با چای میل کنید. نوش جان.

برای اینکه یک کوکی شکلاتی با عطر و طعم متفاوت و البته بسیار عالی درست کنید و یا علاقه‌مند به درست کردن شیرینی نارگیلی یا کاپ‌کیک هستید پیشنهاد می‌کنیم به سایت تاندوری مراجعه کنید و از دستور پخت‌های عالی و اصیلشان در پخت کوکی و انواع شیرینی استفاده کنید.

طرز تهیه کوکی شکلاتی ترد و ترک خورده در منزل

نکات لازم در تهیه این کوکی

برای تهیه این کوکی شکلاتی باید نکاتی را رعایت کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاید.
۱- نباید از تخم مرغ سرد استفاده کنید. قبل از شروع به کار تخم مرغ را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. استفاده از تخم مرغ سرد باعث بریده شدن کره در ترکیب می‌شود.
۲- در زمان پخت کوکی‌ها دقت کنید و مراقب باشید که زیاد در فر نماند. زیرا خشک و سفت می‌شود.
۳- برای اینکه در هنگام برداشتن و گلوله کردن خمیر کوکی به دستتان نچسبد می‌توانید کمی دستتان ار چرب کنید.
۴- استفاده از شکر قهوه‌ای باعث می‌شود کوکی شما خوشرنگ‌تر شود.
۵- شکلات چیپسی نیز طعم بهتری به کوکی می‌دهد که البته استفاده کردن از آن به شما بستگی دارد.
۶- برای اطمینان از پخت کوکی‌ها می‌توانید از خلال دندان استفاده کنید. خلال دندان را در کوکی فرو کنید اگر چیزی به خلال دندان نچسبید یعنی کوکی آماده است.

نتیجه‌گیری

کوکی شکلاتی از آن عصرانه‌های دلچسب و لذیذ است که باب میل همه است و مخصوصا بچه‌ها عاشق این عصرانه می‌شوند. می‌توانید از پودر گردو هم در مایه کوکی استفاده کنید و به این شکل ارزش غذایی بالاتری به کوکی بدهید. درست کردن این کوکی‌ها بسیار آسان است و می‌توانید از بچه‌ها نیز در پخت این کوکی‌های خوشمزه کمک بگیرید و لحظات شادی را کنار خانواده خود بگذرانید.

همچنین می‌توانید در کنار پخت کوکی شیرینی نارگیلی یا کاپ‌کیک درست کنید و برای پذیرایی در جشن‌ها و مهمانی‌های خود از این شیرینی‌های خوشمزه استفاده کنید.

علاقه‌مندان به هنر و حرفه شیرین قنادی و مهارت آشپزی، می‌توانند با مطالعه مطالب زیر، مهارت‌های خود را بهبود بخشیده و مانند حرفه‌ای‌ها قنادی و آشپزی کنند:

۱۰ ایده کسب و کار خانگی

کسب درآمد از دسر چیزکیک

باقلوای خانگی درست کنید و کسب درآمد کنید

برای شما