آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه کوکی کشمشی خانگی + ترفندهای کلیدی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 26 مرداد 1401
آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه کوکی کشمشی خانگی + ترفندهای کلیدی

کوکی کشمشی جزو شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای است که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. کوکی نوعی کیک کوچک، نازک و شیرین است که خاستگاه اصلی آن در کشور ما به لاهیجان بازمی‌گردد. شما می‌توانید این کوکی‌های خوشمزه را به سادگی در منزل درست کنید و عنوان یک عصرانه عالی در کنار چایی سرو کنید. برخی از خانواده‌ها در ایام عید نوروز با استفاده از این نوع شیرینی کشمشی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. از این رو در این مطلب از مجله تاندوری، قصد داریم که آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه کوکی کشمشی تازه و خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

همچنین در این آموزش‌ ترفندها و تکنیک‌های مهمی را که برای پخت این شیرینی لذیذ و خوش طعم رعایت کنید را به شما یادآوری خواهیم کرد.

طرز تهیه کوکی کشمشی خانگی

طرز تهیه کوکی کشمشی خانگی

طرز تهیه کوکی کشمشی ساده خانگی

کوکی کشمشی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفداری است که با ترکیبات و مواد مختلفی درست می‌شود تا یک مزه دلچسب بگیرد. طرز تهیه کوکی کشمشی این مدل شیرینی خشک و نرم بسیار آسان است و شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در منزل به سادگی درست کنید.

یکی از مزایایی که یادگیری هنر آشپزی و شیرینی‌پزی برای شما ایجاد می‌کند، این است که به راحتی می‌توانید در منزل کسب و کار خانگی خود را به راه بیندازید و از طریق ارائه مهارت خود و یا پخت انواع شیرینی، دسر و کیک‌هایی متنوع مانند انواع کیک تولد درآمدزایی کنید.

این آموزش به شما کمک می‌کند صفر تا صد طرز تهیه کوکی کشمشی را یاد بگیرید و با ترفندهای شیرینی پزی آن آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه کوکی کشمشی

  • آرد: ۲ پیمانه
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
  • نمک: ۱ پنس
  • کره: ۶۰ گرم
  • پودر قند (پودر شکر): ۱ پیمانه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • عصاره وانیل: یک دوم قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: ۱ قاشق چایخوری
  • روغن مایع (جامد): ۱ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۴ قاشق غذاخوری
  • کشمش: ۱ پیمانه
  • مغز گردو: ۱ پیمانه

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه کوکی کشمشی

اگر به دنبال تهیه یک کوکی بسیار خوشمزه و خوش طعم هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما تمام مراحل زیر را که مربوط به دستور پخت و طرز تهیه کوکی کشمشی را رعایت کنید تا از خوردن آن لذت ببرید.

مرحله اول: آماده‌سازی مواد کوکی

برای تهیه کوکی کشمشی خوشمزه در ابتدای کار کره را از یخچال خارج کنید و نیم ساعت به آن زمان بدهید تا با دمای محیط بیرون کاملا هماهنگ شده و نرم شود.

مرحله دوم: الک کردن آرد و پودر قند

در ادامه ۲ پیمانه آرد را به همراه نمک و بکینگ پودر درون الک بریزید و این مخلوط را 3 مرتبه الک کرده و

کنار بگذارید. سپس پودر قند را درون یک کاسه مناسب الک کرده و کره را به همراه عصاره وانیل به آن اضافه کنید و با دور تند همزن برقی آنها را با هم مخلوط کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن تخم ‌مرغ

زمانی که مخلوط کره به رنگ کرم درآمد و خمیری شکل شد، تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مواد اضافه کنید و با همزن بزنید.

مرحله چهارم:

حالا پودر دارچین و عصاره وانیل را به کاسه مواد اضافه کنید و به خوبی مخلوط کرده و در ادامه شیر و روغن مایع را نیز اضافه کنید.

مرحله پنجم: آماده‌سازی خمیر کوکی

در این مرحله مقداری از مخلوط آرد، نمک و بکینگ پودر را به کاسه حاوی تخم مرغ و سایر ترکیبات اضافه کنید و با دور کند همزن برقی هم بزنید تا خمیر کوکی یکدست شود. از هم زدن بیش از حد خمیر کوکی خودداری کنید چرا که باعث سفت شدن کوکی‌ها پس از تکمیل فرایند پخت می‌شود.

مرحله ششم طرز تهیه کوکی کشمشی

در ادامه آموزش طرز تهیه کوکی کشمشی باید مغز گردو را که به صورت نگینی ریز خرد شده است را به همراه کشمش درون یک کاسه مناسب بریزید.

مرحله هفتم

در این مرحله مقدار آرد باقی مانده را به کاسه حاوی گردو و کشمش اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس خمیر کوکی را به به مخلوط گردو، کشمش و آرد بیفزایید و با لیسک مخلوط کنید تا کشمش و گردوها به خورد خمیر بروند.

مرحله هشتم: استراحت دادن به خمیر کوکی

در این مرحله روی کاسه را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر کوکی به مدت یک ساعت درون یخچال استراحت کند. ۱۵ دقیقه قبل از اینکه زمان استراحت خمیر به پایان برسد، دمای داخل فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.

مرحله نهم: قالب زدن خمیر کوکی در سینی فر

در این مرحله سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، سپس خمیر کوکی را از یخچال خارج کنید. با استفاده از اسکوپ بستنی یا با دست چرب مقداری از این خمیر را برش بزنید (اندازه یک گردو بزرگ) و گرد کنید و با فاصله مناسب درون سینی فر بچینید.

مرحله دهم: پختن کوکی‌ها در فر

در این مرحله سینی فر حاوی خمیر کوکی قالب زده را در طبقه وسط فر قرار دهید تا کوکی‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای 180 درجه سانتی‌گراد پخته شوند.

مرحله یازدهم: خارج کردن کوکی‌ها از فر

پس از گذشت این زمان، سینی را از داخل فر خارج کنید و اجازه دهید تا کوکی‌ها کاملا خنک شوند. وقتی که کوکی‌ها سرد شدند آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید و درون ظرف مورد نظر خود جهت سرو با چای تازه بچینید.

طرز تهیه کوکی کشمشی با شیره انگور

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه کوکی کشمشی

آموزش مرحله به مرحله پخت کوکی کشمشی

طرز تهیه کوکی کشمشی رژیمی با شیره انگور

کوکی‌ها، یکی از شیرینی‌های راحت و ساده‌ای که به روش‌های مختلفی با استفاده از شکلات، جو دوسر، میوه‌های خشک و غیره می‌توان آنها را درست کرد. در صورتی که به دنبال آموزش طرز تهیه کوکی کشمشی رژیمی و بدون شکر هستید تا از خوردن آن بیشتر لذت ببرید، قرار دادن شیره انگور در ترکیبات آن است.

مواد لازم جهت تهیه کوکی کشمشی

  • شیره انگور: نصف پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • کره: ٧٠ گرم
  • آرد: یک پیمانه سرپر
  • کشمش پلویی: یک سوم یا نصف پیمانه
  • بکینگ پودر: یک قاشق چایخوری
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

مراحل پخت و طرز تهیه کوکی کشمشی با شیره انگور

  1. برای تهیه این کوکی‌های رژیمی خوشمزه، ابتدا آرد را در ظرفی مناسب بریزید و بکینگ پودر و نمک را به آن اضافه کنید. این مواد را الک کنید تا با هم مخلوط شوند.
  2. در ظرف بزرگتر دیگری کره هم دما شده با محیط بیرون از یخچال را با تخم مرغ و وانیل اضافه کنید و با همزن برقی بزنید تا این مواد یکدست شوند.
  3. سپس شیره انگور را به این مخلوط کره و تخم مرغ اضافه کنید و با همزن مجددا هم بزنید با هم مخلوط شوند.
  4. حالا در این مرحله از طرز تهیه کوکی کشمشی مخلوط آرد را به ترکیب مواد کره، شیره و تخم مرغ اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا خمیر کوکی به دست نچسبد. در آخر نیز کشمش‌ها را اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید.
  5. داخل یک سینی فر کاغذ رونی بیاندازید و خمیر کوکی را قالب زده و یا با دست گرد کنید و روی سینی فر قرار دهید و با دست فشار دهید تا خمیر پهن شود.
  6. قبل از اینکه سینی حاوی کوکی‌ها در فر از قبل گرم شده قرار دهید، روی کوکی‌ها پودر بادام، پسته، گردو یا نارگیل بپاشید.
  7. به کوکی‌ها 15 دقیقه زمان بدهید تا در فر با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد بپزند. وقتی عطر کوکی‌ها در فضای آشپزخانه پیچید و زیر آنها طلایی رنگ شدند و پف کردند، آنها را از فر خارج کنید و اجازه دهید کوکی‌ها سرد شوند و بعد سرو کنید.

نکات کلیدی در تهیه کوکی کشمشی

  • مواد را با فاصله از هم در سینی قرار دهید چون مواد در حین پخت پهن شده و پف می‌کند.
  • اگر دوست داشتید کوکی کشمشی شما رنگ تیره‌ به خود بگیرد، می‌توانید مقداری پودر کاکائو به آن اضافه کنید.
  • اگر از روغن جامد استفاده می‌کنید بهتر است آن را یکبار ذوب کنید و قبل از استفاده آن را داخل یخچال بگذارید تا سفت شود.
  • بیش از حد کوکی کشمشی را داخل فر نگه ندارید چرا که بافت آن خشک و سفت می‌شود.
  • البته هم زدن بیش از حد خمیر کوکی نیز باعث می‌شود تا بافت کوکی‌ها پس از پخت مقداری سفت شود.
  • در صورتی که کوکی‌ها را درون یک ظرف درب‌دار بچینید و درب آن را محکم ببندید، به مدت یک هفته درون یخچال قابلیت نگهداری و ماندگاری دارند.

در این مقاله شما را با دو روش طرز تهیه کوکی کشمشی آشنا کردیم. هنگام تهیه این نوع شیرینی به نحوه مخلوط کردن مواد توجه کنید تا یک شیرینی خوشمزه و لذیذ را به دست بیاورید.

نکات کلیدی در نحوه پخت کوکی کشمشی

نکات مهم در طرز تهیه کوکی کشمشی

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در رابطه با طرز تهیه انواع شیرینی در اختیار داشته باشید، به وب ‌سایت تاندوری مراجعه کنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای انواع شیرینی، کیک و دسر، آموزش مورد علاقه خود را انتخاب و نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

همچنین در صورتی‌ که به یادگیری تکنیک‌های آشپزی و قنادی علاقه دارید، می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت ‌و فن‌های آشپزی و شیرینی‌پزی در خانه آشنا شوید. اگر در زمینه پخت انواع شیرینی تجربه کافی دارید، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

از مجله تاندوری بخوانید:

 

 

برای شما