طرز تهیه کیک اسفنجی + تکنیک‌های کلیدی آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 26 مرداد 1401
طرز تهیه کیک اسفنجی + تکنیک‌های کلیدی آن

تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد و طعم دلچسب، بسیار ساده و آسان است و تنها باید تکنیک‌های خاصی برای پخت آن در نظر بگیرید. این نوع کیک نرم و لطیف را می‌توانید هنگام وعده صبحانه یا عصرانه همراه چای سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر علاقه‌مند به پخت کیک اسفنجی هستید، می‌توانید این دسر خوشمزه را با استفاده از فر و یا بدون فر در منزل خود به سادگی درست کنید.

در این مطلب از مجله تاندوری، نحوه پخت کیک اسفنجی را به صورت کامل و مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم. همچنین می‌توانید از طریق این آموزش‌ها، با ترفندها و تکنیک‌های اصلی پف‌کردن کیک اسفنجی و تمام مراحل پخت تا تزیین آن آشنا شوید.

طرز تهیه کیک اسفنجی

 آموزش روش تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی در فر

روش‌های مختلفی برای پخت کیک اسفنجی وجود دارد اما به طور کلی روش آموزش این مدل کیک، یکسان است و تنها باید برای فرم‌دهی و ایجاد بافت نرم و اسفنجی آن تکنیک‌هایی را رعایت کنید.  شکر و خامه‌ی کیک خانگی دست خودتان است؛ می‌توانید یک کیک رژیمی یا یک کیک سفارشی با خامه و شکلات چند برابر تهیه کنید.

اگر از این طرز تهیه کیک اسفنجی راضی بودید، به آرشیو مطالب آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی وب سایت تاندوری سر بزنید و با طرز تهیه‌ انواع دسر و کیک خوشمزه‌ دیگر آشنا شوید.

البته اگر به ‌دنبال راه‌اندازی کسب‌ و کار خانگی در رابطه با پخت کیک و شیرینی هستید یا اینکه علاقه زیادی به آشپزی و شیرینی‌پزی دارید، بهتر است که در کامل‌ترین دوره‌های آموزشی در این زمینه شرکت کنید. نخستین قدم در زمینه پخت کیک و شیرینی را با دانلود اپلیکیشن تاندوری بردارید.

مواد لازم جهت تهیه کیک اسفنجی

  • آرد نول یا آرد شیرینی‌پزی: به میزان 1.5پیمانه
  • شکر: سه چهارم پیمانه (لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • شیر: یک سوم پیمانه
  • روغن مایع: یک سوم پیمانه
  • وانیل: نصف قاشق چای ‌خوری
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

با توجه به مواد لازم ذکر شده در بالا، تمام این مواد اولیه به سادگی در دسترس است و با فراهم‌کردن آنها می‌توانید یک کیک اسفنجی خوشمزه درست کنید.

آموزش مرحله به مرحله تهیه کیک اسفنجی با فر

اگر ذوق و سلیقه‌ خوبی در آشپزی و کیک‌پزی داشته باشید به راحتی می‌توانید با طی‌کردن تمام مراحل تهیه کیک اسفنجی،  یک کیک تولد بی‌نظیر را برای خانواده خود درست کنید.

قبل از شروع به طی‌کردن مراحل پخت کیک اسفنجی، حتما تمام مواد اولیه از جمله تخم مرغ‌ها را حدود 2 ساعت خارج از محیط یخچال قرار دهید تا دمای آنها با دمای محیط بیرونی یکسان شود. 

مرحله اول: مخلوط کردن مواد اولیه

این مرحله مهم‌ترین بخش در روش پخت کیک اسفنجی است. بعد از اینکه دمای تخم‌مرغ‌ها با دمای محیط یکسان شد. آنها را همراه شکر و وانیل با استفاده از همزن برقی آنقدر بزنید که شکل آنها کرمی رنگ، پفکی، سفت و کشدار شود.

مرحله دوم: اضافه کردن روغن مایع به مایه کیک

بعد از اینکه تخم مرغ‌ها، شکر و وانیل به خوبی با هم مخلوط شد، شیر و روغن مایع را به مواد اضافه کنید و دوباره عمل مخلوط کردن با همزن را ادامه دهید.

مرحله سوم: الک کردن آرد و بکینگ پودر

در حالی که فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنید تا گرم شود. آرد و بکینگ پودر را در ظرفی جداگانه مخلوط کنید و سپس با استفاده الک آنها را روی مایه کیک بریزید. برای اینکه آرد به خوبی به خورد مواد برود با استفاده از همزن دستی به صورت آرام و دورانی مایه کیک را هم بزنید.

مرحله چهارم: ریختن مایه جهت تهیه کیک اسفنجی در قالب

در این مرحله یک قالب کیک با اندازه مناسب (مثلا قطر ۲۰ و ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر) تهیه کنید و کف آن را چرب کنید و داخل آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.دقت کنید دیواره‌ها به هیچ وجه نباید چرب شود.

حالا مایه کیک اسفنجی را به آرامی در داخل قالب بریزید. جهت پف‌کردن کیک ۳ سانتی‌متر از سر قالب را خالی بگذارید.

مرحله پنجم: قرار دادن قالب در فر گرم

 حالا قالب را به مدت ۴۰ دقیقه در فری که از قبل گرم کرده بودید با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. تا قبل از پخت کامل کیک، نباید درب فر را باز کنید.

مرحله ششم: خارج کردن کیک از قالب

بعد از اینکه کیک پخت، می‌توانید آن را از فر خارج کنید و به مدت 30 دقیقه اجازه بدهید تا کیک خنک شود. بعد دیواره‌های کیک را با چاقو یا لیسک از قالب جدا کنید و آن را روی توری مخصوص برگردانید. قبل از استفاده باید به مدت ۳ ساعت اجازه دهید که کیک اسفنجی کاملا خنک شود.

مرحله آخر: تزیین کیک اسفنجی

برای تزیین این کیک می‌توانید یک کیلوگرم خامه قنادی را که از ۲ ساعت قبل از فریزر خارج کرده‌اید تا بافت آن شل و نرم شود، با استفاده از همزن برقی فرم دهید. سپس کیک را به صورت افقی و دایره‌ای به سه لایه برش بزنید. جهت ثابت نگه‌داشتن لایه کیک مقداری خامه روی کف ظرف مورد نظر بمالید و یک لایه از کیک را روی آن قرار دهید. سپس روی آن را با استفاده از قلمو شیر بمالید و یک لایه خامه به آن اضافه کنید. حالا فیلینگ مورد نظر خود را روی خامه بریزید. این فیلینگ می‌تواند ترکیبی از موز، انبه، شکلات، گردو و غیره باشد. روی فیلینگ را با یک لایه خامه بپوشانید و سپس لایه‌ دوم کیک را قرار دهید.

این مراحل را تا پایان ادامه دهید. سپس متناسب با سلیقه و ذائقه خود روی کیک خامه‌ای را با مواد مختلف تزیین کنید.

آموزش تهیه کیک اسفنجی با فر

طرز تهیه کیک اسفنجی با فر

آموزش تهیه کیک اسفنجی بدون فر

آموزش تهیه کیک اسفنجی بدون فر برای افرادی مناسب است که دسترسی به فر یا توستر ندارند اما با توجه به شرایط دوست دارند یک کیک اسفنجی با پف مناسب را به صورت خوشمزه درست کنند. در ادامه این مقاله از مجله تاندوری، روش پخت این کیک را به شما آموزش می‌دهیم تا بدانید بدون داشتن حرفه‌ای‌ترین لوازم کیک‌‌پزی و فر نیز می‌توانید یک کیک پف‌دار و خوشمزه را تهیه کنید.

این دستور تهیه پخت کیک برای دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها و افراد مجرد که لوازم منزل و آشپزخانه‌ مجهز ندارند بسیار مناسب است و تنها با تهیه یک قابلمه و تابه می‌توانند این دسر را درست کنند.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی بدون فر

  • سفیده تخم‌مرغ: 4 عدد
  • زرده تخم‌مرغ: 4 عدد
  • شکر سفید معمولی: یک پیمانه
  • وانیل: یک‌چهارم قاشق چای ‌خوری
  • شیر پر چرب: یک پیمانه
  • روغن مایع: دو سوم پیمانه
  • نمک: یک‌ هشتم قاشق چای‌ خوری
  • آرد سفید: دو پیمانه
  • بیکینگ پودر: دو قاشق چای ‌خوری

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

بدون فر نیز همانند طرز پخت با فر بسیار ساده و راحت است و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست و فقط باید تمام مراحل آموزش داده در زیر را به طور کامل طی کنید.

  1. ابتدا سفیده‌های تخم مرغ را داخل یک کاسه بریزید و با همزن برقی به قدری مخلوط کنید تا خوب پف کند. به طوری که با برگرداندن ظرف، سفیده از کاسه جدا نشود.
  2. در این مرحله نوبت به زرده‌های تخم مرغ می‌رسد. آنها را داخل یک کاسه دیگر بریزید و شکر و وانیل را اضافه کرده و با همزن برقی بزنید تا مایه یکدست و نرم به دست بیاید. سپس شیر، روغن مایع و نمک را اضافه کنید.
  3. حالا طی دو مرحله آراد را به مایه کیک اسفنجی اضافه کنید. با همزن دستی این مواد را با هم مخلوط کرده و سپس بیکینگ پودر را اضافه کنید. در ادامه، سفیده تخم مرغ را در سه مرحله در حالی که هم می‌زنید به مایه کیک اضافه کنید.
  4. بعد از این که مایه کیک آماده شد، کف یک قالب را مقداری چرب کنید و یک عدد کاغذ چرب نسوز روی کف قالب قرار دهید. حالا مایه کیک را داخل قالب بریزید. 
  5. در این مرحله یک قابلمه که از قالب کیک بزرگ‌تر است را روی حرارت قرار دهید و درب آن را با دم‌کنی بپیچید تا گرم شود. بعد از گرم شدن قابلمه، قالب را روی پایه فلزی درون قابلمه قرار دهید. بعد از گذشت یک تا 1.5 ساعت کیک اسفنجی شما آماده می‌شود. حالا قالب را برگردانید و با جدا کردن کاغذ نسوز کیک را روی ظرف مورد نظر قرار دهید.

در این مقاله با دو روش پخت کیک اسفنجی با استفاده از فر و بدون فر آشنا شدید. شما متناسب با امکانات و لوازم آشپزخانه در دسترس خود می‌توانید یکی از روش‌ها را برای تهیه کیک اسفنجی استفاده کنید تا یک دسر خوشمزه و لذیذ را آماده کنید.

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در رابطه با طرز تهیه انواع کیک مانند کیک خامه ای در اختیار داشته باشید، به وب ‌سایت تاندوری سر بزنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای انواع شیرینی و کیک، آموزش مورد علاقه خود را تهیه کنید. هم‌چنین در صورتی‌ که به یادگیری ترفندها و تکنیک‌های آشپزی و قنادی علاقه دارید، می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت‌وفن‌های شیرینی‌پزی و آشپزی در خانه با بهترین کیفیت آشنا شوید.

درصورتی‌که  در زمینه پخت انواع کیک تجربه‌ متفاوتی دارید، در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

از مجله تاندوری بخوانید:

 

 

برای شما