عکاسی محصول چگونه انجام می‌شود + نکات مهم

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 19 مهر 1401
عکاسی محصول چگونه انجام می‌شود + نکات مهم

عکاسی محصول همان تصاویری است که اغلب در فروشگاه‌های اینترنتی مشاهده می‌کنید. این سبک عکاسی به نظر ساده‌ترین شاخه هنر عکاسی تجاری و تبلیغاتی است. اما در عمل مستلزم رعایت اصول و نکات مهمی است که باید عکاسان و سفارش‌دهندگان این تصاویر به آنها توجه کنند. روش عکاسی از محصول برای اینستاگرام و سایر فضاهای مجازی نیز کاربرد دارد. 

بسیاری از دارندگان کسب‌وکارهای اینترنتی و خانگی برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی خود در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیاز به ثبت تصاویر در بستر مناسب دارند. پس برای اینکه بتوانید از محصولات خود تصاویر مشتری‌پسند بگیرید، باید به نکات مهمی توجه کنید که در این مقاله از مجله تاندوری در این رابطه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

عکاسی محصول چیست؟

دنیای عکاسی بسیار گسترده و پیچیده است و روش‌های زیادی برای ثبت یک عکس خوب و با کیفیت وجود دارد. عکاسی محصول روشی جهت نمایش رنگ‌ها، بافت و حتی مقیاس محصول است.

به عبارتی دیگر، عکاسی از محصول مانند ویترین یک مغازه عمل می‌کند و محصولاتی که در ویترین با دیزاین خاصی چیده می‌شوند، نظر مشتری را جلب خواهند کرد. بنابراین عکاسی محصولات یکی از نیازهای ضروری دنیای امروز است که در آن بسیاری از کسب و کارها، کالا و محصولات خود را به ‌صورت آنلاین خرید و فروش می‌کنند. پس با این شرایط، نیاز به ثبت عکس‌های با کیفیت از محصول، بیش از گذشته احساس می‌شود.

عکاسی محصول نیاز اساسی کسب و کارهای اینترنتی

عکاسی محصول نیاز اساسی کسب و کارهای اینترنتی

چرا عکاسی محصول اهمیت دارد؟

عکاسی از محصول نیز مانند دیگر شاخه‌های عکاسی از چند نظر، حائز اهمیت است که در ادامه برخی از آنها را بیان خواهیم کرد.

جلب توجه مشتری و تاثیر در ماندگاری او

بسیاری از افراد برای تهیه یک محصول در ابتدا باید آن را ببینند و بعد اقدام به خرید ‌کنند. از این رو، بازدیدکنندگان فروشگاه‌های اینترنتی در قدم نخست، جلوه‌های بصری یک کالا را مشاهده می‌کنند و در صورت مورد پسندبودن به عنوان یک مشتری بالفعل ماندگار شده و سفارش خود را ثبت خواهند کرد.

افزایش تعامل با مشتری

بسیاری از کاربران هنگام جستجو، کالا و محصولات مورد نیاز خود در موتورهای جستجوگر، ذهن آنها معطوف به تصاویر کالای مورد نظر آنها نیز خواهد شد. بنابراین عکاسی محصول نخستین گام برای برقراری ارتباط و تعامل شما با مشتریان است. همچنین این تصاویر به آنها کمک می‌کند تا محصول شما را از نظر ظاهری درک کرده و با نام تجاری شما آشنا شوند.

افزایش فروش

کیفیت عکس محصولات یک عامل محرک برای برقراری تعامل و جلب نظر مشتری است. همچنین باعث می‌شود که این مشتریان در فروشگاه اینترنتی شما ماندگار شده و زمینه فروش بیشتر شما را فراهم سازند. در واقع علاوه بر کیفیت، عکاسی از محصول باعث افزایش رشد فروشگاه و معرفی برند شما می‌شود. بنابراین نباید اهمیت نقش تبلیغات و ایجاد هویت بصری با کمک عکاسی محصولات را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای فروش، دست کم بگیرید.

عکاسی از محصول تاثیرگذارترین ابزار افزایش فروش

عکاسی از محصول تاثیرگذارترین ابزار افزایش فروش

نکات مهم برای عکاسی محصول

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید برای عکاسی از محصول مورد نظر خود دست به کار شوید، اما برای این کار باید به نکات زیر توجه کنید.

الگوگیری از رقبا

گاهی لازم است برای عکاسی از انواع محصولات، عملکرد دیگر رقبا را مورد بررسی قرار دهید. الگوگیری از شیوه عکس گرفتن آنها باعث بهبود و ارتقا کیفیت تصاویر شما خواهد شد. در این رابطه تکنیک‌ها و نوع طراحی و دیزاین برندهای مختلف که عکس‌های تبلیغاتی از محصول می‌گیرند نیز می‌تواند به شما کمک کند.

استفاده از دوربین مناسب

برای عکاسی محصول باید یک دوربین مناسب تهیه کنید. اما از آنجایی که تهیه یک دوربین حرفه‌ای هزینه‌بر است، می‌توانید از دوربین یک گوشی هوشمند برای عکاسی از انواع محصولات استفاده کنید. امروزه لنز دوربین‌ موبایل‌ها بسیار پیشرفته شدند و با یک تنظیمات ساده می‌توان تصاویر خاصی را با نورپردازی و رنگ مناسب ثبت کرد.

استفاده از سه پایه برای ثبات عکس محصول

برای ثبت تصاویر حرفه‌ای محصولات مورد نظر خود با استانداردهای کیفی لازم باید بتوانید دوربین خود را ثابت نگه دارید. در این رابطه سه پایه، می‌تواند به شما کمک قابل توجهی بکند. اگر قصد عکاسی محصول با موبایل را دارید، پایه نگهدارنده گوشی موبایل بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با استفاده از انواع سه پایه می‌توانید، لنز دوربین را در زاویه دلخواه قرار دهید و بدون لغزش، عکس با کیفیت‌تری بگیرید.

استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی برای عکاسی محصول 

اهمیت نور در عکاسی از محصول تا حدی است که می‎تواند کیفیت تصاویر محصول شما را بهتر یا حتی بدتر نشان دهد. بنابراین نوع نورپردازی و نوردهی به محصول باعث می‌شود که تمام ویژگی‌های آن در نظر خریداران دیده شود. به همین منظور برای هر محصول نیاز به یکسری تجهیزات و شرایط نوردهی خواهید داشت که می‌تواند از طریق نور طبیعی یا نور مصنوعی تامین شود.

زمانی برای عکاسی محصول می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید که تصاویر خود را در محیط بیرون بگیرید. البته باید به جهت سایه نور نیز توجه کنید که محصول را زیباتر جلوه دهد.

در برخی از مواقع نیاز به استفاده از منابع نور به صورت مصنوعی اعم از نور شمع، آتش، لامپ‌های رشته‌ای و یا پروژکتور خواهید داشت. این نوع نورها، جزئیات فیزیکی محصول را به نمایش می‌گذارند و می‌توانند روی خریداران آنلاین شما تاثیر بیشتری بگذارند. البته گاهی می‌توان به طور همزمان از نورهای طبیعی و مصنوعی برای نمایش ظاهر یک محصول استفاده کرد و این اتفاق بستگی به نیاز شما دارد.

استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی برای عکاسی محصول 

استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی برای عکاسی محصول

انتخاب پس زمینه مناسب با عکاسی محصول

برای تعیین موقعیت قرارگیری محصول علاوه بر منابع نوری، پس زمینه عکس نیز می‌تواند تاثیر بگذارد. این پس زمینه می‌تواند سفید یا واقعی باشد. برای ایجاد یک پس زمینه سفید بدون عیب و نقص از Sweep استفاده کنید. Sweep یک تکه کاغذ بزرگ تاشو است که بخش انتهایی آن، زیر محصول قرار می‌گیرد و در پشت محصول مانند یک دیوار سفید عمل می‌کند. 

اما زمان عکاسی از محصول استفاده از پس‎ زمینه‎ واقعی بسیار جذاب‌تر خواهد بود اما این نوع عکس‌ها می‌تواند بیننده را دچار سردرگمی کند که منظور شما نمایش چه کالا و محصولی بوده است. در این مواقع با استفاده از حالت عکاسی پرتره می‌توانید به عکس محصول خود عمق دهید و پس زمینه را محو کنید. در این شرایط محصول در مرکز توجه قرار می‌گیرد و دیگر حواشی عکس به دلیل واضح نبودن تاثیری روی مخاطب نمی‌گذارد.

گرفتن تصاویر مختلف

آخرین نکته که برای عکاسی محصول این است که برای هر محصول از جنبه‌ها و زوایای مختلف عکس بگیرید و تنها به یک عکس بسنده نکنید. شما در وب سایت و فروشگاه اینترنتی خود باید با ثبت تصاویر مختلف از یک کالا، شبیه‌سازی مناسبی از آن را به نمایش بگذارید.

ویرایش عکس‌های محصول

پس از به اتمام عکاسی از محصول، با مجموعه‌ای از عکس‌های روبه‌رو می‌شوید که نیاز به ویرایش دارند. به همین دلیل باید عکس‌های انتخابی را با بهترین استراتژی‌ها، مورد ویرایش قرار دهید. برای این کار می‌توانید از اپلکیشن‌های ویرایشگر عکس استفاده کنید و ویژگی‌های دلخواه را از نظر رنگ، کنتراست، نورپردازی و غیره را در آن ایجاد و یا تغییر دهید. 

بنابراین می‌توانید تصاویر محصولات خود را براساس نوع و جنس محصول، خواسته‌ کارفرما، برند و چشم‌انداز و سلیقه شخصی و خلاقیت خود ویرایش کنید. پس از اعمال تنظیمات روی تصاویر می‌‌توانید از عکس‌هایتان خروجی بگیرید و آنها را تحویل کارفرما بدهید.

آموزش عکاسی از محصول

آموزش عکاسی از محصول

ضرورت شرکت در دوره آموزش عکاسی محصول

امروزه بازار کسب‌وکارهای اینترنتی به‌ شدت داغ است و افراد زیادی برای وسعت بخشیدن به تجارت و کسب و کار خود از فروش آنلاین استفاده می‌کنند. پس یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه در راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، داشتن مهارت در عکاسی جهت نمایش محصولات است. چرا که مشتریان و مخاطبان آنلاین شما فقط از طریق عکس و ویدئویی که از محصولات خود منتشر کرده‌اید، می‌توانند کالاها را انتخاب و تصمیم به خرید آنها بگیرند.

اما عکاسی از محصولات از اصول و دستورالعمل خاصی مانند تنظیم پس ‌زمینه، تنظیم نورپردازی، طراحی ایده‌های خلاقانه برای عکاسی محصول، تنظیم سه‌پایه برای ثابت نگهداشتن دوربین، تنظیم زاویه عکاسی و تعیین فاصله دوربین از محصول، تنظیم فلاش دوربین، عکاسی از زوایای مختلف محصول و ویرایش عکس‌ها پیروی می‌کند. 

اما از آنجاییکه هر کدام از این تنظیمات نیاز به بکارگیری تکنیک‌های خاصی دارد، جهت کسب مهارت باید در دوره‌های آموزشی عکاسی زیر نظر اساتید حرفه‌ای در این زمینه شرکت کنید. برای کسب اطلاعات در این زمینه می‌توانید به وب سایت آکادمی تاندوری مراجعه کنید و یا اینکه اپلیکیشن تاندوری را دانلود و نصب کنید.

عکاسی محصول، این روزها یکی از نیازهای ضروری و مهم فروشگاه‌های آنلاین است. عکاسی از محصول نیز مانند دیگر سبک‌های عکاسی نیاز به تلاش زیادی دارد. بنابراین باید پیش‌نیازهای آن از جمله نورپردازی، تجهیزات عکاسی، رزولوشن، قاب مناسب، رنگ و بافت کالا، آماده‌سازی محصول و پس‌زمینه‌ مناسب و غیره را برای کسب نتیجه مطلوب مهیا کنید.

یک عکاس محصول باید بتواند چهره واقعی محصولات را برای نمایش در فضاهای مجازی ثبت کند. چرا که میزان فروش و بازدهی فروشگاه‌های آنلاین و همچنین کسب رضایت مشتریان تا حد زیادی به این عکس‌ها بستگی دارد. پس اگر می‌خواهید از طریق عکاسی محصول با موبایل و دوربین‌های حرفه‌ای کسب درآمد کنید، لازم است در دوره‌های آموزشی عکاسی تاندوری شرکت کنید.

آکادمی تاندوری با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید مجرب این امکان را برای علاقه‌مندان به حرفه عکاسی در شاخه‌های مختلف فراهم کرده است تا به صورت آنلاین در دوره‌های تخصصی عکاسی شرکت کنند.

شرکت در دوره عکاسی حرفه‌ای با موبایل تاندوری – کلیک کنید

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

عکاسی چیست و نحوه کسب درآمد از آن

 

 

برای شما