بهترین غذای کودک برای رشد مغزی و جسمی + معرفی غذاهای سالم و مقوی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 05 شهریور 1401
بهترین غذای کودک برای رشد مغزی و جسمی + معرفی غذاهای سالم و مقوی

غذای کودک، نقش مهمی در تامین سلامتی و رشد عملکرد ذهن او دارد. کودکان بعد از گذراندن دوره شیرخوارگی باید با خوردن غذاهای مقوی و سالم روند تکامل خود را بهبود ببخشند. در این رابطه نقش والدین در تهیه غذای مقوی برای کودکان پررنگ‌تر است تا تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک تامین شود. از این رو، در صورتی که یک رژیم غذایی متعادل و سالم را برای کودکان خود تهیه کنید به طور قطع، زمینه بهبود عملکرد مغز، افزایش حافظه و تمرکز در آن‌ها را نیز فراهم کرده‌اید. در این مقاله از مجله تاندوری بهترین غذاهای مورد نیاز کودکان را معرفی خواهیم کرد و همچنین طرز تهیه انواع غذای کودکان را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید با درست‌کردن آن‌ها، کودکی سالم را پرورش دهید.

بهترین غذای کودک

غذای کودک، باید سرشار از ویتامین‌ها و مواد مقوی سازگار با بدن باشد. این غذاها در عین سادگی باید مقوی بوده و بتواند تمام انرژی مورد نیاز بدن کودک را تامین کند. کودکان بعد از 6 ماهگی علاوه بر تغذیه با شیر مادر برای رشد و تکامل بهتر، نیاز به استفاده از غذای کمکی دارند. این غذاهای مقوی باید شامل گوشت، نان، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات و میوه‌جات و غیره باشد. از آنجایی که حجم معده کودک، کوچک است، باید برای آنها سه وعده غذای کامل و دو میان وعده در طول روز برنامه‌ریزی کنید. البته حجم این غذاها بستگی به میزان میل و تمایل کودک به خوردن دارد.

با استفاده از مقالات آموزشی وب سایت تاندوری می‌توانید طرز تهیه غذای کودک و انواع میان وعده‌های مناسب و مقوی را فرابگیرید و نسبت به تهیه آنها در خانه اقدام کنید.

دوره کامل آموزش غذای کودک در آکادمی تاندوری – کلیک کنید

طرز تهیه گرانولا و گرانولابار – کلیک کنید

غذای کودک - دستور پخت و نکات مهم

غذای کودک – دستور پخت و نکات مهم

معرفی غذاها و میان‌های مقوی و سالم برای کودکان

زمانی که کودکان به مرحله خوردن غذا می‌رسند، یکی از دغدغه‌های مادران این است چه غذاهایی می‌تواند تمام نیازهای تغذیه‌ای کودک او را تامین کند. از این رو برای رفع این دغدغه در ادامه با چند نوع غذای کودک آشنا خواهید شد که به سادگی می‌توانید آنها را در خانه به صورت تازه و سالم درست کرده و به کودک خود بدهید.

پوره سیب زمینی

سیب زمینی، یکی از خوراکی‌هایی است که دارای ویتامین‌های B، C، E، و نیز کلسیم، پتاسیم، آهن و کربوهیدرات‌ها و فیبر بالایی است. در صورتی که سیب زمینی با تخم‌مرغ ترکیب شود یک غذای کامل برای کودک شما به حساب می‌آید و باعث می‌شود که او در طول میانه روز کمتر احساس گرسنگی کند. از طرف دیگر تخم مرغ منبع غنی پروتئین و ویتامین D است که سبب افزایش جذب کلسیم در بدن کودک می‌شود.

طرز تهیه پوره سیب زمینی همراه تخم مرغ بسیار ساده است و تنها باید بعد از پختن کامل آنها را پور کرده و با کره مخلوط کنید. استفاده از کره باعث هضم راحت‌تر غذا در معده کودک خواهد شد. 

گنجاندن انواع ماهی در برنامه غذایی کودک

ماهی، یک منبع غنی از پروتئین است که به رشد و سلامت کودک بسیار کمک می‌کند و باید دو وعده در هفته به کودک خود ماهی بدهید. در این بین مصرف ماهی سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و کمک به رشد سلول‌های مغز کودک و بهبود عملکرد آنها بیشتر توصیه می‌شود. طرز تهیه ماهی برای کودک بسیار ساده است. ماهی را در ابتدا بخار پز کنید و سپس به صورت ساندویچ در وعده غذایی کودک خود بگنجانید. در صورت تمایل می‌توانید از دیگر روش‌های پخت ماهی نیز استفاده کنید.

تخم مرغ بهترین غذای کودک

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تغذیه، بعد از شیر مادر، تخم مرغ بهترین غذا برای کودکان است. از این با خوردن یک عدد تخم مرغ می‌توان تمام ویتامین‌های ضروری برای رشد کودک اعم از آهن، کلسیم، کلسترول، سلنیوم، پروتئین‌ها، اسیدفولیک، ویتامین‌های گروه D، E و همچنین B12 را تامین کرد. 

تخم مرغ را می‌توانید با سایر مواد خوراکی ترکیب کنید و یا اینکه آن را به صورت آب پز تهیه کرده و به کودک خود بدهید. 

لعاب برنج

یکی از انواع غذاهای مقوی، زودهضم و سبک برای کودکان، لعاب برنج است. این نوع غذای کودک، به صورت مستقیم از برنج‌های ایرانی و با کیفیت تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا یک پیمانه برنج را در درون سه پیمانه آب بریزید و اجازه دهید تا برنج حسابی درون آب بجوشد و له شود. برای طعم‌دهی به لعاب برنج مقداری نمک یا عسل اضافه کنید. با عبوردادن آب برنج از صافی و بعد از خنک‌شدن می‌توانید این غذای سالم را به کودک خود بدهید.

اهمیت تدوین برنامه غذایی سالم و مقوی برای کودک

اهمیت تدوین برنامه غذایی سالم و مقوی برای کودک

عصاره استخوان قلم گوسفند یا گاو

استخوان قلم گوسفند یا گاو بسیار مقوی برای بدن است و سبب انسجام‌بخشی به استخوان‌ها خواهد شد. بنابراین اضافه کردن عصاره قلم به غذای کودکان باعث افزایش املاح و مقوی شدن آن می‌شود. برای تهیه این عصاره باید قلم گوسفند یا گاو را به مدت 2 ساعت در آب بجوشانید و وقتی که کامل پخت و حجم آب کم شد آن را صاف کنید. این عصاره را می‌توانید به مدت 2 ماه در فریزر نگهداری کنید و در سوپ و کته برنج کودک اضافه کنید.

سوپ سبزیجات بهترین غذای کودک

سوپ در برنامه تغذیه کودک نقش مهمی دارد. در این بین سوپ سبزیجات به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین‌ها و آهن می‌تواند در رشد کودکان موثر باشد. این سبزیجات شامل کاهو، کلم، اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر است که با ترکیب آنها با جوانه گندم، عدس، لوبیا سفید، نخود، ماش و غیره می‌توان یک غذای مقوی درست کرد. این مواد غذایی سرعت رشد کودکان شما را دو چندان خواهد کرد. طرز تهیه سوپ سبزیجات بسیار ساده است باید تمام مواد غذایی را بگذارید به طور کامل بپزید و سپس سوپ را پوره کرد تا برای کودک قابل خوردن شود. در ترکیب این سوپ می‌توانید از عصاره قلم یا کره نیز استفاده کنید.

پرک جو دوسر

بلغور یا پرک جو دوسر یکی دیگر از مواد غذایی مهم است که می‌توان از آن برای تهیه غذای کودک استفاده کرد. با قرار دادن جو در وعده غذایی کودک بسیاری از ویتامین‌های موردنیاز بدن او از جمله ویتامین B و E، پتاسیم، روی و فیبر تامین خواهد شد. برای اینکه ارزش غذایی آن بیشتر شود، بهتر است که بلغور جو دوسر پخته شده را با ماست یا شیر مخلوط کنید سپس به کودک خود بدهید. البته می‌توانند این غذا را به همراه بیسکویت و میوه‌هایی مانند سیب، موز و بادام نیز درست کنید.

سرلاک

سرلاک یکی از بهترین و قدیمی‌ترین غذاهایی است که بعد از دوران شیردهی به کودک داده می‌شود. اغلب مادران نوع صنعتی این ماده غذایی را از بازار تهیه و به صورت آماده درست می‌کنند. اما برخی نیز ترجیح می‌دهند که سرلاک را به روش خانگی درست کرده تا ارزش غذایی آن را افزایش دهند. 

بنابراین می‌توانید این ماده غذایی را با کمی صبر و حوصله در خانه برای کودک دلبند خود تهیه کنید. طرز تهیه سرلاک خانگی بسیار ساده است و برای تهیه آن کافی است که آرد دانه‌های غذایی و غلات اعم از سبوس گندم یا برنج، شیرخشک، کره یا روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. اضافه کردن کره یا روغن زیتون به هضم بهتر غذا کمک کرده و از یبوست شدن کودک جلوگیری می‌کند.

فرنی بهترین غذای کودک

فرنی یکی از غذاهای سنتی و خاصی است که تهیه آن برای کودکان رایج است. این غذای مقوی به روش‌های مختلفی درست می‌شود و هر چه ارزش غذایی آن بیشتر باشد به رشد و سلامت کودک بیشتر کمک خواهد کرد. از بهترین انواع فرنی‌ها می‌توان به پوره یا فرنی جو و جو دوسر، فرنی سیب و برنج و فرنی موز و سبوس اشاره کرد. 

حبوبات

حبوبات دارای آهن بسیاری است و باید حتما در رژیم غذایی کودک گنجانده شود. از آنجایی که میزان جذب آهن گیاهی نسبت به آهن حیوانی کمتر است. بنابراین هنگام تهیه غذای کودک خود حتما انواع حبوبات همچون لوبیا، نخود، عدس و لپه را همراه با سبزیجات، فلفل و پرتقال استفاده کنید تا میزان جذب آهن در بدن کودک افزایش یابد.

فرآورده‌های گوشتی

آخرین ماده مقوی که باید حتما در برنامه رژیم غذایی کودک گنجانده شود، انواع فرآورده‌های گوشتی به خصوص گوشت گاو بدون چربی است چرا که حاوی منابع غنی از آهن هستند. گوشت گاو به حفظ انرژی، افزایش وزن و تمرکز در کودک کمک می‌کند. این نوع گوشت به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ویتامین روی سبب بهبود و تقویت عملکرد حافظه می‌شود. در کودکانی که به گوشت آلرژی و حساسیت دارند و یا اینکه گیاه‌خوار هستند، می‌‌توانید آهن مورد نیاز بدن آنها را از لوبیا سیاه و یا همبرگر سویا تامین کنید. در این رابطه مصرف کنسرو لوبیا نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

نکات مهم در تهیه غذای کودک

در این مطلب از مجله تاندوری درباره اهمیت تهیه غذای کودک با مواد خوراکی سالم و مقوی صحبت کردیم و طرز تهیه چند نوع غذای کودک که حاوی ویتامین‌ها و املاح ضروری است و به رشد و تامین سلامتی او کمک می‌کند را نیز آموزش دادیم. در صورتی که نیاز به آموزش‌های بیشتر در زمینه تهیه انواع غذاها، دسرها و میان وعده‌ها را دارید می‌توانید به وب سایت تاندوری مراجعه کنید و یا اینکه در دوره‌های آموزشی آشپزی شرکت کنید. همچنین با استفاده از اپلیکیشن تاندوری می‌توانید به راحتی به تمام رسپی‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.
لطفا درصورتی که تجربه‌ای در زمینه تهیه انواع غذاهای کودکان دارید، از طریق کامنت‌ها با ما و سایر کاربران تاندوری به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

برای شما