15. معرفی کسب و کار و فروشگاه به دوستان و آشنایان

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 4 دقیقه 05 مهر 1401
15. معرفی کسب و کار و فروشگاه به دوستان و آشنایان

پس از این که فروشگاه اینترنتی (یا در برخی مواقع فروشگاه یا غرفه حضوری) خود را راه‌اندازی کردید، وقت آن است که آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. بسیاری از افراد در این مرحله، با سختی اقدام به عمل می‌کنند و یا اصلا این بخش کار را جدی نمی‌گیرند. علت آن هم فقط یک مساله است: ” ترس از قضاوت‌شدن”

در این مرحله لازم است چند اقدام اساسی انجام دهید:

  • ایجاد جامعه مخاطبان

جامعه مخاطبان همان افرادی هستند که شامل خانواده، دوستان و آشنایان نزدیک شما می‌شوند و اولین افرادی هستند که از راه‌اندازی کسب وکار شما باخبر می‌شوند و شما را حمایت می‌کنند. شما می‌توانید برای اطلاع‌رسانی به این افراد از روش‌های مختلفی استفاده کنید:

  • ایجاد یک کانال یا گروه در واتس آپ، تلگرام یا هر اپلیکیشن دیگری که به نحوی بتوانید از طریق آن ارتباط خود را با این افراد نگه دارید.

این افراد را اضافه (Add) کنید و در قالب یک پیام که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد، به حمایت و بازدید از فروشگاه خود دعوتشان کنید.

  • حالت دیگر آن است که همان پیام را با کمی تغییر و گنجاندن نام تک تک آن افراد، به صورت جداگانه برایشان ارسال کنید. (این روش کمی زمان‌بر است؛ ولی در عین حال حس بهتری به مخاطب شما می‌دهد. زیرا او را مستقیما خطاب کرده اید)
  • روش دیگر، این است که خبر راه‌اندازی کسب و کار و آدرس فروشگاه‌تان را (چه فروشگاه آنلاین و چه فروشگاه آفلاین) به آن افرادی که ارتباط صمیمانه و نزدیکی با شما دارند مستقیما بدهید.
  • ارسال یک پیام یک‌دست و حاوی اطلاعات مهم از کسب و کارتان

آماده سازی متنی که برای مخاطبانتان ارسال می‌کنید، نیاز به کمی ریزه‌کاری و دقت دارد. اما حواستان باشد که خیلی وسواس به خرج ندهید و از این مرحله هرچه سریع‌تر عبور کنید.  متن شما باید این موارد را در بر بگیرد:

  1. صمیمانه و بدون توقع باشد.
  2. معرفی مختصر مفیدی از کسب و کار
  3. بیک کال تو اکشن مناسب، در راستای دعوت مخاطب به بازدید از فروشگاه
  4. لینک فروشگاه و یا آدرس صفحه اینستاگرام کسب و کار
  5. یک تشکر کوتاه و مودبانه
  • حفظ و نگهداری ارتباط  موثر با جامعه مخاطبان خود

پس از آن که شما به مخاطبان خود اطلاع دادید، واگنش‌های مختلفی خواهید دید.

ممکن است تعدادی از آن‌ها اصلا به روی خودشان هم نیاورند.

برخی ممکن است خیل یخوب استقبال و بعضی دیگر کاملا معمولی با این موضوع برخورد کنند.

عده‌ای هم ممکن است در بدترین حالت با حالت شوخی و تمسخر پاسخ پیام شما را بدهند.

افرادی نیز از کانالی که ساخته‌اید خارج می‌شوند و یا ممکن است ان را میوت (MUTE) کنند.

 

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید سعی کنید از این نقطه به بعد ارتباط موثر خود را با آن دسته از افرادی که در کانال مانده اند، به روش‌های مختلف، حفظ کنید.

 طبیعتا بخشی از جامعه مخاطبان شما به صفحه اینستاگرام کسب و کار شما منتقل می‌شوند و از آن جا با تغییرات و جریانات کسب و کارتان همراه خواهند شد. اما برای حفظ ارتباط با آن بخشی که در کانال مانده اند و پیج را نیز فالو نکرده اند، بهتر است برنامه‌های جذاب دیگری داشته باشید

  • مثل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها
  • محصولات جدید
  • تخفیف‌های مناسبتی
  • انواع بن‌ها

و…

پس، یکبار برای همیشه این موضوع را برای خودتان ببندید که در این جهان هیچ کس جز خودتان نمی‌تواند موانع پیش روی شما را برای رسیدن به هدف‌تان از میان بردارد و انسان‌ها به کمترین میزانی که فکرش را بکنید در مورد شما و مسائل مربوط به شما صحبت می‌کنند و خیلی زود همه چی فراموش می‌شود.

پس بهتر است مسیر موفقیت خودتان را به خاطر افکار و قضاوت‌های موقتی و بی اساس افراد خراب نکنید.

نکته:

“بهتر است به این مساله نیز اشاره کنید که خوشحال می‌شوید اگر پیشنهاد و یا نکته‌ای هم به نظرشان می‌رسد به اطلاع شما برسانند.”

این موضوع نیز به طور جداگانه، منجر به این می‌شود که ناخودآگاه افراد به فروشگاه شما سر بزنند. چون به صورت طبیعی افراد دوست دارند از دل مسائل، نکته‌ای دربیاورند و درباره آن اظهار نظر کنند.

اهمیت ایجاد جامعه مخاطبان در کسب و کارهای خانگی

خیلی از افراد در مراحل بعدی کسب و کارشما جذب می‌شوند و در وهله اول ممکن است داستان کسب و کار شما را جدی نگیرند.

یا ممکن است با توجه به زمینه کاری شما، نیازی در افراد وجود نداشته باشد، اما در زمانی دیگر، این نیاز شکل بگیرد.

برخی از افراد هم با توجه به شخصیتی که دارند، باید بارها و بارها با یک موضوع مواجه شوند(اصطلاحا تارگت شوند) تا در نهایت به مشتری تبدیل شوند.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که تا جای ممکن، ارتباط آشنایان و نزدیکان خود را با کسب و کار خود حفظ کنید.

 

تمرین:

2 نمونه متن نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند که شامل معرفی خودتان، کسب و کار و زمینه کاری و آدرس فروشگاه‌تان باشد، به همراه درخواست پیشنهادات و انتقادات، بنویسید و به عنوان پاسخ تمرین ارسال نمایید.

 

برای شما