معرفی معروف ترین غذاهای جنوبی (5 غذای پر طرفدار)

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 4 دقیقه 28 آذر 1401
معرفی معروف ترین غذاهای جنوبی (5 غذای پر طرفدار)

هر کشوری با توجه به فرهگ و موقعیت جغرافیایی شهرهای مختلفی که دارد، غذاهای محلی و سنتی بیشماری می‌تواند داشته باشد. ایران نیز در دو خطه جنوب و شمال خود، غذاهای بیشماری دارد که بسیار پرطرفدار و لذیذ می‌تواند باشد و همچنین می‌تواند ذائقه‌های مختلفی را راضی کند.

در این مطلب از تاندوری قصد داریم به معرفی تعدادی از پرطرفدارترین غذاهای جنوبی بپردازیم که بسیار متنوع، پر ادویه و طعم، و جز پرطرفدارترین غذاهای محلی محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه جنوب ایران دارای دریای خلیج فارس است و ماهی‌های بسیار لذیذی در این دریا وجود دارد، معروف‌ترین غذایی که هر فردی احتمالا درمورد غذاهای جنوبی می‌شناسد، قلیه ماهی است. با این وجود تعداد و تنوع غذاها بسیار زیادتر است.

اگر قصد سفر به جنوب ایران را دارید، بهتر است با چند نمونه دیگر از معروف‌ترین غذاهای جنوب آشنا باشید و حتما در سفر خود طعم آن‌ها را تجربه کنید.

معروف‌ترین غذاهای جنوبی (قلیه ماهی)

قلیه ماهی از معروف‌ترین غذاهای جنوبی ایران است که در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و جنوب بلوچستان درست می‌شود. طرز تهیه این غذا بسیار ساده و سریع است و به‌علاوه به مواد اولیه زیادی احتیاج ندارد. قلیه ماهی جنوبی با سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، ماهی جنوبی، تمر هندی و ادویه‌جات تهیه می‌شود. مردم هر منطقه در جنوب کشور از یک نوع ماهی خاص برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز از میش ماهی و هامور و در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند. یکی از مشهورترین قلیه ماهی‌ها در بوشهر طبخ می‌شود که به آن «قلیه مُی» می‌گویند.

انواع غذاهای جنوبی؛ قلیه ماهی

انواع غذاهای جنوبی؛ قلیه ماهی

معروف‌ترین غذاهای جنوبی (قیمه بوشهری)

قیمه بوشهری، یکی از خورش‌های لذیذ جنوبی است که تفاوت بسیاری با تصور شما از یک خورش قیمه معمولی دارد. این غذا با ظاهر و طعمی متفاوت، یک خورش محلی بی‌نظیر است که نباید تجربه مزه کردن آن را در سفر به بوشهر از دست داد. قیمه بوشهری، به‌عنوان یک غذای مجلسی در مهمانی‌ها و مراسم رسمی در بوشهر طبخ می‌شود و  معمولا آن را با شکر پلو یا نان و سبزی تازه سرو می‌کنند. گوشت این خورش پس از پخت، کاملا کوبیده و له می‌شود و باقی مواد خورش به آن اضافه می‌شود تا یک خورش کاملا کشدار به دست بیاید.

لپه، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز، رب گوجه فرنگی و انواع ادویه از مواد تشکیل‌دهنده این خورش بوشهری هستند.

انواع غذاهای جنوبی؛ قیمه بوشهری

انواع غذاهای جنوبی؛ قیمه بوشهری

معروف‌ترین غذاهای جنوبی (پودینی کوسه)

پودینی کوسه، یکی از غذاهای محبوب در بندرعباس و جزیره قشم است. برای طبخ این غذا در ابتدا گوشت کوسه را آب‌پز می‌کنند و سپس آن را با یک توری سیمی فشار می‌دهند تا آب آن گرفته شود. این غذای گران قیمت با کوسه ماهی یا سفره ماهی درست می‌شود و طعم و مزه‌ای منحصربه‌فرد دارد. برای تهیه پودینی علاوه بر کوسه ماهی، می‌توان از ماهی شیر، ماهی تن (هوور) یا ماهی ساردین نیز استفاده کرد. این غذا هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود.

انواع غذاهای جنوبی؛ پودینی کوسه

انواع غذاهای جنوبی؛ قیمه بوشهری

معروف‌ترین غذاهای جنوبی (ماهی برشته)

ماهی برشته از غذاهای محلی جزیره قشم و استان هرمزگان است که سبک پخت آن با ماهی کباب‌های دیگر کمی تفاوت دارد.

آشپزهای جنوبی برای برشته کردن ماهی‌‌های کوچک مانند ساردین، گاریز یا بیاح، شکم آن‌ها را خالی نمی‌کنند؛ اما شکم ماهی‌‌های بزرگ مانند سنگسر، سرخو، هور، زرده و را هنگام شستن خالی می‌کنند و مخلوطی از گشنیز، شوید، پیاز خرده شده، فلفل و ادویه و گاهی فلفل سبز در شکم ماهی قرار می‌دهند تا روی آتش برشته شوند.

اگر به جزیره زیبای قشم یا جزیره هنگام سفر کردید، ماهی برشته را حتماً امتحان کنید.

معروف‌ترین غذاهای جنوبی (سمبوسه)

سمبوسه و فلافل، مشهور ترین غذاهای جنوبی هستند که شاید دیگر فقط غذای مختص جنوب نباشند، اما لطف خوردن سمبوسه در آبادان را نمی شود با هیچ چیز عوض کرد.

فرق سمبوسه جنوب ایران با سمبوسه ای که در هر جای دیگر درست می شود شاید یک نکته باشد!

جنوبی ها برای غذاهای محلیشان به شدت احترام قائل هستند و این موضوع دلیل اصلی تفاوت بین سمبوسه جنوب با سمبوسه های دیگری است که تا حالا خورده اید.

سمبوسه در اصل یکی از غذاهای عربی است که شاید زادگاه آن لبنان باشد ولی امروزه تقریبا در بیشتر کشورهای خاورمیانه حضور دارد.

موادی که در این غذا استفاده می شود می تواند مثل مواد داخل پیراشکی تغییر کند و دست آشپز برای پخت سمبوسه باز است. دو عضو اصلی آن نان مخصوص و پوره سیب زمینی و ادویه مخصوص سمبوسه است.

فراموش نکنید که سمبوسه خوزستان باید تند باشد و تند و آتشین بودن آن یکی از ویژگی های اصلی آن است.

انواع غذاهای جنوبی؛ سمبوسه

انواع غذاهای جنوبی؛ سمبوسه

معروف‌ترین غذاهای جنوبی (خوراک خرچنگ)

یکی از معروف‌ترین موجودات دریایی کخ در بین غذاهای جنوبی بسیار پرطرفدار و خوشمزه است و از آن مواردی است که حتما باید امتحانش کنید، خرچنگ است.

خرچنگ یکی از منابع غنی کلسیم و فسفر است و مردم جنوب ایران معمولا خرچنگ و میگو را همیشه در برنامه ی غذایی خود دارند. خوراک سینگو یا همان خرچنگ در استان های جنوبی ایران بسیار پرطرفدار است.

موادی هم که برای پختن خرچنگ استفاده می شود فقط و فقط فلفل قرمز و سرکه و نمک است تا هم مزه ی زخم خرچنگ را ببرد و هم اینکه مزه گوشت خرچنگ غالب باشد.

انواع غذاهای جنوبی؛ خوراک خرچنگ

انواع غذاهای جنوبی؛ سمبوسه

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

انواع غذای شمالی برای گیاه‌خواران

گران ترین غذای دریایی در جهان

انواع قارچ خوراکی + معرفی آن‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

برای شما