08. تهیه لیست محصولات کسب و کار

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 1 دقیقه 02 مهر 1401
08. تهیه لیست محصولات کسب و کار

پس از اینکه مراحل 2 – 3 و 4 را پشت سر گذاشتید، یعنی زمینه کسب و کار خودتان، رقبایی که در این حیطه وجود دارند و مزیت رقابتی خود نسبت به سایر رقبا را مشخص کردید، نوبت به این می‌رسد که با توجه به اطلاعات به دست آمده، یک لیست، از محصولاتی را تهیه کنید که قصد تولیدشان را دارید.

برای مثال فرض کنید:

  1. مهارت و علاقه‌مندی خود را بررسی کردید، یک تحقیقاتی هم در این زمینه داشتید که برای مثال آیا تولید کیک تولد بیشتر طرفدار دارد یا آماده‌سازی بسته‌های مینیاتوری از کوکی‌های خانگی.
  2. بازار را بررسی کردید،  کسب و کارهای آنلاینی که مشابه شما فعالیت دارند را مورد ارزیابی قرار دادید و متوجه شدید برای مثال مزیت رقابتی شما نسبت به سایرین این می‌تواند باشد که بسته‌های حاوی کوکی خانگی شخصی‌سازی شده تولید کنید.
  3. درنتیجه باید فهرستی از تمام محصولاتی که در برنامه تولید دارید، تهیه کنید. این لیست می‌تواند شامل 2 عدد محصول و یا بیش از 10 عدد محصول متفاوت باشد. اما نکته قابل توجه این است که باید بدانید که برنامه شما برای تولید چیست؟

لیست محصولات شامل چه اطلاعاتی می‌تواند باشد؟

کاربرد یک لیست محصول کامل و جامع، در وهله اول برای خود شما به عنوان صاحب کسب و کار و در مرحله بعد برای مشتریان شماست.

در ابتدا این لیست شامل محصولات شما، قیمتی که برای آن تعیین کردید، مواد مورد نیاز برای هر کدام و … است. اما زمانی که در فرآیند تولید و فروش و پیشرفت کسب و کار خود قرار بگیرید، اطلاعاتی که به این لیست اضافه می‌شود و فرمت آن ممکن است تغییر کند تا به بهینه‌ترین شکل خود تبدیل شود.

تمرین:

فرض کنید تصمیم گرفته‌ اید که با استفاده از مهارت گلدوزی خود، تولیدات خانگی داشته باشید و کسب و کاری در این زمینه راه اندازی کنید.
اگر بخواهید لیستی از تولیدات خود را که برای آن‌ها برنامه ریزی‌ نیز کرده اید و قرار است به فروش برسانید تهیه کنید، این لیست چه ویژگی‌هایی با توجه به کسب و کار و مدل کاری شما می‌تواند داشته باشد؟

 

برای شما