نان شاورما چه طعمی دارد و کاربرد آن چیست؟

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 14 آبان 1401
نان شاورما چه طعمی دارد و کاربرد آن چیست؟

نان‌ها بخش‌ مهمی را درآماده‌سازی انواع غذاها بر عهده دارند. در این بین نان‌های محلی و سنتی بیش از همه طرفدار دارد و یکی از آنها نان شاورما است. این نوع نان بین‌المللی مخصوص سرو شاورما است و با ترکیبات ساده‌ای درست می‌شود. از این رو در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم که درباره این نان توضیحاتی را ارائه دهیم و در ادامه نیز طرز تهیه این نوع نان خوشمزه سنتی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی آن را در خانه درست کنید.

نان شاورما چیست؟

شاورما غذایی محبوب در دسته ساندویچ است که از یک نوع نان لبنانی یا عربی به نام نان شاورما تهیه می‌شود. این نوع سنتی و محلی در منطقه خاورمیانه طرفداران بسیاری دارد و ظاهری شبیه نان پیتا داشته و گرد، صاف و نرم است. با استفاده از این نان می‌توانید انواع شاورما از جمله شاورما عربی، شاورما لبنانی، شاورما ترکیه‌ای و غیره را درست کنید و یک میزان خاص برای جشن‌ها و مهمانی‌های خود باشید.

طرز تهیه نان شاورما بسیار ساده است و با مواد اولیه در دسترس آماده می‌شود. در صورتی که در زمینه پخت انواع نان نیاز به کسب مهارت و آموزش آشپزی دارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی آکادمی تاندوری ثبت کنید. در این دوره‌ها نحوه پخت انواع نان اعم از نان حجیم، نان صبحانه، نان پیتا و غیره زیر نظر شف‌های مجرب به شما آموزش داده می‌شود.

 

دوره آموزش انواع نان حجیم مناسب بازار کار – کلیک کنید

دوره آموزش نان حجیم برای کسب و کار خانگی – کلیک کنید

 

چگونه در خانه نان شاورما درست کنیم؟

پخت نان در خانه ساده‌تر از آن چیزی است که همیشه تصورش داشته‌اید. تا حدی که بسیاری از افرادی که تاکنون تجربه پخت نان را نداشته‌اند می‌توانند با پیروی از یک دستور ساده انواع نان خانگی را درست کنند و از کیفیت و طعم بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند. یکی از این نان‌های خوشمزه نان سنتی شاورما است. شما به راحتی می‌توانید در خانه نان لبنانی را تهیه کرده و آن را با ترکیب مواد مختلف اعم از گوشت مرغ یا گوشت قرمز به صورت ساندویچی میل کنید و از خوردن آن لذت ببرید. 

بنابراین پیشنهاد ما این است که برای دورهمی بعدی با دوستان خود حتما شاورما را با نان مخصوص آن برای پیش غذا یا میان وعده درست کنید و هنر خود را به نمایش بگذارید. در ادامه دستور پخت نان شاورما را ارائه کرده‌ایم.

طرز تهیه نان لبنانی شاورما

طرز تهیه نان لبنانی شاورما

طرز تهیه نان شاورما

نان لبنانی که برخی از آن با نام نان پیتا نیز یاد می‌کنند یکی از نان‌های پرکاربرد خانگی است که برای هر دو غذای شاورما گوشت و شاورما مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین بهتر است که ابتدا طرز تهیه نان لبنانی را فرا بگیرید.

مواد لازم برای تهیه نان لبنانی

  • آرد: 4 لیوان
  • روغن مایع: 2.5 قاشق غذاخوری
  • نمک: یک دوم قاشق مرباخوری
  • خمیر مایه: 1.5 قاشق مرباخوری
  • شکر: 1.5 قاشق مرباخوری
  • آب: 1.5 لیوان

دستور پخت نان شاورما

دستور پخت نان سنتی شاورما بسیار ساده است و به ترکیبات مواد اولیه محدودی درست می‌شود. بنابراین در صورتی که دستور پخت زیر را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید یک نان بین‌المللی خوشمزه را درست کرده‌اید.

  • آماده‌سازی مواد نان مخصوص شاورما: برای تهیه نان لبنانی، ابتدا در ظرفی مناسب آرد را همراه با خمیر مایه فوری مخلوط کنید. سپس نمک را همراه با شکر به مواد نان اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • اضافه کردن آب و روغن: وقتی که مواد خشک به خوبی با هم ترکیب شدند روغن را به آنها اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. سپس آب را مرحله به مرحله اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • استراحت دادن خمیر نان: در این مرحله از طرز تهیه نان شاورما خمیر نان را با دست ورز دهید تا کمی نرم شود. در ادامه لازم است که خمیر برای مدت دو ساعت استراحت داده شود. برای این کار درون یک ظرف به روغن آغشته کنید و خمیر را درون آن قرار داده و روی آن را با پارچه یا سلفون بپیچید. حتما ظرف حاوی خمیر نان را در جای تاریک و گرم قرار دهید.
  • تقسیم کردن خمیر نان: بعد از استراحت خمیر نان را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود. خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید و بعد از چانه کردن روی آنها را پلاستیک کشیده و دوباره 10 دقیقه استراحت می‌دهیم.
  • پخت نان لبنانی: هر چانه نان را با وردنه به حدی باز کنید تا صاف شود. سپس خمیرها را درون یک تابه داغ قرار می‌دهیم تا دو طرف آنها پخته شود.

نان سنتی و خانگی شاورمانان سنتی و خانگی شاورما

طرز تهیه نان شاورما با شیر

نان لبنانی این نان خوشمزه بین‌المللی را نیز می‌توانید با شیر در منزل درست کنید و در کنار وعده‌های شام و ناهار سرو کرده و از عطر و طعم نان تازه لذت ببرید. 

مواد لازم برای تهیه نان لبنانی با شیر

  • آرد: ۲ پیمانه
  • آرد گندم کامل: یک دوم پیمانه
  • شکر: یک دوم قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • روغن زیتون: ۱ قاشق چایخوری
  • خمیر مایه فوری: ۲ قاشق چایخوری
  • شیر گرم: ۱ پیمانه 

دستور پخت نان لبنانی با شیر

دستور پخت نان لبنانی نیز همانند روش اول است که بالاتر گفته شد اما در ترکیبات آن شیر نیز قرار داده شده است.

مرحله اول: ترکیب کردن مواد

برای تهیه نان شاورما خانگی خوشمزه ابتدای کار باید خمیر مایه فوری را به همراه شکر درون یک کاسه مناسب بریزید و سپس یک پیمانه شیر گرم را به آن اضافه کنید. این مواد را با هم مخلوط کنید تا به خوبی ترکیب شده و یکدست شوند.

حالا روی مخلوط خمیر مایه را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند تا عمل بیاید.

مرحله دوم: آماده کردن خمیر

در ادامه آرد سفید و آرد گندم را به همراه نمک مخلوط کرده و دو بار الک کنید. در این مرحله مخلوط آرد را درون یک کاسه مناسب بریزید و سپس روغن زیتون را به اضافه کنید. در ادامه نیز مخلوط خمیر مایه به این ترکیب اضافه کرده و به خوبی ورز دهید تا خمیر جمع شود. 

مرحله چهارم دستور پخت تهیه نان شاورما: استراحت دادن خمیر نان

خمیر آماده شده را روی سطح کار که آرد پاشی شده قرار دهید و آن را به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا خمیر حالتی نرم و چسبناک به خود بگیرد. حالا خمیر نان را درون یک کاسه با سطح چرب قرار دهید و جهت استراحت دادن روی آن را با سلفون بپوشانید.

در این مرحله خمیر باید بیش از یک ساعت در دمای محیط آشپزخانه استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. پس از گذشت این مدت حتما پف اضافی خمیر را با وارد کردن ضربات مشت دست بگیرید.

مرحله پنجم

حالا روی سطح کار را دوباره آردپاشی کنید و خمیر را روی آن قرار دهید. بعد از ورز دادن باید خمیری نرم و لطیف به دست آید به طوری که به دست نچسبد. خمیر را متناسب با قطر تابه خود به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید. آنها را به کمک وردنه با ضخامتی بیشتر از نان لواش باز کنید.

مرحله ششم: پخت نان لبنانی

حالا چانه‌ها را درون دستمال قرار دهید و بعد از 30 دقیقه استراحت جهت جهت گرفتن خمیر، آنها درون یک تابه از قبل گرم شده، بپزید. شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا نان‌ها نسوزد. در صورتی که یک طرف نان شاورما پخته شد آن را برگردانید و با فشار کف‌گیر پف آن را بگیرید. در ادامه نان‌های برشته شده را به همراه مواد مورد نظر خود سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه نان شاورما

نکات مهم برای تهیه نان شاورما

نکات مهم برای تهیه نان شاورما

  • برای اینکه خمیر نان به سطح کار نچسبد حتما کمی آرد روی سطح مورد نظر بپاشید.
  • میزان نازک کردن خمیر نان لبنانی باید کمتر از نازکی خمیر نان لواش باشد. به عبارتی حدود 2 تا 3 میلیمتر باشد.
  • استفاده از شکر فقط برای عمل آمدن سریع خمیر مایه کاربرد دارد.
  • در زمان پخت سعی کنید نان‌ها را به صورت سفید و طلایی تهیه کنید.

نحوه پیچیدن نان لبنانی شاورما

نان لبنانی یا نان عربی یک نان مسطح و صاف است که همراه با غذاهای سنتی مدیترانه‌ای و خاورمیانه از جمله شاورما سرو می‌شود. برای سرو شاورما با نان لبنانی بهتر است که ابتدا سس را روی نان پخش کنید و سپس گوشت گریل شده را به همراه کاهو، خیارشور، پیاز و گوجه روی آن بریزید. در ادامه نان را به صورت لقمه ساندویچی بپیچید و به راحتی سرو کنید.

در این مطلب سعی کردیم که شما را با نان شاورما و طرز تهیه آن آشنا کنیم. این نان لبنانی سنتی در منطقه خاورمیانه طرفداران بسیاری دارد و امروزه محبوبیت آن نیز به کشورهای دیگر نیز سرایت کرده است. اگر علاقه‌مند به پخت نان خانگی هستید حتما با دستور پخت گفته شده آن را به راحتی درست کرده و به مواد غذایی مورد نظر خود میل کنید.

اگر تاکنون تجربه پخت نان خانگی را نداشته‌اید به شما پیشنهاد می‌کنم به وب سایت تاندوری مراجعه کرده در آرشیو مقالات طرز تهیه انواع نان را پیدا کنید و با استفاده از آنها یک نان خوشمزه و تازه درست کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید در دوره‌های آموزشی آکادمی تاندوری با پرداخت حداقل هزینه شرکت کنید و زیر نظر اساتید مجرب تمام فوت و فن‌های آشپزی را فرا بگیرید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

شاورما چیست؟ معرفی کامل این لقمه بهشتی

برای شما