نکات ایمنی در شمع سازی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 07 اردیبهشت 1402
نکات ایمنی در شمع سازی

هنر شمع سازی و شمع آرایی در اکثر جوامع قدمت طولانی دارد و در مناسبت‌های گوناگون به‌عنوان یک عنصر زیبا و آرام‌بخش به کار می‌رود. شمع سازی هنری بسیار زیبا است که از گذشته، در میان اقوام مختلف جایگاهی بالا داشت و تمام ملیتها با هر فرهنگ و دینی از شمع استفاده می‌کردند.

همچنین در ادبیات جهان مخصوصاً در اشعار شعرای نامدار ایرانی هم توجه خاصی به شمع شده است. امروزه از شمع در اعیاد، سوگواری‌ها، جشن‌ها و برای برآورده ‌شدن حاجات و نذورات استفاده می‌شود.

هنر شمع سازی نه‌تنها تزئیناتی برای منزل به شمار می‌رود؛ بلکه به‌عنوان یک شیوه درآمدزا نیز کاربرد دارد و می‌توان از روش ساخت شمع کسب درآمد کرد. برای ساخت انواع شمع‌های تزئینی و لاکچری، تمام افراد خانواده می‌توانند مشارکت داشته باشند و هریک، ایده‌هایی جالب برای ساخت شمع را ارائه دهند.

برای ساختن شمع نیازی به‌صرف هزینه‌های گزاف برای یادگیری این هنر نیست؛ بلکه شما می‌توانید مواد اولیه شمع سازی را از فروشندگان وسایل قنادی یا ساخت کارهای دستی تهیه کنید و با هزینه‌های بسیار پایین این هنر جذاب را یاد بگیرید.

اگر بخواهید در خانه خودتان شمع سازی را یاد بگیرید و خودتان انواع شمع را درست کنید، نیاز است که با نکات ایمنی در شمع سازی آشنا باشید و بتوانید این نکات را رعایت کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

در این مقاله، قصد داریم شما را با نکات ایمنی در شمع سازی آشنا کنیم و بگوییم که در این شغل، شما باید چه مواردی را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید و مشکلی نیز برای خودتان ایجاد نکنید.

اگر به دنبال یادگیری هنر شمع سازی و شمع آرایی هستید و دوست دارید که با نکات ایمنی در شمع سازی آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

شمع سازی

 

مهم‌ترین نکات ایمنی در شمع سازی

همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید در خانه خودتان نیز کار شمع سازی را انجام دهید، اما باید نکات ایمنی این کار را رعایت کنید تا هیچ‌گونه مشکلی برایتان ایجاد نشود و بتوانید با امنیت کامل این هنر را انجام دهید. در ادامه با هم برخی از مهم‌ترین این نکات را بررسی خواهیم کرد.

1- برای تمیز نگه‌ داشتن محل کار سطح کار را با روزنامه یا کاغذ آلومینیوم بپوشانید. تمام وسایل موردنیاز شمع سازی را کنار دست خود قرار دهید تا مجبور نباشید برای استفاده از یک وسیله کوچک، کار را متوقف کنید.

2- برای تمیز کردن ظرف پارافین، بلافاصله بعد از استفاده و تا زمانی که هنوز ظرف گرم است آن را با دستمال بدون مصرف یا حوله کاغذی تمیز کنید.

3- دقت کنید که هنگام کار کردن با پارافین، آب به داخل آن نفوذ نکند.

4- قبل از اینکه پارافین مذاب را در قالب بریزید داخل آن را با روغن‌ مایع چرب کنید.

5- همیشه قبل از شروع به کار، فتیله را آماده کنید. به ‌این ‌ترتیب که فتیله را به مدت ۳ دقیقه در پارافین مذاب قرار دهید، سپس آن را راست نگه دارید تا سرد شود.

6- دقت کنید که برای آماده‌سازی فتیله باید کاملاً خشک باشد؛ زیرا آب باعث می‌شود که پارافین در نخ فتیله نفوذ نکند که این موضوع منجر به غیرعادی سوختن یا جرقه ‌زدن شعله شمع می‌شود.

7- هنگام قرار دادن فتیله دقت کنید که فتیله، درست و در مرکز شمع قرار بگیرد؛ در غیر این صورت شمع به‌صورت کج می‌سوزد و فرم اصلی خود را از دست می‌دهد. فتیله را با اندازه مناسب ببرید؛ زیرا اگر فتیله بلند باشد شمع دود می‌کند و اگر خیلی کوتاه باشد زود خاموش می‌شود.

 

قرار دادن فتیله در شمع

 

8-  قالب‌هایی که برای شمع سازی استفاده می‌کنید باید سالم، تمیز و بدون خراش باشد.

9- برای اینکه شمع به‌راحتی از قالب جدا شود باید قالبی را انتخاب کنید که اندازه دهانه بالای آن از  کف قالب پهن‌تر باشد.

10- از قالبی که دهانه آن باریک‌تر از قسمت انتهایی ظرف است استفاده نکنید؛ زیرا شمع پس از سر دشدن از قالب بیرون نخواهد آمد. مگر آنکه شمع‌ها را در همان ظرف روشن کنید یا اینکه ظرف را بعد از سرد شدن پارافین بشکنید یا پاره کنید.

11- سعی کنید قالب‌های موردنظر شما درزی نداشته باشد؛ زیرا شکل درز به شمع منتقل شده و شکلی نامناسب پیدا می‌کند.

12- اگر قالب شما طوری است که به‌راحتی روی زمین قرار نمی‌گیرد، قبل از ریختن پارافین آن را روی تکه‌ای اسفنج یا جعبه‌ای پر از شن به‌صورت صاف و عمودی قرار دهید. برای سرد کردن پارافین آن را در جای خنک قرار دهید. طبقه پایین یخچال برای خنک‌ کردن مناسب است.

13- هرگز برای خنک ‌کردن پارافین آن را در فریزر قرار ندهید؛ زیرا شمع به‌صورت رگه‌رگه درآمده و ترک می‌خورد.

14- اگر شمع به‌راحتی از قالب جدا نشد آن را به مدت بیشتری در یخچال نگهداری کنید تا کاملاً سرد شود.

15- دمای پارافین در قالب‌های مختلف متفاوت است. در قالب‌های پلاستیکی دمای پارافین باید کمتر باشد تا قالب، شکل اصلی خود را از دست ندهد. به همین منظور پس از ذوب کردن پارافین آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی بماند تا حرارت آن کم شود و سپس آن را در قالب بریزید.

16- هنگام ذوب کردن پارافین هیچ‌وقت آن را به حال خود رها نکنید؛ زیرا بالا رفتن بیش از حد دمای پارافین موجب آتش‌سوزی می‌شود. اگر پارافین بیش از حد داغ شد شروع به دود کردن خواهد کرد. در چنین حالتی فوراً شعله را خاموش کنید تا پارافین سرد شود.

 

نکات ایمنی در شمع سازی

 

17- برای ذوب کردن پارافین هرگز آن را روی شعله و حرارت مستقیم قرار ندهید.

18- پارافین را در ظرفی غیر استیل ذوب کنید؛ چون پارافین در ظرف استیل دود می‌کند.

19- خرده‌های پارافین را هیچگاه دور نریزید؛ بلکه آنها را در کیسه نایلونی و در یخچال برای کارهای تزئینی و شمع‌های تکه‌ای نگهداری کنید.

20- اگر احیاناً قطره‌ای از پارافین در قسمتی از بدن شما ریخته شد بلافاصله محل آسیب‌دیده را زیر آب سرد قرار دهید و پارافین را بردارید؛ سپس محل سوختگی را با داروهای سوختگی درمان کنید.

21- پارافین مذاب را داخل سینگ ظرف‌شویی یا دستشویی نریزید؛ زیرا موجب بسته ‌شدن مجرای لوله خواهد شد.

22- اگر تمایل دارید که از خوشبوکننده‌ها در پارافین استفاده کنید، آن را در انتهای کار و هنگامی که آن را در قالب ریخته‌اید به آن اضافه کنید.

23- شمع‌های روشن را همیشه از مکان‌هایی که آب از آنجا ترشح می‌شود دور نگه دارید.

24- نور باعث بی‌رنگ شدن شمع‌ها می‌شود؛ بنابراین برای محافظت از شمع‌ها آنها را از نور شدید خورشید دور نگه دارید.

25- برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی شمع‌های روشن را همیشه در جاشمعی و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

 

نکات ایمنی در شمع سازی

 

26- در هنگام شمع سازی ، اگر پارافین آتش گرفت، هرگز برای خاموش ‌کردن از آب استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث شعله‌ور شدن آتش می‌شود. برای خاموش‌ کردن پارافین، ابتدا منبع حرارت را خاموش کنید. سپس آن را داخل قابلمه قرار دهید و با حوله یا پارچه خیس آن را خاموش کنید.

27- اگر برای پاک ‌کردن ظرف پارافین از دستمال‌کاغذی استفاده می‌کنید، آنها را دور نریزید؛ بلکه آنها را برای تهیه شمع‌های ابروباد، کوبیسم و برای شمع‌هایی با رنگ مشکی نگه دارید.

28- اگر از قالب‌های پلاستیکی برای ساخت شمع استفاده می‌کنید به آن اسید استئاریک و روغن معطر اضافه نکنید؛ زیرا قالب پلاستیکی را فاسد کند.

29- اگر می‌خواهید که مرحله سرد شدن پارافین زود انجام شود آن را در یخچال یا وان آب سرد قرار دهید. همیشه هنگام کار یک سطل آب سرد در کنار کار خود داشته باشید تا بتوانید پارافین شمع را با آب سرد خنک کنید.

30- اگر برای سرد کردن پارافین از سطل آب سرد استفاده می‌کنید، مراقب باشید که آب داخل قالب نرود.

31- اگر می‌خواهید شمعی به رنگ مشکی بسازید سعی کنید از تکه‌های قدیمی و بدون مصرف پارافین استفاده کنید و به‌اندازه لازم رنگ مشکی به آن اضافه کنید.

32- سعی کنید هنگام رنگ‌آمیزی از رنگ زیاد استفاده نکنید؛ زیرا شمع به هنگام سوختن خوب شعله‌ور نمی‌شود.

33- اگر هنگام استفاده از روغن یا عطر شمع، بخار آن داخل چشم شما شد، بلافاصله چشم‌ها را با آب سرد بشویید.

34- روغن‌های معطر را در محلی تاریک و دور از دسترس بچه‌ها نگهداری کنید. زیرا نور منجر به فاسد شدن آنها می‌شود.

35- برای افرادی که باردار هستند یا دارو مصرف می‌کنند استفاده از روغن‌های معطر در هنگام شمع سازی مضر است.

شمع سازی

 

دوست دارید با اصول شمع سازی و کسب درآمد از ساخت شمع آشنا شوید؟

اگر به هنر شمع سازی و شمع آرایی علاقه‌مند هستید، به شما توصیه می‌کنیم که به دوره‌های آموزش شمع سازی سایت تاندوری سر بزنید و در دوره ساخت شمع‌های مدرن شرکت کنید. در این دوره‌ آموزشی، شما با هنر شمع سازی و ساخت انواع شمع‌های فانتزی و خلاقانه آشنا می‌شوید و می‌توانید با فروش شمع‌های دست‌ساز و زیبا، کسب درآمد کنید.

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله، در مورد نکات ایمنی در شمع سازی صحبت کردیم و گفتیم که چه نکاتی را باید رعایت کنید تا بتوانید کار شمع سازی را به‌صورت کاملاً ایمن انجام دهید و در طی این کار مشکلی برایتان ایجاد نشود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم روش عکاسی از محصولات را در مجله تاندوری بخوانید و با وسایل موردنیاز شمع سازی آشنا شوید.

برای شما