نکات مهم درباره خوردن عصرانه رژیمی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 27 شهریور 1401
نکات مهم درباره خوردن عصرانه رژیمی

یک میان وعده و عصرانه رژیمی و سالم، میزان کالری و چربی بسیار کمی دارد. این عصرانه شامل خوراکی‌هایی است که باید بین وعده‌های غذایی میل شود تا علاوه بر رفع احساس گرسنگی، بتواند انرژی مورد نیاز فرد را نیز تامین کند. از این رو در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم که ویژگی‌ها و مزایای یک میان وعده رژیمی را بیان کنیم و چند نوع از خوراکی‌های مفیدی که می‌توانید در بین وعده‌های ناهار و شام میل کنید را به شما معرفی کنیم. پس اگر عادت به ریزه‌خواری و خوردن عصرانه دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

خوردن عصرانه رژیمی مناسب چه کسانی است؟

بسیاری از افرادی که از برنامه رژیم لاغری پیروی می‌کنند، برای رفع گرسنگی پی در پی در طول روز، نیاز به مصرف میان وعده دارند تا به مرور اشتهای کاذب آنها از بین برود. در برخی از مواقع نیز افراد، وقت کافی برای خوردن غذای کامل را ندارند و دائم دچار ضعف می‌شوند، به همین دلیل خوردن عصرانه رژیمی به آنها جهت سیر شدن، کمک قابل توجهی می‌کند.

البته افرادی که در حال ورزش هستند، نیاز اساسی به مصرف یک میان وعده رژیمی مناسب دارند. اینگونه افراد به واسطه عضله‌سازی و چربی‌سوزی نیاز به جذب پروتئین دارند و باید یک میان وعده با حداقل چربی و غنی از پروتئین را در برنامه‌ غذایی روزانه خود بگنجانند.

گفتنی است، امروزه خوردن میان وعده عصرانه به یک بهانه برای دور هم جمع شدن دوستان و اقوام نیز تبیدل شده است. در این دورهمی‌ها یک میز عصرانه ساده و خوشمزه تدارک دیده می‌شود که روی آن انواع فینگرفودها و غذاهای ساده خانگی، انواع کیک‌ها و دسرها قرار می‌گیرد. اگر شما نیاز به تهیه یک عصرانه خوشمزه دارید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت تاندوری از دستور پخت‌ انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده کرده و از مهمانان خود پذیرایی کنید.

انتخاب عصرانه رژیمی از بین مواد غذای کم کالری و کم چربی

انتخاب عصرانه رژیمی از بین مواد غذای کم کالری و کم چربی

چند نکته مهم در رابطه با خوردن عصرانه رژیمی

برخی از افراد تصور دارند که خوردن میان ‌وعده از نظر تغذیه‌ای درست نیست و باعث افزایش وزن آنها می‌شود. در صورتیکه نوع ماده غذایی که در عصرانه و میان‌ وعده سرو می‌شود در سالم بودن یا نبودن آنها نقش مهم دارند.

از طرفی دیگر، برخی از تحقیقات علمی درباره مصرف میان‌ وعده‌ها اثبات کرده است که افزایش تعداد وعده‌های غذایی با حجم کم، در طول روز، باعث جلوگیری از ولع غذایی و پرخوری در افراد چاق می‌شود. بنابراین یک عصرانه رژیمی، ضعف و گرسنگی شما را تا رسیدن به زمان وعده غذایی اصلی برطرف می‌کند و باعث می‌شود در وعده‌ شام در حد نیاز غذا بخورید. در ادامه به نکاتی پیرامون انتخاب میان‌ وعده مناسب توجه کنید.

  • میان ‌وعده خود را از بین مواد غذایی کم چرب و کم کالری انتخاب کنید و همچنین اندازه و مقدار آن را کاهش دهید. 
  • ساندویچ‌های خانگی بهترین میان وعده به جای استفاده از شیرینی، شکلات، چیپس و پفک هستند.
  • سعی کنید در وعده عصرانه مواد غذایی مغذی را انتخاب کنید که حاوی فیبر و کربوهیدرات بالایی باشند و در مقابل میزان چربی آنها کمتر باشد.
  • عصرانه را تنها زمانی که احساس گرسنگی دارید، میل کنید. چرا که در غیر اینصورت میان وعده خورده شده باعث کاهش اشتها در زمان وعده غذایی اصلی خواهد شد.
  • از خوردن میان‌وعده‌های حاوی چربی زیاد به شدت پرهیز کنید چرا که اغلب کالری زیادی نیز دارند.

جذاب‌ترین و بهترین عصرانه رژیمی کدام است؟

چنانچه می‌خواهید بهترین عصرانه رژیمی را میل کنید، در زیر به معرفی تعدادی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین میان وعده‌ رژیمی برای عصرانه می‌پردازیم.

آجیل و میوه‌های خشک

انواع مغزی‌جات‌ موجود در آجیل اعم از بادام و پسته به دلیل داشتن میزان چربی پایین، یک میان وعده خوشمزه، رژیمی و سالم هستند. همچنین ترکیب پروتئین آجیل با کربوهیدرات‌ موجود در میوه‌های خشک یک میان وعده پر فیبر خواهد ساخت که می‌تواند به سیر نگهداشتن شما در بین وعده‌های غذایی کمک کند.

عصرانه رژیمی: سیب‌زمینی و تخم مرغ آب‌پز

همیشه ترکیب سیب‌زمینی و تخم مرغ آب‌پز، گزینه خوبی برای یک غذای رژیمی محسوب می‌شود. بنابراین شما می‌توانید برای تهیه یک میان وعده رژیمی کم کالری، یک سیب‌زمینی متوسط را با یک تخم مرغ آب‌پز بدون زرده را با مقداری نمک، فلفل سیاه و سبزیجات معطر ترکیب کرده و نوش جان کنید. این عصرانه باعث می‌شود که گرسنگی شما تا حدود زیادی برطرف شود.

ماست میوه‌ای

ماست میوه‌ای، یک میان وعده رژیمی مقوی است که علاوه بر اینکه مقداری زیادی پروتئین، فیبر و انواع ویتامین‌ها را به بدن شما می‌رساند. طرز تهیه این عصرانه رژیمی، بسیار ساده بوده و انواع میوه‌ها را می‌توانید با ماست چکیده ترکیب کرده و از آن استفاده کنید.

ماست و کرفس

خوراک ماست و کرفس یک ایده فوق‌العاده برای میان وعده رژیمی است. برای تهیه این خوراک کافی است،  چند ساقه کرفس را خرد کرده و مقداری جوانه گندم، گردو خرد شده، کشمش، زیتون اسلایس‌شده و پودر نعناع به آن اضافه کنید. سپس چند قاشق ماست به این مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید و آن را نوش جان کنید. ساقه کرفس حاوی فیبر بالا و آنتی‌اکسیدان قوی است و خاصیت چربی‌سوزی دارد.

تخم‌مرغ آب‌پز بهترین میان وعده رژیمی

تخم‌مرغ آب‌پز بهترین میان وعده رژیمی

شکلات تلخ

این عصرانه و میان وعده رژیمی به دلیل چربی کم برای افرادی که خارج از منزل فعالیت دارند و به تهیه میان وعده سالم دسترسی ندارند، بهترین گزینه خواهد بود.

پاپ کورن بهترین عصرانه رژیمی

پاپ کورن نیز یک میان وعده مغذی سرشار از فیبر بوده و بسیار کم کالری است اما می‌تواند سریعا حجم معده شما را پر کند. البته بهتر است که این عصرانه را به صورت خانگی بدون مواد افزودنی غیرمجاز درست کنید.

عصرانه رژیمی: انواع میوه‌های فصل

به طور کلی مصرف میوه‌های فصل به ‌عنوان یک میان وعده رژیمی سیرکننده و کم کالری، در برنامه غذایی افرادی که دنبال کاهش وزن اصولی هستند، جایگاه ویژه‌ای دارد. با مصرف انواع میوه‌ها، فیبر و ویتامین مورد نیاز را به بدن خود می‌رسانید و میزان مصرف کالری شما تحت کنترل قرار می‌گیرد.

سیب پخته با دارچین

سیب فیبر و ویتامین‌های زیادی دارد و در صورتی که پخته شود، می‌تواند حجم معده شما را سریع پر کند. در صورتی که سیب پخته شده را با دارچین میل کنید یک چربی‌سوز قوی و خوشمزه را به ‌عنوان میان وعده انتخاب کرده‌اید.

کره بادام زمینی و سیب

برای درست‌کردن این ترکیب، باید سیب را به تکه‌های نازک برش بزنید و سپس مقداری کره بادام زمینی را روی آن بمالید و به عنوان عصرانه رژیمی خوشمزه میل کنید. این ماده غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها بوده و به دلیل داشتن چربی کم و سالم، برای بدن شما بسیار مفید است.

چیپس سبزیجات

چیپس سبزیجات پخته‌شده یا کم آب نیز یک میان وعده سالم هستند، که به سادگی می‌توانید آنها را در خانه درست کنید. برای این کار کافی است، سیب‌زمینی، چغندر، هویج، برگ کلم پیچ، کدو سبز و تربچه را با چاقو به لایه‌های نازک برش بزنید و روی آنها روغن زیتون بمالید. سپس آنها را با دمای 170 درجه سانتی‌گراد مناسب در فر قرار داده و بپزید.

سینه مرغ گریل‌شده بهترین عصرانه رژیمی

یک تکه سینه مرغ مزه‌دار شده را گریل کرده (سرخ کردن بدون استفاده از روغن) و با سبزیجات بخارپز شده اعم از گوجه فرنگی، پوره سیب‌زمینی، خیارشور، کلم بروکلی، قارچ گریل شده، ترکیب کنید. این عصرانه و میان وعده رژیمی، بسیار انرژی بخش بوده و حتی به عنوان یک غذای کامل می‌توانید به عنوان وعده شام میل کنید.

تنوع وعده‌های یک عصرانه رژیمی

تنوع در وعده‌های رژیمی

سالاد سبزیجات

بسیاری از افراد دوست دارند که از سالاد سبزیجات به عصرانه و یک پیش غذا‌ی رژیمی استفاده کنند. برای تهیه یک این نوع سالاد رژیمی مناسب عصرانه، می‌توانید هر گیاه سبز، نارنجی و قرمز رنگی را خرده کرده و درون یک کاسه بریزید و به مقداری روغن زیتون و آب لیمو ترش اضافه کنید. مهم‌ترین مزیت این سالاد نسبت به دیگر انواع سالادها عدم استفاده از سس مایونز در ترکیبات آن است.

عصرانه رژیمی: نان، پنیر و سبزی

مصرف نان و پنیر به همراه سبزیجات برای وعده عصرانه از گذشته‌های بسیار دور رایج بوده است. این ترکیب ساده یکی از میان وعده‌های بی‌نظیری است که مملو از کلسیم و پروتئین بوده و به تنهایی می‌تواند مواد مغذی بدن را تامین کند. برخی برای مقابله با طبع سرد آن، مقداری آویشن، زیره یا گردو خرد شده نیز به این ترکیب اضافه می‌کنند.

سبوس جو دوسر

سبوس جو دو سر، فیبر بسیار بالایی دارد و به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند. همچنین این ماده غذایی جاذب آب است و با خوردن آن میزان تمایل بدن شما برای جذب آب بیشتر می‌شود؛ همین امر باعث خواهد شد که برای وعده غذایی بعد کمتر غذا مصرف کنید. 

افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند، همواره دغدغه تهیه یک میان وعده رژیمی ساده و سالم را دارند تا علاوه بر اینکه نیاز تغذیه‌ای خود را تامین کنند، بتوانند کمترین کالری را جذب بدن خود کنند. در این مقاله چند نمونه عصرانه رژیمی ساده و پرخاصیت را به شما معرفی کردیم. از طریق مقالات وب سایت تاندوری می‌توانید روش پخت غذاهای مختلف را آموزش ببینید و همچنین ایده‌هایی را برای درست کردن عصرانه ساده و فوری بیابید. 

اگر در زمینه تهیه عصرانه مطابق با رژیم غذایی خاصی تجربه کافی دارید، آنها را از طریق کامنت‌گذاری با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما