هات داگ چیست و چه تفاوتی با سوسیس دارد؟

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 21 شهریور 1401
هات داگ چیست و چه تفاوتی با سوسیس دارد؟

هات داگ یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ساندویچ‌های سوسیس در جهان است که کمتر کسی پیدا می‌شود که تا به حال این غذای فست‌فودی را نخورده باشد. این فست‌فود با سس خردل سرو می‌شود و طرفداران خاص خودش را دارد. آیا تا به حال به این فکر کردید که سوسیس هات‌داگ نخستین بار چگونه اختراع شده و یا چرا با این نام شناخته می‌شود؟ با این مقاله از مجله تاندوری همراه ما باشید تا اطلاعات جالبی درباره این نوع سوسیس پرطرفدار به دست آورید.

هات داگ چیست؟

در حال حاضر هات داگ (hot dog) به معنی «سگ داغ» یکی از خوشمزه‌ترین و پر طرفدارترین انواع سوسیس است که در کشورهای دیگری با نام‌های دیگری همچون «فرانکفورتر» و «وینر» نیز شناخته می‌شود. این نوع سوسیس سرخ شده و یا آب پز شده در داخل نان‌های مخصوص ساندویچ همراه با سس گوجه فرنگی، پیاز، مایونز، چاشنی، پنیر، سس خردل و فلفل سرو می‌شود. برای درست کردن هات‌داگ از انواع گوشت قرمز یا گوشت مرغ استفاده می‌کنند.

بنابراین می‌توانید این نوع سوسیس را از فروشگاه‌ها به صورت آماده تهیه کنید و یا اینکه با تکیه بر مهارت آشپزی خود در منزل درست کنید. اگر نیاز به دریافت آموزش‌های لازم در زمینه طرز تهیه هات ‌داگ خانگی دارید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی آکادمی تاندوری در این زمینه به مهارت برسید.

دوره جامع آموزش آنلاین سوسیس ملل و کبابی – کلیک کنید

دوره کامل آموزش سوسیس و کالباس خانگی – کلیک کنید

تاریخچه هات داگ

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خاستگاه اصلی هات‌داگ کدام کشور است؟ کشورهای زیادی مدعی اختراع این سوسیس هستند به طوری که در شهر فرانکفورت آلمان با نام سوسیس فرانکفورتر به عنوان غذای محبوب آلمانی‌ها شناخته می‌شود. در مقابل در وین اتریش نیز با نام «وینر» شناخته می‌شود تا ثابت کنند هات‌داگ برای نخستین بار در این شهر متولد شده است.

به طور کلی هات داگ یک فست‌فود محبوب ساخت آمریکا است که ریشه پیدایش این ساندویچ پرطرفدار به اروپا و کشور آلمان بازمی‌گردد. از آنجایی که آلمانی‌ها در تاریخ متهم به استفاده از گوشت سگ به عنوان غذا بودند، ادعای درست کردن این سوسیس‌ از گوشت این حیوانات می‌تواند درست باشد.

بر این اساس تا قبل از جنگ جهانی اول، به هات‌داگ، فرانکفورتر می‌گفتند، اما پس از پایان جنگ، به دلیل تحریک کردن عواطف ضدآلمانی و کنایه‌زدن به آنها نام این غذا به هات‌داگ تغییر پیدا کرد. 

بر این اساس سوسیس فرانکفورتر در سال ۱۴۸۷ میلادی در این شهر آلمان درست شده و تولد ۵۰۰ سالگی آن را نیز در سال 1987 برگزار کردند.

هات‌داگ آنقدر خوشمزه بود که و در قرن بیستم به یک غذای پرطرفدار تبدیل شد و اغلب به عنوان غذای خیابانی به فروش می‌رسید. امروزه نیز در منوی رستوران‌های فست‌فودی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

هات داگ چیست؟

تاریخچه هات داگ

تفاوت بین سوسیس و هات داگ در چیست؟

به طور کلی تفاوت هات داگ و سوسیس به محتوای آنها بستگی دارد و و هر دو بسیار خوشمزه هستند. این دو محصول غذایی اغلب در فروشگاه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و شباهت‌هایی از نظر ظاهر، نوع بسته‌بندی و سرو غذا دارند. بر این اساس تشخیص این دو فرآورده گوشتی از یکدیگر بسیار دشوار است.

به عبارتی، هات‌داگ یک اصطلاح آمریکایی است که برای سوسیس آلمانی به کار می‌رود و می‌توان آن را به عنوان یک میان وعده مناسب همراه با نان برشته‌شده و چاشنی‌های مختلف میل کرد. از طرفی دیگر، سوسیس یک اصطلاح برای هر نوع ماده غذایی است که از گوشت چرخ کرده، چربی حیوانی و ادویه‌جات مختلف درست شده باشد.

هات‌داگ به عنوان یک غذای اصلی در هر کشوری یک دستور پخت مخصوص به خود دارد و مانند سوسیس با روکش‌های مصنوعی در بازار عرضه می‌شود. اما تفاوت اصلی بین سوسیس و هات‌داگ مربوط به میزان غلظت و تنوع مواد داخل آنها است. 

در مقایسه با هات‌داگ، سوسیس و کالباس قدمت طولانی‌تر دارند و از گذشته‌های بسیار دور به عنوان یک غذای اصلی در لیست غذای آشپزخانه‌های سراسر جهان قرار گرفته است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو فرآورده گوشتی مربوط به بافت آنها می‌شود. به طوری که انواع هات ‌داگ ظاهری شبیه مخروطی صاف و همگن دارند و اغلب شبیه خمیر پوره شده هستند. اما سوسیس‌ها حاوی تکه‌های کوچک گوشت قرمز یا مرغ هستند که موقع استفاده به طور کامل مشخص هستند. 

هات‌داگ اغلب به عنوان میان وعده سرو می‌شود اما سوسیس‌ها یک ماده همه کاره هستند و می‌توان آن را به عنوان یک میان وعده و هم یک ماده غذایی مورد استفاده در غذاهای اصلی مصرف کرد. 

مواد تشکیل دهنده هات داگ و نحوه سرو آن

ماده اصلی هات ‌داگ را گوشت تشکیل می‌دهد و با انواع گوشت‌ها اعم از گوشت گاو یا خوک، گوشت بوقلمون و یا مرغ درست می‌شود. البته هات‌داگ‌های گیاهی نیز در بازار برای افراد گیاه‌خوار نیز موجود است اما با این تفاوت که دیگر مزه هات‌داگ اصیل را نمی‌دهد.

یک هات‌داگ برای سرو نیاز به دو ماده اولیه همچون یک سوسیس و یک نان دارد. علاوه بر این دو جزء اصلی،  شما می‌توانید با خلاقیت خاصی، این سوسیس را بخارپز یا گریل کرده و در نان فانتزی مخصوص همراه با انواع سس (کچاپ، خردل، مایونز)، سبزیجات، پیاز، پنیر، فلفل، زیتون و کلم رنده شده آماده کنید. این غذای خوشمزه را باید به صورت گرم سرو کنید. ساندویچ‌های هات‌داگ انواع و اندازه‌های مختلفی دارند.

آشنایی با مشهورترین انواع هات داگ‌ در دنیا

با وجود اینکه آلمان خود را خاستگاه هات‌داگ می‌داند اما در سرتاسر دنیا این ساندویچ خوشمزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و هر کشوری این غذای فست‌فودی را به روش خاص خود و با مواد متنوعی طبخ می‌کند. در ادامه به معرفی خوشمزه‌ترین و منحصر به فردترین هات‌داگ‌های جهان خواهیم پرداخت.

هات‌ داگ پنیری

هات ‌داگ پنیری (Cheese Dog) یکی از انواع هات‌داگهای مشهوری است که با مقدار فراوانی از پنیر چدار سرو می‌شود و در آمریکای شمالی طرفداران خاص خودش را دارد. 

ساندویچ هات‌داگ یک میان وعده پرطرفدار خیابانی

هات‌داگ برزیلی 

کچورو کونته (quachorro quente) یک نسخه برزیلی هات‌داگ است که به عنوان یک غذای سنتی همراه با یک رول نان پر از سوسیس گوشت گاو، سس و پنیر ذوب شده سرو می‌شود. البته می‌توان انواع مختلفی از مواد غذایی دیگر مانند سیب‌زمینی پوره‌شده یا سرخ‌شده، ذرت، هویج رنده‌شده، نخود فرنگی و سایر چاشنی‌ها را در خوراک هات داگ استفاده کرد.

هات‌داگ لهستانی

ماکسول استریت (Maxwell Street Polish) یکی از غذاهای خیابانی معروف شیکاگو است که به صورت کبابی یا سرخ‌شده روی یک نان همراه با پیاز کبابی، خردل زرد، ترشی و فلفل دلمه‌ای سرو می‌شود. این سوسیس لهستانی به صورت خیابانی در دکه‌های فروش انواع ساندویچ عرضه می‌شود.

پانچو هات‌داگ

پانچو هات‌داگ یک ساندویچ لذیذ است که در اروگوئه آمریکای جنوبی همراه با نان وینا سرو می‌شود. این نوع سوسیس به دلیل بلندتر بودن اغلب از درون نان بیرون می‌زند. بنابر اظهارات علاقه‌مندان به این ساندویچ دلیل شهرت پانچو، مواد داخل آن است که بسته به هر منطقه‌ای متفاوت است. برخی از مواد افزودنی مانند ذرت، خردل، پنیر، پیاز و سس سالسا (ترکیبی از سس مایونز و سس گوجه فرنگی) در آن استفاده می‌کنند. 

شوکو هات ‌داگ

شوکو هات‌داگ (کلمه shuco به معنای کثیف) به دلیل فراوانی مواد استفاده شده در آن به این نام شناخته می‌شود و در گواتمالا و آمریکای لاتین طرفداران بسیاری دارد.

پالسر

پالسر (Pølser) یا سوسیس قرمز رایج‌ترین فست فودی است که در دانمارک درست می‌شود. این ساندویچ لذیذ در غرفه‌های خیابانی عرضه مواد غذایی با نام «پالسوانگ» به عنوان یک سوسیس سنتی دانمارکی می‌توان در یک نان سرو کرد. البته پالسر دانمارکی را با اضافه کردن پیاز خرد شده و انبوهی از پیاز سوخاری و انواع ترشی‌ها تزئین می‌کنند.

پری کالینته 

پری کالینته (Perro caliente) یکی از انواع هات‌داگ‌های مشهور کلمبیایی است که با اندازه بزرگ و چاشنی‌های غیرمعمول در غرفه‌های خیابانی عرضه می‌شود. این نوع سوسیس بخارپز یا جوشانده می‌شود و معمولا درون نان آن موادی مانند تکه‌های آناناس، سس مایونز، سس گوجه‌فرنگی، خردل، تمشک، بیکن و چیپس سیب‌زمینی خرد شده نیز قرار می‌گیرد.

تونبرودسروله

تونبرودسروله (Tunnbrödsrulle) این غذای خیابانی کلاسیک سوئدی از یک نان نازک شبیه به لواش تهیه می‌شود که درون آن یک سوسیس سرخ‌شده یا بخارپز قرار می‌گیرد. پوره سیب‌زمینی، سالاد میگو و مایونز، پیاز، کاهو و سس کچاپ یا خردل از مهم‌ترین چاشنی‌هایی است که استفاده از آنها در کنار هات داگ بسیار مرسوم است. این میان وعده مقوی و کامل اغلب در آخر شب‌ها توسط دکه‌های سیار در خیابان‌های سوئد عرضه می‌شود.

پارک وروهلیکو

پارک وروهلیکو (Párek v rohlíku) یک غذای کلاسیک شبیه به هات‌داگ است که اغلب در جمهوری چک درون نان‌های لوله‌ای شکل میان تهی جهت قرار دادن سوسیس در این فضا درست می‌شود. از آنجایی‌که نان‌های این غذای خیابانی کاملا بسته هستند، چاشنی‌های پارک وروهلیکو برخلاف دیگر ساندویچ‌های سوسیس در کنار آن سرو می‌شوند. 

مغرفی انواع هات داگ در مجله تاندوری

همانطور که گفته شد، هات داگ یک میان وعده کلاسیک است که با طعم و مزه‌های مختلف در سراسر کشور به صورت خیابانی عرضه می‌شود. این نوع ساندویچ سوسیس در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارد و به خوبی در لیست غذای مراکز عرضه فست‌فودها جای خوش کرده است. بسیاری از افراد دوست دارند که این نوع سوسیس را در خانه درست کنند.

درصورتی که در این زمینه تبحر لازم را ندارند. به همین منظور آکادمی تاندوری دوره آموزشی مختلفی از جمله دوره‌هایی که در ابتدای مقاله قرار داده شده است را، برای پخت انواع سوسیس، هات‌داگ و سایر غذاهای فست‌فودی پیش‌بینی کرده است شما با نصب اپلیکیشن تاندوری می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار تاچیز و با دریافت آموزش‌های لازم در زمینه پخت انواع غذاها، کیک‌ها، شیرینی‌ها و دسرها به مهارت لازم برسید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما